schuurplek door deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heudensfreak

schuurplek door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:27

Hallo,

sinds mijn paard haar deken oheeft is ze een schuurvlek op haar schoft aan het krijgen
Nu zijn alle manen eraf en ziet het grijs van de huis
als je eraan komt wordt ze spr ambetant..

weten jullie iets wat ertegen zou helpen?
dekenbeschermer heb ik geprobeerd maar helt niets...

ADVIES?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:34

Toch voor een andere deken gaan.
Ik heb zelf een deken van horseware, op dit moment de Amigo(goedkoopste uit de serie) en die zorgt niet voor schuurplekken. Ze zijn er te krijgen in de merken amigo, rhino of rambo.
Alle deken heb ik uitgeprobeerd om meerdere paarden, haflinger, draver, arabier en nergens schuurplekken.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:50

heeft je deken een bontje bij de schoft? dat wil ook nog wel een helpen tegen het schuren

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:16

Coby schreef:
Toch voor een andere deken gaan.
Ik heb zelf een deken van horseware, op dit moment de Amigo(goedkoopste uit de serie) en die zorgt niet voor schuurplekken. Ze zijn er te krijgen in de merken amigo, rhino of rambo.
Alle deken heb ik uitgeprobeerd om meerdere paarden, haflinger, draver, arabier en nergens schuurplekken.

Klopt!
Ik heb ook de Amigo deken en mn merrie kreeg er ook geen schuurplekken van.
Nu heb ik er nog een onderdeken en die schuift iets en nu heeft ze ze wel.. dus ligt toch aan je deken

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:31

Het ligt niet aan het merk, maar aan het model en de bouw van je paard.
Mijn paard krijgt ook snel schuurplekken en na veel dekens te hebben geprobeerd blijkt dat alleen Globaldekens (van Hypo) goed bij haar blijven liggen.

Je moet gewoon wat verschillende merken uitproberen. Ik heb het gedaan door dekens te lenen van anderen op stal. Je ziet snel genoeg of het wat is.

Popstra

Re: schuurplek door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:28

Ik zou ook voor een andere deken gaan want die plek kan open gaan en geneest niet vlot (is in feite gewoon een drukplek) Ik zelf heb het probleem ook gehad en moest toen de plek open was een gat in de deken knippen ter hoogte van de schoft zodat het niet meer drukte en schuurde. Dekens van het merk Zenith en Cantllemans (vaak in western stores) hebben een schoft uitsparing en zijn ideaal.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:30

Tsja, wat de anderen al zeggen, de deken past in dit geval gewoon niet goed op je paard.
Vraag verkoopsters eventueel om advies.
En verder, blijven zoeken naar de juiste, want jij houdt ook vast niet van schurende kleding? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:32

Die dekens van Zenith zijn inderdaad ideaal. Maar hebben geen borstsluting, dus deken moet over het hoofd. En waren in de tijd dat ik die dekens had (zo'n jaar of acht geleden) niet in een waterdichte versie verkrijgbaar. Misschien inmiddels nu wel.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:55

elk merk deken valt bijna wel anders dus kan prima dat je paard het het bij die deken wel heeft en bij andere niet, een bontje aan de deken wil soms inderdaad helpen ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:01

Bij paarden met schuurplekken op de schoft raad ik altijd een deken aan die niet eindigt op de schoft, maar een stukje verder doorloopt. Bijvoorbeeld de Rhino Wug:

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:03

ander model van deken nemen. Eentje dat een stukje over de schoft heen valt, desnoods een halve hals (high neck).
Ik ben zelf zeer tevreden van Wheatherbeeta (landa) en Horseware-amigo's, absoluut geen drukplekken op de schoft, de laatste hebben zelfs geen schoftbontje. Maar ze komen (bij mijn paard dan toch) 15 cm voorbij de schoft. Terwijl ze op 1 week tijd van haar fleece (die achteruit trok) op 1 plek alle manen kwijt was en een geïrriteerde huid had net tot waar m'n zadel komt.

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:11

Er bestaat een borstbeschermer tegen schuurplekken voor onder een deken om schuurplekken te voorkomen. Kijk bij www.divozo.com bij dekens & halsters, accessoires, pagina 2. Kost 20 euro.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:14

Borstbeschermers bieden niet altijd uitkomst bij schuurplekken. Het kan zo zijn, dat zij juist schuurplekken veroorzaken. Dus wees daar voorzichtig mee! Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar dit ben ik wel in andere topics tegen gekomen. Ik zou dan toch voor een andere deken gaan.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:17

Gewoon een deken die hoger aansluit, zoiets als Horseware laat zien hierboven. Deze eindigen pas halverwege de hals. Dat scheelt echt enorm.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:18

Zomenilu schreef:
Er bestaat een borstbeschermer tegen schuurplekken voor onder een deken om schuurplekken te voorkomen. Kijk bij http://www.divozo.com bij dekens & halsters, accessoires, pagina 2. Kost 20 euro.

