Sneeuwschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piposansjo

Sneeuwschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 11:49

Heeft er iemand enig idee of er sneeuwschoenen voor paarden bestaan en zo ja waar deze te verkrijgen is. Mijn paard heeft vierkant ijzers en kan nu dus niet naar buiten toe. Dit ivm. klontervorming onder de ijzers.

JoT

Re: Sneeuwschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:14

Kan je er niet gewoon hoefschoenen onder zetten?

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:17

Je kan voor hoefschoenen gaan maar dan ben ik bang dat je ijzers er dan wel tijdelijk af moeten.

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 12:19

Ik ben bang dat als ik de ijzers eronderuit laat halen hij harstikke gaat kreupelen. Dit omdat hij al van jongs af aan ijzers heeft vandaar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:20

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:00

volgens mij kan je hoef ook gewoon met ijzer in een hoefschoen.
en als je ze eraf haalt, de hoefschoen vervangt de funcite van het ijzer, dus met rijden zou dat geen verschil maken, alleen staat ie dan in stal of op het land zonder ijzers.

Sophia189

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:02

Volgens mij zijn ze er niet alleen voor in de zomer voor stenen voor onder de hoeven maar kan zijn dat er ook wat voor de winter zijn

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:06

Toevallig zou morgen iemand komen voor bij mijn paarden de voeten op te meten voor hoefschoenen. Deze afspraak is geanuleerd omdat het onverantwoordt is om deze uit te proberen ivm gladheid, dus ik zou zeggen nee. Mijn paarden hebben altijd ijzers eronder gehad en lopen nu al 3 weken zonder het gaat super goed, gewoon uitproberen zou ik zeggen. we zijn al zo een gewoonte mensen en menen dat het altijd zo moet zijn dus toch nu een goede reden om ze eraf te halen !!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:12

piposansjo schreef:
Ik ben bang dat als ik de ijzers eronderuit laat halen hij harstikke gaat kreupelen. Dit omdat hij al van jongs af aan ijzers heeft vandaar

Heeft hij die ijzers dan voor hoefproblemen? Zo niet kan je je paard over het algemeen gewoon van de ijzers afhalen hoor, wordt ie echt niet kreupel van. Misschien dat je dan niet zonder schoenen de weg op kan omdat ze dan te hard gaan slijten (dat verschilt erg per paard). Het kan gebeuren dat ze de eerste dagen iets gevoeliger lopen, het voelt natuurlijk anders, maar kreupel worden van ijzers verwijderen (ook na lange tijd) heb ik nog niet meegemaakt.

Die van mij staat nu hele dagen met zijn schoenen aan in de paddock (Renegades) en dat gaat super. Kan er ook in de sneeuw goed mee rijden. Aangevroren stukken op de weg ga ik natuurlijk niet proberen, als het echt ijs is, is het denk ik altijd glad.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:47

er bestaat ook sneeuw beslag. Dan zetten een soort van rubberzooltje tussen het ijzer en de voet, daardoor gaat het niet klonteren en kun je gewoon rijden door de sneeuw. Misschien even je hoefsmid vragen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:47

Er zijn modelen van de easyboots die schikt zijn om te gebruiken over ijzers heen.

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:14

Beste Marcella, enig idee op welke website ik deze kan vinden?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:18

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:13

Je kunt, in het buitenland, (Duitsland, Zwitserland), Schneesohlen kopen of Huffkit.

Schneesohlen kun je zelf op maat maten en zelf plaatsen en met een hoevenkrabber heel makkelijk verwijderen.

Huffkit, maak je warm d.m.v. warm water, dan wordt het kneetbaar en je doet het onder de hoeven, ook vrij eenvoudig te verwijderen en meerdere keren te gebruiken, wordt wel smoezelig, maar dat maakt voor de werking niet uit. Moet wel na 7 dagen 1 dag er uit blijven en dan mag het er weer 7 dagen onder.

Ook heb je deze nog: hufflex: deze kun je ook zelf plaatsen, sommige zweren er bij, andere weer niet, zou een speciale tang bij horen, maar zonder die tang kan het ook, als je maar een gebogen punttang hebt.

Hier kun je door je hoefsmid hufgrips laten plaatsen, deze zorgen er voor dat sneeuw niet kan vastkoeken en je dus geen klompen er onder krijgt. Je kunt er gewoon mee rijden en ze kunnen meerdere keren gebruikt worden, kosten voor 2 hoeven tussen de 5-10 euro (afhankelijk van je smid).

Voorbeelden:
Hufgrips, door hoefsmid te plaatsen: http://www.hoofnail.com/pads_huf.htm
Huff flex: http://www.ipvch.ch/www/ipvch/50905596d ... 15707.html
De kit, en de sneeuwzolen o.a: http://www.waefler-hufbeschlag.ch/winterbeschlag.html

Vaak werken: groene zeep, hoefvet, vaseline (en zelfs motorolie) maar voor (hele) korte tijd en krijgen ze daarna toch klompen van sneeuw er onder wat onder andere slecht is voor de pezen

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:37

Ik heb vandaag zelf inlegzolen geknipt met een tang van plastic deksels en die onder het ijzer geduwd.

Mijn hoefsmid zei dat een klant van hem dat ook gedaan had en ik wilde het ook proberen, en het is gelukt!

Ik heb eerst de voet omgetrokken op een stuk karton, toen uitgetekend op de deksel (bodem van emmer kan ook) en toen kleiner gemaakt zodat het in het ijzer past.
Je hebt wel een plastic nodig die wat soepel is, je moet het wel kunnen buigen, anders knapt het.

Vanochtend heb ik de proef op de som genomen en ze erin gestopt en ja hoor, ze blijven zitten en geen klompen sneeuw/ijs onder de voeten!
Vanmiddag ben ik gaan rijden en ja, de zooltjes zaten er nog gewoon in!!!