Help, mijn paard heeft een hobby!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ave

Help, mijn paard heeft een hobby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:53

Help, mijn paard heeft een hobby namelijk het kapot maken van alles wat hij tegenkomt :Y)
Hij komt, ziet en sloopt. De halsters van weidegenootjes zijn er inmiddels doorheen en nu is hij aan een nieuwe uitdaging begonnen: dekens.
Pijnlijk voor mijn stalgenootjes die in de afgelopen twee weken al twee nieuwe (dure) dekens hebben moeten aanschaffen :(:)

De oplossingen die we tot nu toe hebben nagelopen:
1. In twee aparte groepen, zou kunnen, maar is de boer niet zo'n fan van.
2. Paard bepaalde uurtjes op stal, vind ik geen optie. Paarden horen buiten.
3. Graaskorf, eigenlijk heb ik geen idee of dit vervelend is? Ik ben bang dat hij dan minder contact kan maken, terwijl hij juist erg sociaal is.
4. Antibijt op de deken helpt niet afdoende.

Nu zal het waarschijnlijk wel beter worden als ze weer in de wei gaan, omdat ze dan grazen, maar tot die tijd moet er een oplossing komen. Ze staan nu in de bak door de weersomstandigheden.

Wie o wie, kan mij helpen? :=
Ik heb overigens wel al de zoekfunctie geprobeerd, maar daar staat niets in wat ik nog niet gehoord/geprobeerd heb.

Caira

Re: Help, mijn paard heeft een hobby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:54

Krijgen ze wel ruwvoer aangeboden in de bak?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:55

Ik heb weinig tips voor je om je paard te laten stoppen met slopen, maar wel een tip om de eigenaren van de weidegenootjes te vriend te houden. Je kunt de schade claimen bij je AVP (aansprakelijkheidsverzekering particulieren).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:55

Misschien toch een graaskorf omdoen tijdelijk?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:56

Oeioeioei. Dat is niet zo fijn.. :=
Graaskorf lijkt me idd niet echt bepaald fijn.
Weet je ook waarom hij bijt in dingen?
Heeft hij geen last van zijn tanden o.d??

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:57

Genoeg hooi geven.
Hebben ze allemaal wat te doen en is lekker voor ze ook met deze kou.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:57

't klinkt een beetje als verveling? eten of een '' speeltje'' aanbieden?

littlexbitch idee over de tanden vind ik ook geen slechte gedachte

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:01

Ze krijgen de hele dag hooi gevoerd over plukjes verdeeld zodat ze allemaal ongeveer dezelfde hoeveelheid binnen krijgen.

De tandarts is onlangs nog geweest, hij is klaar met wisselen en voor de rest zag alles er prima uit.

Hij is altijd al wel vrij speels geweest en bazig. Als de rest niet wil spelen blijft hij net zolang aandringen tot ze dat wel willen.

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:03

Je paard sloopt alles wat 'íe ziet?
Hmm, waar heb ik dat eerder gehoord. ;)
Je kan zo'n Jollyball kopen daar vermaken ze zich wel mee..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:03

Is hij chef in dat clubje?

Anders zou je toch denken dat 1 van de gesarde paarden hem wel eens op zijn plek zou zetten..... ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:06

Graaskorf zie ik zelf echt geen problemen in, mits niet het hele jaa rond dag en nacht, maar zou bij jou immers tijdelijk zijn?
Ze kunnen er nog alles mee doen, behalve bijten :D

Elkaar kriebelen wil ook perfect hoor, wrijven ze gewoon lekker hard met die krof over het andere paard heen. Eten en drinken is ook geen enkel probleem :)

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:11

Veel paarden hebben een graaskorf in de zomer bij mij op stal, ze zijn allemaal gelukkig en functioneren volkomen normaal.

Als niets anders helpt... dan is het inderdaad de overweging. Al zou ik dan eerder kiezen voor een greenguard, dan hebben ze naar mijn idee net iets meer mogelijkheden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:15

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:22

Of hij het voor het zeggen heeft weet ik niet, aangezien er nog een andere ruin is die vrij bazig is.
Hij trekt voor al op met zijn maatje (een paard van 1.80 terwijl hij zelf de 1.43 net haalt :')) en die laat het toe.
En als dat niet lukt gaat hij naar de volgende, de andere bazige ruin laat hij zoveel mogelijk links liggen. Ontzag misschien?
Bovendien is hij niet erg snel onder de indruk, laat maar gerust zeggen dat hij nooit onder de indruk is.

Het zou, maar tijdelijk zijn. Ze staan de hele dag buiten, maar wel op de paddock. 's Avonds in stal gaat hij sowieso af.
En als de dooi doorzet gaan ze gewoon weer de wei op, dan is het waarschijnlijk niet meer nodig.

Speeltjes heb ik geprobeerd, tenminste een bal, een bal met snoepjes erin en een liksteen. Dit doet hem niks.
Maar een graaskorf zou dus een optie kunnen zijn? Een Greenguard is zo'n klep bij de onderlip?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar gaat dat niet heel snel stuk? :=

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:32

de ijne is net dezelfde!! doe je der bandages om en draai je je rug, duurt het maar 2 minuten vor de helemal in stukken zijn! verder ook aan deken bijten enzo.. blijkbaar helpt het om op de plaatsen waar ze het meeste bijten wasabi mostert te smeren.. Is heel pikant dus zijn tong zal wel wat branden :D

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:39

Mijn Haf, die ook overal en overal aanzit met zijn mond en alles molt, vond de wasabi en de sambal erg lekker! Nodigde hem nog meer uit om overal aan te zitten! Graaskorf werkt bij hem niet (hij krijgt hem af), maar bij mijn andere pony wel. Ze kunnen er alles nog mee, behalve bijten in dekens ed. Grazen, drinken, enz. dat wil nog prima. Hooi eten ook, maar wel langzaam.

