Paard laat zich soms niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Paard laat zich soms niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:06

Mijn merrie had laast weer eens bedacht dat ze niet naar mij toe wilde komen. In plaats daar van wilde ze stom rondjes rennen door haar landje in de sneeuw -:(- Ik ben dan toch wat huiverig vanwege gladheid maar zelf trok ze zich daar niet zo heel veel van aan.

Tja daar sta je dan in de koude wind met een halstertouwtje en binnen in de stal en nog iets dikkere deken en lekker warme gekookte lijnzaad voor haar...

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag aan de bokkers, waarom zal ze dit gedrag vertonen en wat kan de oplossing zijn?

Meer info:
- paard staat in de winter van 8.30- 17.00 op het weiland (ja ook nu), de tijd op het land wat langer als de dagen ook weer lengen.
- ze krijgt zodra ze op stal komt krachtvoer
- ze vertoont dit gedrag ook bij de pensionhouder die niet met haar werkt
- ik haal haar niet alleen uit het land om te werken
- ze staat laag in het krachtvoer nog geen 500 gram per dag

ilse86

Re: Paard laat zich soms niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:10

Mijn paard komt liever ook niet. Ik neem gewoon wat lekkers mee naar de wei. Dan komt ze wel. Gewoon belonen als ze bij je komt. Niet altijd wat lekkers meenemen, gewoon af en toe.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:14

Dat is altijd vervelend, deed mijn pony, en later mijn paard ook in het begin.
Hoelang heb je het paard al? En doet die dit al langer of begint die er net mee?

Met een snoepje kun je het proberen, maar je moet vooral volhouden. Wordt vooral niet boos, want dan blijft het paardje maar met je spelen.

Wanneer die van mij wegliepen/rennen bleef ik er gewoon achteraan lopen. Soms bleef ik even staan en zei op rustige toon... waarom loop je nu weg? Soms legden ze zich er bij neer en laten zich toch pakken, maar soms bleven ze rond rennen.

Dus blijf rustig, dat is het belangrijkste. Anders blijft ze met je spelen. Als je haar uiteindelijk hebt, gewoon goed belonen, lekker krabbelen op de neus. Snoepje kan ook, maar ben ik nooit zo weg van ivm lager in rangorder.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:16

weet niet of dat veel met snoep te maken heeft. het paard komt in elk geval bij me als ik het vraag. ik neem niet altijd snoep mee, dus komt ze ook wel als ik niks bij me heb. moet alleen niet te vaak met lege handen komen, want dan blijft ze weer doodleuk achter in de wei staan ;)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:19

ilse86 schreef:
weet niet of dat veel met snoep te maken heeft. het paard komt in elk geval bij me als ik het vraag. ik neem niet altijd snoep mee, dus komt ze ook wel als ik niks bij me heb. moet alleen niet te vaak met lege handen komen, want dan blijft ze weer doodleuk achter in de wei staan ;)

Heb met mijn nieuwe paardje gewoon heel veel oefeningen gedaan. Nu komt ze gewoon al vanuit de wei naar me toe. Zonder snoepjes. Ookal staat ze nog maar net op de wei, als ik roep komt ze wel.
Denk dat het paardje beetje moeite heeft met wie de baas is. Denk dat in de wei de alphamerrie haar ook niet zolang zo laat lopen, als ze vervelend is. Dus wees rustig en blijf de baas. Uiteindelijk zul jij winnen en komt die ook naar je toe. Wat je vooral niet moet doen is het paard laten winnen, want als jij na paar minuten iets hebt van: "zoek 't uit", en erbij wegloopt denkt het paard: "aaah, zo moet ik dat dus doen" en blijft paard het doen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:29

Ik heb het ook gehad. Waarschijnelijk is in de weide tijd doorbrengen leuker als tijd doorbrengen met jou. Dus maak het leuker, dat je paard juist wilt komen. Ik ken je paard niet dus ik weet niet wat ze leuk vind. De mijn houd van spanning en afwisseling en haat getrek in zijn mond. Hoop dat je een oplossing vind!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:32

Heb je ook concrete voorbeelden? is misschien wel handig om uit te proberen!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:35

Wat doe je allemaal met je paard, behalve rijden/poetsen?
Misschien dat je er eens een spelletje mee moet doen, beetje rennen in de bak (gaat wat lastig met dit weer). Of als ze in de wei naar je toe komt haar gewoon een knuffel geven, dus geen halster omdoen en dan weer weglopen. Paard wordt vaak wel nieuwsgierig en loopt met je mee (in begin misschien nog niet zo). En dan geef je paard nog een knuffel en loop je weer weg. Soms loopt paard weer weg, soms blijft die ook bij hek staan.

