losrijden op springwedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

losrijden op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:44

Hoi, ik had een vraagje over het losrijden op springwedstrijden.
Normaal rijd ik alleen dressuur en endurance wedstrijden, daar heb je meestal voldoende
ruimte om los te rijden en je oefeningen te doen die je wilt doen.

Nu ben ik begonnen met springen en ben bij meerdere oefenwedstrijden geweest en bij een echte,
wat me opvalt is het chaotische losrijden daar voor het springen.
Ik dacht dat springen dressuur was met sprongen er tussen, maar ik kon echt niet goed dressuurmatig
losrijden voor het springen.
Iedereen bleef bijna de hele tijd linksom rijden, toen ik bedacht om ook eens rechtsom te gaan had
ik meteen een paar bijna botsingen te pakken omdat er ook nog veel mensen oefensprongen gebruikte.
Mijn plan om slangenvolte,s en gebroken lijnen te rijden heb ik maar meteen uit mijn hoofd gehaald.
Ik vind het echt moeilijk om met zo veel mensen in een bak los te rijden die alleen maar rondjes en sprongetjes
linksom nemen.
Dus nu vroeg ik mij af rijden de meeste mensen eerst thuis nog dressuurmatig los?
Of gaan jullie gewoon het parcours in met daarvoor weinig dressuurmatig losrijden?
Als nog iemand tips heeft om goed los te rijden tijdens springwedstrijden hoor ik het graag!

Alvast bedankt.

Quidou

Re: losrijden op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:47

Gewoon uitkijken voor anderen dan kun je toch prima losrijden?! :+
En slangenvoltes zijn idd niet zo verstandig maar ik neem aan dat je nog wel andere dingen kunt verzinnen om je paard los te krijgen...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:51

ik rijdt altijd gewoon, daar los, gewoon beetje linksom buigen en rechtsom, en een keer de andere kant op als dat kan en het wat rustiger is. slangen volgts en al dat dressuur gedoe kan je beter weg laten, want dan rij je vaak in de weg..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:56

Tja, met springen zit je gewoon heel vaak met z'n allen op een klein stukkie gepropt. Meestal outdoor zelfs ook, maar dan kan je er nog voor kiezen om eerst op het dressuurterrein los te rijden en pas later naar het springterrein te gaan. Vaak wordt er iid op 1 kant gereden, wordt een beetje lastig rijden als iedereen maar kriskras door elkaar gaat lopen rijden op zo'n klein druk stukje.

Meestal komt het er bij mij ook op neer dat ik veelal op 1 kant rij en dus ook galoppeer (mijn huidige paard is nog niet zo ver dat ie goed contra kan, anders dan deed ik dat wel om ook in de andere galop los te rijden), proberen wat voltes en gebroken lijnen te rijden en veel tempowisselingen/overgangen en links/rechts stelling/buiging ook mbv zijgangen. Met daarna wat sprongetjes :)
Als het niet zo druk in het losrijstukje is wil ik nog wel eens kort van hand veranderen, maar meestal zit je mekaar dan zo in de weg dat het gewoon niet fijn rijd.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:33

Bedankt voor de antwoorden.
Het is inderdaad erg wennen aan die drukte in een kleine ruimte.
Ik durf dan al gauw niet meer echt te rijden, omdat ik bang ben anderen in de weg te zitten.
Maar er staan een paar goeie tips bij die ik zeker kan gebruiken!

davyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:37

k dnek dat het erg wennen is , jij kan ook op de binnehoefslag rechts opm ?

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:40

davyloveyou schreef:
k dnek dat het erg wennen is , jij kan ook op de binnehoefslag rechts opm ?

Op de binnenhoefslag rechtsom werkt ook niet hoor.
Soms stappen ze zelfs 2-3 rijen dik uit, en kan je er linksom niet eens langs.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:45

ik doe springwedstrijden. bij opwarming in paddock rijdt iedereen in 1 kant en tegen de kant. dat geeft voordelen:
- minder hinder voor iedereen
- met inspringen hinder je niemand (niemand gaat vlak achter sprong of voor sprong langsrijden)
- verhoogt het veiligheid

bij opwarming gebeurt wel vaak in kleine paddock en aan 1 kant rijden is wel gemakkelijker. sommige wedstrijden hebben meerdere paddock of grotere paddock en kan je dan ook andersom rijden.

is dat duidelijk? anders vraag je maar!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:15

Ik koos m'n wedstrijden altijd om die reden uit :)
In het outdoor seizeon koos ik ze uit dat je én springen én dressuur had zodat je goed op het dressuurterein kunt losrijden om daarna naar het spring terein te gaan..
En bij indoor keek ik echt naar de accomodatie (in het begin was het vooral goed zoeken) maar waar toch wel of een buitenbak of een 2e bak of een goed stuk weiland o.i.d. was waarvan ik wist dat je daar ook kon rijden.

