petrie laarzen help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stormpuck

petrie laarzen help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:38

hallo ik kan vrijdag me petrie laarzen ophalen in heteren
nou is me vraag wat moet ik erbij kopen en hoe kan ik ze beste inlopen zonder dat ze gaan zakken
en hoe kan k de laarzen beste onderhouden
ik vind de laarzen echt duur dus wil er goed mee omgaan dat ze lang mee kunnen enzo

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:52

inlopen zonder dat ze zakken, dat is onmogelijk!
Ze zakken toch altijd een klein beetje. +/-1cm
Maar dat mag eigenlijk geen probleem zijn, meestal worden laarzen altijd wat hoger aangemeten dan je eigenlijk moet hebben,
dus ze moeten eigenlijk altijd nog wat zakken anders kun jij je knie niet goed buigen.
Als je ze voor het eerst past moet je beetje het gevoel hebben dat ze tegen je knieschijf drukken voor dressuur,
voor springen moeten ze iets lager zitten omdat je met kortere beugels rijd.
Zou je zowiezo laarzen spanners aanraden, houd het zakken beetje tegen als je ze niet aan hebt.
En van Petrie heb je bootcare-set, dat is een schoonmaakspul voor het verwijderen van zweet enz,
en een onderhoudsmiddel om je laarzen soepel te houden. Alles in 1 dus.
En schoenpoets in de kleur van je laarzen om de diepe kleur glans te behouden! (is alleen voor kleur en NIET voor onderhoud)
En voor de rest geen stallen mee gaan uitmesten en niet door de modder lopen, enz...

Hoop dat ze je gaan passen, succes ermee!!!

LaDonna75

Re: petrie laarzen help

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:45

Ik heb mijn laarzen eerst 2 weken in huis ingelopen, omdat ik er anders echt mijn paard niet mee op kwam, inderdaad de knieschijf wordt omhoog gedrukt. Na die 2 weken waren ze een cm gezakt en nu zitten ze prima, ik heb ze al zeker 3 jaar en ze zijn niet verder gezakt en zitten nog steeds super!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:30

Gebuiken jullie allemaal netjes dat petri onderhoudspul?
En maken jullie ze na elke keer dat je gereden hebt schoon?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:35

Inzakken gebeurd altijd wel iets.

Geen leedervet gebruiken dit tast de lijmlagen aan.

Voor mijn Petries gebruik ik een schoensmeer.

@Olanis, schoensmeer is toch ook een onderhoudsmiddel?

Mijn laarzen zaten meteen goed, ik heb ze ook niet hoeven in te lopen.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:36

Ik zou ze echt na het rijden gewoon afnemen, en 1 keer in de 3 weken ongeveer met dat speciale spul doen. Ik denk dat als ik ze niet na het rijden telkens zou afnemen, dat ze dan veel sneller 'oud' worden :j

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:38

ik had bij die van mij er alleen last van toen ze iets gingen inzakken, dat je enkels tegen die hardere rand aan komt, dat voelt niet echt prettig.
ik heb toen van die inleg zooltjes gekocht van Petrie, en toen zaten ze super!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:47

hm dan moet ik eens ergens van dat speciale spul kopen :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:07

Inzakken doen ze altijd :)
Je kan ze het beste een paar keer inlopen in huis voordat je ermee gaat rijden. Ze zitten op het begin dan niet zo lekker.

Onderhoudspul van petrie gebruik ik zelf niet. Ik vet ze gewoon regelmatig in.

Wel is het handig om laarzenspanners te gebruiken :j Anders gaan je laarzen lelijk staan.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:13

Ik heb ook het doosje met bootcare van petrie zelf erbij gekocht. Erg fijn spul, zit een cleaner bij en een creme. Op de site van petrie kun je ook onderhoudstips vinden. Ze adviseren daar wel om iedere keer na het rijden dat grijze spul (huidvet + zweet) eraf te ' wassen' want dat tast het leer aan. Daarna moet je ze dan weer insmeren met die creme. Van beide heb je trouwens maar erg weinig nodig hoor! Ook heb ik er nog een speciaal busje bij gekocht voor het onderhoud van de rits. Ook van het merk petrie zelf.

Inzakken doen ze inderdaad wel iets, maar hooguit +-1,5 cm.
Ik heb zelf nu een paar dagen nieuwe petries (had al wel een paar) en heb er nu 1 keer mee gereden. Mijn knieholtes zijn vooral wat blauw, van mijn knieschijf (nog) geen last gehad.

Ga er ook zeker geen stallen mee uitmesten en mee in de modder banjeren, dat is gewoon zonde en slecht voor het leer.
Misschien ook een aanrader om er een laarzentas bij te kopen. Heb ik wel gedaan, maar ik ben dan ook heel erg precies en mega zuinig op mijn laarzen. Ik gebruik ze ook alleen voor de les, priveles, HTC en de concoursen.

Die inlegzooltjes waar al eerder over werd gesproken, heb ik ook, maar dan alleen van die blokjes bij je hakken. Met lopen en opstappen is het wel handig, maar met rijden vond ik het niet fijn. Ik kan mijn hakken niet goed uitdrukken zo, doordat je geen druk hebt op de onderkant van de laars/van de hak, je voelt alleen druk op dat blokje.

Veel plezier ermee!

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:23

bedankt ik ga ze vrijdag ophalen een tas krijg je er volgens mij bij waar ik ze gekocht heb

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:54

petrie heeft zelf onderhoudspullen voor je laarzen. goed trappen lopen. ik ben er mee aan fietsen. deed niet heel erg pijn

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:56

ze zakken altijd 1 cm
ik draag ze alleen met rijden.
borstel ze elke dag als ik ze uit doe even alle modder er af
ze gaan netjes in een laarzen tas
en 1 keer per maand met petrie onderhouds set

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:59

Als je graag wil dat ze iets minder inzakken kun je er met inlopen van die verhogingen bij je hak indoen, die kan je ook bij Divoza kopen. Ze zaken sowieso in, maar met die dingen iets minder.
En verder is fietsen echt een ramp met die dingen, ik heb het wel een tijd gedaan omdat ik niet anders kon maar daar zakken ze echt ENORM van in.

Om ze goed te onderhouden: in het begin veel invetten, en ik zou wel dat spul van petrie kopen, erg fijn spul is dat! :j
Schoensmeer etc. kan ook goed en dan uitwrijven met een panty, maar dat zou ik pas doen als je laarzen pas wat ouder zijn want het schijnt niet echt goed voor ze te zijn.
En zorgen dat je stalschoenen hebt zodat je je laarzen alleen met rijden aan hoeft te doen. Ook zou ik er laarzenspanners indoen.. Al heb ik opgerolde divozaboeken in de plaats haha, werkt altijd prima.

Succes met inlopen! :)
Laatst bijgewerkt door Appieee op 06-01-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

inderdaad laarzenspanners erin en vaak schoonmaken/invetten (schoensmeer)
bij mijn laarzen krijg ik aan de voorkant heelerge kreuken erin, iemand weet hoe ik dat kan verbeteren/voorkomen?

Appieee

En ik heb mijn Petries ook gekocht in Heteren maar je krijgt er geen tas bij.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:22

@hotchocolat
schoensmeer is niet echt een onderhoudsmiddel,
Ik werk in een ruitersport zaak en als er dan een vertegenwoordiger van petrie of ariat of ... komt
Vragen we wat hun manier van onderhouden van schoenen en laarzen is.
En ze zeggen allemaal hetzelfde Schoenpoets is alleen voor kleur en niet voor onderhoud.
Ze zeggen allemaal dat je het huidvet van de laarzen moet halen dit beschadigt het leer.
En het zout in zweet ook!
Verwijder dit dus elke keer, desnoods met warm water en een doekje, daarna goed droogmaken!!!

En laarzentas is ook niet heel goed voor je laarzen!!!
Blijft het vocht wat uit de laarzen verdampt (is heel normaal) in de tas, worden je laarzen dus slof.
Je kunt ze beter gewoon zo laten staan/liggen!!!

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 08:18

ow dat is een goeie, ik heb ze nu nl in een tas staan...die gaat er dus af :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:42

Ligt eraan in wat voor tas! Ik heb de speciale tas van petrie zelf. En hier zit bovenin een stukjes stof die los kan boven de laarzen en die je op kunt rollen. Hieronder zit een ventilatiestofje. Hierdoor blijft de tas en dus de laarzen geventileerd! Mij werd het in de winkel wel aangeraden.

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:31

Ze zakken altijd een stukje als het goed is hebben ze het daar ook gezegd? en iets te lang besteld? Bij mij hebben ze dat er wel bij gezegd ik heb bij hypoweert petrie laarzen gekocht, en hebben ze 47 cm besteld omdat ze nog een beetje zakken:) En inderdaad petrie laarzenonderhoud is echt fyn, en ik poets ze meestal 1x p.week en zien er nog super uit!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:34

Phylos schreef:
Ligt eraan in wat voor tas! Ik heb de speciale tas van petrie zelf. En hier zit bovenin een stukjes stof die los kan boven de laarzen en die je op kunt rollen. Hieronder zit een ventilatiestofje. Hierdoor blijft de tas en dus de laarzen geventileerd! Mij werd het in de winkel wel aangeraden.

indd heeft het nieuwe model van br ook een vetilatie bovenkant
laarzen blijven altijd mooi