Amateur versus prof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CMP

Amateur versus prof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:23

In de paardensport in Nederland nemen amateurs en (semi)professionals het tegen elkaar op.

Hoe vinden jullie het als amateurs (want daar bestaan naar mijn idee de leden van bokt het meest uit) om het op wedstrijd tegen (semi)professionals op te nemen? Geef natuurlijk ook even aan waarom je het bijvoorbeeld totaal geen probleem vindt of waarom je hier juist wel moeite mee hebt...

De KNHS geeft aan dat er in de hippische wedstrijdsport geen eenduidig onderscheid tussen professionele ruiters en amateurs is. Maar laten we dan bij professionele ruiters uitgaan van mensen die hun geld verdienen in de paardensport.

mistid

Re: Amateur versus prof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:31

Ik moet met mijn paard regelmatig tegen grote namen rijden die ook een aantal paarden in het Z rond hebben lopen, eigen stallen, die echt hun brood ermee verdienen, en sta er regelmatig gewoon tussen. Vind het ook echt leuk om tegen die mensen te rijden, als je een mooie lijn in de barrage rijdt en die ruiters het daar ook over hebben is natuurlijk helemaal mooi :) .

Dit is dan wel in het springen. Dressuur lijkt me heel anders, daar is het veel meer een jurysport.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:55

Klopt. Ik rijd dus meer dressuur. Rijd ook regelmatig (met name in de M) tegen 'grote' namen. Vind het nu ook erg leuk om tegen deze mensen te rijden. Maar wel omdat ik met mijn huidige paarden ook tegen de paarden van profs kan 'opboksen'. Dat was met mijn eerste paard moeilijker en dan is het wel eens frustrerend.
Meer mensen met deze ervaringen???

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:13

Ach, er zijn altijd mensen die beter zijn dan jij. Ik vind dat je wedstrijden rijdt voor jezelf en niet voor anderen. Tuurlijk is het een soort van competitie om je te meten met anderen (kijken waar je in de uitslag staat) en als er profs meedoen is de kans groot dat je daaronder staat in de uitslag. So what? Die mensen zitten van smorgens vroeg tot s avonds laat te paard. Het is geen hobby meer voor die mensen, maar gewoon werk! Ik denk persoonlijk (uitzonderingen daargelaten) dat die mensen echt niet in de lagere klassen starten om eens even lekker prijzen te rijden. Ook de profs hebben jonge paarden of paarden die opgeleid moeten worden en die laten ze ervaring op doen in de lagere klassen. Ja, ze eindigen vaak bovenaan, maar wat wil je als je dagelijks uren met je kont in het zadel zit en je suf kan trainen en daarbij ook nog eens professionele instructie hebt!
Dit bedoel ik overigens niet laatdunkend tegenover de profs hoor!
Zelf rijd ik SGW, en ook daar kom je profs als Alice Naber tegen in de lagere klassen. Daar kan ik me echt niet druk om maken!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:14

ik rijd tegen clubgenoten,regiogenoten...maar ook tegen een Albert Zoer, Jos Lansink, Robert Whitaker enzenz. en de ene keer sta je een keer bovenin en de andere x onderaan :D of het nu landelijk of internationaal is. het maakt allemaal niet uit. we weten allemaal dat zulke grote namen er van leven en wat simmie zegt: bijna op het paard slapen :D zij kunnen beter rijden, ze hebben ook de betere paarden. maar als we zelf maar genieten van de sport!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:32

Ik vind het een extra uitdaging en wel inspirerend, mits er eerlijk gejureerd wordt, want veel juryleden willen de profs graag te vriend houden lijkt het soms.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:33

Heb je dit uit paard en sport? :)) Daar stond dit ook in.

Achja, ik zie het probleem niet heel erg, als je zelf gewoon goed rijd krijg je vast wel winstpunten.
En deste meer het een uitdaging is! :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:34

Biertabje schreef:
ik rijd tegen clubgenoten,regiogenoten...maar ook tegen een Albert Zoer, Jos Lansink, Robert Whitaker enzenz. en de ene keer sta je een keer bovenin en de andere x onderaan :D of het nu landelijk of internationaal is. het maakt allemaal niet uit. we weten allemaal dat zulke grote namen er van leven en wat simmie zegt: bijna op het paard slapen :D zij kunnen beter rijden, ze hebben ook de betere paarden. maar als we zelf maar genieten van de sport!

