hormoonremmers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

hormoonremmers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:32

Is het geven van hormoonremmers / chemische castratie aan een hengst, zodat hij bijvoorbeeld rustig is op een show, schadelijk of kan het geen kwaad?

SETEFURII

Re: hormoonremmers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 19:39

De vruchtbaarheid van de hengst gaat bij mijn beter erop achteruit als je de kuur volgt. het lijkt me geen geschikt middel om een paard "eventjes rustig te krijgen" en ik denk zelfs dat het een soort van doping is?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:57

Het is niet schadelijk, (legt aan het middel natuurlijk). Maar om het voor een show te gebruiken is niet de bedoeling.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:25

het was ook maar een vraag. Ik hoorde vorig jaar dat iemand het juist voor de show aan zijn hengst gaf...?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:21

Omdat de hengsten een hoger testosteron gehalte hebben dan een ruin, worden ze zo ''opgefokt'' (om maar even zo te zeggen). Zodra jij deze hormonen wegneemt, zal de opgefokt-heid veel minder aanwezig zijn. Dus het kan een idee zijn om dit daarvoor te geven, maar niet echt de bedoeling. Als je dit elke keer gaat geven, kost het je en veel geld, en je paard zal er echt niet beter van worden. Naar mijn idee kan je dan gewoon geen hengst houden/opvoeden.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:26

Nou, wij hebben 2 hengsten en dit nog nooit gedaan. Maar ik hoor deze verhalen vandaar...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:23

Precies!, je kan ze houden of niet:) ik vind het altijd een beetje onzinnig om je paard iets te geven om rustiger te worden..

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:37

Ik heb dit ook wel eens gehoord. Volgens mij is het ook om te kijken of het helpt als de hengst gecastreerd wordt of niet..
Ik heb namelijk wel eens een PRE hengst meegemaakt, die zelfs door deze middelen gewoon hengst bleef zijn. Ze hebben er uiteindelijk wel voor gekozen hem te castreren, maar dit had geen effect op zijn gedrag...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:59

dat zou wel een goede reden zijn om het te geven, dat gebeurd in de dierenartsenpraktijken ook..

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:42

Ik kan me niet voorstellen dat zo´n middel helpt voor de korte termijn en het lijkt me daarom ook niet geschikt om de testosteronproductie te remmen voor bijvoorbeeld een show. Het duurt wel even voor de testosteron uit het bloed is, net als dat bij een castratie een paard nog wel zeker een maand of 3 hengstengedrag kan vertonen en zelfs nog wel wat kan bezwangeren. Ik ben van mening dat wanneer je de testosteronproductie wilt onderdrukken om je hengst rustiger te krijgen, je je paard maar beter kan laten castreren omdat je dan kennelijk geen hengst wil.

Wat wel wordt gebruikt om hengsten op show rustiger te krijgen is sedatiemiddel. Als dat voor een keertje toegepast wordt ala (bijvoorbeeld omdat het de eerste keer is), maar als je dit structureel toe moet dienen omdat je anders je hengst niet kan houden en hij helemaal flipt lijkt het me dat je geen geschikte combi bent om op show te gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:56

Geen rijtechnische discussie -> OPG

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:32

Heb er verder geen verstand van maar weet alleen dat het ook bij ruinen word gebruikt, hier heeft het natuurlijk geen invloed op het sperma. Maar op het gedrag, dit kan volgens mij blijvend voor gebruikt.
Het is mij namelijk twee keer aangeraden/ aangeboden (dierenarts/ fysio) omdat mijn ruin nogal hengst kan zijn ;) Maar omdat ik het niet wil heb ik me er nooit in verdiept.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:03

klinkt mij in de oren als doping.. Ik zou het goed controleren voor je het gebruikt anders kon je nog wel eens strafbaar blijken te zijn.