jullie mening gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:42

Hallo,

Enkele jaren terug kocht ik mijn paard op de manege. Ze had voor ze op de manege stond zowel dressuur als springwedstrijden gelopen. Vooral de springwedstrijden verliepen succesvol. Zo sprong ze 1.40m. Voor dressuur had ze ook wel talent maar werd verder niets mee gedaan. De manegehouder kocht haar om haar te gebruiken als fokmerrie maar bedacht zich om een of andere reden en gebruikte haar als manegepaard ...
Na veel te hard moeten werken en verwaarlozing herkende je dit paard niet meer ..
Echter ik mocht er al zo lang mee rijden en ze bleef speciaal voor mij en vanaf dat ik het mij kon veroorloven, kocht ik haar en haalde ik haar daar weg.
Na lange tijd is zij gerecuppereerd van enkele blessures. Ik was helemaal niet van plan om wedstrijden te gaan rijden omdat ik wist dat haar benen niet meer zo goed waren.
Maar ze ging alleen maar beter en beter lopen. En mijn ambities kwamen boven.
Zij loopt nu dus helemaal zuiver & regelmatig en loopt thuis op M1 niveau dressuur. Het gaat eigenlijk allemaal zonder problemen, ze heeft duidelijk plezier in het werk.
Maar je ziet aan haar linker voorste knie dat ze daar wel degelijk een oude blessure heeft. De knie is dik en er zit vocht in (veearts laat dit er regelmatig uit)
Moest ik haar dus starten op wedstrijd, ben ik bang dat ik hier een opmerking over zal krijgen van de jury ..
Ik wil gewoon wedstrijden rijden met haar voor de ervaring, niet per se om te winnen.

Wat denken jullie ? Zou ik haar starten of zou ik dan problemen krijgen ..?

Biskwie

Re: jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:50

Wat vind je veearts? Als hij het verantwoord vindt, jij vind het ook verantwoord en je paard geeft geen negatieve signalen ga dan lekker starten. Een tip voor als je toch op concours gaat, neem een verklaring mee van de veearts en doe die tussen de paardenpapieren. Mocht je dan problemen krijgen, is het zo opgelost!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:40

Biskwie schreef:
Wat vind je veearts? Als hij het verantwoord vindt, jij vind het ook verantwoord en je paard geeft geen negatieve signalen ga dan lekker starten. Een tip voor als je toch op concours gaat, neem een verklaring mee van de veearts en doe die tussen de paardenpapieren. Mocht je dan problemen krijgen, is het zo opgelost!

Ja de veearts is heel positief over haar, hij vind dat ik haar MOET starten omdat het zonde is van haar talent zegt hij. Ik mag zoveel en zo hoog dressuur gaan rijden als ik wil, alleen springen mag niet meer maar ik ben toch geen springer :P
Dat is idd een goed idee, een verklaring van de veearts erbij steken.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:43

Voor ervaring zou ik het gewoon doen, ik start ook met mijn paardje voor ervaring..
het gaat erom dat je er lol van hebt en eventueel kunnen ze je diskwalificeren maar je kan eventueel om een papier vragen van de dierenarts waar hij op tekent en noteert dat dit geen blessure is en dat hij er eens in de zoveel tijd naar kijkt om het vocht eruit te laten lopen omdat het een oude blessure is maar dat er verder niks meer aan mankeert ofzo??
Gewoon rijden! ;)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:46

Mijn 'ouwe' start ik ook nog af en toe voor de lol. Hij heeft twee chronisch dikke benen maar loopt gewoon goed regelmatig en heeft geen pijn. Die dikke benen worden ook regelmatig gecontroleerd door de veearts. Ik ben slechts een paar keer op wedstrijd aangesproken en als jij een verklaring kan overhandigen is er niets aan de hand!

LinDug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:56

Ik vind dat je gewoon kan starten maar wel naar het paard moet blijven luisteren of het voor haar niet te zwaar wordt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:19

Als ze regelmatig is, dan kun je gewoon starten.
Een paard met een piephak kan ook gewoon lopen hoor. En dat is alleen maar een schoonheidsgebrek. Zo moet je een dikke knie ook zien als het paard er verder geen last van heeft.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:32

Zolang het paard er geen last van heeft en zelfs de DA zegt dat het mag, waarom niet? Als jullie er allebei plezier in hebben: DOEN!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:46

Bedankt voor jullie reacties ! Ik ga volgend zomer starten dus niet aankomende zomer maar die erna omdat ik bij ga aansluiten bij de lrv. En mag me pas aansluiten in oktober en zal alleen de zomerrekening meerijden. Dus nog ff wachten eer we starten maar we gaan het wel doen ! Paard loopt super dus waarom niet ? Ik ga er wel een verklaring van de veearts bij steken. :D

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 02:49

Goed van je dat je het toch wil proberen! Je zult er waarschijnlijk wel opmerkingen over krijgen, maar zolang jij weet dat ze er geen last van heeft en je veearts dit ook heeft verklaard, zie ik geen reden om het niet te doen. Mensen zeggen wel meer, trek je er niets van aan als je een opmerking krijgt!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:32

hartstikke goed dat je het toch gaat proberen!!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:30

Ik zou het idd ook gewoon proberen. Een DA verklaring tussen de papieren vind ik zeker een goede tip!

Reflectionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:21

Niisj schreef:
Biskwie schreef:

Ja de veearts is heel positief over haar, hij vind dat ik haar MOET starten omdat het zonde is van haar talent zegt hij. Ik mag zoveel en zo hoog dressuur gaan rijden als ik wil, alleen springen mag niet meer maar ik ben toch geen springer :P
Dat is idd een goed idee, een verklaring van de veearts erbij steken.

Probleem opgelost? :) Als alles positief is, kun je het doen.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:26

LinDug schreef:
Ik vind dat je gewoon kan starten maar wel naar het paard moet blijven luisteren of het voor haar niet te zwaar wordt.

Sluit ik me ook bij aan s6 verder :P

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:18

ik zou het idd gewoon doen met een DA verklaring desnoods maar als die niet kreupel loopt zullen ze er denk ik niet heeeel veel van zeggen.
je zou ook naar de knhs kunnen mailen.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:23

Ik zou advies vragen aan de veearts,maar als ze thuis op M1 niveau loopt en je doet rustig aan op wedstrijden dan denk ik dat ze dat wel aan kan.
Gewoon goed op blijven letten als je ook maar ziet dat er iets niet goed zit meteen laten controleren.
Verder denk ik ook dat gewone wedstrijdjes B/L niveau echt geen kwaad kunnen,zolang je het maar met belijd doet.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:09

Lekker rustig mee gaan starten, verklaring mee. En kijk gewoon hoe lang het lekker en goed gaat met/voor je paardje. :)

xErnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:49

zoals als je zelf al zei de vee-arts vind dat je moet starten ik zou het gewoon proberen en je kan idd nog altijd een verklaring van de vee-arts meenemen.

Springer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:58

Als het paard er verder geen last van heeft is het toch geen probleem?