Paard wassen in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bermudaa

Paard wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:27

Hoi hoi,

het blijkt dat mijn 2 paarden luizen hebben.. Ze hebben altijd buiten gestaan maar sindskort staan ze in een binnenstal. Nu willen we ze wassen met vlooienshampoo (voor de hond) maar is dit wel een goed idee in dit koude weer?

Ze hebben een enorme dikke vacht, en ik heb geen zweetdekens.. In de binnenstal is het een paar graden warmer dan buiten, het scheelt niet echt veel.. Wel hebben we warm water ter beschikking.. Kunnen we de paarden gewoon wassen?

mexlovenoa

Re: Paard wassen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:29

ik zou het niet doen aangezien je geen zweetdekens hebt.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:30

Ik zou oppassen met wassen met dit weer, zeker omdat je geen zweetdekens hebt. Daarnaast geloof ik dat het niet verstandig is om een paard te wassen met vlooienshampoo van honden omdat dikwijls de samenstelling voor paarden anders is als die voor honden. Je zegt ook dat ze luizen hebben dus zal een vlooienshampoo niet echt helpen.

Best even de DA raadplegen...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:30

ik zou ze nu nog niet gaan wassen,
ik zou beter wachten tot het weer wat warmer is,

en dan zou ik ook speciaale schapoo voor paarden luis halen

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:32

er bestaat ook een poeder voor luizen dan hoef je je paard niet te wassen met deze kou

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:38

Steffi_H schreef:
Ik zou oppassen met wassen met dit weer, zeker omdat je geen zweetdekens hebt. Daarnaast geloof ik dat het niet verstandig is om een paard te wassen met vlooienshampoo van honden omdat dikwijls de samenstelling voor paarden anders is als die voor honden. Je zegt ook dat ze luizen hebben dus zal een vlooienshampoo niet echt helpen.

Best even de DA raadplegen...

Ik heb ervaring met vlooienshampoo en zelfs de DA weet dat dat werkt voor paarden, evenals sebacil.. Zelfde effect. Mijn vraag gaat niet over het product, maar over het feit of dat ik mijn paarden kan wassen. Ik kan ze nu toch niet zo laten staan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:46

een zweetmes is geen probleem daar kan je gewoon je hand voor gebruiken om het af te strijken. Verder zou ik niet zomaar een honden middel gebruiken maar via je DA overleggen wat in jou geval het beste is.

angel29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:18

PBA_ schreef:
een zweetmes is geen probleem daar kan je gewoon je hand voor gebruiken om het af te strijken. Verder zou ik niet zomaar een honden middel gebruiken maar via je DA overleggen wat in jou geval het beste is.

Mee eens!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 02:29

Als ik mij niet vergis dan bestaat er geen antiluismiddel speciaal voor paarden en word door de DA het hondemiddel aangeraden.

Het lijkt mij niet verstandig om een paard in deze weersomstandigheden te wassen zonder er daarna een deken op te leggen die het vocht kan opnemen.

Het hoeft niet per se een officiele zweetdeken te zijn. Een oude (wollen) deken zoals die we vroeger op het bed gebruikten is ook heel geschikt. Een fleecedekentje kan ook heel goed (mits groot genoeg ;) ), Uiteindelijk gaat het erom dat je iets op het paard legt wat hem enigszins warm kan houden terwijl het water wordt opgenomen. Waarbij wol het beste materiaal is omdat het heel goed vocht op kan nemen.

Ik kan mij ook voorstellen dat het zou helpen om het paard licht in beweging (stappen) te houden om zich op temperatuur te houden na het wassen (wel met de deken op). Hij zal dan ook sneller opdrogen.

In ieder geval succes met de behandeling.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:12

ik zou met dit weer niet gaan wassen, tenzij je graag zieke paarden wilt natuurlijk. maar ik ga er vanuit van niet. ik las inderdaad daarnet ook wat over poeder tegen paardenluis is dat niet wat? ik neem aan dat je dat bij de paardendrogist of divoza ofzo wel kunt halen ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:15

Even een zweetdeken en zweetmes kopen? Dat kost toch niet de kop?

cin_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:10

ik zou zonder zweetdeken niet gaan wassen maar het is wel nodig dus ik raad aan er 1 te kopen want zo duur zijn ze niet als je een goedkoop merk neemt koop wel een lekkere warme

