Paard wil niet doorlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marletjj

Paard wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:57

Ik heb een verzorgpaard,ik loop naar haar toe en maak een halstertouw aan haar halster vast,maar dan lopen we een paar stapjes en gaat ze stilstaan,
als ik eindelijk in de stal ben en klaar ben met poetsen wil ik vaak nog even gezellig met haar buiten door de wei lopen,maar ik krijg haar de stal niet uit,en als ik haar eruit heb,staat ze na een paar stapjes weer stil
Ik hoop dat iemand me kan helpen hoe ik dit moet doen.

P.S.Als dit verkeerd staat,wil iemand het dan verplaatsen,ik moest mijn vraag even kwijt

Groetjes

kim18a

Re: Paard wil niet doorlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:13

probeer duidelijk een sterng over tekomen ;)
wat de pony nu bij jou doet is uit proberen
je moet gewoon 1 keer heel streng optereden en echt duidelijk zijn ( je kan wel streng zijn maar als ie niet weet wat je bedoelt heb je er nog niks aan )
succes !

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:34

RT P -> OPG omdat dit geen rijtechnisch probleem is maar duidelijk een omgangsprobleem.

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:02

Je moet inderdaad strenger zijn, ze neemt je duidelijk in de maling. Wat ik gedaan zou hebben is een zweepje gepakt en zodra ze dit doet haar een tik geven met die zweep. Mocht ze dan doorlopen gewoon belonen, en al blijft ze lopen zet je haar zelf ook een stil en dan weer voorwaarts en als ze braaf is beloon je weer. Mocht ze evenlater weer uit zichzelf stil gaan staan geef je haar een harde pets met die zweep. Zulk gedrag kun je het beste consequent aanpakken, anders nemen ze alleen maar een loopje met je.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:20

Wat ik heb geleerd is gewoon een tikje met de zweep geven, niet extreem hard maar gewoon zoals je altijd doet als je aan het rijden bent.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:29

Klein zweepje mee, paard kort aan het touw naast je laten lopen en achter je rug langs een tikje geven tegen de buik ( als hij stil gaat staan) met duidelijke stem commando geven om voorwaarts te gaan. Gebruik het commando wat je gebruikt bij het longeren als hij van stilstaan weer in stap moet.
Loopt het paard mee, belonen met lief stemmetje en aai over de hals.
Het wandelen in de wei na het rijden zou ik niet meer doen. Paard heeft gewerkt voor je en de wei is zijn vrijheid zeg maar, dan moet hij niet nog een keer naar jou hoeven luisteren.

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:35

dus als ik wil dat ze doorloopt moet ik een zweep meenemen en als ze niet doorloopt een tikje geven,Hoelang moet die zweep zijn?
Ik heb er 1 van 130 cm en van 65 cm
en wat als ze het door blijft doen als ik het zweepje gebruik?
Moet ik dan nog vaker het zweepje gebruiken?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:00

dit heb ik ook weleens gehad bij een van mijn verzorgpony's.
hoe ik het opgelost heb? ik nam een extra halstertouw of een lang halstertouw mee waardoor ik als hij stil wou gaan staan even met dat touw richting zijn kont zwaaide/gebaarde & dan liep die. :)
ik kan je natuurlijk niet verzekeren dat dit helpen gaat, maar je kunt het proberen?
succes!

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 08:43

Dat met die 2 halstertouwen ga ik morgen proberen bij mijn verzorgpaard,ik moet dus gewoon als ie niet doorlopt in Haar richting het touw zwaaien??

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:49

ik zou voor de zweep gaan. Dat touw kan net iets verkeerd gaan als de kant die jij hem uitzwaait. Als die vor het paard terecht komt kan je het helemaal vergeten.. Pak gewoon je dressuur zweep en loop naast haar.. En dan idd doen wat het bovenst al zegt

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:01

ik zou ook je lange zweepje meenemen, en als ze stil gaat staan gewoon heel zachtjes de kont aantikken van hallo hier ben ik en luisteren, als ze weer meeloopt belonen en zweepje naar beneden ;)

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:05

Hoe oud is ze?
Misschien snapt ze jouw lichaamstaal niet goed of is ze inderdaad aan het uitproberen.
Wat je ook doet, blijf zelf met je neus naar de richting waar je heen wilt lopen, want als ze stil gaat staan en jij draait je naar haar om dan geef je zelf al een remmende hulp.
Misschien kan iemand je een paar keer helpen om iets aan te drijven van achteren totdat jullie het samen kunnen?
Zweepje erbij en een commando aan het goede gedrag verbinden.

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:21

je moet inderdaad streng overkomen en kan je zweep gebruiken maar pas wel op dat je hem niet bang maakt want dat werkt juist tegenstrijdig

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:50

Mijn jaarlingmerrie heeft dit ook even gedaan in het begin.
Ik heb toen gewoon druk gehouden op het touw. Dus niet trekkend eraan hangen. Maar wel iets druk.
Dan liep ze daarna gewoon mee en beloonde ik haar. Dit heeft ze heel even gedaan en nu geen last meer van.