Dominant gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

barbarossa

Dominant gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:44

Wat maakt dat paarden in dominant gedrag kunnen schieten?

Caira

Re: Dominant gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:44

een onzekere situatie of een onzeker paard of eigenaar.

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:47

Oke, da's duidelijk. En wat doe je eraan als je die onzekere persoon bent die niet op het paard zit maar in de bak staat?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:47

zorgen dat iemand je kan helpen hoe je hiermee om kunt gaan.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:49

Een paard zoekt leiderschap. Als jij dat niet uitstraalt, dan neemt het paard het over. Stuur het paard van je weg, zorg dat jij de plek van het paard inneemt, etc. Straal uit dat jij de baas bent.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:49

barbarossa schreef:
Oke, da's duidelijk. En wat doe je eraan als je die onzekere persoon bent die niet op het paard zit maar in de bak staat?

Misschien eerst gewoon omgangslessen met bijv. wandelen achteruit stappen aan de hand e.d., voetjes geven en dat soort dingen en zodra je dan geen dominantieprobleem meer hebt onder het zadel er aan gaan werken ;)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:50

Jezelf groot maken en niet wijken voor het paard. Eventueel nog wat onzin roepen om kracht bij de daad te zetten. Niet laten blijken dat je onzeker bent!

Ik heb het zelf meegemaakt met mijn eigen paard, het was meer geluk dan wijsheid maar toch. Ik had hem los gezet in de paddock en we liepen een beetje te spelen. Denk aan paard rent mee als jij wegrent etc. Ineens staat hij voor me en steigert! Ik was zo perplex dat ik niet kon bewegen, dat is mijn geluk geweest. Had ik achteruit gestapt had hij gewonnen, nu wist hij dat ik niet wijk en hij heeft het ook nooit meer gedaan :-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:52

En denk erom dat de leider niet degene is die het hardst schreeuwt, de leider is de gene die met 1 oogbeweging de hele kudde stuurt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:59

Het is net als met honden. Duidelijke commando's geven, consequent zijn: ja is altijd ja, nee is altijd nee. Een hond kan je alleen makkelijker fysiek een keer aanpakken (in z'n nekvel pakken of z'n bek afklemmen, wat moederhond ook doet), met een paard is dat wat lastiger.

Paar simpele trucs: jij loopt altijd voorop. Wil je paard voorbij, dan zwaai je je vuist richting zijn hoofd (een leidend paard zwaait z'n hoofd met oren in de nek richting het paard dat dreigt voorbij te komen).

Sla eens een haak zonder het paard in eerste instantie mee te trekken. Paard moet volgen, doet-ie dat niet, geef dan eenmaal een scherpe ruk (meteen weer los). Houd een keer onverwacht halt. Reageert paard te laat met stoppen, vuist richting zijn hoofd. Hij moet 100% op jouw bewegingen letten en ze in een fractie van een second volgen.

Test: geef voer, blijf bij de voerbak en laat 'm (even) niet in de buurt. Zwaai opnieuw met die vuist als hij dichterbij komt. Als hij afwachtend blijft staan na jouw signaal dat het jóuw voer is, goed. Ga dan achteruit, stal uit, en laat 'm naar z'n voer gaan.

Schreeuwen en groot maken hoeft allemaal niet. Gewoon de lichaamstaal van een dominant paard nadoen. En dat is negen van de tien keer dreigen met het hoofd (dreigen te bijten dus). Komt-ie toch door, 'bijt' dan echt: geef een stomp op z'n hals of boeg (waar een paard ook bijt).

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:02

Update aan Ibbel: In mijn topic heel verhaal getypt, 1000+ woorden, veel te vertellen, ik druk post en krijg vervolgens iets als, mag hier niet posten, maar ook meteen heel mijn verhaal weg.

Dit is enorm zwaar balen

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:04

Is er alleen een probleem dat onze oren niet zo flexibel zijn als die van een paard Ibbel. Een paard legt zijn oren plat, die van ons liggen, afhankelijk van de haardracht, al plat of zijn zelfs niet te zien.
Ik moet wel zeggen dat mijn tip geheel afkomstig is van mijn ervaringen, maar er zijn zeker nog subtielere tips gegeven.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:05

barbarossa schreef:
Update aan Ibbel: In mijn topic heel verhaal getypt, 1000+ woorden, veel te vertellen, ik druk post en krijg vervolgens iets als, mag hier niet posten, maar ook meteen heel mijn verhaal weg.