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:14

Moest wel ff lachen om je titel : help mijn paard heeft een hobby _O- Maar snap idd dat het erg vervelend is

maxinnev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:44

Staat het paard samen in de wei met de andere paarden? Anders is het misschien een goed idee 2 lijnen aan te spannen waardoor je paard niet meer bij de anderen komen kan. Het is even vervelend voor je paard maar het voorkomt zulke ondeugden.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:48

TS zegt dat het dier erg sociaal is, daarom lijkt het me voor het paard zelf niet persé nodig om apart te worden gezet. Ik denk eerder aan een graaskorf. Het paard kan lekker eten, en de andere paarden aanraken, kriebelen, als een paard eenmaal aan de graaskorf is gewent weet hij er prima mee om te gaan! Ik heb ervaringen met de nylon korf, die zijn wat mij betreft alleen maar positief! Wel voor een ander doel, maar ik denk dat hij ook goed helpt om de dekens van weide genootjes heel te houden. Een graaskorf lijkt mij een paardvriendelijkere methode dan om hem gelijk van zijn kudde af te zonderen.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:34

Wat jullie (MarloesRixt en maxinnev) aanhalen is precies het probleem. Het is in principe kiezen tussen twee kwaden.
Gister heeft hij alleen gestaan en vandaag met een ander paard dat geen deken heeft en dat gaat goed.
Toch is dat alleen staan niets voor hem, hij was gister letterlijk op van de stress en doodongelukkig.
Waarschijnlijk is het voor een groot deel ook opgekropte energie, doordat ze in de bak niet bewegen en er weinig gereden wordt. :n
Vandaag hebben we dan toch maar een Harry's Horse graaskorf gekocht, die zag er in mijn ogen het meest vriendelijk uit?
Iemand ervaringen met deze graaskorf?

Ik hoop dat dit een goede tijdelijke oplossing is, maar eerlijk gezegd gaat het me erg aan het hart, hoewel ik best weet dat hij er niet aan dood gaat :(:)

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:14

Wij hebben ook een paddockgenoot met zo'n hobby :-(
Gelukkig blijft mijn Rambodeken gewoon heel, die is echt hufterproef, maar een ander stalgenootje is al aan de 5e deken bezig dit seizoen!! Naast het kopen van chocolaatjes (en een nieuwe deken voor je stalgenoot) zou ik een pot cribox, hertshoornolie of een gele fles antiknabbern (van zelfde leverancier als equistar) kopen en daar de dekens van de anderen mee insmeren. Misschien dat hij er dan mee ophoudt en toch in de groep kan blijven.... Succes ermee!

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:33

Haha moest erg lachen om de titel. Ook ik heb er 1 op stal met dezelfde hobby :D . Alles wat los zit kan gesloopt en op gegeten worden volgens hem. Peesbeschermers sloopt ie af als je even niet op let. Waterbakken vliegen door de paddock vol of niet, halstertouwen zijn niet veilig, longeren kan hij prima zelf met de longe in zijn mond en de jollybal in de stal werpt hij of in zijn voerbak om hem vervolgens te pletten of gooit hem in de waterbak om hem vol te laten lopen met water en dan is het erg leuk om hm ook nog door het weefrek de stal uit te gooien ^). Dekens weet ie binnen 5 minuten compleet te slopen behalve op 1 na die hij dus altijd over de andere dekens heen krijgt, al zit daar ook al een scheur in.. := . Tja wat doe je er aan.. je er bij neerleggen denk ik. Behalve als hij de boel van een ander sloopt natuurlijk, misschien een lading antibijt op de dekens van zijn paddockgenoten of idd zo een kap op zijn mond.. . Moet er af en toe ook wel om lachen, zolang de boel niet stuk gaat _-:(

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 20:45

Het stadium 'Ach wat schattig' en 'Wat een clown' is inmiddels ruimschoots voorbij.
Vanochtend is de nieuwe graaskorf binnen een uur naar de graaskorfen hemel vertrokken :(:)
Eerlijk gezegd zit ik inmiddels met mijn handen in het haar. Langzaam raken de oplossingen op.
Ik vrees dat alle graaskorfen stuk zullen gaan, ook de ijzeren, want dan trekken ze de banden wel kapot.
Antibijt, speeltjes, voer en graaskorfen het werkt allemaal niet.

Iemand nog de gouden tip? :x

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:47

Is de mosterd optie niet iets ? :D

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:51

Hmm is wel heel vervelend.
Kan je géén paardenvoetbal in de bak gooien? Heeft tie wat te doen..
En bijt ding... likstenen... voer...
Hm proberen tegen te houden..

Of anders dat hele vieze stinkspul wat ook in dazenspray zit op de dekens spuiten?

Edit: ik zie dat je alles al geprobeerd hebt... succes nog!