_/-\o_

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:47

Ik vind het wel een uitdaging om te kijken hoe ik scoor langs zulke mensen.
Wat ik wel jammer vind, is dat je sommige mensen nooit ziet, behalve als het een selectiewedstrijd is waar ze een hele stal paarden meebrengen. Die selectiewedstrijden hebben naar mijn idee toch meer waarde voor amateurs dan voor profs.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:23

MelanieB schreef:
Heb je dit uit paard en sport? :)) Daar stond dit ook in.

Toevallig lag de P&S vanmorgen bij mij in de bus en las ik ook de ingezonden brief over ditzelfde onderwerp!
Wel toevallig inderdaad. :D

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 14:25

Haha, jullie hebben mij door ;)
Komt inderdaad uit paard en sport.
Maar was wel benieuwd naar de algemene 'bok-mening' :D
Vind het mooi om te horen dat iedereen zoiets heeft van 'zolang ik er maar plezier aan heb'. Dat is ook inderdaad het belangrijkste aan je hobby!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:48

Ik vind het wel mooi dat iedereen hier zegt:als je maar plezier hebt,want als ik weleens op wedstrijden rondloop,merk ik daar bijster weinig van,mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet.

overigens vind ik het ook hoor,dat het heel belangrijk is dat je plezier aan je sport beleeft.
ik ga over 2 weken voor het eerst B starten met mijn fjord,en ik weet al dat ik tegen mensen moet rijden die veel verder al zijn in de training dan ik,maar dat boeit me niet,ik ga voor mijn eigen punten,en ik gun het de anderen net zo goed.
man,ik zou al super blij zijn met een winstpuntje :)

ik las dit stukje idd ook in de paard&sport,ik dacht al,komt me bekend voor!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:54

CMP schreef:
In de paardensport in Nederland nemen amateurs en (semi)professionals het tegen elkaar op.

Hoe vinden jullie het als amateurs (want daar bestaan naar mijn idee de leden van bokt het meest uit) om het op wedstrijd tegen (semi)professionals op te nemen? Geef natuurlijk ook even aan waarom je het bijvoorbeeld totaal geen probleem vindt of waarom je hier juist wel moeite mee hebt...

De KNHS geeft aan dat er in de hippische wedstrijdsport geen eenduidig onderscheid tussen professionele ruiters en amateurs is. Maar laten we dan bij professionele ruiters uitgaan van mensen die hun geld verdienen in de paardensport.

Dat stukje uit de paard en sport daar droop imo vanaf "ik kan niet winnen boehoe" _O- _O- :')
In de B en L heeft het helemaal geen groot financieel voordeel om die paarden daarin te starten, dus imo harstikke overtrokken.
Verder vind ik het prima dat het samen gaat.
Iedereen moet blijven rijden (gaat niet vanzelf) en kan een slechte dag hebben of een moeilijk paard óf mensen die geen geld hebben voor dure lessen etc etc - er is altijd wel wat :roll:

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:57

mee eens,ik moet wel lachen om je stukje,want ik dacht het wel,maar durfde het eigenlijk niet te zeggen :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:01

Snoevie schreef:
Ik vind het wel mooi dat iedereen hier zegt:als je maar plezier hebt,want als ik weleens op wedstrijden rondloop,merk ik daar bijster weinig van,mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet.

Dat is toch vooral heel jammer voor die mensen zelf. Ik rijd wedstrijden voor mezelf, voor mijn eigen plezier. Dat komt er op concours soms niet helemaal uit ( overconcentratie, stress, spanning ), maar uiteindelijk heb ik vooral veel lol :D

Als er 'profs' meedoen, ja, leuk voor hun, die winnen vast van me. Veel geroutineerder, meestal betere paarden etc. Die verdienen het dan vast ook, lekker laten doen toch? Als je daar niet tegen kan, moet je niet van huis gaan. Er zijn zoveel mensen die beter rijden dan ik, daar kan ik echt niet moeilijk over lopen doen ( al is de lol er snel af als ik elke week stijf onderaad sta.... :o )

