Wintergedrag?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Wintergedrag?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:52

Hoi!
Ik wou vragen of er meer mensen zijn die een pony/paard hebben die in de winter veel chagrijniger is dan in de zomer?
Ik weet goed waardoor dit komt.
Omdat het nu al een paar weken vriest en sneeuwt kan ik niet rijden want wij hebben geen binnen bak wel een buiten bak waar we gebruik van mogen maken. Maar die is bevroren. Ook de longeer ronde is bevroren. En verder rijden we altijd buiten maar daar is de grond ook bevroren.
Mijn verzorgpony kan dus haar energie niet echt kwijt en ik denk dat ze daar nogal chagrijnig van wordt.
Overigens staat ze wel dag en nacht buiten, ze heeft een inloop stal met paddock en de wei ligt bij ons ook gewoon open.
Haar ras is van alles nog wat zit welsh k in engelsvolbloed en arabier en ze is normaal gesproken ook wel erg ongeduldig enzo maar ze vind het in de zomer altijd heerlijk om gepoetst te worden.
Ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die merken dat hun pony/paard in de winter chagrijniger is omdat hij of zij niet of weinig kan bewegen en wat voor ras je paard is.
Ik wil namelijk graag weten of dat het daar ook echt mee te maken heeft of dat haar misschien toch iets dwars zit wat ik niet opmerk.

zodiacje

Re: Wintergedrag?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:03

de mijne (Andalusier) is ook een stuk gezelliger als ie lekker heel de dag buiten staat en wij mooie buitenritten maken. Ik ben óók een stuk leuker in de zomer ;) I
MAAR als je twijfelt ga dan wel alles even goed na. Is hij lusteloos? eet ie goed? reageert ie alert? enz. enz.

Nog even, dan is het maart en beginnen de mooie dagen weer te komen :D

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:05

ik zeg altijd: hij is een mooi weer rijder, net als ik haha
ik word er chaggie van, hij dus ook.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:12

hey die van mij is ook een tikkie prikkelbaarder. waarschijnlijk omdat ik niks met haar kan doen. ze staat wel de hele dag buiten en heeft voldoende hooi, maar ja soms slaat de verveling wel eens toe.

Sillebil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:13

Jazeker, die van mij heeft ook een verschrikkelijk winterhumeur. Op stal is ze chagrijnig naar de andere paarden, en als je een poging doet tot rijden/lopen is ze vrij druk. Nah.. Die winter duurt nu wel lang genoeg, haha! :+

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:19

Hi hi, ik heb een dame die altijd wel chaggie is. Vooral met poetsen en ze is ook nog eens een schimmel! Op dit moment moet ik al helemaal uit de buurt blijven met een borstel! We kunnen ook niet rijden, maar toch staat ze de hele dag buiten. Misschien komt het ook omdat ze al wat ouder is en dus wat strammer in het lijf (22 jaar), maar zodra de trailer voor komt rijden om naar de bossen te gaan lijkt ze wel weer 4! Dus nog even de sneeuw uit zingen met vieze poon!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 21:22

haha ik zie dat ik toch niet de enigste ben die er eentje heeft met een zoals hier boven genoemd winter humeur :D
maar ik denk inderdaad dat het misschien ook wel een beetje aan mij ligt, want ik wil ook echt graag weer gaan rijden!
Maar dat moet nog even op zich wachten.
Ik kan me verder echt niks bedenken waar ze last van zou moeten hebben.
Ze eet goed, is als ik ga wandelen over actief zodat ik het gewoon zo heet krijg dat ik bijna loop te zweten omdat ik haar elke keer even terug moet nemen omdat ze over enthousiast is.
Volgens mij is ze gewoon kern gezond verder alleen ze wil gewoon graag weer mee werken.
Vind het alleen wel jammer want dan kun je een keer ondanks het koude weer iets leuks doen met haar (denk je tenminste) ga ik dus poetsen..
Maar daar vind mevrouw dan weinig aan.
Ze hapt zelfs naar me als ik haar poets op plekjes wat ze normaal gesproken in de zomer heerlijk vind.
Als ik ook maar iets doe wat niet naar haar zin is dan is het oortjes in haar nek en dan kijkt ze echt boos. :Y)

