Kramp in handen tijdens rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_H

Kramp in handen tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:09

Hoi bokkers!

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet graag verplaatsen!

Ik heb de volgende vraag:
Ik heb nogal vaak kramp in me handen met rijden. Het is alleen met draven, in stap en galop heb ik er geen last van.
ik weet van mezelf dat ik me teugels vaak te lang laat worden omdat me vuisten niet gesloten zijn, dit is iets waar ik aan moet werken. Dus zelf heb ik niet het idee dat het door strakke teugelhouding komt.
Wat wel opvalt is dat het iets erger is bij de hand waarin ik me zweepje vast houdt.

Heeft een van jullie nog tips/ideetjes wat het wel kan zijn/wat ik eraan kan doen.

Alvast bedankt!
Als er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Edit: misschien dat deze vraag toch bij rij-technisch hoort, weet alleen niet hoe ik hem moet verplaatsen.

Domesco

Re: Kramp in handen tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:42

ik denk dat je je handen in de draf te krampachtig vasthoudt
als de teugels uit je handen glijden als je je vuisten "open" hebt moet je misschien van die (superfijne) anti-slip teugels gebruiken
die heb ik ook, die zijn geniaal

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:43

Heb je ook koude handen met rijden? Daar zou het van kunnen komen. En wat voor zweepje heb je en hoe houd je 'm vast?
Trekt 't paard? Daardoor kun je ook kramp krijgen..

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:55

heb je het alleen aan je hand waar je het zweepje vast houd of aan allebij de handen?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:02

nog nooit gehoord dat iemand anders t ook heeft! ik heb er regelmatig last van, ik krijg dan echt kramp in mijn vingers en moet gewoon stoppen met rijden. waar t van komt weet ik ook nog steeds niet helaas

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:03

Misschien he, zou het kunnen zijn dat je Reuma in je handen hebt. Ik zou er toch eens mee naar de dokter gaan.
Heb je er ook last van als je bijvoorbeeld zware dingen optilt ofzo?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:05

Rowie1993: ik zou niet haar meteen naar de dokter sturen

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:07

Rowie1993 schreef:
Misschien he, zou het kunnen zijn dat je Reuma in je handen hebt. Ik zou er toch eens mee naar de dokter gaan.
Heb je er ook last van als je bijvoorbeeld zware dingen optilt ofzo?

Dit zou kunnen, heb je ook last als je bijv. je vingers strekt en weer een vuist maak van je hand?
Edit: Dan zou je het waarschijnlijk ook wel hebben in stap/galop. Misschien ben je in draf gewoon te gespannen? loopt je pony/paard misschien te snel in draf waardoor je gespannen wordt in je hand?

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:16

Vevina: Zo kom je er het best achter, dokter is 'gratis' he, beter één x dan helemaal niet ;) Je weet maar nooit..

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:17

@Saliziatinka
Nou ik 't beter lees, idd, wel raar dat het alleen in draf is. Zal je waarschijnlijk wel te gespannen zijn en teugels met antislip is misschien een optie ;) Of handschoentjes met betere grip?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:37

Dank voor de snelle reacties!
Even wat vragen beantwoorden:

@Domesco: Anti-slipteugels kan ik helaas niet gebruiken, want rij op een manege dus over het tuig heb ik niks te zeggen. Wel hebben ze daar teugels met soort uitstulpels/blokjes (of is dat een anti-slip teugel??) eraan zodat je niet teveel kan glijden, maar omdat me handen "open" staan, glijdt ik daar overheen helaas.

@ Rowie1993: Ik rij met handschoentjes aan, dus in principe zou ik geen koude handen moeten hebben, maar met dit weer ontkom je er bijna niet aan (ondanks het feit dat ik er in de zomer ook last van heb). Lastig uitleggen wat voor zweep ik heb, hij heeft in ieder geval een rond handvat met grip erop. daaraan zit nog een lus die je eventueel om je pols kan doen (gebruik ik nooit) Als ik de teugels vast heb, leunt mijn zweep tussen me duim en wijsvinger op de teugel zodat die bijna recht naar beneden hangt. Hij hangt in ieder geval altijd voor me knie.

Ik heb eigenlijk nooit last van me handen, het is enkel met het rijden. Dus aan reuma zou ik zo gauw niet denken, maar als het vaker voor gaat komen kan een bezoekje geen kwaad in ieder geval.

