Klaar voor wedstrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lin88

Klaar voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:45

Hallo,

Ik zou graag met mijn haflinger officieel wedstrijden starten.
We rijden nu eigenlijk alleen de onderlinge haflingerwedstrijden (alleen in de wintermaanden)
Hierbij halen we elke keer net geen winstpunt (178-179pnt) omdat het halstrekken, middendraf en middenstap er nog niet helemaal lekker op zit.

Zouden jullie officieel beginnen of nog even wachten?
Ik moet nog uitzoeken bij welke vereniging ik wil en de aanvraag van een startkaart duurt ook eventjes. Ik zat te denken om rond maart/april te beginnen met starten.

Alvast bedankt voor je mening.

Gracezellaa

Re: Klaar voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:49

Als ik jou was zou ik nog wachten. Op onderlinge wedstrijden wordt vaak al iets soepeler gejureerd dan op officiele wedstrijden. Het halsstrekken, middendraf en middenstap zijn maar 4 (middendraf 2x) van de 30 onderdelen van een proef. Als de rest dan goed is zou je nog een winstpunt kunnen behalen, dit is bij jou dus niet het geval, dus wellicht zijn er nog meer punten die verbeterd kunnen worden. Maar natuurlijk leid ik dit af uit jou verhaal, maar voor het beste advies kun je het beste naar je instructeur/trise stappen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:23

Ik denk dat maart/april een mooi streven is. Dan heb je nog even de tijd om met je instructrice aan de verbeterpunten te werken.
Gewoon gaan starten hoor! Er zijn altijd dingen die beter moeten/kunnen en als je wacht met starten totdat die punten perfect zijn, kom je nooit aan wedstrijden rijden toe.

Vraag ook aan je instructrice/teur of hij/zij vind dat je officieel kunt gaan starten. Die heeft daar, samen met jou, de beste kijk op.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 14:36

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb vandaag een vereniging gebeld voor informatie. Ben benieuwd. Zondag eerst maar weer eens kijken hoe hij het doet. Kande hele week al niet rijden dus dat is lastig.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:45

ik zou het gewoon een keer aanvragen, je doet er altijd wat ervaring mee op!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:47

hmm ik had met onderlinge wedstrijden ruim 190, dan wel 200 punten, en officieel tussen de 170 & 187...

Dus het verschil is best enorm. je kan het er natuurlijk altijd op wagen, maar het kost best wel wat geld, en dan is het toch zonde als je steeds geen winstpunten rijdt....

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:15

Het paard is ook nog jong. Hij is pas 4. Dus het gaat eigelijk puur om de ervaring. Onderlinge wedstrijden zijn voornamelijk in de winter bij ons en weinig in de zomer. We proberen het gewoon een seizoen, lukt het hebben we geluk, lukt het niet dan wordt het verder oefenen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:26

bij een jong paard is het ook vaak zo dat het halsstrekken en de middengangen er misschien wel inzit, maar ze door de nieuwe omgeving en al die potentiële vriendjes en vijanden op wedstrijd zich gewoonweg nog niet goed/lang genoeg kunnen concentreren op hun ruiter. En hiervoor kan je maar beter zoveel mogelijk wedstrijden meepikken.
Je hebt nog even te gaan vooraleer het zomerseizoen begint, dus kun je nog aardig wat oefenen en proberen te verbeteren. En leg de lat op de eerste wedstrijden niet te hoog, elke verbetering is vooruitgang.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:45

@Petitparis: Je beschrijft het precies zoals ik erover denk. Dat middengangen doet hij thuis wel. Alleen op wedstrijden niet. Voor de rest ben ik nog een beetje aan het uitvogelen hoelang ik moet losrijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:16

De vraag is een beetje: Hoe wil je je eerste wedstrijd rijden?

Maakt het je absoluut niets uit hoe je je proef rijdt en wat voor punten je krijgt, dan ben je al klaar als je een gas, rem en stuur hebt.
Wil je meteen winstpunten en prijzen rijden, dan zal je alles thuis goed bevestigd moeten hebben voordat je op wedstrijd gaat.

