buurpaard sloopt jouw deken, wat doe je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

buurpaard sloopt jouw deken, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:19

Even een vraagje om te kijken hoe de gemiddelde bokker hierover denkt:

Mijn paard (fjord, merrie) staat in de wei naast een kwpnér, ruin, dominant. Ze staan gescheiden met een draadje, waar stroom op staat, omdat mijn fjord anders compleet in elkaar getrapt wordt. Nu kwam ik afgelopen zondag op stal om mijn paard binnen te zetten, en ik miste het halsdeel van mijn winterdeken, terwijl ze die 's ochtends wel om had. Ik heb een Rhino deken, en daarbij kun je een losse hals kopen en die met gespen aan de deken vast maken.
Het bleek dat buurpaard de hals had afgetrokken. MKijn pony is hengstig, dus die heeft waarschijnlijk aan de draad gestaan zodat hij erbij kon. Dat halsstuk zit normaal met 4 gespen met klitteband vast aan de deken, dus buurpaard moet nogal wat kracht gebruikt hebben. Echter, toen ik de deken omdraaide, bleek dat hij ook de hele deken van de binnenkant heeft gesloopt, de hele voering is kapot, mega reep stof los, en de vulling ligt eruit. Niet meer te gebruiken dus.

Nu heb ik de eigenaresse van dat paard gebeld en situatie uitgelegd, en gevraagd of zij de schade via haar WA- verzekering wilde terugvragen. Ik had de hals namelijk net 1,5 mand en dat ding kost 58 euro. Toch niet niks dacht ik zo.
Ik snap dat het kan gebeuren, en als de hals nog heel was geweest, was er niks aan de hand geweest, maar haar paard heeft duidelijk nadat hij de hals eraf had getrokken, de rest van zijn agressie daarop gebotvierd, met als gevolg een kapotte hals. Dat halsstuk lag overigens ook midden in de wei van buurpaard.

Nu belde de eigenaresse mij net eindelijk terug (na vanaf zondag smsjes van mijn kant of ze al wat wist) dat ze het eigenlijk onnodig vindt om te vergoeden, want het zijn nu eenmaal paarden, dus zo'n ongelukje kan gebeuren. Ze vindt dat ik claim en dat dit niet de manier is om het op te lossen.

Ik denk juist dat iedereen er zo goed mee wegkomt; ik hoef geen 58 euro te betalen om een nieuwe te kopen terwijl ik of mijn paard geen schuld heeft, eigenaresse hoeft niks uit eigen zak te betalen. . Een wa verzekering is juist voor dit soort ongelukjes. Ik val haar ook niet aan, ik wil alleen graag een vergoeding. Ben ik nou zo gek om te denken dat dit niet meer dan normaal is, of zouden jullie het anders oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:22

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:22

Ik vind dat ze gelijk heeft. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal als paarden elkaar kunnen aanraken. Ik begrijp heel goed dat jij er niet blij mee bent! Maar in mijn ogen is dat een risico als je paarden hebt.

Vjestagirl

Re: buurpaard sloopt jouw deken, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:24

Haar verzekering zal dit niet vergoeden. Jij hebt zelf ermee ingestemd je paard naast het hare neer te zetten. Dan had je moeten zorgen dat ze niet bij elkaar konden komen. Als haar paard uitgebroken was en dan je deken had gesloopt had je een poot om op te staan. Nu niet.

Vergelijk het met als er ingebroken wordt omdat jij de deur open hebt laten staan. Dat vergoed de verzekering ook niet.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:24

Toen mijn paard zijn deken was gesloopt ( 2 hele grote lappen op zijn kont er af, gewoon compleet kapot gescheurd!) heb ik er geen vergoeding voor gevraagd. De deken was dan wel net nieuw (Weather Beeta) maar ik had zoiets van ja volgende keer is het die van mij die iets sloopt en dan blijf je vergoeden.
Ik vind, het zijn paarden en dekens worden echt heel erg vaak gesloopt!
toch blijft het een rot situatie, omdat die van jou dat niet zal doen. Ik koop gewoon alleen nog maar 2de hands dekens voor die van mij :P

succes!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:27

Het is haar fout ook niet, maar die van de paarden.
Nuja als daar een verzekering voor is, moet ze daar toch niet moeilijk over doen?
Snap niet wat het probleem is bij haar.
Hoe zou zij reageren als haar deken onbruikbaar is geworden door een ander paard.
Die dingen kosten niet niks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:28

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:35

Musjes schreef:
Ik vind dat ze gelijk heeft. Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal als paarden elkaar kunnen aanraken. Ik begrijp heel goed dat jij er niet blij mee bent! Maar in mijn ogen is dat een risico als je paarden hebt.

