Training: Paard alleen laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Training: Paard alleen laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:03

Zelf heb ik een 4,5 jarige arabier, met wie ik ook veel bodemwerk doe. Een onderdeel daarvan is: trailer-laden. Nu heb ik de laatste weken een geleende trailer in de buitenbak staan. Vaak laat ik mijn paard met halster om los in de bak en als ik voorin de trailer sta, komt hij vanzelf naar binnen bij mijn commando IN en krijgt vaak als beloning een stukje wortel. Als ik aan de voorkant de trailer uitstap, loopt hij automatisch naar achteren of al eerder. Als ik bij de achterkant van de trailer sta, en ik heb voor in de trailer een emmer loopt mijn paard ook de trailer zo in, maar loopt ook meteen weer naar achteren (wel rustig), dus dat geeft nooit genoeg tijd om de stang rustig achter zijn achterhand te sluiten. Als we met zijn twee-en proberen te laden, blijf ik voor in de trailer staan, mijn paard komt heel rustig de trailer in, maar loopt dan mij ook weer te snel naar achteren. Ik wil abslouut niet aan het halster trekken of duwen. Mijn uiteindelijke doel is dat ik mijn paard van achter de trailer zelf kan laden. Welke oefeningen zou ik dan het beste kunnen doen? Of doe ik iets fout? We hebben ook al een aantal keer met de trailer gereden en dat gaat heel goed. BIj het uitladen komt mijn paard ook heel rustig op commando UIT de trailer af. Het probleem is bij het inladen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:23

Wat ik eruit haal is dat je paard je volgt en denkt dat dat ook moet.
Baasje eruit. Ik moet er ook uit. Misschien heb je dit hem onbewust geleerd met het oefenen.

Ik zou als ik jouw was het paard vastzetten als je hem erin hebt. Ik begrijp dat je hem tot nu los hebt gelaten als je uitstapte om de stang erop te doen? Zeker als het geen paniekvogel is lijkt het me beter en voor hem duidelijker om hem vast te zetten.
Je moet hem duidelijk maken dat het de bedoeling is dat ie blijft staan.
En vooral belonen als ie het goed doet.

Succes!

palham

Re: Training: Paard alleen laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:28

Ik vind het dus een beetje eng mijn paard vast te zetten, als de stang er nog niet achter is. Heb een keer bij iemand anders gezien, dat een paard zich in de trailer opgehangen had en letterlijk de trailer uitgevlogen is.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:28

Vatzetten is altijd erg gevaarlijk zolang de stang er niet achter is, dus dat kun je niet doen!

Wat ik deed is wel een halstertouw om en dat via de voorstang gewoon vasthouden. Daarna loop ik via de trailer naar achteren, wil het paard naar achteren corigeer ik met het touw maar wordt de spanning te groot kan ik altijd loslaten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:17

Je moet je paard leren voor je uit de trailer in te lopen. Jij staat dan altijd achter je paard, met in het begin desnoods de stang al in je handen, en kunt die dan rustig vastmaken. Nu volgt je paard jou idd erin, maar ook eruit, zodra jij naar achteren loopt.
Overigens is er niets mis mee met via het halster aangeven ho = ho, nu stilstaan. Ik neem aan dat je dat gewoon op stal en op het erf ook doet. Zo niet, dan zou ik daar eens mee beginnen. Staat-ie stil, druk er meteen af, wil-ie wel, druk erop. Niet trekken, wel tegenhouden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:03

Daar hebben jullie natuurlijk gelijk in!!
Maar als het geen paniekvogel is lijkt het me geen probleem.

Ikzelf deed het wel altijd zo. Het erin krijgen was alleen lastiger :+
Het enige dat werkt is een longertouw aan halster, om de voorstang, langs haar heen naar achteren.
Met het longeertouw in mijn handen mijn paard de trailer in duwen.

