Ik vroeg mij af is de chip met mutatieformulier (een soort eigendomsakte) nu een echt bewijs dat jouw paard alleen van jou is?
Wat gebeurt als je samen met je partner paarden hebt en je gaat uiteen? Je partner is niet geïnteresseerd in die paarden maar wil ze alleen hebben om je pijn te doen. Je hebt altijd zelf voor je paarden gezorgd en je partner staat er eigenlijk buiten.
Kan een chip op jouw naam dan gelden als uniek eigendomsbewijs? Heeft hier iemand ervaring mee? Ik woon in België maar het is een Europese wetgeving dus gelden dezelfde regels, veronderstel ik.
Zatarra
Geplaatst: 07-01-10 06:53
De chip geen eigendomsbewijs maar een registratiebewijs dat het stamboek papier bij het paard hoort, hiermee kan je bewijzen dat het paard is wie je zegt dat hij/zij is.
Ook het stamboekpapier is geen eigendomsbewijs. je zal moeten bewijzen dat je voor het paard zorgt cq stalling betaald.
Poiuytrewq
Geplaatst: 07-01-10 08:14
Verzekeringspapieren zeggen niets, chipnr ook niet, papieren ook niet. Maar goed ik zou hem wel op jouw naam laten zetten. Degene op wiens naam hij wel staat zal jou kunnen beschuldigen van diefstal
Bij mijn vorige paardje had ik een (ver)koop contract getekend, dat geldt sowieso als aankoop bewijs. Maarja stel ik jat een paard en verkoop het gelijk en maak een contract erbij.....
Zo ver ik weet is er eigenlijk vrijwel niks in Nederland wat telt als eigendomsbewijs. Silence staat nu ook op mijn naam in zijn paspoort, maar ook dat geldt niet als eigendomsbewijs.
Volgens mij telt alleen een aankoopcontract/bewijs, maar precies wat hiervoor al gezegd werd, dat is ook zo krom want doorverkopen is binnen no time gebeurd als jij zorgt dat je een contractje hebt liggen.
Mootje
Geplaatst: 07-01-10 09:58
In Nederland is het paard van jou (juridisch) als jij kan aantonen dat jij alle kosten hebt betaald gedurende de afgelopen 6 maanden. Nu zijn er natuurlijk handigere methodes. Ik neem aan dat dit Europese regelgeving is.
Een koopcontract met de vorige eigenaar is ook altijd handig! Tevens heb ik een Deens Warmbloed waar een Ejer Certifikaat bij zit. Dit is het eigendomspapier voor de deense authoriteiten. In het paspoort van mijn paard staat namelijk helemaal geen naam van de eigenaar. Wel wordt er verwezen naar het certificaat.
Zoals al gezegd is, dient het paspoort slechts voor identificatie van het paard.
Dank jullie. Ik dacht het wel dat heel dat gedoe met de chip meer in het voordeel spreekt van de overheid dan van de eigenaars van de paarden. Het is niet logisch, als je paard een ongeval veroorzaakt zal je aansprakelijk worden gesteld maar het telt niet om te bewijzen dat je de echte eigenaar bent.
Chip is gekoppeld aan paspoort en paspoort is geen eigendomsbewijs.
cissy
Geplaatst: 07-01-10 11:43
Stamboekpapier is ook geen eigendomsbewijs, als men vergeet het papier op naam te stellen dan zou de oude eigenaar nog steeds het paard kunnen opeisen als eigendom, denk het niet.... Als je via een handelaar een paard koopt dan staat vaak niet eens zijn naam op het papier maar van de eigenaar dáárvoor, vandaar dat stamboekpapier geen eigendomsbewijs is. Alleen het 'kassabonnetje' is eigendomsbewijs, daarom is het zo belangrijk om een aankoopbewijs/koopcontract te hebben, al is het maar een krabbel op papier dat je op datum X voor bedrag X van verkoper X paard X hebt gekocht met beider handtekeningen.
Wat al meerdere malen is gezegd is het het aankoopbewijs of dekbewijs. En het eerste is eigelijk niet eens zo moeilijk zelf in elkaar te zetten. Voor de rest is het degene die alles voor een paard betaald. Heb weleens een mail gestuurd naar het knhs. Tja er is geen echt eigendomsbewijs. Maar dat wilde ze wel iets aan gaan doen. Maar goed die mail is al zo'n jaar geleden. Tja hopen dat je het nooit nodig gaat hebben is wel het beste denk ik.
een duits paard kopen, met stamboekpapieren, daar zit wel een eigendomsbewijs bij... wie dat heeft is eigenaar/kan tonen is eigenaar.
In NL is het moeilijk.. vooral als en stel uit elkaar gaat... gaan de ksoten van een gesamenlijke rekening dan zijn beide eigenaar.. daar zijn al wel eens uitspraken over geweest in het verre verleden.
wechelshof
welbedankt, wechelshof. Een zeer doeltreffende tip!
suffie
Geplaatst: 09-01-10 14:52
Alane schreef:
een duits paard kopen, met stamboekpapieren, daar zit wel een eigendomsbewijs bij... wie dat heeft is eigenaar/kan tonen is eigenaar.
Wat dat betreft kunnen ze hier nog wat van de Duitsers leren idd. Bij mijn Westfaalse merrie zit ook een eigendoms bewijs en dat ligt opgeborgen ver van het paspoort. Alleen met dit papier kun je aantonen dat het paard van jou is.
Rijthof
Geplaatst: 11-01-10 22:36
Bij de Pura Raza Española (Andalusiers) hebben we al drie jaar de 'eigendomskaart'. Een soort kentekenbewijs deel III van een auto. Deze moet je ook gewoon thuis bewaren. Dit is het enige bewijs van wie een paard is. Bij de verkoop van het paard moet je ook voor afstand tekenen en de kaart naar het stamboek sturen voor overschrijving. Binnenkort krijgen alle paarden in heel Europa zo een eigendomskaart. In Spanje heet hij de 'Carta de Titularidad', Frankrijk heeft zijn 'Carta Verte', etc. Binnenkort dus één model, net zoals het europeese paspoort. Nu moet een berijder van het paard het paspoort bij zich hebben bij transport en kan dus vrij simpel een paard overschrijven. Hij heeft immers het paard en het paspoort. In de toekomst kan dat dus niet meer.
Stamboekpapier van een Quarter is ook gelijk eigendomsbewijs en moet ook door oude én nieuwe eigenaar getekend worden bij verkoop en dan pas wordt paard over geschreven naar nieuwe eigenaar.