Ervaring opdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lornaaa

Ervaring opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:08

Hoi allemaal :D

Ik heb een merrie van 9 jaar (Lorna). Ik wil dit jaar met haar gaan starten in B dressuur :D Maar ik heb een probleempje; ze is 3kwart arabier en dus een onwijs neuroot. In het begin schrok ze heel vaak (toen ik haar net had) en thuis valt het ook wel mee. Maar een andere omgeving en mevrouw schrikt van een vogeltje dat opvliegt etc.
Ik vertelde mijn instructrice dat ik wel wil ga starten (heb haar nu een jaar). Toen ik haar kocht was ze een manege-pony met onwijze angst voor de zweep. Dat heb ik er wel af weten te krijgen, gelukkig. Maar ze blijft een zenuwpees. Nou zei mijn instructrice dat je wel eens gewoon een wedstrijd kon gaan rijden om ervaring op te doen, kijken hoe ze reageert.
Nou wil ik weten of dat nou wel een goed idee is? Ik heb wel een onwijze band met haar en ze luistert altijd goed naar mn stem, ik kan haar ook (meestal) goed kalmeren. Ze loopt lekker nageeflijk en zet de achterhand er meestal snel en goed onder. Nou heb ik al 3 weken niet gereden vanwege de sneeuw/bevroren grond (wij hebben alleen een buitenbak ;))..
Nou zat ik te lezen, hier op bokt en daar kwam met grote meerderheid zo van: 'Ga alleen rijden als je pony aan de teugel loopt want er rijdt al genoeg zooi rond..'
Ik vind dus dat ik ook gewoon een keer een wedstrijd kan starten om wedstrijd-ervaring op te doen. Ik hoef echt geen winstpunten gelijk maar het lijkt me ook goed voor de ervaring van mij en mn pony.

Nou wil ik graag jullie mening hierover :D

Groetjes Manon :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:11

Citaat:
Ik vind dus dat ik ook gewoon een keer een wedstrijd kan starten om wedstrijd-ervaring op te doen. Ik hoef echt geen winstpunten gelijk maar het lijkt me ook goed voor de ervaring van mij en mn pony.

Volgens mij heb jij geen meningen meer nodig. ;)

Maar als je twijfelt, start je toch eerst gewoon eens onderling?

yeye

Re: Ervaring opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:13

Mijn half arabier schrikt ook van alles! misschien wachten op de manegewedstrijd om op "thuisbasis" ervaring op te doen voor je op verplaatsing gaat? Zo ga ik het in ieder geval doen :)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:13

Idd, volgens mij weet je t zelf al.

Ik zou ook lekker op wedstrijd gaan. Sterker nog, wij doen t precies zo met de jonge pony van mijn zoon. Die vindt alles op concours nog zo spannend dat winstpunten rijden er nog niet inzit. Maar als je niet op vreemd terrein komt dan doet ie nooit de ervaring op.
Wij zijn nu 3x op concours geweest en iedere keer gaat het ietsje beter.
Die winstpunten komen dan gerust wel een keer.

Je zult toch ergens de ervaring op moeten doen, dat lukt thuis niet. ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:17

Bar schreef:
Idd, volgens mij weet je t zelf al.

Ik zou ook lekker op wedstrijd gaan. Sterker nog, wij doen t precies zo met de jonge pony van mijn zoon. Die vindt alles op concours nog zo spannend dat winstpunten rijden er nog niet inzit. Maar als je niet op vreemd terrein komt dan doet ie nooit de ervaring op.
Wij zijn nu 3x op concours geweest en iedere keer gaat het ietsje beter.
Die winstpunten komen dan gerust wel een keer.

Je zult toch ergens de ervaring op moeten doen, dat lukt thuis niet. ;)

Nee dat niet maar dan wen je ze alvast op veel mensen, witte dingetjes rond de kanten, vlaggen,...?

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:18

Dankjullie!