En als je haar uit de wei hebt, flinke borstel/verwen beurt en met haar knuffelen en zo weer in de wei zetten. En dit gewoon beetje herhalen. Komt het ook wel goed :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:37

Dat doe ik ook wel eens. Beetje knuffelen enzo in de wei. Maar dat boeit haar niet. Zij zit liever met haar giecheltje aan het gras dan dat ze bij mij is ;) De andere paarden zwermen om me heen om aandacht, maar zij komt pas altijd als laatst aanlopen omdat ze nieuwsgierig is naar wat die andere paarden zo boeiend aan mij vinden. Als ik haar dan een keer aai, loopt ze net zo leuk weer weg ;) 't is een divaatje. maar wel een lief divaatje :D

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:38

ilse86 schreef:
;) 't is een divaatje. maar wel een lief divaatje :D

Dat ken ik ;) net als dat oudje van mij

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:40

Vind het wel schattig op zich. Want ze staan altijd met z'n drietjes in de wei. De andere twee staan dan altijd voor het hek zodra ik kom. Die haal ik er dan als eerst uit. als ik terugloop, staat zij nog doodleuk achterin de wei. Dan loop ik even weer weg. Vijf minuten later staat ze gillend bij het hek en loopt ze zo mak als een lammetje mee.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:41

Maakt het wel lastig als je alleen die van jou een keer wilt hebben...
Het is wel leuk, dat oude paardje van mij is dan de alpha merrie dus die loopt altijd vooraan, maar als zij niet komt, blijven de anderen ook achter staan :P dus dat is wat vervelender... hihi

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:50

Ja, dat is ook lastig. Ik zet de andere twee dan gewoon eerst op stal en breng ze later terug.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:53

fransje23 schreef:
Tja daar sta je dan in de koude wind met een halstertouwtje en binnen in de stal en nog iets dikkere deken en lekker warme gekookte lijnzaad voor haar...

Gewoon lekker omdraaien, naar stal lopen, en na een kwartiertje weer eens kijken. Gaat ze dan weer lopen rennen, gewoon weer weggaan. Die dikkere deken heeft ze in ieder geval niet nodig als ze zo loopt te rennen :D

Maw, vooral negeren. Vaak is het gewoon uitdagen. Ze zal, zeker als je op een redelijk vaste tijd binnenzet en dus ook voert, best weten wat de beloning is, en als ze dat niet wil, dan niet.

Kans is vrij groot dat op het moment dat jij je omdraait en terug naar stal loopt, het rennen over is en ze zo achter je aan komt. Misschien niet de eerste keer, maar na een paar keer wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:55

Wat lekker heeft geen effect, ik kan zelfs met haar voeremmer het land ik komen maar dat werkt niet. Als ze zo doet heeft dat geen effect.

Afwisseling is er voldoende en zoals ik al schreef haal ik haar niet alleen uit het land voor werk.

Knuffelen hoeft van haar trouwens ook niet. Het is wat dat betreft een no nonsens-paard. Niet banketstaaf en trutten maar gewoon iets doen.

Ik heb dit paard bijna 6 jaar. :) Ze doet dit met periodes, ik blijf rustig zoals in mijn filmpje. Ze is toch sneller dan ik dus waarom zou ik mij moe maken?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:57

ik heb dit ook aan de hand met mijn paard. Hij staat wel 24/7 op het land. Zo gewoon kan ik aan hem komen. Maar zodra ik hem vastpak trekt hij zich los oftewel kan ik hem niet te pakken krijgen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:01

Jouw paard erkend jou niet als zijn kuddeleider, ik vermoed dat zij ook op andere momenten haar goesting doet.
Jij moet beginnen met het "opvoeden" van je paard, het is nodig dat je paard haar plaats in de "kudde" leert kennen, jij en haar vormen voor haar een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jij moet leren om de "leider" te worden en dan zal je terug vertrouwen krijgen in je paard omdat je dan leert wat je moet doen in alle situaties en je paard zal rustig blijven omdat zij weet dat zij haar leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moeten jij dan corrigeren maar moet jij doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, zij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard verzorgen.

Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

Specifiek voor het weide probleem : plaats haar alleen in een weide.
Je gaat in haar weide, als ze naar je komt en haar halster laat aandoen geen probleem. Laat ze je niet tot bij haar komen jaag je haar even door de weide, daarna gaan je in een ander stuk van de weide wat rond drentelen zonder aandacht aan haar te besteden maar je kijkt wel naar haar reakties. Na enkele minuten besteed je veel aandacht aan een bepaald punt, zolang tot ze op een onderdanige wijze naar je toekomt en haar halster laat aandoen.
Komt ze op een dominante wijze naar je toe dan jaag je haar terug weg, dit herhaal je tot ze onderdanig haar halster laat aan doen
Dit is een facet binnen het opvoeden van een paard.

Ibbel, dit is geen goed idee : de merrie denkt nu dat ze leider is, dat jij ondergeschikt bent en dat zij beslist wat er moet gedaan worden. Dus als jij weg gaat als ze gaat rennen bevestig je haar leider zijn want zij heeft ervoor gezorgt dat ze wordt gerust gelaten.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:03

Ben het eens met MarcR, dit bedoel ik ook ongeveer, hij verteld het ook iets duidelijker ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:05

Helpt dat ook nog bij oudere paarden?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:05

ja, mijn oudere paardje was 10 toen ze hiermee begon (dat wegrennen). Nu doet ze dat echt niet meer.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:07

Euh ik bedoel meer een merrie van 19 ;)

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:08

Mijn merrie maakt er een spelletje van. Eerst een paar keer weglopen en op een gegeven moment komt ze meestal gewoon naar me toe.
Als ze niet mee wil neem ik haar zoon alvast mee en dan heeft ze ineens haast om mee te komen.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:10

ilse86 schreef:
Euh ik bedoel meer een merrie van 19 ;)

Kan ook, als je maar consequent blijft. Mijn merrie is ook koppig en bijna 20, maar als ik wat aan haar wil leren let ze wel op. Ze staat ook voornamelijk op de wei en staat verder stil (wegens haar gezondheid ed.) maar als ik weer wat wil gewoon consequent blijven en ze leert het wel. VEEEL geduld hebben! :) Suc6

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 15:37

MarcR schreef:
Jouw paard erkend jou niet als zijn kuddeleider, ik vermoed dat zij ook op andere momenten haar goesting doet..

Waneer denk jij dat ze dat nog meer doet en noem eens vorobeelden wat ze dan zou doen :)

MarcR schreef:
Specifiek voor het weide probleem : plaats haar alleen in een weide.
Je gaat in haar weide, als ze naar je komt en haar halster laat aandoen geen probleem. Laat ze je niet tot bij haar komen jaag je haar even door de weide, daarna gaan je in een ander stuk van de weide wat rond drentelen zonder aandacht aan haar te besteden maar je kijkt wel naar haar reakties. Na enkele minuten besteed je veel aandacht aan een bepaald punt, zolang tot ze op een onderdanige wijze naar je toekomt en haar halster laat aandoen.
Komt ze op een dominante wijze naar je toe dan jaag je haar terug weg, dit herhaal je tot ze onderdanig haar halster laat aan doen

Ze staat al alleen.

Halster heeft ze overigens sowieso al om. Door de wei jagen hoef ik niet te doen, ze gaat zelf al rennen. :D

Je kan ook rustig uren in haar weiland naar iets anders gaan staren en zelfs picknicken, interesseert haar niets. Als ze niet wil komen, komt ze niet. Ze komt dus ook niet op een dominante wijze op je af, ze laat je gewoon links liggen.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:43

ilse86 schreef:
Mijn paard komt liever ook niet. Ik neem gewoon wat lekkers mee naar de wei. Dan komt ze wel. Gewoon belonen als ze bij je komt. Niet altijd wat lekkers meenemen, gewoon af en toe.

Ben het hier ook mee eens...