Echt alles geprobeerd, ook andere mensen op hardere manieren. (die ik echt echt niet leuk vond, maar ja, iedereen weet beter he.)
Ben zelf gaan kl..... en bovengenoemde is het enige dat werkt. Ben 1.58 hoog en weeg 50kg dus ben eigenlijk geen partij voor haar.
Wel bizar, maar het werkt.

Sterkte

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:38

Onze dominante merrie heeft vorige lente ook dit gedrag vertoont ze was toen 4 jaar en wij denken dat het pubergedrag was geen angst. Ons paard stapte rustig de trailer in en zodra je bewoog stapte ze rustig terug naar achter tot ze met haar voorbenen op de klep stond, ging je dan terug in de trailer dan stapte ze ook terug en zo voort.
Wij hebben de ganse zomer 3 tot 4 keer per week geoefend met de trailer : hooizak in de trailer dan paard op de trailer, in het begin at ze niet van het hooi en stond ze oplettend naar ons te kijken. Na enkele dagen ontspande ze en begin te knabbelen aan het hooi en begonnen wij met over haar rug te wrijven en haar met onze stem te belonen.
De volgende stap was even onder de stang door te gaan, op haar rug te kriebelen en ze met de stem belonen (als ze bleef staan) of corigeren (als ze achteruit wou gaan) en te wachten tot ze terug knabbelde.
Dit hebben we dan telkens, na enkele dagen dat ze rustig bleef, verlengt tot wij achteraan de trailer stonden, de stang en val konden sluiten. Toen waren we eind september. Sindsdien is ze twee keer op de trailer gegaan zonder probleem.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:31

Kan je hem niet vast zetten aan een lijn met klitteband tussen de haak en touw??. zodat als hij eraan hang hij los knapt.
Die hebben ze van barefoot maar kan even geen foto vinden.
Of het comando Blijf. oefenen?

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:36

Je zou ook de beloning steeds langer uit kunnen stellen waardoor hij dus langere periodes in de trailer staat, (tussendoor ook even weglopen en belonen als hij blijft staan)want zoals het nu lijkt is het: Paard loopt trailer in, pakt beloning en is weg.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:43

Paard commando leren voor blijven staan?
Eerst buiten de trailer en dan commando in de trailer.

Die van mij kent ook het commando blijf..
(kende ze al van het moeten wachten, omdat ik het onfatsoen had,
mijn pony met mest opruimen in de binnenbak, gewoon te parkeren... )

Wat ik doe met trailer laden (ook alleen).
Loop met paard trailer in, heb lang halstertouw, sla die met een slag om de stang.
Dan heb je goed houvast, maar ook de mogelijkheid met paniek deze los te laten.
(stang staat bij mij voorin trailer, dus die pak ik en loop terug)
Loop langs de pony, dus door de trailer weer naar achteren.
(halstertouw is dus lang genoeg om met slag nog naar achteren te kunnen lopen.)
Doe de stang erin.
Loop weer door de trailer naar voren.
Zet paard vast aan trailer touwen en haal halstertouw eraf.

Uitladen, hetzelfde maar uiteraard andersom...

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:46

probeer je paard te trainen in het laden zonder gebruik van voer. Hierdoor kan hij dit gedrag aanleren, hij weet dat hij het eten mag pakken en is nog niet getraind in het blijven stilstaan in de trailer, hij denkt dat hij er dan weer uitmag.
probeer eerst de tijd dat hij rustig in de trailer staat uit te bouwen, doet hij het goed beloon hem dan met een aai,
ga dan samen op jouw initiatief de trailer uit en doe dit diverse keren. Succes!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 01:52

Ik vind de tip van Ibbel erg goed.
Gewoon je paard zelf naar binnen laten lopen terwijl je naast de trailer staat met de stang.