@ TurdusMerula en yeye: tsja dat is het probleem; dat doen ze dus niet. Ik ga sowieso opzoek naar een andere rijvereniging om wedstrijden voor te gaan rijden, want bij mijn huidige manege rijden ze geen onderlinge wedstrijden (erg kleine manege)
Maar iig bedankt ^^

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:19

Oja ze staat ook bij mij thuis en niet op de manege (:

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:21

Lornaaa schreef:
Oja ze staat ook bij mij thuis en niet op de manege (:

Dan is de boodschap...Ga wedstrijden rijden! :)

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:25

Ga lekker op wedstrijd! Als zowel jij als je paard/pony ervaring moet op doen is dat de enige manier.
Of je moet iemand kennen met een eigen manege, dat je daar een keer kan rijden. Kun je zien hoe je paard eventueel zou kunnen reageren op wedstrijd.
En van uitspraken als -'Ga alleen rijden als je pony aan de teugel loopt want er rijdt al genoeg zooi rond..'- moet je je niets van aan trekken. Zulke uitspraken komen van mensen die er zelf niks van bakken en als ik jouw verhaal lees heb je zelf al een goed mening over dat het belangrijk is om ervaring op te doen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:28

Als je echt een startkaart wil, moet je het gewoon aanvragen en wedstrijden rijden, niemand houdt je tegen.
Waar je wel op moet letten is dat je niet moet schrikken als je een paar keer met 160/170 thuis komt, en dan gaat de lol er snel vanaf, daar willen mensen je voor waarschuwen denk ik :)

Maar als je instructrice het zegt kan je het wel proberen denk ik, misschien een paar keer onderling, niet zo leuk maar dan weet je wel waar je aan toe bent. :)

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:37

Ik zou eerder aanraden om eens in een vreemde bak te gaan rijden. (even vragen vooraf en misschien tegen een kleine vergoeding) Daar kun relatief heel goedkoop ervaring op doen.

Ik zou iig niet gaan starten als ik m'n paard nog niet aan de teugel zou kunnen rijden, want dan loop je zo snel tegen je top aan dat de lol er snel af is.

Misschien van die manegewedrijden zouden wel leuk kunnen zijn, want dat kun je nog best wel een periode door promoveren.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:41

Als ik jou was zou ik beginnen eerst eens in een vreemde omgeving te gaan rijden. (een rijbak bij een manege in de buurt?)
En als dat goed gaat kun je eens met onderlinge wedstrijden meedoen.
Ik zou nog niet officieel starten als je paardje daar nog niet aan toe is...

Succes!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:29

Ik heb ook zo een zenuwachtig dier.
Voordat ik wedstrijden ben gaan rijden, heb ik in heel veel verschillende bakken gereden en ik moet zeggen dat wij als combinatie daar heel erg veel van geleerd hebben. Want hun eigen bakje is al gauw vertrouwd, maar als je in een andere bak komt moeten ze op jou durven vertrouwen en daar gaat tijd overheen.

Daarom zou ik ervoor kiezen om eerst vertrouwen op te bouwen door in andere bakken te rijden. Eventueel neem je je juf mee om je te begeleiden.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:34

Het komt soms anders over dan ze bedoelen maar iedereen moet ergens beginnen en ik denk ook wel dat het een stimulans kan wezen wanneer je aan de wedstrijden begint je kan er ook veel van opsteken!

Gewoon doen en zien wat ervan komt veel succes ermee!

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:51

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ga zeker eens onbekend terrein opzoeken, als we klaar zijn met trailermak maken (ja, dat is ze ook niet .. . :P)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:54

Ja dat is wel handig als ze de trailer op moet..hahaha :D om naar een wedstrijd te gaan.