Gisteren was ik nog bij haar was wel grappig om te zien.
Ik wou net weer weg gaan staat ze daar met de 2 andere paardjes in de paddock mij aan te staren terwijl ik weg loop gaat ze staan schrapen iets wat ze normaal alleen doet als ze brokjes hoort of als ze ongeduldig is.
Heel even deed ze dat en daarna keek ze me echt zo aan van ga je nu al weg?
En ik dan |( want dan kijkt ze zo lief :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:27

die van mij is juist fitter. ik rijd wel gewoon nu nog. enige verschil is dat ze nu niet in de wei mag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:28

ik merk helemaal niks. mijn pony heeft een heel gelijkmatig karakter gelukkig.
zomer en winter maakt geen verschil.
ze komen er bij ons gewoon uit, wel korter nu,maar ze gaan gewoon de wei op.
rennen doen ze daar niet,maar als we ze in de bak zetten dan gaan ze lopen sprinten..en dat kan gelukkig ook in de sneeuw :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:32

Die van mij staat 24/7 buiten, dus merk niet erg veel verschil. maar ik merk wel dat de paarden die bij ons binnen staan vreselijk vervelend aan het worden zijn, ook tegen elkaar.

Ik dacht net te zien dat het even weer ietsjes warmer word :D .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:44

mijne zijn eigenlijk niet chagerijniger
denk ook dat het komt doordat ik ze elke dag minstens 4 uur buiten heb en meestal is het langer. Daarbij rijd ik ze 4-6 keer per week (ligt er aan welk paard) :)

In de zomer staan ze dan wel 24/7 buiten maar in de winter merk ik wel dat ze na die paar uur dat ze weer lekker naar binnen willen :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:48

Die van mij is ook chagerijniger in de winter.
In de zomer kan ik haar altijd helemaal doodknuffelen en dat vindt ze heerlijk,
dan kan ik haar ook gewoon poetsen terwijl ze vrijwillig stil blijft staan en ook het zadel
en hoofdstel zijn dan een stuk aardiger..
En nu in de winter komt ze er nog wel hard aanrennen als ik haar roep enzo,
maar al dat geknuffel enzo hoeft niet, geef me maar eten denkt ze. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:53

Ook mijn paard heeft last van haar 'winterdipje'
Ik heb een draver merrie dat dag en nacht buiten staat,
maar ze doet ook heel chaggie.
Ik kan ook niet met haar rijden, en in dr wei kan ze ook
niet echt lekker rennen.
Gewoon een winterdipje :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:50

Mijn verzorgshettert is de enige pony waar aan ik het een beetje merk, laatste tijd is echt een beetje saggo.
Maarja hoort erbij hea. :)

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 19:55

Mijn verzorgpony staat ook 24/7 buiten maar toch is ze echt net een bommetje.
Zaterdag was het best lekker weer dus we dachten laten we eens even rustig gaan longeren even 20 minuutjes buig oefeningen en lekker los longeren.
Nou ik was toch best blij dat we hadden gekozen om niet te gaan rijden want het was echt een spring bommetje.
Dat wordt nog wel een paar keer longeren en in de bak rijden voor dat we weer naar buiten gaan.

Als ze al begint te bokken en met 4 benen tegelijk de lucht in begint te springen als er 1 van de andere paarden gaat rollen.
Of dat ze weer gaat bokken en een rodeo paardje na speelt terwijl de eigenaresse even aan komt gelopen of mijn vriend.
Maar het was wel leuk om te zien :D
Maar ik weet wel waardoor dat het kwam dat ze zo springerig was.
Ze is echt heel prikkelbaar nu omdat ze zo weinig mee mag.
En ze had een kaptoom om en dat vond ze niet zo leuk die wou ze graag af hebben.
Ze kan op dit moment echt niets hebben.

Maar ik vraag me af waarom is dit bij het ene paard wel zo en bij het andere paard niet zo?
Want ik zie dat er ook mensen zijn waarbij het paard terwijl ze er ook weinig mee doen en hij wel gewoon lekker buiten kan lopen toch nog precies hetzelfde is als in de zomer?

