Bij welke temperatuur niet meer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Bij welke temperatuur niet meer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 01:04

Ik weet dat je als het heel koud is beter niet meer kunt rijden, ivm de koude lucht die het paard inademt en die een negatieve invloed heeft op de werking van de longblaasjes van de paarden. Ik dacht dat dat bij -15 graden was, maar weet het eigenlijk niet zeker? Iemand?

@ edit: zie verwarring hieronder...het gaat erom of het slecht is voor je páárd :D.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 08-01-10 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Re: Bij welke temperatuur niet meer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:08

ik denk dat wandelen met deze temperaturen of longeren het beste is, je knieen vriezen er namelijk heteerst af met -7 al of minder, paar keer per dag wandelen voor opwarmen

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:09

tja en om over je vingers maar niet te spreken :Y)

maar heb geen idee
hoe doen ze dat in de koudere landen dan? noorwegen zweden?!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:27

voor ons zelf heb je goede kleding voor. Je kan ook een rustig bosritje maken. Paarden adem verwarmt de lucht voor het verder naar binnen gaat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 01:44

splash1999 schreef:
Je kan ook een rustig bosritje maken. Paarden adem verwarmt de lucht voor het verder naar binnen gaat.

Maar daar gaat het juist om, als de temperatuur te laag is, wordt de lucht onvoldoende opgewarmd en kun je dus beter niet gaan trainen. Een bosrit zit er toch niet in :D dus moet het doen met trainen binnen....waar het ook steenkoud is overigens.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:51

dan train je niet. tijd je rustig en blijf je goed opletten op je paard zijn ademhaling.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:53

Beetje raar verhaal, geloof niet dat dat klopt.

Dan moeten alle paarden in Finland, waar het nu -25 is, maar op rust? Nee hoor, daar wordt gewoon lekker doorgesport. Sterker nog, er worden nu lekker gekke dingen met de paarden gedaan ivm het weer! De renbaan op met een skier erachter, sleecrossen, bosritten van urenlang....

Hier vroor ik bijna van mijn paard af, maar de paarden vonden het allemaal wel prima! Ook hier was het rond de -25 graden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:54

Op IJsland heb ik geleerd -20. Maar dat zijn natuurlijk hele harde paarden en goed aangepast op een koud klimaat. Misschien dat meer 'warmbloedige' paarden een andersoortig 'neuskanaal' hebben, bv minder trilharen die helpen bij de luchtverwarming..? Zou sowieso bij echt koudere temperaturen (-10 en lager) een rustiger tempo rijden zodat ze niet teveel hoeven te hijgen.

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:04

in de bossen of alleen longeren doe ik met dit weer!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:07

franka75 schreef:
ik denk dat wandelen met deze temperaturen of longeren het beste is, je knieen vriezen er namelijk heteerst af met -7 al of minder, paar keer per dag wandelen voor opwarmen

wandelen? poeh mij niet gezien en longeren ook niet!! :n
heb nu 3 weken mijn pony gelongeerd (wegens masages en niet goed passend zadel)
en heb gisteren met -9 weer voor het eerst gereden zonder zadel, nou,..ik had het
lekker warm hoor! nou zat ik ook op een soort te met stuiterbank maar met dikke kleren
& zeker weten dikke wanten kun je nog gewoon rijden :j
longeren en wandelen word je niet warm, juist kouder !

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:09

Ik ga rij gewoon in de binnenbak met een wollen deken over hem heen.
Ik heb zelf drie truien en drie broeken aan en twee paar handschoenen en dan lukt het best.
doe alleen nu lekker rustig aan!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:25

Denk dat je de paarden niet in het zweet moet rijden nu in verband met de kou. Onze paarden staan ook heerlijik buiten overdag en dat kan prima, heb zelf de hele week in de buiten bak gereden maar alleen stap en draf en goed warm gereden....sterker nog, heb alleen maar warm gereden. Hoop morgen t bos in te kunnen maar dat hangt er van af hoe de wegen en paden zijn.

Heb wel een fleecedeken over hem heen

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:29

Ik train eigenlijk niet anders dan anders....
Laat ze altijd eerst los met deken in de binnenpiste, kan ze zichzelf opwarmen, dan even aan de longe, snel deken eraf, opzadelen en rustig beginnen trainen. Neem iets meer adempauzes, maar zo koud is het in de binnenpiste ook niet. Als ze zweet droogwrijven met stro, zweetdeken erover en als ze droog is haar staldeken er terug op.
Ik denk niet dat slecht is, je moet ze nu niet blijven rijden totdat ze zo hard staan te hijgen, dan zal de koude wel tot in de longen komen, maar voor de rest zal dat wel meevallen. Zeker in binnenpistes....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:31

WOW GC, -25?? Dat is koud. :+
Ik rijd als de grond dat toelaat, temperatuur maakt niet uit..

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:21

Ik longeer mijn concourspaard ook maar even 10 min hoogstens.

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:22

gewoon rijden! daar word die juist lekker warm van :P alleen wel lekker lang instappen dat het erge stijven eruit is!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:52

Ik denk dat je in Nederland meer kans hebt op te warm weer om te rijden dan te koud weer. Over het algemeen zal het paard beter tegen de kou kunnen dan de ruiter.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:17

Laatste poging....
Ik weet dat bij kou (hoe extreem?) en grote inspanning, de té koude lucht onvoldoende kan worden verwarmd voordat het in de longen van het paard komt (de weg is te kort en de lucht te koud). Dat kán schade veroorzaken. Ik weet alleen niet wanneer daar sprake van kan zijn....nu in ieder geval niet t is maar -0 ongeveer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:43

Ik vind dat onzin. Dan zouden een heleboel paarden nu dood moeten zijn met die stelling, want die worden gewoon doorgereden, no matter hoe koud het is.

Iemand zei je paard niet in het zweet rijden... waarom niet? Als je de tijd neemt om je paard weer op adem te krijgen en droog, niks aan het handje. Hier wordt ook gewoon gereden, lessen en training. Paarden zweten gewoon, maar worden goed op adem gestapt en droog, krijgen een zweetdeken op tot ze helemaal droog zijn en worden dan gewoon weer het weiland opgebonjourd, waar sneeuw ligt. Ze zijn niet van suiker, ze zijn geen mens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:48

@Kendra
Geldt dat ook voor mensen? (hebben ook een korte weg naar de longen)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:57

zou me er geen zorgen meer over maken als ik jullie was want het blijft nu overdag boven 0

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:28

Ik denk niet dat wij hier in nederland bang hoeven te zijn dat het te koud is voor de paarden om te rijden. Overdag is het hier (in het westen in ieder geval) nooit -20. En mocht het zo koud zijn moet je het gewoon rustig aan doen. Het is juist goed voor het paard dat de bloedsomloop weer wat geactiveerd wordt waardoor het paard het weer een tijdje wat warmer heeft. (Lijkt mij tenminste)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:52

bonte_bente schreef:
maar heb geen idee
hoe doen ze dat in de koudere landen dan? noorwegen zweden?!

Mijn schoonzus in Noorwegen rijdt ook gewoon in de winter, weliswaar rustig aan maar met een thermopak aan gaat het prima!

ik denk dat het heel hard moet vriezen voordat luchtwegen kapot vriezen of schade ontstaat, maar hoeveel het onder 0 moet zijn weet ik niet.