Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 23:36

En hiermee bedoel ik dus relatief hoog.

Dus op 5 jarige leeftijd direct M1 en M2. Op 6 jarige leeftijd Z1 en Z2. Hoe is jullie mening hierover? Is dit goed voor een paard of te belastend?

EvelienH

Re: Op jonge leeftijd op hoog niveau.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:16

Te belastend. De groeischrijven van een paard zijn pas met 5 jaar volledig gesloten.
Ik vind dat een paard eerst rustig sterker moet worden en dan pas rustig alle kunstjes aanleren. ;)
Het is niet zo dat ik vind dat je helemaal niet mag trainen, maar dagelijk volop lijkt mij niet echt bevordelijk.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:41

Te belastend in mijn optiek.

Tegenwoordig moet alles snel-snel. Paarden van net 3 jaar worden klaargestoomt voor de PAVO-cup, keuringen, grootste wedstrijden, en met 9 jaar treden de eerste atrose en slijtage verschijnselen op. Botten en groeischijven zijn simpelweg nog niet voldoende aangesterkt voor het dagelijkse zware werk.

Ik heb al mijn paarden altijd de tijd gegeven. Huidige merrie is bijna 4, en is enkel zadelmak. We stappen gezellig rondjes langs de weg, lopen wat balkjes aan de hand, oefenen met grondwerk, longeren zo nu en dan... En ik streef ernaar haar met 4,5 jaar te starten gewoon in de B. Eens in de maand een wedstrijdje, en vanaf 5,5 ben ik bereid het tempo langzaam op te voeren.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:45

En z'on paard als Totilas? Hij is pas 9. Hoe denken jullie daarover?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:48

Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:52

Lynske78 schreef:

Het is nu eenmaal de paardenwereld, en de mentaliteit die binnen de sport heerst. Sommige paarden hebben geluk en draaien langer mee (in mijn ogen ook vaak wel te danken aan de professionaliteit van de ruiter), natuurlijk is het mooi... Maar een paard dat 1 of 2 jaar langer de tijd krijgt om te groeien, en pas op 11 jarige leeftijd tot dergelijke prestaties komt zou in mijn optiek velen malen beter zijn.

Maar al die klutsmurfen die met slofteugel en gehobbel hun paard met 3/4 jaar op M niveau uitbrengen enz. zijn gewoon funest. Trainingsschema's kloppen vaak niet, waardoor de belasting en inspanning niet evenwichtig verdeeld wordt met alle gevolgen van dien voor de lichamelijke ontwikkeling van het dier.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:53

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat een goed paard met een goede ruiter niet zo veel te lijden heeft van een start in het M of Z op jonge leeftijd. De trainingsarbeid onder een goede, gevorderde ruiter is veel gerichter en daardoor is de belasting voor zo'n paard minder groot.

Als ruiter en paard over minder capaciteiten beschikken, is het belangrijker om rustig aan te doen. Als je er erg veel trainingsarbeid in moet stoppen om op dit niveau te komen, wordt je paard toch zwaarder belast en kun je het maar beter uitsmeren over wat meer jaren.

@Pinda-dipje: een paard mag pas met 5 in het M en met 6 in het Z.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 08:13

Een goed bewegend paard zit zo in het Z en die leeftijd van 6 jaar is dan prima.
Ik train mijn nu 8 jarige paard gemiddeld 7 dagen in de week, 1/2 uur echt aan het werk, excl. in en uitstappen. Dat deed ik ook al toen ie 4 was en daar kunnen ze echt wel tegen hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 08:20

ik vind het minder belastend dan een 10 jarige in het M na jaren ploeteren en trainen, elk weekeinde op wedstrijd :)

De jonkies die op dat niveau meelopen zijn allemaal paarden gereden door goede ruiters, eigenlijk altijd ruiters die alle paarden direct in het Z uit mogen brengen en dus niet het hele circus van B, L M hoeven te doorlopen.

Een 6 jarige die in het Z start, kan dus heel goed een paard zijn dat voor het allereerst officieel op concour is!!!! Pas twee jaar onder het zadel is en maar 500 vlieguurtjes heeft gemaakt.