Ik ga eens bewust opletten of het echt zo erg verschilt per paard qua "gespannen" houding van mezelf. Misschien werkt dat bij mij gewoon onbewust door in me handen ondanks dat ik die helemaal (voor me gevoel en gezien de teugelhouding) niet aanspan.

edit: nu ik zo me eigen reactie teruglees, zie ik misschien wel een "oplossing"....
Aangezien ik aangaf dat me hand waar het zweepje zit erger is, misschien moet ik eens gaan kijken of ik die anders kan vasthouden!?
Iemand ideetjes/ervaringen over hoe de zweep dan vast te houden?
Maar dan moet ik nog een oplossing zien te vinden voor de andere hand.....

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:54

@ Judith_H: Dan zou je inderdaad geen koude handen moeten hebben, maar dit weer! Pff ben het echt zat, al moet ik zeggen dat ik er met m'n nieuwe handschoenen geen last van heb!
Waar ik mijn zweep heb, is waar ook m'n teugels zitten, dus tussen m'n pink en ringvinger en dan in de holte tussen m'n duim en wijsvinger, beetje lastig uit te leggen, geen idee of dat de goede manier is, zo is het me altijd geleerd en het rijdt prima, dan hoef je ook minder moeite te doen om je zweep vast te houden! Misschien is het een idee?
Ik heb een zweep met zo'n plat stuk bovenop, dat het ook niet zo snel uit je vingers kan schieten maar in je handpalm valt.

Edit: nu ik het zo lees, jemig wat een brakkige beschrijving, maar hoop dat je 't enigszins snapt :P

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:05

Rowie1993 schreef:
@ Judith_H: Dan zou je inderdaad geen koude handen moeten hebben, maar dit weer! Pff ben het echt zat, al moet ik zeggen dat ik er met m'n nieuwe handschoenen geen last van heb!
Waar ik mijn zweep heb, is waar ook m'n teugels zitten, dus tussen m'n pink en ringvinger en dan in de holte tussen m'n duim en wijsvinger, beetje lastig uit te leggen, geen idee of dat de goede manier is, zo is het me altijd geleerd en het rijdt prima, dan hoef je ook minder moeite te doen om je zweep vast te houden! Misschien is het een idee?
Ik heb een zweep met zo'n plat stuk bovenop, dat het ook niet zo snel uit je vingers kan schieten maar in je handpalm valt.

Edit: nu ik het zo lees, jemig wat een brakkige beschrijving, maar hoop dat je 't enigszins snapt :P

Oke, dus zeg maar als je je hand tot een vuist maakt (rechtop), zit je zweep op je handpalm tussen je vingers en handpalm geklemd en hangt die dus recht naar beneden?
Lastig he, zo'n beschrijving... moest er ook super diep over nadenken en beetje nadoen met me handen...
Ik ga gewoon volgende week ( ben helaas gisteren al wezen rijden) eens kijken wat ik nou lekker vind zitten met me zweep en hoe die dan zit...
Kijken of dat een oplossing is.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:11

Aahh, ik snap mezelf niet meer haha. Ik denk dat je het even uit moet proberen.
Volgens mij heb ik het helemaal verkeerd uitgelegd :P
Maar idd als je 'm tot een vuist rechtop maakt ja, en dan dacht ik je zweep bij je ringvinger en pink ertussen doen.

Het kan zijn, als ik zelf morgen op 't paard zit, dat het totaal niet meer klopt.

Moet morgen dus rijden, dus dan zal ik het hier even plaatsen hoe ik 'm nou echt vast heb! Of ik stuur je een pb ;)

Dana_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:14

Wat lichter gaan rijden. Soms pauzes nemen en je teugels laten hangen.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:06

@Judit_H
Heb vanavond gereden, 't wilde echt totaal niet, maar goed dat doet er niet toe.
Maar wat ik dus blijkbaar doe met m'n handen is dat ik 'm bij m'n duim en wijsvinger beter vastpak, zodat ik niet met m'n hele hand om m'n teugels hoef te klemmen ;)
Je moet zelf maar beetje gaan rommelen met je zweep, misschien vind je een andere manier om 'm vast te houden zonder kramp!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:20

