Paarden staan 24/7 buiten, 365 dagen per jaar. Nu dekens op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

September

Paarden staan 24/7 buiten, 365 dagen per jaar. Nu dekens op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:37

Hoi bokkers,

ik zit met een dilemma. Mijn paarden staan altijd buiten in het weiland. Ze krijgen extra voer in de winter (hooi en groente etc.). Ze hebben bomen om onder te schuilen. Ze zijn nooit ziek.

Nu gaat het weer keihard vriezen en ik krijg veel commentaar van niet-paardenmensen dat het zielig is en dat ik ze dekens op moet doen. Ik zit met een knoop in mijn maag, want straks hebben die arme dieren het echt heel koud. En wat dan? :\

Ik heb mij altijd laten vertellen dat als je een paard ineens een deken opdoet, terwijl hij een dikke wintervacht heeft, je de vacht "kapot" maakt. Is dat zo?

Wat zouden julie doen? Toch maar dekens opdoen, of laten lopen?

Oja, de dekens zijn wel voor buiten, en waterafstotend, maar níet waterdicht.

Groetjes en alvast bedankt.

_00_0

Re: Paarden staan 24/7 buiten, 365 dagen per jaar. Nu dekens op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:38

ze hebben toch een wintervacht? dan hebben ze geen dekens nodig. Je zegt al dat niet-paardenmensen het zeggen, die hebben er geen kijk op en geen verstand van.

Zijn je paardjes happy dan is het goed toch :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:40

Hebben de paarden geen schuilstal? Dat is toch in Nederland ook verplicht of is dat alleen hier zo...?

Hier lopen nog genoeg paarden en pony's dag en nacht (ja, het hele jaar door) zonder dekens buiten rond, maar ze zijn in kleine koppels verdeeld (max. 3) en beschikken over ruime en wind- en waterdichte loopstallen/schuilstallen....

Wij pakken er dus geen deken op...Ik weet niet of een deken er op pakken veel brengt, ik denk dat het beter voor de dieren zou zijn wanneer je ze meer bescherming biedt dan alleen bomen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:41

Paarden kunnen prima leven zonder dekens en die krijgen het echt niet koud, zolang ze zich lekker warm kunnen eten.
Ze maken niks voor niks een lekker dikke wintervacht aan.
Niet naar luisteren dus :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:42

ligt eraan hoeveel bomen er zijn. Als er een paar flinke takken overhangen kunnen ze makkelijk schuilen. Leg je er nu een deken op moet hij zowieso een vulling hebben. Je legt nl de haren plat waardoor het paard zijn warmtesysteem niet meer werkt.

Ik zou ze lekker zo laten lopen :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:46

Inderdaad, als je een deken opdoet kunnen paarden de haren moeilijker rechtop zetten en verstoor je dus hun natuurlijke systemen. Ik denk trouwens dat regen en koude wind erger zijn dan dit koude maar verder rustige weer. Die (kale) takken daar zou ik niet al te veel hoop op vestigen....wind en sneeuw waaien nu toch overal doorheen.
Maar als je paarden vrolijk en gezond zijn, zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:50

Adil18 schreef:
Hebben de paarden geen schuilstal? Dat is toch in Nederland ook verplicht of is dat alleen hier zo...?

Hier lopen nog genoeg paarden en pony's dag en nacht (ja, het hele jaar door) zonder dekens buiten rond, maar ze zijn in kleine koppels verdeeld (max. 3) en beschikken over ruime en wind- en waterdichte loopstallen/schuilstallen....

Wij pakken er dus geen deken op...Ik weet niet of een deken er op pakken veel brengt, ik denk dat het beter voor de dieren zou zijn wanneer je ze meer bescherming biedt dan alleen bomen...

Kan iemand mij vertellen hoe dat zit? Ben er wel benieuwd naar...!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:56

Voor zover ik weet zijn schuilstallen niet verplicht. In tegendeel. Vaak moet je vechten om er eentje neer te mogen zetten.

Verder vind ik dat als je voor dekens zou willen kiezen, je daar nu te laat mee bent. Het is al zo lang zo koud geweest. De paarden hebben een dikke vacht ontwikkeld. Mensen die dekens gebruiken doen dat meestal omdat ze niet willen dat hun paarden geen dikke vacht krijgen. Niet omdat ze bang zijn dat ze het koud krijgen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:57

T land dat wij hebben is van Natuurmonumenten en daar krijg je echt never nooit een schuilstal op. Schuilstallen zijn niet verplicht hier in Nederland.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:05

LiVetime schreef:
Schuilstallen zijn niet verplicht hier in Nederland.

Oke, hier namelijk wel, dus daarom vroeg ik het.

Ik vind het trouwens wel fijn hoor, zo'n schuilstal, wordt hier ook volop gebruik van gemaakt door de paarden...Zelfs de Shetters kruipen bij dit weer graag in hun stal.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:07

Als ze tot nu toe geen last hadden van de vrieskou dan zullen ze dat straks niet ineens wel hebben. Bovendien wordt het vanaf februari over het algemeen al warmer dus het lijkt mij een beetje onzin om er nu ineens dekens op te gooien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:12

Je schrijft dat je geen waterdichte dekens hebt, dus de dekens die je hebt lijken mij geen optie.
Bovendien moet je dan ook al een gevulde deken pakken, aangezien je hun vacht dan platdrukt.
Dus lucht isolatie laagje moet dan van de deken komen ipv van de vacht.

