Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar B-rijbewijs vrachtwagentjes.
Echter begrijp ik niet helemaal hoe het zit met de wegenbelasting. De auto zou redelijk vaak gebruikt moeten gaan worden, dus waarschijnlijk meer dan 60 keer per jaar. Nu heb ik begrepen dat je voor zulk soort vrachtwagentjes wel gewoon wegenbelasting moet betalen zoals je dit bij een gewone auto ook doet. Omdat het gewicht van de vrachtwagentjes vrij hoog is, is dit voor een particulier dus redelijk onbetaalbaar. De uitkomst zou een oldtimer zijn of een auto die bijna oldtimer is. Dit betreft alle auto's voor '88 gebouwd, omdat 1 januari 2012 de oldtimerregeling wordt opgeheven, althans, dat heb ik vernomen

Helaas liggen de oldtimers niet voor het oprapen...
Nu heb ik een leuk auto'tje op internet zien staan uit 1994. Kan dus nooit geen oldtimer meer worden.
Om het nog een beetje leuk te houden zou ik dan dus een kwartaaltarief voor de wegenbelasting aan moeten vragen, maar wanneer mag ik er dan mee rijden?
Een quote uit een topic uit 2008:
Citaat:josie schreef:
Tegenwoordig bestaat de 60 dagen kaart niet meer en hoef je ook geen ritten administratie meer bij te houden.
Het heet tegenwoordig 'kwarttarief' en je komt daarvoor in aanmerking als je hobbymatig rijd, ingericht is voor paardenvervoer.
Dit staat nog niet zo op de site, maar schijnen de laatste nieuwe berichten te zijn.
Zo zou je ook geen rittenadministratie meer te hoeven bij houden en worden de paardenwagens en de andere groepen (zoals campers e.d.) 1 groep t.a.v. de wegenbelasting.
De 60-dagenkaart bestaat al ruim tien jaar niet meer. De ritadministratie geldt echter nog steeds wel voor bezitters van 1/4-tarief paardenvrachtwagens.
Vanaf de belastingsdienst, http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 569_149065
Citaat:
Houders van motorrijtuigen kunnen in aanmerking komen voor het kwarttarief als het motorrijtuig aan de volgende voorwaarden voldoet:
- ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport;
- uitsluitend niet-beroepsmatig gebruikt;
- niet meer dan 60 dagen per jaar gebruikt.
Om voor dit kwarttarief in aanmerking te komen, moet u een schriftelijk verzoek indienen. In dit verzoek moet u verklaren dat het motorrijtuig is ingericht voor het vervoer van paarden, niet beroepsmatig voor de paardensport wordt gebruikt en niet meer dan 60 dagen per jaar wordt gebruikt. Wij kunnen dit controleren op basis van de administratie van de houder van het voertuig.
Als u dit bijzondere tarief wilt aanvragen, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst/Centrale administratie. Gebruik hiervoor het formulier 'Verzoek mrb Bijzonder tarief/Vrijstelling'. U kunt dit formulier downloaden.
Dit lijkt me vrij ondubbelzinnig je verhaal te weerleggen. Ben ik wel benieuwd naar je bron.
Nu heb ik echter de site van de belastingdienst weer gekeken en nu staat er dit:
Citaat:Paardenvoertuig
Houders van motorrijtuigen kunnen in aanmerking komen voor het kwarttarief als het motorrijtuig aan de volgende voorwaarden voldoet:
•ingericht voor het vervoer van paarden voor de paardensport
•uitsluitend niet-beroepsmatig gebruikt
Om voor dit kwarttarief in aanmerking te komen, moet u een schriftelijk verzoek indienen. In dit verzoek moet u verklaren dat het motorrijtuig is ingericht voor het vervoer van paarden en niet beroepsmatig voor de paardensport wordt gebruikt.
Als u dit bijzondere tarief wilt aanvragen, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de Belastingdienst/Centrale administratie. Gebruik hiervoor het formulier 'Verzoek mrb Bijzonder tarief/Vrijstelling'. U kunt dit formulier downloaden.
Dus.. Nu snap ik het niet meer..?
Kun je tegenwoordig een kwarttarief aanvragen als je hobbymatig paarden vervoerd, zonder dat je rekening hoeft te houden met die 60 dagen?
Dan zou dat betekenen dat ik dus voor niet al te veel geld een vrachtautootje vaker zou kunnen rijden dan 60 dagen per jaar.
Dus, weet iemand hoe dit precies in elkaar steekt?