@rowie1993: wat jammer dat het rijden niet ging!
Ik ga gewoon volgende week eens goed opletten of ik me zweep niet anders kan vastpakken en of dat helpt.
Zal het ook nog even aan me instructrise vragen of die nog andere ideetjes hebt.
Dankjewel in ieder geval voor het uitzoeken.
En verder gewoon meer proberen te ontspannen, misschien dat het dan ook al een heel stuk beter wordt.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:24

lonnie schreef:
nog nooit gehoord dat iemand anders t ook heeft! ik heb er regelmatig last van, ik krijg dan echt kramp in mijn vingers en moet gewoon stoppen met rijden. waar t van komt weet ik ook nog steeds niet helaas

Deze klachten heb ik zelf ook (en nog andere) heb een bezoekje aan de HA gebracht die verwees me door naar het ziekenhuis voor een zenuwtest en daar kwam uit het carpaal tunnelsyndroom (in het nederlands --> het bandje in je pols waar de zenuwen doorheen loppen zit te strak) dit kan operatief worden doorgeknipt maar dan ben je wel 10 dagen tot 2 weken compleet uit de roulatie, na deze tijd mag je pas gaan revalideren.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:53

Judith_H schreef:
@rowie1993: wat jammer dat het rijden niet ging!
Ik ga gewoon volgende week eens goed opletten of ik me zweep niet anders kan vastpakken en of dat helpt.
Zal het ook nog even aan me instructrise vragen of die nog andere ideetjes hebt.
Dankjewel in ieder geval voor het uitzoeken.
En verder gewoon meer proberen te ontspannen, misschien dat het dan ook al een heel stuk beter wordt.

Ja naja, die keren heb je er tussen zitten he!
Succes ermee! Hopelijk vind je wat :)!

maxinnev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

Mijn vriendin heeft hier ook last van gehad bij haar verzorgpaard. Ze kwam echt met pijn in haar handen weer thuis. Ontspan je wel in je hand tijdens het rijden? Zorg dat je pony/paard mooi gelijknamig loopt en je de teugels goed op maat hebt. Is de hoofdhouding van jou pony/paard ontspannen?

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 23:33

Ik probeer wel altijd tijdens de "pauze" (even rustig rondjes stappen) me handen te ontspannen en even te bewegen (vuist maken, strekken, dat soort werk), merk wel dat dit beetje helpt... Alleen is het na een paar rondjes draven weer terug.
Teugels goed op maat houden, is nog wel eens een probleempje ja!
Ik weet wel al dat het erger is bij paarden (rijd op een manege) die meer aan de voorkant trekken, die lopen dus absoluut niet ontspannen wat voor mij dus echt niet prettig is.... Nu nog voor elkaar zien te krijgen bij een wel ontspannen hoofdhouding van het paard.
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 18-01-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:34

Ik heb het ook wel eens, erg vervelend..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:37

rij eens een keer zonder zweep. kijk dan of de kramp minder wordt. misschien ben je onbewust gewoon te bang dat je de zweep laat vallen en verkramp je een beetje. niet bang zijn dat je paard dan 'sloom' wordt. je moet het gewoon ff voor jezelf testen.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:56

Je moet als je kramp krijgt, je hand denk ik wat meer ontspannen, zonder dat je de teugels echt los laat worden.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:03

even een update voor de geinteresseerden:
Heb gisteren gereden. Reed toevallig op een voor mij compleet nieuw paard! Dat leverde aardig wat stress op, maar heb het voor mijn doen erg goed kunnen laten afvloeien * toch wel een beetje trots op mezelf :o *
Maar......... ik heb bijna tot geen last gehad van kramp in me handen.
Vroeg aan me instructrise hoe het zou kunnen komen en ze zei dat dit paardje nog helemaal niet zo "verpest" is door manegeruiters, en dus meer zijn eigen hoofd draagt en dus ook niet zo heel sloom in een sukkeldrafje loopt (dat heb ik gemerkt ja :D ). Hierdoor *hangt* die dus minder met zijn hoofd naar beneden en dat zie je weer terug in mijn handen.
Wel heb ik nog gevraagd of zij nog tips had, die had ze helaas op dat moment niet, maar ze ging eens goed op me handen letten en dan zou ze het me laten weten.
Wat ze wel al heel erg lang bij mij ziet is dat ik me schouders optrek, ik weet zelf dat dat door de spanning komt, ze zei dat dat er nog wel eens mee te maken kon hebben.
Ook hebben we nog samen gekeken naar de houding van me zweep en we konden allebei er niks verkeerds aan zien.
Dus nu maar afwachten hoe het volgende week gaat.
Dankjulliewel voor de tips!
Laatst bijgewerkt door Judith_H op 21-01-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt