Paard te veel gefixeerd op eten en stierlijk verwend!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne86

Paard te veel gefixeerd op eten en stierlijk verwend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:04

Ik rijd sinds een paar weken een leuke Fries van een ander. Hij is over het algemeen echt een schat maar veel en veel te gefocust op eten, hij zal er echt alles aan doen om het te krijgen. Eerst lijkt dat wel schattig maar ben er laatst achter gekomen dat het zelfs levensgevaarlijk kan zijn! Het paard probeert tijdens het buiten rijden altijd al om te draaien maar dat mag hij nooit van mij. Verder is hij tijdens de terugweg bijna niet te houden. Ik ken het bos nog niet zo goed, maar het paard wel. We waren buiten dus aan het rijden en ik kwam er ineens achter dat we niet meer op een ruiterpad reden dus ik draaide om. Toen begon hij toch wel erg hard te trekken en te rennen dus ik wil hem automatisch tegen een boom aan zetten, dat werkte bij mijn vorige paard altijd. Dit paard daarentegen zette het op een rennen, niet zomaar even rennen, maar een niet te houden rengalop. Hij was compleet onbestuurbaar en rende rechtstreeks terug naar stal en was onmogelijk te houden, ik heb veel ervaring met paarden die er vandoor gaan maar dit heb ik nog nooit meegemaakt! Eenmaal bij stal stopte hij gelukkig netjes om het weggetje over te steken. Vervolgens, toen ik hem naar stal bracht vertoonde hij alle maniertjes van een paard om te zeggen: "Ik wil eten!!! NU!!!"

Ik heb nu een goque met hulpteugels gekocht want hij trekt graag en hard en gooit zijn hoofd erg omhoog. Nu wil ik eerst weer met hem in de bak gaan rijden. Hier komt het volgende probleem... De eigenaresse is eigenlijk veel te makkelijk met hem. Ze zei dat hij een beetje lui is in de bak dus ze gaat dan altijd maar naar het bos. Verder krijgt hij standaard een emmer vol lekkers na het rijden, of hij nu braaf geweest is of niet.
Nu wil ik hem gewoon goed aanpakken en zorgen dat hij wel gewoon normaal doet in de bak, hij moet gewoon door krijgen dat hij niet de baas is.

Nu wil ik eens van jullie weten: hoe ga ik dat de eigenaresse aan haar verstand brengen als bijrijdster en hebben jullie nog tips om zijn gedrag te verbeteren? Het is verder echt een lieverd maar ik durf het nu niet meer aan met hem het bos in te gaan aangezien hij vorige keer bijna een paar mensen onder de voet heeft gelopen...

Alvast bedankt en groetjes,

Daphne

Vjestagirl

Re: Paard te veel gefixeerd op eten en stierlijk verwend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:07

Ik denk niet dat jij als bijrijdster de eigenaar iets 'aan het verstand te brengen' hebt. Je kunt het er met haar over hebben, maar als ze het niet met je eens is of niet mee wilt werken kun je kiezen of delen: of rijden zoals hij is of een ander paard zoeken...

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:13

Vjestagirl schreef:
Ik denk niet dat jij als bijrijdster de eigenaar iets 'aan het verstand te brengen' hebt. Je kunt het er met haar over hebben, maar als ze het niet met je eens is of niet mee wilt werken kun je kiezen of delen: of rijden zoals hij is of een ander paard zoeken...

Ik snap je punt zeker wel, "aan het verstand brengen" heb ik ook niet helemaal goed verwoord eigenlijk. Het gaat er niet om wat ik wil en hoe ik wil dat het paard zich gedraagt maar om zijn veiligheid en van de mensen in het bos. Ik weet zeker dat hij altijd terug wil vanwege het eten en dat zou toch anders kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:13

Allereerst zul je op 1 lijn moeten zien te komen met de eigenaresse , inderdaad. Zij zal het wel okee moeten vinden als je het paard aan gaat pakken.

Ten tweede is het heel erg fout geweest om het dier na zulke fratsen zijn zin te geven door het op stal te zetten. Eigenlijk had je toen juist nog een stuk naar buiten moeten gaan zodat het dier niet beloond werd voor het slechte gedrag , de ruiter bepaald immers wanneer er naar huis gegaan wordt , niet hij ;)

Begrijpelijk dat je het nu eng vindt hoor , maar je hoeft er natuurlijk niet per-sé op te zitten , kunt ook ernaast ermee naar het bos gaan en het dier eerst even vanaf de grond goed opvoeden / leren kennen.

Vanuit de bak even een goede verstandhouding opbouwen is ook geen slecht idee , maar het moet voor hem ook wel een beetje leuk zijn natuurlijk , als hij er normaal geen zin in heeft is het misschien al niet zo'n bak-paard , en dan wordt het voor jullie allebei niet zo leuk als je het niet op een voor hem ook leuke manier aanpakt , waardoor hij er wèl de lol van gaat inzien.

Voer geven na het rijden daar zie ik verder niet zo'n probleem in. Althans , een paard "straffen" dor hem niks te geven na het rijden , vind ik heel erg flauw en eigenlijk ook wel nutteloos.

Ik kan me wel voorstellen dat het bij sommige paarden niet handig is om ze aan te leren dat thuis = lekkers , zodat ze geen zin in hun werk hebben maar vooral graag naar huis , naar het lekkers willen :P

Maar dat moet je dan consequent veranderen en niet alleen als het dier stout is geweest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:15

Kan het ook. Maar als de eigenaar niet mee wil werken dan kan jij geen kant op. Dus je kunt met haar gaan praten, maar ik zou daar nog eventjes mee wachten (ik geloof dat je net begonnen bent). Een bijrijdster die net een maandje op mijn paard rijd en direct vanalles wil veranderen wijs ik namelijk de deur

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:20

Daar heb je ook gelijk in, het is en blijft jouw paard he ;) . De eigenaresse is heel erg aardig en ik wil niet zomaar wat gaan roepen van wat ik wel niet denk dat beter is. Daarom stel ik deze vragen zodat ik het van meerdere kanten kan bekijken en uiteindelijk goed kan handelen.

pmarena ook bedankt! Wat jij zegt, dat het paard er ook plezier in moet hebben is zeker waar!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:21

Ik zou zeer zeker hier over een gesprek proberen aan te knopen en vragen wat haar ervaringen in het bos zijn, en dan vertellen wat er bij jou gebeurde en dat dat een gervaarlijke situatie kan opleveren voor haar jou het paard en omstanders. zeg dat het geen kritiek is maar misschien kun je haar helpen het opm te lossen. groet Franka.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:23

franka75 schreef:
Ik zou zeer zeker hier over een gesprek proberen aan te knopen en vragen wat haar ervaringen in het bos zijn, en dan vertellen wat er bij jou gebeurde en dat dat een gervaarlijke situatie kan opleveren voor haar jou het paard en omstanders. zeg dat het geen kritiek is maar misschien kun je haar helpen het opm te lossen. groet Franka.

Als je dat zegt 'ik wil je graag helpen om het op te lossen' zou ik dat opvatten als 'jij hebt wat stoms gedaan en het verpest, maar ik help je wel eventjes hoor'. Dat is tegen mij gezegt. Diegene rijd niet meer op mijn paard...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:24

Daarom , breng het niet alsof JIJ iets wilt veranderen , maar gewoon even haar op de hoogte brengen wat er gebeurd is en samen even overleggen , hoe je hier het beste mee om kunt gaan. :)

Fembeaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:25

Je kan altijd proberen om de eigenaresse of eigenaar iets duidelijk te maken maar dan is het wel de vraag of het lukt of niet.
voor de rest kun je sowieso als je daar bent geen snoepje ofzo te geven en als je geeft bijv het in zijn etensbak leggen zodat hij of zij er niet om vraagt. Voor de rest met rijden zou ik het niet weten.
x

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:26

Ik zou je eerst eens goed gaan verdiepen in paardengedrag want ik denk zomaar dat jij een probleem hebt maar het paard niet.

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:28

Caira schreef:
Ik zou je eerst eens goed gaan verdiepen in paardengedrag want ik denk zomaar dat jij een probleem hebt maar het paard niet.

En welk probleem zou dat dan zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:31

Dat jij in geen enkel opzicht de dominante figuur bent, paard neemt de leiding over. En verwar leiding niet met 'een goede mep' geven of hulpteugels gebruiken. Een ware leider heeft genoeg aan een oorsignaal of een oogknip.