En daarnaast is het Z gewoon nog steeds basis........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 08:24

Adil18 schreef:
Dat vind ik ook te heftig. Een mooi voorbeeld vind ik altijds de Spaanse Rijschool. Zij geven hun paarden echt de tijd om zioch te ontwikkelen. Deze paarden lopen normaal gesproken vanaf hun 8e mee in de shows...!

hm, ik heb in Jerez naar de training staan kijken en daar werd ik ook niet zo vrolijk van. Zie het verslagje hieronder. Het was dus echt een 7jarige, heb het nagevraagd aan de ruiter.

bericht van twee jaar terug
Onderwerp: Klassiek vs Grand-Prix

Lielle schreef:
hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

Overigens vind ik M en Z bepaald niet hoog niveau voor een goed paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:31

KiWiKo schreef:
ik vind het minder belastend dan een 10 jarige in het M na jaren ploeteren en trainen, elk weekeinde op wedstrijd :)

De jonkies die op dat niveau meelopen zijn allemaal paarden gereden door goede ruiters, eigenlijk altijd ruiters die alle paarden direct in het Z uit mogen brengen en dus niet het hele circus van B, L M hoeven te doorlopen.

Een 6 jarige die in het Z start, kan dus heel goed een paard zijn dat voor het allereerst officieel op concour is!!!! Pas twee jaar onder het zadel is en maar 500 vlieguurtjes heeft gemaakt.

En daarnaast is het Z gewoon nog steeds basis........

Helemaal eens, maar dat wil er bij een hoop mensen toch nog steeds maar niet in :n .

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:34

Pinda_Dipje schreef:
Lynske78 schreef:

Het is nu eenmaal de paardenwereld, en de mentaliteit die binnen de sport heerst. Sommige paarden hebben geluk en draaien langer mee (in mijn ogen ook vaak wel te danken aan de professionaliteit van de ruiter), natuurlijk is het mooi... Maar een paard dat 1 of 2 jaar langer de tijd krijgt om te groeien, en pas op 11 jarige leeftijd tot dergelijke prestaties komt zou in mijn optiek velen malen beter zijn.

Juist zou ik ook denken, maar de topruiters kopen geen paard meer van 10, en 10 jaar moeten ze op het uitertste zijn en kunnen ze niet meer hoger, tenminste sommige denken er zo over
de mijne is nou 12, gekocht toen ze 10 was daarvoor 3/4 jaar bij andere gestaan maar daarvoor heeft ze ook al Z2 gelopen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:39

ik denk ietjelover dat je het helemaal niet begrijpt :D

Ik denk dat jouw merrie Z2 gelopen heeft voor de fokkerij, alleen dat ze misschien niet drachtig wilde worden en daardoor verkocht is, en zo bij jou terecht gekomen is

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:47

KiWiKo schreef:

Ik denk dat jouw merrie Z2 gelopen heeft voor de fokkerij, alleen dat ze misschien niet drachtig wilde worden en daardoor verkocht is, en zo bij jou terecht gekomen is

? hoezo?
ze is zelf gefokt en een kruising dus denk niet voor de fokkerij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:54

jury schreef:
Een goed bewegend paard zit zo in het Z en die leeftijd van 6 jaar is dan prima.
Ik train mijn nu 8 jarige paard gemiddeld 7 dagen in de week, 1/2 uur echt aan het werk, excl. in en uitstappen. Dat deed ik ook al toen ie 4 was en daar kunnen ze echt wel tegen hoor.

Sorry hoor maar dan heb ik medelijden met jouw paard. Gatver wat saai elke dag trainen. Misschien kan ie er wel tegen, maar leuk ??? Nee. Joh, er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je met je paard kunt doen: lange teugelen, grondwerk, clickeren, krupstroecken, dubbele longe, wandelen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:57

ietjelover schreef:
KiWiKo schreef:

? hoezo?
ze is zelf gefokt en een kruising dus denk niet voor de fokkerij

dus heeft ze bij jou Z2 gelopen, en is ze nu teruggetrokken uit de sport of zo iets?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:00

nee ze i gefokt bij mensen (een kruising) zei hebben hem in het Z2 gereden toenverkocht ze werdt te groot. Toen heeft ze L gelopen bij dressuur en springen en nu is ze bij mij.
Ik ga binnenkort proberen om naar het L springen te komen en dan weer lekker dressuren

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:02

Als ik soms bij die pavo-cupjes kijk, dan wordt ik ook triest.
Laatste keer bij prinsenstad, al die drie jarige lopen gigantisch aan de teugel, verzameld enz...
Daar word ik triest van. Laat die paarden eerst eens lekker door de rug lopen, beetje voorwaarts, zodat ze kunnen ontwikkelen.

En natuurlijk heeft het ene paard meer potentie dan het andere paard en is het ene paard eerder in het Z dan het andere, maar hoe sommige mensen met drie-vierjarige omgaan, daar ga ik van huilen.

Ikzelf heb nu een 5 jarige, zij is erg laat in de ontwikkeling, moeite met de galop door snelle groei. Daar doe ik rustig aan mee.
Nu wordt ze wat sterker en gaan we iets meer door vragen, want nu moet die achterhand goed ontwikkelen.
Ze is nu voor het grootste gedeelte uitgegroeid, dus durf ik wat meer te doen.
Ik zie het als 5 jaar, 5 dagen wat doen, waarvan 1 dag op zijn minst naar buiten en 2 dagen lekker niets.
Rest is rijden of dubbele longe.

ikkeweer schreef:
jury schreef:

Sorry hoor maar dan heb ik medelijden met jouw paard. Gatver wat saai elke dag trainen. Misschien kan ie er wel tegen, maar leuk ??? Nee. Joh, er zijn nog zoveel andere leuke dingen die je met je paard kunt doen: lange teugelen, grondwerk, clickeren, krupstroecken, dubbele longe, wandelen...

Ben ik het mee eens.
Je moet zeker leuke dingen doen met je paard en zeker geen 7 dagen trainen.
jij werkt toch ook geen 7 dagen en je heb toch ook behoefte aan afwisseling, leuke dingen doen enz...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:05

Wouw, wat een fijne, wel overwogen reactie!

Medelijden niet nodig hoor,
Staat in uitloopstal in de winter, en 24/7 in de wei in de zomer.

ikkeweer schreef:
jury schreef:

Laatst bijgewerkt door EllyC op 09-01-10 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:07

Jury........... wat heeft buiten staan met de belasting van rijden te maken?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:09

KiWiKo schreef:

je bent me net voor met je vraag! ;)

ps off topic hoe ist kim?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:10

volgens mij ging de opmerking van ikkeweer niet over belasting maar over een saai leven van mijn paardje.
En ik maar denken dat ie het zo goed heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:11

eowyn04 schreef:
KiWiKo schreef:

je bent me net voor met je vraag! ;)

ps off topic hoe ist kim?

naaa naadje :) maar komt goed :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:13

Ik zelf bedoel daar mee dat het ook leuk is om zelf leuke dingen te doen met je paard dan alleen maar trainen.
Tuurlijk zal je paardje het heerlijk hebben met buiten staan, dat hebben die van mij ook, maar 7 dagen trainen vind ik persoonlijk nogal wat.
Lekker een ontspannen buitenritje of effe wandelen met je paard, dat maakt het voor je paard toch ook leuk?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:13

ik weet het niet, ik ben helemaal geen groot wedstrijdpersoon, ik train 3 / 4 keer in de week, verder staat ze stil of gaan we lekker het bos in. Toch loopt ze nu L2 op 4 jarige leeftijd, we nemen ook wel pasjes schouderbinnewaarts mee.. op het moment met wedstrijden doen we zo'n 1 keer in de maand/twee maanden, dus amper wedstrijden :=

ik hoef maar 1/2/3 keer iets voor te doen/oefenen en ze doet het gewoon, ze vind het geen kunst aan, ik overbelast haar totaal niet eigenlijk.

Wel vind ik dat ze aardig snel gaat, dus ga nu lekker lang blijven hangen in de L2 :D ga niet gelijk wanneer ze vijf is over naar de M :)