Liindax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:59

Was mij ook al op gevallen
Mijn haflinger word ook humeurig volgens mij komt dit indd door dat hij zijn energie niet kwijt kan

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:06

Bij mij niet gelukkig\
Maar die is altijd wel vrolijk haha, nu is ze wel iets drukker.
Heb eerder het idee dat ze in de zomer juist chagrijnig worden van al die prikbeestjes :+

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:04

heey.
de mijne heeft er volgens mij ook last van.
het is een kwpn-er en ik heb hem sinds oktober toen kon ik nog lekker rijden en het is een hittepetit maar toen wel een vrolijke hittepetit.
als ik in de stal kwam was er niks aan de hand.
Nu sinds het echte winterweer staat hij iedere dag een paar uurtjes buiten en ook ik kan niet veel rijden heb thuis geen bak dus moet altijd naar de ponyclub om te rijden.
Ik merk wel dat als ik zn stal in kom dat hij sjagerijniger is dan waneer hij de hele dag buiten staat.
Dit gedrag kan ik me opzich wel voorstellen ik ben ook liever buiten dan binnen haha.
hij is ook wel een stuk drukker nu deze tijd.
dus ik kijk uit naar het mooie weer dat er over een tijdje weer aankomt.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:22

Ben blij dat ik niet de enige ben met een paard-met-winter-dip! Alleen de reden verschilt wel een beetje met de meeste van jullie. Hoewel mijn dame de hele dag buiten kuiert met d'r vriendinnetjes en dus de energie er gewoon uit kan (maakt haar ook met sneeuw niet uit) mist ze ......... gras. Dat heerlijke lange groene spul wat haar leven lijkt te beheersen ........ Tja, wel te begrijpen toch? De sprietjes die nu weggeknabbelt worden zijn toch anders als in die heerlijke, lange, warme zomermaanden. Ik krijg er zelf ook weer zin in (niet in gras hoor :P ) maar kom maar op met dat voorjaar!

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:32

volgens mij zijn alle paarden wat frisser door de verminderde beweging en daardoor wat sneller geirriteerd

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:35

edith2 schreef:
Ben blij dat ik niet de enige ben met een paard-met-winter-dip! Alleen de reden verschilt wel een beetje met de meeste van jullie. Hoewel mijn dame de hele dag buiten kuiert met d'r vriendinnetjes en dus de energie er gewoon uit kan (maakt haar ook met sneeuw niet uit) mist ze ......... gras. Dat heerlijke lange groene spul wat haar leven lijkt te beheersen ........ Tja, wel te begrijpen toch? De sprietjes die nu weggeknabbelt worden zijn toch anders als in die heerlijke, lange, warme zomermaanden. Ik krijg er zelf ook weer zin in (niet in gras hoor :P ) maar kom maar op met dat voorjaar!

haha daar heb ik dan weer niet over na gedacht.
Mijn verzorgpony loopt ook dag en nacht buiten en af en toe nog op de wei maar daar staat niks op..
Misschien mist ze dat o zo lekker gras ook wel haha.
Want ook zij kan haar energie genoeg kwijt ook al ligt er sneeuw maar toch is ze chagrijnig..
Maar dat komt denk ik ook echt door dat ze nu maar heel weinig mee mag om te rijden of longeren of iets anders leuks..

Tario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:37

Dat zou heel goed kunnen. Paarden hebben veel energie door die koud en zijn ontzettend fris. Vaak helpt het dan om je paard los te gooien ofwat dan ook.

Is er bij jullie in de buurt niet een stal waar je je paardje even zou kunnen losgooien of rijden in een bak die niet is bevroren?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:50

Ik merk dat mij merrie een beetje chagrijniger is als ik haar weken niet rijdt (zoals de afgelopen twee maanden). Ze wordt pittig en meer prikkelbaar, maar niet akkelig of zo. Ik denk dat het meer een soort uiting is van verveling. Maar ik kan gewoon opstappen en wegrijden zonder om haar drie dagen lang te longeren. Ze is dan gewoon heel fris! Maar je merk dat ze weer tevreden is als je haar gaat rijden, vooral buiten.
Een vriending heeft ook een merrie, wij rijden vaak samen buiten. Deze merrie moet wel gelongered een paar keer voordat mijn vriendin weer op kan, ze moet gewoon haar eitje kwijt en is dan weer poes lief. Het verschil is echt te merken als deze merrie weer aan de werk gaat, ze woordt dan echt een stuk rustiger / tevreden.

Beiden merries staan wel de hele winter buiten in weilanden, s'nachts binnen. De merrie van mijn vriendin is KWPN, die van mij NRPS (met 50% arabier, de rest volbloed en warmbloed).

Mijn pony (ruin) wordt niet chagrijniger, maar wel heel fris! Hij moet wel zijn eitje kwijt voordat de kids er op gaan! Pony is ook een meng van alles, geen idee wat voor bloed hij voerd.

Maar moet wel zeggen dat ik wel heel erg chagrijniger wordt als ik niets kan doen met mijn merrie ;)