advies gevraagd voor winterprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

advies gevraagd voor winterprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:23

HOi bokkers..

Mijn paardje staat gestald op een pensionstal/manege.
Normaal gaan de paarden elke dag de weide op, tussen de 6 en de 8 uur..
Maar met dit weer zijn de weides echt onbegaanbaar.. (net als in de rest van Nederland)

Als noodoplossing staan de paarden nu in de binnenbakken, tussen de 2 en 3 uur per dag.. weinig, ik weet het,
maar het is toch iets.

Nu is mijn paardje uit verveling wss begonnen met de keerwanden te slopen.
Dus wil mijn stalbaas dat ik hem een muilkorf oid om doe..
Nu zie ik dat helemaal niet zitten.. Hij heeft eens een graaskorf omgehad, en toen trof ik hem aan
in de weide met zijn voorbeen ertussen.. gelukkig niets gebeurd toen, maar dat kan ook heel anders.

Het is geen doen om de gehele binnenbak te voorzien van anti bijt.
Omdat ik momenteel kreupel ben kan ik hem zelf ook geen extra beweging geven, dus het zal
een beetje een samenloop van omstandigheden zijn, weinig buiten, plus weinig beweging.

Heeft er iemand een advies voor me..
(veranderen van stal is geen optie, wss kunnen ze binnenkort toch wel weer de weides op)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

En zo'n kinnebakje eronder tegen bijten? .. of hoe ze heten ;)

Olikea

Re: advies gevraagd voor winterprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 19:16

Dat durf ik dus niet goed. hij blijft maar proberen dat er af te krijgen.. met zijn voorpoot..

Heeft er iemand ervaring met die kinnebakjes.. blijven ze goed zitten..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:18

Als je ze goed omdoet, moet het geen probleem zijn.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:56

[SV] -> [OPG]

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:51

Misschien even een beetje off topic, maar waarom zijn de weides toch overal onbegaanbaar ? Alleen maar omdat er sneeuw in ligt ? Er zijn nog zat paarden die gewoon buiten staan, zelfs paard 24h. Die van mij staan gewoon buiten hoor.
Is niet aanvallen bedoeld hoor, maar ben wel erg benieuwd naar de reden waarom ze niet naar buiten kunnen ?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 11:28

mijn stalbaas is bang voor hoefzweren omdat de weide zo ongelijk opgevroren is.

Maar omdat pablo vorig jaar de hele winter buiten stond heb ik besloten het risico maar te nemen.. hij gaat gewoon naar buiten.Helaas zonder vriendjes, maar met een extra bult hooi.

En het is hier al flink aan het dooien, dus hopelijk zijn de wintertroubles snel over..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:34

Tja idd veel boeren willen het land een beetje sparen met die vorst of wanneer het veel te nat zou zijn . En gelijk hebben ze daar zeker wel mee.
Maar zo'n korf is idd als hij goed aangepast wordt zeker heel bruikbaar, niks mis mee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:41

Bij ons zijn de weides ook bevroren en veel sneeuw erop. het nadeel is dat ze heel ongelijk zijn bevroren omdat het daar voor zo nat was. En het pad over het erf naar de wei is een ijsbaan, dus ook onverantwoord om erover heen te lopen. De paarden staan bij ons nu ook op stal. Zo nu en dan gaan er een paar 's morgens even inde binnenbak, maar dat is voor een uurtje. Daarna gaan ze zich ook vervelen en de binnenbak slopen.
Is er een mogelijkheid dat jullie stalbaas een flinke berg hooi inde bak neerlegd zodat de paarden iets te eten hebben en dan niet aan de wanden hoeven te beginnen.