Wat me ooit wel in het verkeerde keelgat is geschoten is een regiovoorzitter van de KNHS die ons 'amateurs' toesprak dat we maar grote waardering moesten opbrengen voor die profs die toch elke dan 8 paarden reden....wat hadden die het druk, die verdienden de prijzen om die reden wel.
...ja want als amateur met een volledige baan ( nodig om de instructie en stalling bij die profs te betalen :D ), gezin, studie, vrijwilligerswerk ( voor de KNHS!) heb ik zeeën van tijd om elke dag uren met mijn paard rond te hobsen, trainen etc. Ik denk dat het toch echt twee kanten op werkt ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:52

Snoevie schreef:

Ik zei het niet, want plezier ontbreekt er wel eens aan.
Ik vind de wedstrijden zelf leuk, maar laat het ter plekke niet echt blijken _O- .
Op wedstrijden ben ik veelal chagerijnig als ik op mijn paard/pony's zit, omdat ik me erger aan de onkunde hoe de mensen om me heen losrijden en daarmee iedereen en vooral zichzelf in de weg rijden.
En omdat ik me eraan erger behoor ik zelf ook tot de groep die zichzelf in de weg zit, maar als je kijkt hoe op internationale wedstrijden wordt losgereden kan alles. Voor de hindernis langs, achter de hindernis langs, linksom, rechtsom. Die mensen hebben hun paard goed onder controle. Kunnen de paarden laten doen wat ze willen op het moment wat ze willen. En dat gaat hier heel veel mis. Natuurlijk kan niet iedereen zijn dier zo onder controle hebben, natuurlijk ik ook niet. Natuurlijk probeer ik ze wel zo goed mogelijk onder controle te hebben en train ik daar ook voor.

Nu ik dit zo nalees, vind ik de wedstrijden wel leuk en gezellig, maar de strijd, haat en nijd vind ik haast nog het leukst!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:41

ok sorry,ik had niet iedereen moeten zeggen!
ik bedoelde uiteraard veel mensen

een beetje gezonde spanning is natuurlijk normaal,maar als je tijdens het losrijden afgesnauwd word,omdat het je per ongeluk even niet lukt met je paard,nou dan vraag ik me echt af waar die 'lol' gebleven is hoor.
tuurlijk,je moet de rijbaanregels gewoon kennen,maar een foutje door de spanning kan toch gebeuren?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:47

Haha :P .

Ja, een foutje is idd zo gemaakt. Maar mensen die contant in de weg blijven rijden (je begint je zelfs af te vragen of ze het express doen) en zelf wel een grote bek geven als je een meter te dicht bij komt kan ik me ontzettend aan storen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:51

mee eens,sommigen denken dat de hele rijbaan van hun is.

maar ik heb nog steeds het gevoel als ik op wedstrijden kom,dat mensen alleen maar chagrijnig zijn,en er geen lol aan hebben.
ik snap uiteraard de spanning wel,maar toch....zo heb je toch geen leuke dag

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:54

mistid schreef:
Ik zei het niet, want plezier ontbreekt er wel eens aan.
Ik vind de wedstrijden zelf leuk, maar laat het ter plekke niet echt blijken _O- .
Op wedstrijden ben ik veelal chagerijnig als ik op mijn paard/pony's zit, omdat ik me erger aan de onkunde hoe de mensen om me heen losrijden en daarmee iedereen en vooral zichzelf in de weg rijden.
En omdat ik me eraan erger behoor ik zelf ook tot de groep die zichzelf in de weg zit, maar als je kijkt hoe op internationale wedstrijden wordt losgereden kan alles. Voor de hindernis langs, achter de hindernis langs, linksom, rechtsom. Die mensen hebben hun paard goed onder controle. Kunnen de paarden laten doen wat ze willen op het moment wat ze willen. En dat gaat hier heel veel mis. Natuurlijk kan niet iedereen zijn dier zo onder controle hebben, natuurlijk ik ook niet. Natuurlijk probeer ik ze wel zo goed mogelijk onder controle te hebben en train ik daar ook voor.

Nu ik dit zo nalees, vind ik de wedstrijden wel leuk en gezellig, maar de strijd, haat en nijd vind ik haast nog het leukst!

:n heel raar...
Ik denk niet dat ik jou dan graag wil tegen komen op wedstrijden.
Snap echt niet waarom iemand steeds chagerijnig kijkt omdat die zich zo ergerd.
Als je minder vriendelijk kijkt, vanwege de concentratie vind ik dat weer anders - deze mensen zijn wel vriendelijk áls ze reageren.
Als je je steeds ergerd dan straal je negativiteit uit. Kan me ook niet voorstellen dat dat positief is voor je paard of pony :?