Gek genoeg was je dan op dat grote lege stuk maar met 2/3 personen aan het losrijden (en met geluk stonden daar ook nog wat hindernissen :P ) en in de binnenbak wat officieel voor losrijden was open gesteld had je zo 40 mensen op een klein stukje met maar 2 hindernissen en constant 1 kant op :?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:33

Idd een beetje creatief zijn. Je kunt op de linkerhand je paard best aan 2 kanten loswerken. Vraag op de rechte stukken wat stelling naar buiten, schouderbinnen- en buitenwaards, contragalop etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:00

Inderdaad wennen voor een dressuurrruiter. Ik wist de eerste keren ook niet me overkwam.
Ik zoek wedstrijden uit op de groote van het losrijterrein. Daarnaast probeer ik eerst ergens achteraf alvast wat los te rijden.
Schouderbinnenwaarts (of in dit geval buitenwaarts) gebruik ik ook veel om beide zijden los te krijgen. Daarnaast nog wat kleine stukjes wijken en wat contra galop.

Het blijft voor mijn gevoel een beetje improviseren.

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:57

Je kan ook vragen aan de manege dat er bijvoorbeeld te veel mesen in een bak losrijden en vragen of je bijvoorbeeld ook in de longeerbak mag, of op het grasveld of een andere bak, omdat je anders niet goed kan losrijden! Of Je vraagt of er minder tegelijkertijd mogen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:03

sophie444 schreef:
Je kan ook vragen aan de manege dat er bijvoorbeeld te veel mesen in een bak losrijden en vragen of je bijvoorbeeld ook in de longeerbak mag, of op het grasveld of een andere bak, omdat je anders niet goed kan losrijden! Of Je vraagt of er minder tegelijkertijd mogen!

Ik denk niet dat er iemand is die dit toestaat. Dan moet je dat bij iedereen doen en is het einde zoek.

En minder tegelijk gaat natuurlijk ook niet lukken. Er zijn mensen die langer los willen rijden en mensen die graag kort losrijden. Daarnaast moet je ook uitstappen enz.

Denk dat je qua tips een heel eind komt. Als het weer het toelaat zou ik evt buiten wat losrijden. En voor de rest linksom ook maar de rechterkant meenemen qua stelling, galop enz.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:18

tja, tis idd wat krap... ga van te voren parcours inlopen. als e aneren dat tussenoor doen, kun jij mooi even rechtsom. en ik galloppeer meestal contra een paar rondjes. en als ik de ring inga, oe ik dat altijd rechtsom. een beetje improvisatie vermogen is wel noig :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:19

Bedankt voor de tips!
Ja wedstrijd uitzoeken op veel losrijruimte vind ik wel een goede.
In de zomer zal dat wel makkelijker zijn als in de winter.

Het zal ook inderdaad wel even wennen zijn, ik ga de tips van de contrastelling ook toepassen ook een goede!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:57

Ik zou slangenvoltes vermijdden, dat is niet zo'n goed idee met die oefenhindernissen. Maar als je uitkijkt zal je ook best wel rechtsom kunnen rijden hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:00

schoentje schreef:
Idd een beetje creatief zijn. Je kunt op de linkerhand je paard best aan 2 kanten loswerken. Vraag op de rechte stukken wat stelling naar buiten, schouderbinnen- en buitenwaards, contragalop etc.

Yep en een paar pasjes wijken van en naar de hoefslag wil ook wel.

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:07

Ik heb daar inderdaad ook wel last van..
Wat mij ook opvalt is dat ze altijd alleen maar rechtsom losrijden en losspringen!
Zelf wil ik gewoon beide kanten doen... Dus dat doe ik dan ook.....

Gewoon goed voor je kijken en sturen... ;)

arsiana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:18

het stoort mij ook dat mensen die niet aan het losrijden zijn, ook in de weg lopen.
ik schrijf mij meestal achteraan in een reeks in,
en al de ruiters die dan foutloos waren gaan ook nog eens binnen stappen tot de prijsuitrijking.
en dan heb je ook nog eens mensen die aan het inrijden zijn voor de volgende reeks,
en soms zelfs mensen die nieens meedoen met de jumping!

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:52

Ik ken het gevoel van irritatie bij het losrijden bij springen ja. Iedereen gat linksom en rechtsom gaan is inderdaad vrij moeilijk.
Maar het klinkt misschien niet logisch maar gewoon in alle gangen en met veel overgangen komt je paard toch redelijk los. Ga ook als hij eenmaal een beetje los is regelmatig over zo'n hindernis, dan rekt hij beide op. En inderdaad, contragalop en buitenstelling is ook een goed idee.