Het klopt dat dit soort dingetjes gebeuren, maar als je iemand kan helpen door via je WA verzekering dit te regelen (wat een kwestie van één telefoontje is) dan zou ik dat gewoon doen :j Voor de één is 58.- niet zoveel, maar een ander moet er misschien voor sparen...

Mijn paard had laatste een lamp stukgemaakt op stal (kop omhoog gegooid) ding was compleet stuk, moest een nieuwe lamp én kap. Ik heb zelf aangeboden dit via onze WA verzekering te regelen, staleigenaar heeft een nieuwe lamp gekocht, mij de factuur gegeven en na 1 telefoontje met de verzekering (moet je het bedrag etc doorgeven) was het geregeld..

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:37

Heel vervelend dit soort dingen..
Als ik je stalgenoot was zou ik proberen om het vergoed te krijgen via de verzekering.. proberen kan altijd natuurlijk.

Als de verzekering niets wil vergoeden en je stalgenoot ook niet zou ik er geen drama van gaan maken. Neem aan dat je nog langer op die stal wil staan en ruzie maakt het er niet gezelliger op..
Wel zou ik maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat het de volgende keer niet weer gebeurd. Dan wordt het een erg duur grapje..
Een extra draad tussen beide stukken wei kan al voldoende zijn.

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:39

Ik zou het héél vervelend vinden..
Maar ik zou de eigenaar het niet terug laten betalen!
De eigenaar kan er toch niks aan doen dat zijn/haar paard dekens sloopt?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:44

Hiervoor heb je nu eenmaal een WA verzekering... ;)
Maar vervelend dat de eigenaresse het gevoel heeft gekregen dat het een claim is op haar. Probeer de situatie wel open te houden, je hebt er niets aan als hierdoor je relatie met de eigenaresse van het andere paard helemaal verpest wordt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:44

Het paard van de ander heeft wat stuk gemaakt, dan is de eigenaar daarvan toch verantwoordelijk. Dat is toch ook zo als je met een paard het erf uit gaat de weg op. Alles wat het paard onderweg stuk maakt moet de eigenaar uit eigen zak of verzekering vergoeden. Waarom dit dan niet?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:47

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:49

Volgens mij vergoedt haar verzekering dit gewoon hoor. Mij lijkt het daarom een kleine moeite voor de eigenaresse van het slopende paard om deze vergoeding te regelen. Ze wordt er zelf niets minder van en jij bent geholpen.

Ik zou dan wel regelen dat het niet weer kan gebeuren, bijvoorbeeld door een extra lintje te spannen?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:51

Vjestagirl schreef:
Haar verzekering zal dit niet vergoeden. Jij hebt zelf ermee ingestemd je paard naast het hare neer te zetten. Dan had je moeten zorgen dat ze niet bij elkaar konden komen. Als haar paard uitgebroken was en dan je deken had gesloopt had je een poot om op te staan. Nu niet.

Vergelijk het met als er ingebroken wordt omdat jij de deur open hebt laten staan. Dat vergoed de verzekering ook niet.

Volgens mij is het inderdaad zo. ;)
Maargoed jij kon natuurlijk ook niet ruiken dat hij de deken van jou paard zou trekken en kapot maken.
Misschien zonder de verzekering een compromis sluiten?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:52

Moet eerlijk zeggen ik knalde mijn paard 2 jaar terug op een weiland met deken en volgende dag warne eht nog een paar sliertjes. en ja dit is het risico, zal best volgens de wet zijn dat de eigenaresse buurpaard dit moet vergoeden. Maar voor mn gevoel zeg ik, ik geef haar groot gelijk dat ze er niet aan begint.