Verder heb ik ook het commando "blijf" aangeleerd. Als je "in" en "uit" aan leert kan je denk ik ook wel "blijf" aanleren :)

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:19

Bedankt voor jullie tips. Ga inderdaad peoberen hem het commando blijf aan te leren. Eerst in de bak en daarna in de trailer. Uiteindelijk doel is dat ik achter hem sta en hij ervan zelf in loopt, omdat ik later 2 paarden ga transporteren. Mijn oudere paard staat dan al in de trailer en mijn jongere moet er dan vanzelf inlopen als tweede. Bij mijn oudere paard moet ik naast hem erin lopen, aangezein hij vroeger getraumatiseerd is geweest door de trailer en ik al trots ben, dat het oudere paard na zo'n lange training ueberhaupt met mij rustog de trailer ingaat.

Ga dus eerst met commando blijf oefenen en kijken of dat zo gaat lukken.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:04

Ik kan mijn drie paarden allemaal alleen laden terwijl ik naast de trailer blijf staan (is ook noodzakelijk als je met twee paarden tegelijk weg wilt). Dit vergt een goede dominantieverhouding en vertrouwen van het paard in jou. Bovendien moet het de trailer niet als onprettig ervaren, maar associeren met een beloning. Het voorkómen van trailertrauma's is heel belangrijk. Ook het rijgedrag van degene die de auto bestuurt heeft daar veel mee te maken!!

Ik ben begonnen om voor het paard uit met haar de trailer in te lopen waar al een beloning in de vorm van wat bix of muesli in de voerbak lag. In het begin liet ik het paard weer ongehinderd uit de trailer lopen als het voer op was. Later deed iemand anders de stang achter het paard, terwijl ik bij het hoofd bleef staan. Dit alles terwijl het paard nog aan het eten was. (Voor sommige paarden met een ernstig trailertrauma is dit het maximaal haalbare en daar moet je je dan bij neerleggen.) Nog later liep ik zelf naar achteren om de stang dicht te doen terwijl het paard at. Nadat ik dit een tijdje consequent had volgehouden, liepen alle paarden vanzelf de trailer op, als ze voor de klep werden gezet, omdat ze wisten dat er iets lekkers in de voerbak lag.

Jij geeft het paard ook direct een beloning lees ik, maar zo gauw jij weer weg bent is de beloning ook weg. Dat wil zeggen dat je paard de beloning met jou en niet zozeer met de trailer associeert. Je paard blijft dus achter je aan lopen. Ik zou zeggen, geef het paard iets in een voerbakje in de trailer, waar het iets langer mee doet en kijk of je zo voldoende tijd hebt om de stang te sluiten. Als je paard nog niet gewend is om in de trailer te staan moet je dit wel langzaam opbouwen. Dus stang erachter, bij het hoofd gaan staan en het paard vanzelf laten ontdekken dat het niet achteruit kan, eventueel kalmeren, nog wat lekkers geven. Na korte tijd stang er weer achter weg en paard uit de trailer laten lopen en dit uitbouwen. Herhaling is het sleutelwoord. Als het paard rustig blijft staan als de stang gesloten is, kun je op dezelfde manier gaan oefenen met het sluiten van de klep. Hier kunnen sommige paarden ook flink van schrikken. In het begin dus zelf bij het hoofd blijven, wel buiten de trailer voor de veiligheid, en iemand anders de klep laten sluiten. Veel herhalen en langzaam opbouwen. Voor mij werkt voer daarbij als beloning heel goed, naast je eigen lijfelijke aanwezigheid natuurlijk.

Succes!

Edit: Het paard vastzetten terwijl de stang niet gesloten is, vind ik gevaarlijk. Mijn paarden staan altijd los in de trailer. Omdraaien lukt toch niet in een 2-paards trailer. Voor het afladen knip ik een halstertouw aan de het halster en gooi het touw over de hals. Dan loop ik naar de achterkant en doe de klep en stang open. Mijn paarden lopen rustig achteruit de klep af, terwijl ik ze van opzij kan begeleiden en het halstertouw kan pakken.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:53

dorino mag ik vragen wat voor voeder bak je erin hebt zitten
en hoe deze vast zit
wand heb geen eigen trailer dus kan er nikst vast inmaken

kleijwegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:27

en als je iemand er bij heb als hij er in staat die andere de stang er achter doet.
ik snap dat je het alleen wil doen maar probeer dat is.