Mijn paard had vandaag een lichte krampkoliek, veroorzaakt door sneeuw eten. het valt wel mee, ze heeft een spuit gehad en hoeft niet eens te vasten en morgen mag ik zelfs weer rijden. Maar toch, ik heb ook andere berichten gelezen waar het veel ernstiger is, zelfs een dodelijk geval. Mijn paard komt trouwens op het moment maar een uurtje of 2 a 3 buiten.
Ik vraag me af hoeveel dit nu voorkomt. Zijn er hier meer sneeuwslachtoffers?
Geen idee, ze heeft eigenlijk continu drinkwater tot haar beschikking en ze is nu niet zo lang buiten. Maar in [VSW] eten ze sneeuw? staan er meer; er is er zelfs eentje aan doodgegaan...
mijne hebben nergens last van in het 2 shetten ik zie ze wel eens sneeuw eten maar er is niks aan de hand ik kan vanuit de woonkamer, keuken en slaapkamer ze bekijken dus ik houd ze in de gaten of ze niet verschijnselen vertonen ze krijgen ook bij mij voldoende water en hooi en biks maar zou wel lekker zijn die sneeuw ofz waarom zouden ze het anders eten
Onze paarden staan ook een tijd buiten en eten wat ik kon zien ook wel sneeuw. Heb geen idee of het heel veel is maar ze hebben nergens last van. We voeren ook bij met kuil misschien dat dat ook een voordeel is. Ik heb er wel van gehoord maar tsja nog niet hier in de omgeving. Hoop het ook niet mee te maken!!
Mijn paard had gisteravond ook ineens een aanval. Ik had net met hem gewandeld, 20 minutjes ivm een peesschedeontsteking mag hij op dit moment niks meer doen. Had overdag buiten gestaan. Na de wandeling wilde hij in zijn stal gaan liggen, toch maar niet , wilde alleen zijn wortels eten en wat kuil. Hij begon naar zijn buik te kijken en heel iets te trappen ernaar. Ook kwam zijn pielemans steeds eruit in half stijve toestand.Dus weer gaan lopen, weer op stal wilde hij wer liggen, toen veearts gebeld Ik moest hem warm houden , dus mijn blote paard kreeg een dikke deken op, en wandelen. Tijdens het lopen meste hij ook normaal,gelukkig.
Volgens mijn veearts, die net onderweg was nar een ander koliek geval, kan het ook komen door de plotste verandering van weer type, iets met de luchtdruk ensow en natuurlijk ook het koude weer en de sneeuw ensow. Ik heb ook nog Colosan toegedient en een uurtje later leek alles weer okey. Voor de zekerheid heb ik zijn deken er maar opgelaten, als ikzelf buikpijn heb vind ik warmte ook erg lekker. Kloterige si wel dat ikzelf vandaaag hartstikke ziek was, maar gelukig heb ik hele lieve stalgenootjes die een oogje in het zeil hebben gehouden!
Kent iemand dat trouwens dat je bij krampkoliek je paard goed warm moet houden??
mijn ruin eet ook sneeuw ..moet zo weer gaan kijken of dat ie niet weer als een opgeblazen skippybal op stal staat....de vorige keer was ie helemaal op geblazen heb toen ruim 3 kwartier buiten savonds om 22:00 in de bak met hem gelopen hij meste wel maar zat duidelijk niet lekker in zijn vel ....hij at wel .
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 30-01-10 20:31
Als bij ons de paarden op de wei gaan en er ligt sneeuw, dan krijgen ze ook een berg hooi/kuil mee in de wei. ook al staan ze er maar een uurtje in. Dat voorkomt dat ze sneeuw gaan eten. Zo hebben ze iets te doen en gaan ze zich niet vervelen.
@ sheela: dit klopt niet. onze paarden staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Ze kunnen dus de hele dag eten en hebben ook water ter beschikking. Een van onze paarden heeft een paar weken geleden met die sneeuw ook koliek gehad. Zij zit gewoon vaak onder de sneeuw gras te zoeken en eet ook de sneeuw op ipv water drinken.
mijn fjord heeft vorige week enorme kramp gehad. ook lang mee gelopen, daarna was het over
Anya
Geplaatst: 10-12-10 00:10
En hier nog eentje met sneeuwkoliek.. Mijn merrie vandaag. Staat erom bekend dat ze sneeuw eet. Het water was ook bevroren en niet aangevuld. Vanavond ging ik naar stal en vond haar met stevige kramp. Spuit hielp gelukkig.
ik heb een graasmasker aangeschaft nu nog uitproberen zo kan ie ieder geval geen schuiver meer worden hahah ( de mijne schept ook zo zand naarbinnen en dat kan ie nu ook al niet meer dankzij het graasmasker ) ziet er zielig uit maar het is nog zieliger voor hem en voor mijn portomonee als de DA moet komen
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 10-12-10 01:26
Hier hadden we laatst idd een shet die zich niet fit voelde (rollen, op de rug gaan liggen, bij het hek gillen dat ze naar binnen wou) die hebben we toen maar op stal gezet. Volgense de DA typische krampkoliek maar niet ernstig gelukkig. Het kwam zo in vlagen, heel moeilijk want het ene moment zijn ze blij en vrolijk het andere moment lijkt het weer heel erg te zijn. Was binnen een dag over, het is een jong ondeugend dier (4) dus wie weet idd van koud water drinken of sneeuw eten...
Jacimatho
Geplaatst: 10-12-10 01:30
Ik heb ook zo'n klein monster dat gewoon dol is op sneeuw en standaard vreselijk aan de schijterij raakt. Opsluiten vind ik ook geen optie, dus we proberen een beetje de middenweg te bewandelen.
Oh jeetje, kan dat ook nog joh. Ik heb niet het idee dat onze paarden sneeuw eten, ze zijn iig constant aan het schrapen en met hun bovenlip aan het frutselen op zoek naar de grassprietjes eronder. Maar ga het wel in de gaten houden. Ze staan nu weer hele dagen.
Mijn pony eet ook vaak sneeuw... heeft nog nooit ergens last van gehad... Is het toch beter om het proberen tegen te gaan? Ik weet ook niet waarom ze het doet, maar ze is wel gek op sneeuw, rent ook altijd volop door de sneeuw en maakt de gekste sprongen als ik haar op het weiland zette...
ooooohhhww dit wist ik ook niet maar er valt ineens weer een puzzelstukje op zijn plaats!!ze staan bij ons 24/7 buiten en moeten dus door de sneeuw hun gras zoeken..laatst was er 1 met koliek en wij maar piekeren waar het nou van kon zijn :-p