paard draait kont naar me toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard draait kont naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:38

heei ik heb een probleempje.

ik verzorg een pony van 1,5 jaar oud. super lief beest wat zo geen vlieg kwaad doet. alleen vanaf de zomer is hij eigenlijk begonnen met steeds zijn kont tegen me draaien en dan naar achterlopen en tegen me gaan schuren. ik ben toen weggestapt en met het halstertouw wat ik toevallig in mijn handen had weggejaagd. ook kan hij geen meter van me afblijven. als ik naar een ander paard ga, gaat hij met z'n hoofd ertussen of met z'n hoofd over mijn hoofd. iedere keer moet die ertussen en loopt mij achterna. ja oke opzich wel leuk dat die me achterna loopt, maar als ik nog niet eens een ander paard een halster om kan doen zonder dat zij zich ertussen duwt. andere pony van de wei afhalen is ook al een hele gebruiksaanwijzing aangezien ze er dan steeds achter aan wil. zo laat hij zich alles doen. halster omdoen, meelopen, poetsen en voetjes geven.
gister deed hij het weer en ben ik weggelopen en heb hem genegeerd. pas toen hij normaal bleef staan en niet steeds aan me zat heb ik khem weer geaaid.

maar mijn probleem is dus waarom hij zijn kont tegen me aandraait en tegen me aanloopt.

is het pubergedrag? is het dominantie? wil hij spelen?

ik weet het even niet...
hopenlijk kunnen jullie mij helpen met wat ik het beste kan doen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:48

Hij ziet jou duidelijk ook als een paard, niet als mens. Hij wil met je kroelen, als eerste aandacht, hij ziet jou als mede kuddegenoot. Nu moet je gaan optreden als hoofd van het stel (als mens) en hem duidelijk maken, dat dit zo niet kan. Een paard geeft normaliter een gerichte dreun of bijt, als hij of zij er niet van gediend is, een mens kan een duidelijke stem (waarschuwing) of dreun geven (lichamelijk). Pas wel op en kom over als duidelijke leider, anders ben jij nr. zoveel in de rang.

Anoniem

Re: paard draait kont naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:55

zoiets dacht ik inderdaad ook al. beste oplossen met stem of door hem een tik voor z'n kont te geven?

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:01

ik zit met precies hetzelfde probleem bij een shetlander van 1,5 jaar, heel aanhankelijk naar mij toe en ook jaloers als ik aandacht aan een andere pony geef
vind dit ook heel lastig dus ik lees even mee

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:05

Hij kleeft lekker aan je.. :P
Je moet wel een eigen ruimte om je heen hebben, zeg maar. Een paard hoort niet op je lip te staan, is nog gevaarlijk ook.
Ik zou 'm eerst op stem wegjagen.. anders met bewegingen. Lukt dat niet dan zou ik een duw of een trap (ja, niet meteen hard, maar eerst een 'duw'). Je kan ook eens proberen als ie te dichtbij staat, om met je voet op zijn hoef/net boven hoef te tikken met je schoen.. zodat ie naar achteren gaat.
Maar het begint bij de omgang.. aan de hand meelopen aan halster -> afstand! Halthouden en dan laten stoppen van je af.. enz enz. Met zulke dingen bouw je dat op.