Dit is enorm zwaar balen

Ah, je kunt nu wel posten? Ik had al iemand ingeschakeld maar dat hoeft dus niet meer.
Tipje van de dag als je een lang verhaal typt: eerst in word typen en dan kopieren naar Bokt :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:08

Jola schreef:
Is er alleen een probleem dat onze oren niet zo flexibel zijn als die van een paard Ibbel. Een paard legt zijn oren plat, die van ons liggen, afhankelijk van de haardracht, al plat of zijn zelfs niet te zien.
Ik moet wel zeggen dat mijn tip geheel afkomstig is van mijn ervaringen, maar er zijn zeker nog subtielere tips gegeven.

Ik heb geen oren aan mijn handen hoor :D Die vuist is al voldoende rond en plat (en je arm doet de hals/nek na)
Dit is ook eigen ervaring, gebaseerd op de vér avant la lettre (van oa. Parelli, Voest en Monty Roberts en soortgenoten) boeken van Henri Blake uit de jaren '70.

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:11

Jola schreef:
barbarossa schreef:

Dit is enorm zwaar balen

Ah, je kunt nu wel posten? Ik had al iemand ingeschakeld maar dat hoeft dus niet meer.
Tipje van de dag als je een lang verhaal typt: eerst in word typen en dan kopieren naar Bokt :D

Nope, kan niet posten, maar dit bericht helpt dan weer. Meeste balen is: het was het meest uitgebreide verslag tot nu toe (heb oa voor het eerst gelongeerd) en op het moment dat ik het wilde posten was het: dag tekst......

En dat was het meeste balen. Weg is weg is weg

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:12

Je hebt helemaal gelijk Ibbel! Ik zat met mijn gedachtengang gewoon nog in de paddock met mijn paard ;)
Maar idd als ik met mijn paard stap en hij wilt mij voorbij stappen steek ik ook mijn arm uit voor hem als teken dat hij te ver gaat.

Blijft het nog altijd een feit dat een mens nooit zulke subtiele commando's kan geven als een paard, gewoon vanwege onze oren :P ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:12

En staart, die missen we ook ernstig :+

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:13

Christel1164 schreef:
Een paard zoekt leiderschap. Als jij dat niet uitstraalt, dan neemt het paard het over. Stuur het paard van je weg, zorg dat jij de plek van het paard inneemt, etc. Straal uit dat jij de baas bent.

dit is een kort maar duidelijkk antwoord ;)
het klopt helemaal!

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:14

Kun je ook dominant gedrag van Moderators corrigeren?

(Geintje hoor Mods, bedoel het allemaal lief!)

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:14

Sjips!! Nu je het zegt! En ik maar wiebelen met mijn kont! :+

Barbarossa, er zit niets anders op he, eerst 2 blokjes rond het huizenblok rennen en dan het verhaal opnieuw typen :D We willlen het toch weten hoor!!

Maar even zonder gekheid, kun je hier niet posten of in het andere topic?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:15

Caira schreef:
En denk erom dat de leider niet degene is die het hardst schreeuwt, de leider is de gene die met 1 oogbeweging de hele kudde stuurt

Inderdaad. Kijk op de wei. De leider hoeft vaak niks te doen om zijn positie te behouden. Een dreigende blik of beweging is vaak voldoende. Bij de meeste paarden is attitude en uitstraling al voldoende om ze voor je te winnen.

Leiderschap (als mens) vergt observatie, kennis van lichaamstaal, eerlijk en consequente handeling (op tijd en in de juist mate) and so on....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:17

barbarossa schreef:
Kun je ook dominant gedrag van Moderators corrigeren?

(Geintje hoor Mods, bedoel het allemaal lief!)

We zijn al voor je aan het lobbyen ;)

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:22

Nog een paar berichten en ik word serieus genomen, in ieder geval voor het eerst gelongeerd en het was helemaal fabeltasties!!!!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:24

barbarossa schreef:
Nog een paar berichten en ik word serieus genomen, in ieder geval voor het eerst gelongeerd en het was helemaal fabeltasties!!!!

Hmmm, dat is toch niet echt het 1000 woorden bericht dat ik in gedachten had. Ik zat toch op iets meer details te wachten... :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:25

Hou het hier even on topic barba, andes wordt dit topic weer dichtgegooid.

Hoe heb je met longeren met lichaamstaal aangegeven dat Sirius de kant op moest die jij wilde, en harder of zachter moest lopen?

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:28

Ik was gefascineerd. Helemaal.
Hij luisterde goed naar stem, en postie van zweep is ook bepalend heb ik het idee.