paard doet eigen zin.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauralorens

paard doet eigen zin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:43

Mijn paard gaat er soms uit het niets vandoor, omdat er een hengst staat bv, en ze wil rondjes voor hem draaien. of omdat ze weet welke ingang die van het voer is.
ze gaat er vooral vandoor als ik haar uit het land haal, ze draait zich om en rent gewoon terug.
maar het probleem is; dat ze ontzettend sterk kan zijn.
niet eens alleen voor mij, want ik ben ook niet sterk, maar haar oude baasjes konden haar ook soms niet houden (rennend naar het land bv).
soms is het nog gevaarlijk ook, omdat ze me ongeveer meesleurt omdat k haar niet los wil laten en haar zin geven.
is er iets wat ik hieraan kan doen.
want ik word meestal onwijs boos, maar ze snapt toch niet wat ik bedoel en heeft toch haar zin wel gekregen.
iemand enige tips, want ze weet nu eenmaal dat ze veel sterker is en het werkt me echt op de zenuwen.
Laatst bijgewerkt door lauralorens op 09-01-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:44

hier zat ik ook mee, dit topic wil ik even volgen

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:40

doe je wel eens grondwerkoefeningen? Hiermee kun je vaak de verhoudingen tussen jou en je paard goed krijgen,
het is belangrijk dat jij de leider wordt dit kun je via grondwerk bereiken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:37

Jij moet beginnen met het "opvoeden" van je paard, het is nodig dat je paard haar plaats in de "kudde" leert kennen, jij en haar vormen voor haar een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jij moet leren om de "leider" te worden en dan zal je terug vertrouwen krijgen in je paard omdat je dan leerd wat je moet doen in alle situaties en je paard zal rustig blijven omdat zij weet dat zij haar leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moeten jij dan corrigeren maar moet jij doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, zij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard verzorgen.

Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

LostInHeaven

Re: paard doet eigen zin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:16

wees gewoon streng en correct!
Gisteren had ik het ook voor, meneer wist dat hij los mocht (was al 4 dagen niet uit stal geweest) en ik had daarvoor al grondwerk gedaan, dacht meneer effe in galop weg te schieten, keek hij lelijk van op toen hij ineens een ferme snok kreeg!
zulk gedrag tolereer ik niet !
dan bleef hij staan, en toen hij los was ging hij doodleuk al stappend ervandoor ..

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:24

Veel bezig gaan met het paard te leren wie de baas is. Dat zijn best leuke spelletjes om te doen met je paard. Ook je band met het paard word daar alleen maar beter van..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:29

zo eentje had ik ook! niemand kon haar houden, dus vond ik het een uitdaging. lange stukken waren altijd mis, dan trok ze zich los. ze deed dit btw ook met de stal inlopen (ze had een traumatisch verleden gehad).. uiteindelijk ben ik een jockey/hoefsmid tegen gekomen die touwtje om haar neus deed (dus halstertouw om de neus) en als ze begon met rennen hij een keiharde ruk eraan gaf. Na een paar keer een ruk van hem gekregen te hebben werd het minder en kon hij haar naar de wei enz. brengen. Toen moest ik nog, hebben we samen steeds touw vastgehouden enz. ging steeds beter en voor de precisie ben ik daarna gewoon aan halstertouw met haar gaan wandelen en als ik HO zei, moest ze meteen stilstaan, deed ze dit niet kreeg ze correctie, stond ze stil werd ze uitbundig beloond. Daarna ook gedaan vanuit draf. Uiteindelijk liep ze aan los teugeltje altijd met mee, tenzij t erg spannend was (nieuwe omgeving enz.) dan deed ik touwtje om dr neus (zonder aan te trekken) en dan wist ze genoeg en bleef ze keurig naast me lopen...

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:16

super bedankt, ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
maar ze doet het ook niet altijd, maar ze weet in ieder geval dat ze altijd der zin kan krijgen omdat k der echt niet kan houden.
maar k ga zeker oefenen, want het moet echt veranderen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:27

Dit kan je in je eentje niet gaan oefenen, neem les in grondwerken met je paardje.
Je paard is hier niet diegene die de fout ingaat, de fout ligt hier echt bij de begeleider, en in dit geval ben jij dat dus.

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:45

het gaat anders best goed, nu ik deze tips heb gevolgd.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:59

wees duidelijk en praat tegen hem.. anders doe je wat oefeningen in de wei waar hij staat zoals bij je laten komen en dan krijgt hij een beloning of lekker met hem mee rennen :)
laat zien dat je bij hem in het krijt staat en ik plaats van rijden ga je een keertje lekker lang wandelen en als na beloning eeen lekkere bak met slobber :)
of schriktraining :)
doe ik vaak me mijn eigen shet , waar ik weleenswaar niet op kan rijden :P maar dan nog :D
het is echt leuk om te doen !
succes er mee