Studeren en een eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Femke55

Studeren en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:09

Hallo allemaal,

In november ben ik gestopt met mijn studie. Ik ben nu zo'n 32 uur per week aan het werk. Ik wil mijn hele leven al hartstikke graag een eigen paard en nu heb ik de kans om er eentje bij elkaar te sparen. Wel ben ik weer van plan om in september een universitaire of hbo-opleiding op te pakken. Nu zit ik met de vraag of een eigen paard houden en studeren goed te combineren is. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en mij er iets over willen vertellen?
Alvast bedankt!

Kaartje23

Re: Studeren en een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:13

Ik kan dit niet. Ik werk deeltijd (26 uur) en volg een deeltijd universitaire studie (20 uur pw), daarnaast zit ik nog in een bestuur van een beroepsvereniging en heb nog een sociaal leven.
Qua tijd ligt aan je niveau (dus hoeveel tijd ben je bezig met je studie, hoe hard moet je studeren), of / hoeveel je er nog bij werkt, hoe belangrijk je andere hobbies / sociaal leven vindt.

Voor mij gaat het ook niet qua financiën (eigen huisje, autootje). Dat kan je voor jezelf het beste bepalen, wat zijn je inkomsten / spaargeld en wat geef je uit?

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:51

Ik heb net als jij een jaar gewerkt en ben in september 2009 een HBO studie gestart. In die tijd dat ik werkte heb ik ook een paard aangeschaft en red het nu nog prima qua tijd. Nou moet ik wel zeggen dat ik heel weinig naar school toe hoef en kan de uren die ik werk zelf indelen. Ook op de stal waar mn paard nu staat, lopen allemaal studenten rond die het allemaal prima redden. Dus het kan wel!

Siens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:52

Ik ga per week 28 uur naar school, werk 18 uur en heb daarnaast ook nog een gewoon sociaal leven en het paard natuurlijk. Lukt allemaal prima! ook qua financien. :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:58

Ik studeer ook voltijd en loop vanaf Februari weer voltijd stage.
Ik probeer er altijd voor te zorgen dat het werk op school of op stage gedaan wordt zodat ik in de avond alle tijd heb voor mijn paard. 1x in de week heeft hij een vrije dag, zodat ik een avond extra tijd heb voor huiswerk wat ik op school of stage niet af gekregen heb.
En dit gaat al 3 jaar prima, zelfs nu in mijn afstudeerjaar.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:01

Het wordt wel druk, ik werk (16u), doe rechten (weinig contacturen maar vééél zelfstudie) en een vriend (kost ook veel tijd :D ).

Voordeel aan weinig contacturen is dat je je tijd zelf ook kan indelen, waardoor ik in de winter dus gewoon nog als het licht is naar mijn paard kan. Ik heb wel een bijrijdster maar 4-5 keer in de week ben ik er zeker (tenzij in tentamenperiodes).

Mijn zusje doet hbo en die heeft idoot veel lesuren, nou heeft zij nog een jong beestje wat niet gereden wordt, maar dat zou wel heel lastig zijn :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:19

M'n vriendin studeert ook HBO en ik weet wel dat die het ontzettend druk heeft! (En dat is dus nog 'maar' HBO). Ze is zelfs in de kerstvakantie bijna al die 2 weken bezig geweest voor school en nog had ze de opdrachten niet af. En zij is echt niet iemand die er niks aan doet voor school, ze zet zich er echt voor in dus.
Nu je werkt zou ik zeggen ja, maar als je straks met je studie zit hou je denk ik weinig tijd over, maar misschien kun je dan een bijrijder nemen als je écht niet kunt wachten. Anders zou ik er nog mooi even mee wachten. Ook niet leuk als hij/zij er straks maar staat.

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:24

tja altijd lastig, ik heb gestudeerd met en een paard onderhouden. Gevolg: altijd blut en mijn studie uiteindelijk niet afgemaakt. (was geen briljant student). maar met een bijrijder ging het super met het paard.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:36

Pfoe moeilijke vraag, ik kan het wel, maar als ik opnieuw de keuze had zou ik er niet aan beginnen :n
Ik had mijn paard al 2,5 jaar voordat ik besloot om te gaan studeren (HBO), dus het diertje verkopen doe je dan ook niet zomaar :n

Voor mij betekende dit vooral de eerste 2 studiejaren dat ik elk vrij uurtje moest werken om financieel rond te komen en de andere vrije uurtjes besteden aan mijn paard, vriendlief en vriendinnen... Mijn eigen persoontje kwam eigenlijk niet echt aan bod, ik was alleen maar hard aan het rennen om mijn kop boven water te houden. Het derde studiejaar ging ik het gehele jaar 32 uur per week stage lopen en kreeg ik een stagevergoeding, dit maakte het financieel iets makkelijker, maar het was alsnog hard knokken om in tijd rond te komen!
Nu zit ik in het vierde (en afstudeer) jaar en heb ik eindelijk een beetje rust in mijn donder :D
Ik heb vanuit mijn stage een baan aangeboden gekregen en ik heb toen besloten deze met beide handen aan te pakken en mijn afstuderen niet in 1 jaar te doen, maar in 2 jaar zodat ik eindelijk weer even aan mezelf toekom!
Nu gaan vriendlief en ik volgende maand samenwonen, dus dan wordt de situatie natuurlijk weer anders. Maar ik zal niemand aanraden om een paard te kopen vlak voordat je gaat studeren! Start dan eerst je studie op en bepaal hoeveel tijd/geld je overhoudt, want zoals ik al zei; het ís mogelijk, maar je moet er heel veel voor opgeven :)

Ik ben nu blij dat ik de periode doorstaan heb, ik heb mijn paard volgende maand alweer 6 jaar, ben 3 jaar samen met mijn lieve vriend en studeer volgend jaar januari af, maar de baan heb ik dan alvast op zak... Ik ben blij als het allemaal achter de rug is!!