Ga je voor de ervaring? Doen!
Ga je voor de punten? Dan nog even dooroefenen. Met <180 op een oefenwedstrijd ga je op een officiële wedstrijd ook zeker geen winstpunt rijden.

Misschien kun je ook gewoon oefenen op andere terreinen, zonder daar een wedstrijd te rijden. Dus gewoon eens op de trailer zetten en bij een andere manege gaan rijden. Het gaat erom dat ze leren dat jij ze wel red in een onveilige omgeving. En dat gaat op deze manier net zo goed als op wedstrijd, alleen is er dan minder stress, mindere verplichtingen en minder kosten.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:04

Daar heb je opzich ook wel gelijk in. Alleen heb ik al geprobeerd op ander terrein en dan loopt het wel lekker. Misschien is het mijn eigen spanning? De keuze vindt ik daarom echt moeilijk. Ik kan ook gewoon de startkaart aanvragen en 1x per maand een wedstrijd starten. Puur om te kijken waar we staan en omdat ik het zelf leuk vind.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:07

Of het was die ene keer toeval, of het ligt inderdaad aan je eigen wedstrijdspanning. In dat geval is het alleen op te lossen door gewoon te gaan starten. En samen wedstrijdkilometers te maken.

Er is natuurlijk ook niemand die jou verplicht om, zodra je je startkaart hebt, iedere zondag op wedstrijd te gaan. Je kunt zo vaak of zo weinig gaan als je wilt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:22

Ik ga met Simmie mee. Gewoon een keer proberen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je niet veel punten hebt.
En dan weet je meteen hoe je officieel gepunt wordt en waar je nog aan moet werken.

Verder overleggen met je instructrice/instructeur of die vindt dat je er klaar voor bent. Veel succes!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:14

Je moet goed voor jezelf nagaan hoe je je eerste wedstrijd wil rijden, ik wilde mijn eerste wedstrijd perfect rijden, wat ook een beetje een streven is wat niet te halen is. Ik heb dus eerst 1,5 jaar met mijn paard gereden voor ik een wedstrijd wilde starten. Ik was toen 2e met 210 pnt. Maar als jij gewoon lekker je wedstrijdje wil rijden, moet je gewoon op wedstrijd gaan. Je moet goed bij jezelf nagaan wat je wil

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:18

inderdaad, zolang je geen megapunten verwacht.. doen!

Ik begin komende week maar het zal rustig aan opbouwen zijn hoop ik. Op officiele wedstrijden jureren ze niet zo streng.

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:18

gewoon beginnen. als het goed is, zou je die puntjes met nette voltes kunnen rechtzetten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:39

Gewoon gaan doen. Verwacht geen winstpunten of een prijs. Maar ga gewoon voor de ervaring. Heb je wel een winstpunt heb je dat mooi mee genomen.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:37

Even een update: Ik heb een startkaart aangevraagd bij de KNHS. Ben benieuwd wanneer ik hem binnen heb. Ik ga gewoon voor de ervaring rijden en voor het plezier. Lukt dan is het mooi meegenomen, zo niet jammer maar helaas!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:25

ik zou nog wachten en lekker nog gaan oefenen op de dingen die er niet helemaal goed inzaten
als die er goed inzaten netzoals de arbeids stap en draf enz.
dan zou je kunnen starten :)

Springer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:31

Inderdaad, ik zou nog even wachten. Er wordt bij onderlinge wedstrijden anders gejureerd dan op Officiele wedstrijden.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:30

hallo,
ik zal gewoon gaan starten.
hoeveel ruiters rijden er wel niet in de B klasse die ook geen winstpunten lopen.
en sommige ruitertjes kunnen helemaal nog niks.
en je moet toch altijd de jury mee hebben.
en ik zal het ook gaan zien als een uitdaging.
en je kan onder tussen nog door trainen op de punten wat beter kan.