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:39

Daar weet jij helemaal niets van, dit paard is erg anders dan anderen en al die 20 keren voor het voorval heb ik alles in de hand gehad. Dit was een momentopname maar wel aanleiding tot verder onderzoek naar de kern van het probleem en dat ben ik zeker niet. Jij zet mij neer als iemand die paarden helemaal verrot slaat terwijl dat helemaal niet het geval is! Ik probeer hier te zorgen dat paard en ruiter het beiden naar hun zin hebben en dat iedereen veilig is en het enige dat jij kan is een botte opmerking maken terwijl je mij, het paard en de hele situatie niet eens kent. Tenzij je nog bruikbare tips hebt voor mijn probleem, lijkt het me beter als je vanaf nu geen berichten meer stuurt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:41

Daphne86 schreef:
Daar weet jij helemaal niets van, dit paard is erg anders dan anderen en al die 20 keren voor het voorval heb ik alles in de hand gehad. Dit was een momentopname maar wel aanleiding tot verder onderzoek naar de kern van het probleem en dat ben ik zeker niet. Jij zet mij neer als iemand die paarden helemaal verrot slaat terwijl dat helemaal niet het geval is! Ik probeer hier te zorgen dat paard en ruiter het beiden naar hun zin hebben en dat iedereen veilig is en het enige dat jij kan is een botte opmerking maken terwijl je mij, het paard en de hele situatie niet eens kent. Tenzij je nog bruikbare tips hebt voor mijn probleem, lijkt het me beter als je vanaf nu geen berichten meer stuurt.

Ik denk niet dat jij wie dan ook kunt verbieden hier te posten. Ook als de antwoorden je niet aanstaan.

Stiekem ben ik het wel eens met Caira. Ik dacht ook altijd dat mijn paard super luisterde, en vervelend was als ze in volle galop langs de weg terug schoot. Totdat ik een cursus ben gaan doen waar ik leerde de leider over mijn paard te zijn. Ze sjokt nu aan een lang teugeltje rond.

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:47

Dat is allemaal prima, maar dat moet ze niet op zo'n manier zeggen want daar heb ik helemaal niets aan. Die laatste twee regels van jou zijn beter. Zo zie ik dat jij misschien ook een soortgelijk probleem hebt gehad en het zo hebt opgelost. Je zei net ook dat niemand jou moet gaan vertellen wat je moet doen, dan moet dat meisje ook niet heel nutteloos gaan zeggen dat het aan mij ligt zonder ook maar te zeggen wat er dan fout is en hoe het wel moet. Die wijze praat van "een ware leider" en alles heeft toch niemand wat aan en het komt gewoon allemaal erg bot en asociaal over.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:50

Daphne86 schreef:
Dat is allemaal prima, maar dat moet ze niet op zo'n manier zeggen want daar heb ik helemaal niets aan. Die laatste twee regels van jou zijn beter. Zo zie ik dat jij misschien ook een soortgelijk probleem hebt gehad en het zo hebt opgelost. Je zei net ook dat niemand jou moet gaan vertellen wat je moet doen, dan moet dat meisje ook niet heel nutteloos gaan zeggen dat het aan mij ligt zonder ook maar te zeggen wat er dan fout is en hoe het wel moet. Die wijze praat van "een ware leider" en alles heeft toch niemand wat aan en het komt gewoon allemaal erg bot en asociaal over.

Ik denk niet dat je je zo aangevallen hoeft te voelen. Caira is al lang lid, heeft veel gezien en post in mijn beleving altijd goed en duidelijk. Ze zegt ook helemala niet dat jij je paard slaat of weet ik het, maar dat is vaak wel wat mensen verwachten van 'leiderschap'.

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:54

Ze zal gerust veel weten maar ze moet het niet zo zeggen. Ik heb nooit gezegd dat zij niets over paarden weet, maar niets over mijn situatie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:57

Daphne86 schreef:
Ze zal gerust veel weten maar ze moet het niet zo zeggen. Ik heb nooit gezegd dat zij niets over paarden weet, maar niets over mijn situatie.

Wie weet bedoeld ze het wel helemaal niet zo. Je kunt alleen maar tekst lezen, geen lichaamstaal, geen intonatie en geen gezichts uitdrukking. En dat is bokt, mensen zijn hier heel erg eerlijk.

Daphne86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:59

Lees de eerdere tips eens, daar zit geen greintje vijandigheid in en in haar berichten en in die van jou ook (want jij wil per se je gelijk hebben) wel. Je kunt heel makkelijk eerlijk en tactvol zijn. Op weet je misschien niet wat dat is? Verder blijven het allemaal meningen en geen feiten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:46

Moderatoropmerking:
Graag normaal en respectvol op elkaar reageren. TS, jij vraagt om tips, die krijg je. Accepteer het dan ook. Voor diegene die reageren, probeer vriendelijk en helder je tip(s) uit te leggen. Zo blijft het voor iedereen aardig.