Paard wil echt niet de wei uitkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

Paard wil echt niet de wei uitkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:34

mijn paard wil echt niet uit de wei, het is nartuurlijk harstikke leuk buiten met
al dat sneew etc..
mijn paard plakt erg aan paarden vast en het probleem is dus dat ik hem echt niet mee
uit de wei krijg ik kan dan doen wat ik wil maar hij is lekker eigenwijs en blijft lekker staan!
dit heb ik al gebrobeert

*met brokjes (nog za verlijdelijk blijft gewoon staan en al de andere paarden komen dan op me af :+ )
* iemand met de zweep erachter gaat het stap je voor stapje.. (maar ik moet het ook alleen kunnen)
* met het uit einde van het touw een tikje op zijn kont geven helpt helemaal niet word hij alleen maar saggie
van..

dus wie heeft de gouden tip voor me :+ !
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 08-01-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock verwijderd en titel verduidelijkt

8nnemiek

Re: HIJ WIL ECHT NIET!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:38

Dan neem je een braaf tweede paard mee, en zodra die van jou binnen staat zet je het andere paard weer buiten :)

Waarom wil je jouw paard van de wei af halen? Om te rijden? Dan zou je ook gewoon op de wei kunnen opzadelen, kans dat ie met hoofdstel en zadel wel mee loopt.

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:39

een paar dagen met de zweep erachter.
tot hij luistert.
laten zien dat jij de baas bent.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:42

En als je hem nou eens alleen in een weiland zet en niet naar hem omkijkt om het zomaar te zeggen? Dat je eerst de andere paarden op stal zet en net doet of hij er niet is zodat hij misschien na een tijdje wél mee wil? Of komen ze niet op stal?

broek

Ja hem gewoon de wei uitmeppen, dan zal hij het de volgende x sneller doen :7
Beetje tijd insteken?? kan ook geen kwaad.. hij vind het leuker bij de andere paardjes dan bij jou..misschien is dat iets om aan te werken??

Joyce_

Blijkbaar wil je paard je wat vertellen? :P Is er geen mogelijkheid om hem gewoon lekker 's nachts op het land te laten? Wat niet gaat, gaat natuurlijk niet, maar ik denk dat jouw paard het heerlijk zou vinden om gewoon lekker buiten te blijven, een stal is natuurlijk eigenlijk helemaal niks voor een paard.

Mijn paard wil ook écht niet op stal.. Als er genoeg hooi ligt, vindt hij het oké, maar zodra dat op is, wil hij gewoon weer naar buiten. Het zijn natuurlijk gewoon buitendieren. :)

Verder heb ik geen oplossing voor het probleem, haha, maar dit leek mij de meest logische oplossing.. := Natuurlijk moet hij wel gewoon luisteren, daar heb je wel gelijk in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:43

Paarden zijn kuddedieren, en voelen zich gewoon veel veiliger als ze bij andere paarden staan. Streng zijn werkt dus altijd averechts bij zo'n paarden.
Je kan hooguit proberen om met grondwerk een betere band met je paard te krijgen, zodat hij jou ook gaat vertrouwen, en niet alleen zijn kudde.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:51

Ik ga mee met MysticTinker..Gewoon kijken of hij met een tweede paard erbij wel loopt en die dan weer terug zetten...

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:59

bedankt, maar het is juist dat ik hem even naar binnenhaal om te borstelen of longeren (rijden gaat nu niet:P)
want als het 4 uur is wil hij wel naar binnen want dan weet hij dat er binnen eten staat:D

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:38

Dan geef je hem voortaan altijd een handje biks/musli in een emmer/voerbak, zodra je hem naar binnen haalt. Binnen een week snapt 'ie dat als hij meeloopt, hij te eten krijgt. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:42

vlaaia schreef:
een paar dagen met de zweep erachter.
tot hij luistert.
laten zien dat jij de baas bent.

Waarom die stress als het ook makkelijk kan?

Een paard staat het liefst bij soortgenoten, daar kan geen mens, warme stal of eten tegenop.

Dus haal eerst een makkelijk paard uit de wei, zet die even vast voor de stal van je paard, en neem daarna je eigen paard mee.

En verder ga ik met MysticTynker mee, maak het alternatief 'mens' zo aantrekkelijk mogelijk door een goede vertrouwensband. Dit kan de rust die een paard in de kudde vindt, nooit vervangen, maar probeer er wel zo dicht mogelijk bij te gaan zitten.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:43

Hij rent niet weg?
Of kan je hem ook helemaal niet vangen?

Anders zou je hem kunnen opzadelen in de wei ?
Of als dat mogelijk is zonder zadel er op zitten en er uit rijden ?