Succes met je keuze!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:46

Mij is het mijn eerste twee jaren wel gelukt, maar mijn laatste jaar (3e) jaar was het nietmeer haalbaar. Een half jaar stage (38u/week) waarbij ik telkens een uur reistijd (enkel) kwijt was. Daarbovenop kwam het werk aan scriptie (die in groepswerk moest gemaakt worden, dus gemiddeld 4u/week samenkomen, 3/4uur/week individueel eraan werken), weekendwerk (8u/week) en een vriend die af en toe ook nog wat aandacht wilde.
Nu (vervolgopleiding, schakelprogramma) zou ik het ook nietmeer trekken met paard. Ik heb enorm veel contacturen (32gemiddeld), doordat het een schakelprogramma is en ik veel meer studiepunten opneem dan normale student. Bovenop die contacturen komen dus nog heel wat zelfstudie-uurtjes.

Nee.. ik ben blij dat paard vorig jaar verkocht is. Voor mij was het teveel.. en ik wil graag ook nog wat tijd voor mezelf. Klein punt is ook wel dat paard bij mij aan huis stond, dus alles (voeren 3xdaags, binnen/buiten zetten, dekens wisselen, stal mesten) kwam ook wel op mij. Denk dat daar ook wel een verschil zit, tov een all-in pensionstalling..

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:46

Ik zou ook éérst beginnen met je studie, en dan kijken of je genoeg geld en tijd overhoudt.
Ikzelf wil er niet aan beginnen omdat ik mezelf heel goed ken. Ik heb moeite met plannen, ben een tijd ziek geweest en heb daardoor niet de puf om te werken. De energie om nog een paard te onderhouden heb ik helemaal niet! Daarbij zou ik alles op de fiets moeten doen, waardoor het allemaal meer tijd in beslag gaat nemen.
Nee, ik wacht liever tot ik een vaste baan heb. Maar ik ken wel mensen die studeren en een eigen paard hebben, bij hen gaat het heel erg goed. Zij hebben wel een strak georganiseerde dag, staan vaak vroeg op en laten op feestjes wat vaker verstek gaan. Tja, je moet er iets voor over hebben natuurlijk.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:48

Ik vond het een heel moeilijk combinatie ik was voortdurend bezig bij school de kleine momentjes dat ik vrij had ging ik dan wel naar men paard maar geloof me als je leven dan uiteindelijk nog alleen uit schoolgaan,schoolwerk en je paard verzorgen bestaat denk eraan een sociaal leven is ook belangrijk,of thans dat is mijn mening.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:51

tantjeuh schreef:
Nee.. ik ben blij dat paard vorig jaar verkocht is. Voor mij was het teveel.. en ik wil graag ook nog wat tijd voor mezelf. Klein punt is ook wel dat paard bij mij aan huis stond, dus alles (voeren 3xdaags, binnen/buiten zetten, dekens wisselen, stal mesten) kwam ook wel op mij. Denk dat daar ook wel een verschil zit, tov een all-in pensionstalling..

Daar heb je zeker een groot punt!
Ik heb mijn paard ook bewust op vol-pension gezet, kost wel meer geld, maar als ik een dag niet kom weet ik dat zij haar eten krijgt, een schone stal, én met haar vriendinnetjes buiten komt (in de winter 3 tot 4 uur per dag) en in de zomer staat ze 24/7 op het land, dat scheelt een heel hoop zorgen!
Anders had ik het ook niet gered ben ik bang!
Mijn scriptie moet overigens nog komen, heb nu mijn onderzoeksvoorstel ingediend, maar ik doe het gelukkig alleen, dus kan de tijd zo inplannen als ik zelf wil... ik ben benieuwd straks :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:55

Ik vind het heel goed te doen. Doe zelf HBO en hoef maar heel weinig uren op school aanwezig te zijn.
Gewoon een kwestie van goed plannen. Voor vriendinnen buiten de paarden heb ik weinig tijd, het is keuzes maken.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:58

EvelienH schreef:
Ik vind het heel goed te doen. Doe zelf HBO en hoef maar heel weinig uren op school aanwezig te zijn.
Gewoon een kwestie van goed plannen. Voor vriendinnen buiten de paarden heb ik weinig tijd, het is keuzes maken.

Het hangt ook nog van financien af... ;)
Ik weet niet of de TS alles zelf moet betalen, maar ik kan me niet voorstellen dat jij het 'heel goed te doen' vindt als je zowel studie als paard zelf moet betalen (dat is bij mij iig het geval :) ), dat is wel een belangrijk punt om rekening mee te houden :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:47