Ik rij igg altijd voor winstpunten en goede cijfers (dus niet "net aan winst") , niet om te winnen.Als ik steeds onderaan zou eindigen zou ik daar zeker wat aan gaan doen en niet blijven starten.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:13

Haast ;) .
Je ziet elkaar in het heetst van de strijd, in de ring zelf gun je elkaar niets maar als je dan weer aan het uitstappen bent met zijn allen dan is het altijd super gereden, gefeliciteerd, gewoon gezellig. Denk dat dit ook weer te maken heeft met nieuwe generatie, vroeger ging je met de hele club op wedstrijd en tegenwoordig iedereen voor zichzelf. Maar we zijn niet zo beroerd dat we elkaar niet willen helpen.
Natuurlijk de haat en nijd niet als elkaar in elkaar meppen omdat iemand gewonnen heeft of sabotage, elkaar spullen jatten of het paard van je tegenstander een middeltje toedienen, maar gewoon hoe we hier met elkaar omgaan, super gezellig maar in de ring er toch voor gaan en niet elkaar laten winnen omdat ze zo aardig zijn.
De groep met wie we altijd zijn en die elkaar tegenkomen, hoe we daar met elkaar omgaan, dat is het allerleukste van de hele wedstrijd. Als er iets met iemand aan de hand is staan we meteen klaar om te helpen. Zo'n gevoel is helemaal super, en dan maakt het niet meer uit wie wie is.

Als ik met iemand praat ben ik gewoon vriendelijk, wij gaan hier gewoon met zijn allen super met elkaar om (vooral in de Z, je blijft elkaar tegenkomen en doet lekker gek met elkaar).
Bij de paarden praat bijna niemand tegen elkaar, maar als er wordt gepraat is het meteen iedereen tegelijk incl. de hulp die grappen met elkaar maakt en elkaar helpt.

Ik denk dat het bij dressuur en springen ook heel anders ligt.

Ik rij niet om te winnen, maar voor een goed gevoel. Nieteens voor de winst. Als mijn dieren zich hebben gedragen en goed aanvoelden, fijn meedenken en hun best hebben gedaan, ben ik tevreden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:24

Ik rij dressuur en moet zeggen dat ik mijn "tegenstanders" echt wel een goede proef gun en ook dat ze fijn kunnen losrijden. :j
Snap het niet :o

Mensen die zich bewust niet houden aan de bakregels vallen daar imo natuurlijk buiten, imo sporen die niet.
Bij foutjes, gewoon sorry zeggen en dan is het toch prima. Als iemand even meer ruimte-voorrang nodig heeft heb ik daar echt geen problemen mee, zeker als ze daarna voor bedanken.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:26

De (semi)profs waar ik tegen rij, komen voornamelijk met handelspaarden. Over het algemeen zijn zij betere, meer ervaren ruiters dan ik, met vaak betere paarden. Echter zijn dat vaak nog jonge, groene dieren. Ze hoeven dus echt niet zeker voor mij te eindigen.
Hoe hoger ik kom in de basissport, hoe meer ik er tegen kom. Als ze er niet waren, waren er niet zoveel deelnemers op de wedstrijden denk ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:32

superwoman schreef:
Ik rij dressuur en moet zeggen dat ik mijn "tegenstanders" echt wel een goede proef gun en ook dat ze fijn kunnen losrijden. :j
Snap het niet :o

Mensen die zich bewust niet houden aan de bakregels vallen daar imo natuurlijk buiten, imo sporen die niet.
Bij foutjes, gewoon sorry zeggen en dan is het toch prima. Als iemand even meer ruimte-voorrang nodig heeft heb ik daar echt geen problemen mee, zeker als ze daarna voor bedanken.

jou zou ik graag tegenkomen op wedstrijd :D
zo denk ik er ook over.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:12

Volgens mij bedoelen we over het algemeen hetzelfde (medestanders goede proef/fijn parcours gunnen&ook fijn losrijden), met fouten dat ik iemand in de weg sta/rijd zeg ik ook sorry, vanzelfsprekend. Als iemand de ruimte nodig heeft vind ik dat ook niet zo erg, maar dan moeten ze het wel even melden ipv gewoon doen zonder verder ergens acht op te slaan.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar kan ik het niet zo best verwoorden (niet een van mijn beste punten).