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:43

riz95 schreef:
Hij rent niet weg?

nee hij rent niet weg, hij is ook niet bang voor mensen of zo :P

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:07

lovesFIRE schreef:
riz95 schreef:
Hij rent niet weg?

nee hij rent niet weg, hij is ook niet bang voor mensen of zo :P

Oke, maar loopt hij zodra je een halster om doet helemaal nergens meer heen? Gewoon alleen stil blijven staan?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:12

lovesFIRE schreef:
bedankt, maar het is juist dat ik hem even naar binnenhaal om te borstelen of longeren (rijden gaat nu niet:P)
want als het 4 uur is wil hij wel naar binnen want dan weet hij dat er binnen eten staat:D

Misschien kun je eens proberen dit patroon te doorbreken.
Het kan zijn dat hij het uit de wei halen associeert werken.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:15

ik maak uit je profiel op dat je hem nog maar een maandje hebt? Misschien stom hor, maar leer hem eerst meer kennen..wordt maatjes met elkaar. Wordt niet boos op hem als hij iets fout doet, maar beloon hem uitermate enthousiast als hij iets goed doet. Maak een er een leuk spelletje van om uit het weiland te komen, met als doel dat als hij je ziet of roept hij blij met je mee het land uit zal gaan..

succes! Je hebt een mooi paardje! Ps. bij Jansen van den hout vandaan?

groetjes

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:34

Krijg je hem wel in zijn achteruit? Want als dat het geval is, zet hem maar achteruit, net zo lang tot hij het flink zat is, en dan nog 5 meter verder..

Aangezien het hier puur gaat om weg van de kudde en niet om het moeten binnenstaan (immers, daarna mag hij weer de wei in) lijkt het hier duidelijk om een dominantie probleem te gaan. Jij bent of wel niet de baas, en hoeft dus niet gevolgd te worden, ofwel niet veilig genoeg als baas om in vol vertrouwen mee te lopen.

Ik ben niet zo van het 'lesje leren' maar hier zal je echt even doorheen moeten, anders heb je straks eentje die overal voor op de rem gaat. Wellicht is er iemand bij jou in de omgeving met veel paardenervaring die je hiermee kan helpen?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:42

Ja, maar ik lees zojuist dat ze het paardje nog maar een maand heeft..
Daarnaast longeert ze hem meestal als ze hem uit de wei haalt.
Waarom direct een straf opleggen?
Ik zou hem even de tijd geven om te wennen en nogmaals, het patroon doorbreken want het paard komt wel als het etenstijd is dus als het voor hem interessant is om te komen!
Respect en vertrouwen kun je volgens mij niet afdwingen!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:45

Een maand? Misschien moet je idd eerst je paardje wat beter leren kennen?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:53

JPS schreef:
Ik zou hem even de tijd geven om te wennen en nogmaals, het patroon doorbreken want het paard komt wel als het etenstijd is dus als het voor hem interessant is om te komen!

Dat je een pas een maand een paard hebt en deze nu al dit soort gedrag toont vind ik eerlijk gezegt een groter probleem, meestal zijn je juist in het begin braaf en ondersteboven van alle veranderingen, bijvoorbeeld plaats moeten nemen in een nieuwe kudde.

Een paard in zijn achteruit zetten, ervaren mensen erbij die oa kunnen helpen met grondwerken en de ´paardentaal-regels´ en daarmee duidelijk maken dat ts de baas is die het paard moet volgen is geen straf, dat bied zekerheid en vertrouwen voor het paard.

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:01

Citaat:
Oke, maar loopt hij zodra je een halster om doet helemaal nergens meer heen? Gewoon alleen stil blijven staan?

ja hij staat gewoon muurvast :+

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:03

JPS schreef:

ik heb hem nu inmiddels al wat lager hoor :P (sinds november volgensmij)
ja maar ik longeer hem niet altijd en voor hem is het geen straf hoor longer
vind hij namelijk helemaal geweldig lekker gek doen ;)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:50

Even een week met iemand erbij uit de wei halen.Dan maar stapje voor stapje.Op stal zetten, belonen eten geven (daar is hij kennelijk dol op) en weer terug buiten zetten.
De dag er na weer precies het zelfde.
De dag daarna binnen zetten voeren.Longeren,weer een handje voer en weer terug buiten zetten. Hou maar eens een week vol.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:53

1 keer een goede mep achter op z'n kont geven. Als hij braaf meeloopt moet je hem wel vertellen hoe blij je met hem bent. Laat eerst maar eens even zien wie hier de baas is...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:59

waarom een bang paard nog banger maken?
Voor elk stapje in de goede richting belonen.
En hem aanmoedigen desnoods in de eene hand hem en in de andere hand een maatje. (of met zen 2 allebij 1 paard)
Veel geduld heben en als je hem uit de wei hebt niet altijd gaan werken.
Leer hem eerst dat bij jou zijn leuk is.
Nu denkt hij baasje = werk wat hij moet denken is baasje = leuk