Rechten bij "wanprestatie" dierenarts???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rechten bij "wanprestatie" dierenarts???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:59

In september heb ik samen met een kennis wat merrie's op de foto laten zetten voor het prokpredikaat.
Daarnaast moesten er een stel gescand en geënt worden, al met al zijn ze de hele dag bezig geweest.
Elke foto is maar 1x gemaakt.
Bij een merrie1 vertelde hij dat ze een minimale oc en 2 kleine avulsiefragmenten (in beide voorkogels 1) had en dus geen prokpredikaat zou krijgen.
Bij merrie2 vertelde hij dat de gewrichten er wat "vuil"uitzagen en dat deze dus ook geen prokpredikaat zou krijgen.
Afijn...aangezien merrie1 voor de fokkerij bedoeld was besloot ik haar te koop te zetten, al gauw kwam er een koper en gingen we met merrie en foto's naar een andere kliniek.
Tot mijn verbazing kon die da geen oc vinden en zei hij dat de kwaliteit van de foto's gewoon slecht was....
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben met de foto's van merrie2 naar mijn eigen da gegaan (ook prok-erkend) en hij heeft de foto's bekeken en vond ook deze foto's slecht gemaakt.
Volgens hem waren de gewrichten helemaal niet zo vuil als de eerste da beweerd had maar was de kwaliteit van de foto's gewoon bagger.
Volgens hem kon de merrie makkelijk prok worden met een stel goede foto's en hij bood aan om een nieuw set foto's van haar te maken die ik alleen maar zou hoeven betalen als de merrie daadwerkelijk het prokpredikaat zou krijgen, zou ze dit niet halen waren ze voor zijn kosten.
Ik heb haar dus opnieuw op de foto laten zetten en deze waren volgens mijn da mooi strak en zeker prokpredikaat-waardig.
Ik heb beide setjes foto's zelf ook vergeleken en zelfs ik als leek zag groot verschil tussen de foto's.
Ik heb geen contact met de eerste da opgenomen omdat ik eerst zeker wilde weten of het kwpn de foto's idd prokwaardig zou vinden.

Vandaag kreeg ik bericht dat de merrie dus idd het prokpredikaat heeft gehaald....
Ik ben daar natuurlijk heel erg blij mee maar baal behoorlijk dat de eerste da dus klaarblijkelijk gewoon slecht werk heeft geleverd.
Als ik de foto's niet voor verkoop aan een andere da had laten zien had ik dit nooit geweten en was ik dus mooi het prokpredikaat misgelopen....
Bovendien heb ik nu 2x een volledige prokkeuring betaald...
Kan ik de kosten van de eerste keuring nu nog terugeisen van die da? hij heeft tenslotte gewoon slecht werk geleverd en mij bijna een predikaat door de neus geboord.
Hij iemand hier ervaring met zo iets?????

danamuts

Re: Rechten bij "wanprestatie" dierenarts???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:04

je zou het allicht eens kunnen proberen, of met de foto's van hem en van de andere da eens langsgaan, en hem het verhaal laten uitleggen. Ik zou hier niet zondermeer mee accoord gaan. Je eerste merrie heb je waarschijnlijk nog wat goedkoper weggedaan omdat 'ze in eerste instantie een bemerking had.
Wellicht is er ook zoiets als een tuchtcollege voor da? Heb je voor huisartsen ed ook, en volgens mij is het geen vrij beroep, dus dan zou je daar sowieso je ongenoegen over uit kunnen spreken.
Succes!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:07

Door wie zijn de eerste foto's gemaakt? Mag ook via PB...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:25

Merrie1 is gebleven en gaat binnenkort ook opnieuw op de foto omdat ook deze volgens mij eigen da wel het prokpredikaat kan halen, de kleine avulsiefragmentjes in de voorkogels zijn geen bezwaar.
Ik heb dit niet direct met merrie2 laten doen omdat het natuurlijk een dure aangelegenheid blijft ;)
Mijn eigen da nam gewoon veel meer tijd voor de foto's, keek elke foto direct na het nemen na en maakte hem gewoon overnieuw als hij niet tevreden was.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:29

Er is zeker wel een tuchtraad wat betreft dierenartsen! Ik zou er dus zeker wel werk van maken!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:35

Voor de goede orde, de tuchtraad, regelt niet dat je geld terug krijgt of zo..
Dan moet je ergens anders zijn.

Waren je paarden elders ingeschaard of zo, at niet je eigen dierenarts die eerste set foto's had gemaakt?
Die ken je, die vertrouw je op zijn oordeel etc. En je weet een beetje wat voor werk hij aflevert.
Bij een ander moet je het toch altijd weer afwachten, aangezien je niet weet hoe die werkt.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:37

Die regelen inderdaad niet dat je geld terug krijgt maar de dierenarts in kwestie is onkundig geweest in wat hij gedaan heeft en daar moet sowieso wat van gezegd worden vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:44

Sjolvir, ze staan idd ingeschaard bij voornoemde kennis en het waren er gewoon te veel om heen en weer te gaan rijden.
Vooral omdat er ook nog gescand en geënt moest worden.
Mijn eigen kliniek heeft geen mobiele apparatuur.

Ik had er alle vertrouwen in omdat deze mobiele kliniek gewoon is aangewezen door het kwpn en mij dat een bepaalde verwachting over de kwaliteit gaf.