Ik vind dat ondingen. Ik heb ze vroeger ook wel gebruikt toen ik nog geen Horsewaredekens had en last had van schuurplekken. Misschien verminder je de schuurplekken er wat mee, maar het neemt niet weg dat je deken gewoon niet de juiste pasvorm heeft voor je paard. Ik verwacht dan ook dat hij last blijft houden van zijn schoft als je alleen een borstbeschermer gebruikt en zou je toch echt aanraden een andere deken te nemen met een betere pasvorm. Dat is voor je paard veel prettiger.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:23

plus als als de borstbeschermer voorkomt dat het deken kan schuren op de schoft, dan komt hij onder het deken uit en bij outdoordekens betekent dit dat je paard nat wordt onder z'n deken

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:18

Ik heb hetzelfde probleem, en na het uitproberen van 5 verschillende dekens (erg duur grapje dus), proberen we nu zo snel mogelijk een vachtje te kweken. Ze staat 's nachts op stal zonder deken, ik kon gewoon geen goed passende vinden. En als de huid eenmaal geïrriteerd is, schuurt bijna alles, erg sneu!
Heb dan ook geen tips, heb zelf alles geprobeerd, maar niets hielp!
Succes

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:35

grrr schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, en na het uitproberen van 5 verschillende dekens (erg duur grapje dus), proberen we nu zo snel mogelijk een vachtje te kweken. Ze staat 's nachts op stal zonder deken, ik kon gewoon geen goed passende vinden. En als de huid eenmaal geïrriteerd is, schuurt bijna alles, erg sneu!
Heb dan ook geen tips, heb zelf alles geprobeerd, maar niets hielp!
Succes

Heb je al eens een Horsewaredekens geprobeerd?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:38

Ik weet niet welke van Horseware zijn, maar ze heeft een Bucas Amigo , Harry's horse, nika, en nog een merklose opgehad, allemaal niets.... helaas.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:46

Wij hebben eventueel dekens met het Gepatenteerde V-Free ontwerp, hierdoor ligt de deken niet strak op de Schoft waardoor er geen schuurplekken ontstaan.
http://www.uhg-shop.nl/index.aspx?PageI ... ord=v-free

Ook hebben staldekens met een schoftuitspring waaronder ook de hier al genoemde Zenith Dekens.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:07

Die van mij begon ook een plek boven op zijn schoft te krijgen en heb hem nu een deken en onderdeken met een hogere hals gekocht (zo'n minihalsje) en nu begint de plek zelfs weg te gaan en wordt al zeker niet erger.
Hij had eerst gewone dekens en die schoven een klein beetje naar achter waardoor de rand van de deken precies boven op de schoft lag en heen en weer schoof bij elke beweging die hij maakte. Doordat het drukpunt veel meer verdeeld is door de hogere hals gebeurd dit niet meer.

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:00

Van de borstbeschermer kreeg mijn pony ook drukkingen, dus die gebruik ik niet meer. Ik heb deze winter voor het eerst horseware dekens aangeschaft en ik ben tot nu toe erg tevreden. Voordeel van de Horsewaredekens vind ik de V-sluiting. Tijdens het eten als ze met het hoofd naar beneden staan trekken dekens vaak bij de voorsluiting waardoor de deken op de schoft ook strakgetrokken wordt. Met de V-sluiting blijft er aan de voorkant ruimte over en trekt de deken ook niet zo op de schoft. Dat ze wat hoger liggen helpt ook natuurlijk.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:04

Mijn paard had ook een plek op de schoft, heb nu dekens met een halve hals en moet zeggen geen problemen meer ;)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:09

Zomenilu schreef:
Er bestaat een borstbeschermer tegen schuurplekken voor onder een deken om schuurplekken te voorkomen. Kijk bij http://www.divozo.com bij dekens & halsters, accessoires, pagina 2. Kost 20 euro.

Dat ding ligt bij mij ongebruikt in de kast. Ik kocht die omdat de deken bij mijn paard flinke schuurplekken op zijn schouders gaf, maar in plaats van minder werd het erger met dat ding.
Ik ga mee dat het aan de pasvorm ligt. De genoemde dekens zijn bijzonder goed, maar zijn vaak flink aan de prijs. Dat is minder als je paard in een groep staat en er slopers bij staan. Zelf kon ik daardoor vorig jaar al 2 dekens weg gooien in een maand tijd.

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:16

Tja de dekens van horseware zijn duur, maar ik heb al heel wat goedkopere dekens liggen die allemaal schuurplekken of drukkingen gaven. Ik baalde vorig jaar enorm dat mijn toen nog 3-jarige witte haren op zijn schoft kreeg. Dus ja, dan toch maar een wat duurdere deken.