Nienke_Reus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:53

Ik heb ook zo'n situatie meegemaakt, alleen mijn paard was degene die de deken kapot maakte, en het was zo erg, dat hij 3 dekens in 3 dagen sloopte. Ik heb het via de verzekering laten lopen, ik heb het wel vergoed gekregen alleen wel met de mededeling dat het paarden zijn en dat het dan kan gebeuren en dat de verzekering niet verplicht is om het uit te keren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:00

ik heb dat 2 jaar geleden gehad
de paarden liepen samen in de bak en opeens viel de ruin mijn merrie aan en scheurde de deken
het is netjes via de WA verz van de ruin vergoed
ik heb een nieuwe deken gekocht en de andere [ was net 2 weken oud ] aan hun gegeven
hun hebben hem laten repareren en hun paard draagt hem nog steeds :D

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:01

Tjsa, moeilijk, mijn eigen mening; Ja, met 1 telefoontje kan ze het regelen, zuo ik wel doen, maar ja, de een is de ander niet.
Probeer hier wel voorzichtig mee om te gaan omdat jullie wel samen op dezelfde stal staan en om de sfeer goed te houden natuurlijk.

Verder kan je ook zelf een nieuwe kopen met de gedachte, oké ik gooi dit op een eenmalige actie en vraag of er een tweede/extra draad gespannen mag worden tussen de twee paarden. Gebeurd het dan weer ondanks het tweede draadje ja, dan zou ik er wel wat meer werk van maken.

en wat mij te binnen schiet, mag de TS anders ook haar eigen verzekering hiervoor gebruiken??
weet niet precies de regels hiervoor.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:02

Vjestagirl schreef:

Dit is niet waar. Mijn paard heeft ook een deken van een paddockgenoot gesloopt. Twee zelfs. En mijn verzekering (gewoon WA) heeft dit gedekt. Ik vind dat ook wel normaal.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:03

Als eigenaar van een paard ben jij verantwoordelijk .
Snap niet waarom de eigenaar van de sloper de verzekering niet inschakeld.
Een kleine moeite dacht ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:05

Kukkie schreef:
Dit is niet waar. Mijn paard heeft ook een deken van een paddockgenoot gesloopt. Twee zelfs. En mijn verzekering (gewoon WA) heeft dit gedekt. Ik vind dat ook wel normaal.

Er is voldoende grond om dit af te wijzen hoor, lees 'eigen schuld' maar eens door.

Dat men het vaak toch vergoedt komt omdat men een kosten/baten afweging maakt. Het kost meer om hierover te gaan debatteren. ;)

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:09

Ik zou me er zo banketstaaf over voelen als mijn paard zoiets zou doen dat een belletje naar de verzekering kleine moeite zou zijn! En als die niet vergoeden dan zou ik diegene zelf tegemoet komen.
En dan wel even samen kijken hoe het in de toekomst voorkomen kan worden.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:59

ik merk dat de meningen verdeeld zijn. wat ik vooral niet begrijp is dat ze nog niet eens de moeite wil doen om nar de verzekering te bellen. Dat kun je toch wel doen als stalgenoot zijnde? Over sfer gesproken: die wordt hier ook niet echt beter van hoor, als je nog niet eens wilt proberen of je wat kun regelen.

ik heb haar paard al verschillende keren uit omliggende velden/ van de weg af geplukt omdat ie weer eens uit is gebroken. Dan laat ik hem toch ook niet lopen? Maar als ik dan eens iets aan haar vraag, verklaart ze doodleuk nog niet eens de moeite te willen doen! En dat valt me dan een beetje tegen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:20

Ik zou het ook niet doen, als iemand zijn paard binnen het bereik van de mijne zet: jammer, dat risico heb je dan dus gelopen.
Niet zozeer vanwege die banketstaaf 60 Euro hoor, maar omdat je er wel een precedent mee schept. Straks staat iedereen die naast jouw paard heeft gestaan aan de deur met een scheurtje in de deken, een kapot halster, paard met een dik been en noem maar op.