Nee er is gelukkig nog niks aan de hand, maar er kan zo maar iets gebeuren waardoor een paardeneigenaar z'n paard moet laten euthanaseren/slachten. Ik had het namelijk over de medische verklaring met de veearts, maar nou ben ik dit vergeten te vragen: eigenlijk hoeft die verklaring alleen maar ingevuld te worden als het paard bestemd is voor menselijke consumptie, toch? Is het zo dat wanneer een paard geslacht wordt, dat dit vlees automatisch bestemd is voor menselijke consumptie? Of kun je je paard ook laten slachten zonder dat dit vlees hiervoor gebruikt wordt? Slacht lijkt mij in bepaalde omstandigheden een "fijne" manier van heengaan, maar als ik hiervoor ooit zou moeten beslissen, moet ik dan wel of niet die verklaring invullen? Sowieso gebeurt het invullen pas bij het geven van bijv. antibiotica etc, maar ik vroeg het me even af...Wie helpt?
Ibbel
Geplaatst: 07-01-10 21:22
Je kunt ook laten slachten zonder dat het paard in de voedselketen terecht komt. Dus ook met verklaring, paard is niet voor de slacht bestemd kan je hem wel door een slager laten doden.
voodoo11
Geplaatst: 07-01-10 21:28
wel makkelijk om te weten inderdaad, ik wist niet dat dat kon. dus dat houdt in dat je dan wel alle medicatie mag geven aan je paard?
VDB
Geplaatst: 07-01-10 22:50
Als je paard medicijnen heeft gekregen wordt ie niet voor consumptie gebruikt. Er zijn uitzonderingen maar die kan je beter met je paardenarts bespreken
in theorie is elk paard (of toch in België) bestemd voor consumptie tenzij het door het behandelen met bepaalde medicatie moet geschrapt worden of je als eigenaar expliciet kiest dat je paard niet voor consumptie mag dienen. Of je DA je boekje nu telkens invuld of niet, hangt af van het type medicatie en z'n wachttijd. bv bepaalde antibiotica hebben een wachttijd van slechts 1 maand ofzo, de kans is klein dat je paard binnen de maand bij de slacht terecht zou komen terwijl bij medicatie die een wachttijd van 3-6 maand of langer hebben het belangrijker wordt te weten of het betreffende paard nog voor consumptie moet dienen. Misschien kan je DA hier meer over vertellen.
TaanStippel
Geplaatst: 13-01-10 17:54
Als je paard door medicatie niet meer gebruikt mag worden voor humane consumptie moet dit wel vermeld worden in het paspoort van je paard door je DA.
Ik heb in de kliniek voordat mijn paard in behandeling werd genomen een brief moeten ondertekenen dat ik mijn paard niet voor humane consumptie gebruik als ze geslacht wordt en dit moet ook in je paspoort staan.
vroli1
Geplaatst: 13-01-10 19:45
je mag zelf weten wat je met je paard doet.. je mag het paard alleen niet begraven. zover ik weet is dat als een paard medicatie gehad heeft moet je kiezen tussen een crematie of worden opgehaald door de verwerkingsfabriek.