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:11

devine schreef:
Ja dat is wel handig als ze de trailer op moet..hahaha :D om naar een wedstrijd te gaan.

ja haha :D weet niet hoe ik dr anders daar moet krijgen xD

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:54

Anders even een trailerlaad cursus bij de balingehof volgen..je kunt gerust starten hoor.Mijn niet-arabier die inmiddels M2 loopt schrikt ook van elk vogeltje en doet dat nog steeds en ook nog steeds zo nu en dan in de proeven.Aard van het beestje,gewoon lekker ervaring op gaan doen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:10

Wat je ook kan doen een paar wedstrijden in de buurt afgaan om gewoon is los te rijden, zo heb je zelf geen druk en zenuwen. Iig een stuk minder en kan je haar wel laten wennen aan alles. En heb je alle tijd om rustig rond te sturen etc.

Zoek wel even de geschikte accomodaties op (waar dus voldoende ruimte is om los te rijden e.d.) en zou wel even het secretariaat mailen met je vraag en evt. korte uitleg. Misschien dat ze er een kleine vergoeding voor vragen..

En dan ook veel in andere bakken rijden, van de manege van de club je eigen van een vriendin etc. etc. ;)

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:36

_Marinke_ schreef:
Wat je ook kan doen een paar wedstrijden in de buurt afgaan om gewoon is los te rijden, zo heb je zelf geen druk en zenuwen. Iig een stuk minder en kan je haar wel laten wennen aan alles. En heb je alle tijd om rustig rond te sturen etc.

Zoek wel even de geschikte accomodaties op (waar dus voldoende ruimte is om los te rijden e.d.) en zou wel even het secretariaat mailen met je vraag en evt. korte uitleg. Misschien dat ze er een kleine vergoeding voor vragen..

En dan ook veel in andere bakken rijden, van de manege van de club je eigen van een vriendin etc. etc. ;)

Dat vind ik ook wel een heel goed en leuk idee :D Dankjewel ^^!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:39

Er worden ook nog wel eens wedstrijden georganiseerd waar je Hors Concours (dus buiten
mededinging) kunt starten. Op deze manier kun je leuk ervaring op doen maar hangt er nog niet
zo veel vanaf. Je wordt dan ook gewoon beoordeeld door dezelfde jury als de mensen die voor
het eggie rijden zeg maar. Succes in ieder geval :)

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:47

ProudJustify schreef:
Er worden ook nog wel eens wedstrijden georganiseerd waar je Hors Concours (dus buiten
mededinging) kunt starten. Op deze manier kun je leuk ervaring op doen maar hangt er nog niet
zo veel vanaf. Je wordt dan ook gewoon beoordeeld door dezelfde jury als de mensen die voor
het eggie rijden zeg maar. Succes in ieder geval :)

Daar heb ik wel eens van gehoord ja :) Maar ik dacht dat dat alleen voor springen gold? Of ook voor dressuur ;)?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:57

Er zijn ook dressuurwedstrijden waarbij dat kan :)
Ik weet niet uit welke omgeving je komt?

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:57

ProudJustify schreef:
Er zijn ook dressuurwedstrijden waarbij dat kan :)
Ik weet niet uit welke omgeving je komt?

Okee :) Drenthe, rond Hoogeveen :)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:04

Nou ik zou gewoon gaan starten een onderlinge wedstrijd lijkt me het leukst omdat er dan meer mensen zijn die nog niet helemaal aan officieele wedstrijden toe zijn.
Volgens mij heb je namelijk de goede instelling want je doet het niet voor de punten maar voor de ervaring van je pony.
Ik heb dat laatst ook gedaan en ondanks dat ik er nog maar een paar lessen mee had gehad (stuk of 5) Ging ik gewoon voor de ervaring om eens te kijken hoe het zou gaan nou het ging voor mijn gevoel super had 176 punten en was daar super tevreden mee aangezien dat van mij een draver is en nog niet zo goed is in galop loopt en het nog erg moeilijk vind in de bak.
Dus even oefenen met de trailer en dan eens rondkijken in de buurt veel succes