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:11

Ik was alleen me paarden als ik ben voorzien van een solaruim.. dat zou ik dus ook aanraden als je een paard wilt wassen. Gezien jouw situatie zou ik het afraden op te gaan wassen. :)

untraceable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:16

Ik zou mn paarden nu echt niet wassen, duurt veels te lang voor ze opgedroogd zijn met die dikke wintervacht.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:23

Mocht je ze echt moeten wassen ivm die luis, zou ik in ieder geval zorgen dat je zweetdekens/wollen dekens voor ze hebt. Succes ermee, vervelend dat ze luis hebben!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:25

Ik zou nu ook niet wassen. Er is idd ook poeder te krijgen, die heb ik ook gekocht (al was het bij mij begin maart dat ik ze moest wassen en toen heb ik op dagen gewacht dat het boven de 15 graden was.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:03

Ik zou ze scheren en flinke dekens op doen! Dat hebben we bij ons op stal ook gedaan met 2 shet's, want toen we ze wilde wassen gingen ze de lucht in xD En met scheren bedoel ik helemaal, ook de manen eraf enzo. Wel zonde maar het groeit weer terug...
Edit: warm water koelt snel af...Dan hebben ze het dus alsnog koud.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:16

nou corrina jij bent gek wie gaat zijn shet nu midden in de winter scheren dan kan hij eigenlijk niet eens naar buiten en vind juist dat een shet niet binnen hoort wij hebben ook een paar oudjes en behandelen die met poeder en dat herhalen we na tien dagen nog een keertje en hebben nergens meer last van lijkt me toch een betere manier dan helemaal kaal scheren of wassen

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:08

Waar ik woon kunnen ze zoiezo niet naar buiten in de winter, als in, niet in een weiland ofzo...Dus als ze buiten komen worden ze warm gehouden door een deken of door gewoon in beweging te blijven...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:12

nannyrana7 schreef:
nou corrina jij bent gek wie gaat zijn shet nu midden in de winter scheren dan kan hij eigenlijk niet eens naar buiten en vind juist dat een shet niet binnen hoort wij hebben ook een paar oudjes en behandelen die met poeder en dat herhalen we na tien dagen nog een keertje en hebben nergens meer last van lijkt me toch een betere manier dan helemaal kaal scheren of wassen

Wat zijn mijn paarden zielig dan..

Geschoren maar lopen heerlijk bijten hoor! Gewoon met de juiste dekens. Al zeg ik niet dat dat voor deze paarden persee DE oplossing is.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:07

Vooien en luizen, bah! (Ik heb lang haar en luizen zijn voor mij een echt jeugdtrauma :o ) Ik zou ze gewoon wassen, goed afnemen met het zweetmes en me verder niet druk maken. Zo koud is het nou ook weer niet. Ik heb m'n tinker rond de jaarwisseling nog gewassen; toen was het veel kouder dan nu en hij heeft er niks aan overgehouden hoor! Was ze zo nodig 's ochtends; het zal namelijk wel langer dan normaal duren voor ze helemaal droog zijn en op die manier zijn ze in ieder geval droog als de temperatuur 's avonds zakt. Kou en nattigheid zijn voor paarden trouwens lang zo erg niet als voor mensen. Lees hier http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm het antwoord maar eens op de vraag 'Heeft mijn paard het koud?'

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:08

Ik zou ze ook gewoon wassen...
Als je ze daarna maar goed laat opdrogen....
Zeker als ze een dikke vacht hebben is dat wel te doen hoor..
Als het maar niet waait of tocht in je stal..
Want dan zou ik toch een zweetdekentje aanschaffen.. ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:10

als het goed is heeft de DA speciale shampoo voor luizen bij paarden. Flesjes met een soort shampoo die je niet uit moet spoelen. Ik zou ze ook scheren en met dekens opzetten dit werkt het beste. Ik heb t ook gedaan toen mijn shets een paar jaar terug luizen hadden, en ze waren er snel vanaf.

Blackitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:29

Kan je niet gewoon een aantal goedkope zweetdekens halen? Want dan is het probleem opgelost! Ben benieuwd wat ts gedaan heeft:)

_Emi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:49

Ik zou sowieso niet wassen met vlooienshampoo voor honden.
Imaverol moet je hebben en dan goed wassen en dekens opdoen (schone! anders heb je de vlooien zo terug)