Neem aan dat je paarden afgelopen koude periode ook buiten hebben gestaan?
Dan zouden ze hier ook tegen moeten kunnen, mits voorzien van voldoende eten.
En die gure wind met regen van de week, is vervelender voor ze dan wat we nu hebben.

Zou me niet te veel aantrekken van de piepende niet paarden kenners.
En als je wel zelf denkt dat een paard het koud heeft, kan er altijd 1 tussen zitten die niet helemaal
uit de voeten kan met het huidige weer.
Daar lekkere dikke water dichte deken voor kopen.

Is ook van de zotte dat we hier in NL geen schuilstallen mogen bouwen op veel plaatsen.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:17

Hoe ik het lees redden ze zich prima zo. Ik zou niets aantrekken van die mensen. Zolang ze voldoende ruwvoer hebben houden ze zich prima warm.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:14

Oke, heel fijn om te horen!

We zijn wel van plan stallen te bouwen, maar door omstandigheden is dit nog niet gelukt. Maar het staat op de planning voor dit jaar. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:20

Gezonde paarden, die voldoende ruwvoer krijgen (mag best veel zijn als het heel koud of nat is) en die gewend zijn om buiten te staan kunnen volgens mij prima tegen dit weer.
Bij langdurige regen is het zelfs lastiger voor ze om warm te blijven dan nu.
Fijn dat een schuilstal in de planning zit! Als ze er 1 hebben zie je ook wel of en wanneer ze deze nodig hebben :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:06

Adil18 schreef:
LiVetime schreef:
Schuilstallen zijn niet verplicht hier in Nederland.

Oke, hier namelijk wel, dus daarom vroeg ik het.

Ik vind het trouwens wel fijn hoor, zo'n schuilstal, wordt hier ook volop gebruik van gemaakt door de paarden...Zelfs de Shetters kruipen bij dit weer graag in hun stal.

Ik zou willen dat het verplicht was , er is een meisje hier in de buurt , die al van alles heeft geprobeerd neer te zetten in het land als schuilmogelijkheid voor haar belgen , maar ze moet alles afbreken , nu staan er balen kuil met schriklint eromheen voor enige beschutting , maar ze zou heel graag een stal neerzetten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:52

Aan de andere kant - het is bekend dat je in NL niet zomaar een schuilstal mag bouwen. Daar moet je dus rekening mee houden op het moment dat je een paard aanschaft en zomer/winter 24/7 buiten wilt laten lopen.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:10

sjonnie48 schreef:
Ik zou willen dat het verplicht was , er is een meisje hier in de buurt , die al van alles heeft geprobeerd neer te zetten in het land als schuilmogelijkheid voor haar belgen , maar ze moet alles afbreken , nu staan er balen kuil met schriklint eromheen voor enige beschutting , maar ze zou heel graag een stal neerzetten

Ze kan ook een grote partytent in haar land neerzetten en deze met beton/stalen palen vastzetten in de grond. Dat mag wel, want ze bouwt zo niks! :)

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:48

Mijn verzorgpony heeft het zelfde, ik had er ook een topic over gemaakt.
Ik zal hem even zoeken.

Hier is ie: [SV] Deken bij dit weer.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:25

Dat je niet overal een schuilstal mag bouwen, wil niet zeggen dat je dan zomaar "toestemming" hebt om ten allen tijde je dier in extreme weersomstandigheden buiten te laten staan.

Begin 2009 heeft de Partij voor de Dieren kamervragen gesteld i.v.m. de extreme koude van afgelopen jaar (wat nu ook dus weer staat te gebeuren blijkbaar) en dit waren de antwoorden op de vraag:

Citaat:
Hoe vaak is in de afgelopen maand opgetreden tegen eigenaren van dieren omdat zij tijdens de extreme koudeperiode in januari 2009 geen of onvoldoende beschuttings­mogelijkheden hebben geboden aan hun dieren?

Antwoord (gedeeltelijk):
De houder van het dier is eerstverantwoordelijke wanneer het gaat om het voorkomen van ongerief. De Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (GWWD) en het besluit Welzijn productiedieren bieden vervolgens de mogelijkheid om op te treden tegen houders die geen maatregelen nemen.

Artikel 3, derde lid, van het besluit Welzijn productiedieren bepaalt dat een dier, dat niet in een gebouw wordt gehouden, moet worden beschermd tegen slechte weersomstandig­heden. Ten algemene moeten dieren (alle dieren dus, niet alleen de productiedieren) op grond van artikel 36 en 37 van de GWWD worden beschermd tegen extreme weersomstandigheden.

Read more: http://www.partijvoordedieren.nl/conten ... z0baBWz3TR

M.a.w. bij extreme koude zul je je paard moeten verplaatsen naar een plek met schuilmogelijkheid, als je niet in staat bent hem dat op de huidige plek te bieden.

Ik zou ook niet met dekens gaan werken als ze al een dikke vacht hebben.
Maar ik moet zeggen dat de dikte van de vacht bij onze paarden dit jaar echt tegen valt.
Of dat komt omdat het zo lang warm is gebleven?
Vorig jaar hadden ze echt veel langere haren en een veel dikkere vacht.
Ben blij dat ze zo slim zijn om zelf vaak de "warme" stal op te zoeken of onder de overkapping blijven staan.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:28

Mijn pensioenpaard staat nu ook buiten, ze hebben wel een afdak wat ook aan de twee zijkanten dicht is, maar dat helpt niet tegen de temperatuur natuurlijk.
Ze kunnen wel droog staan en hebben onbeperkt ruwvoer. vooralsnog zien ze er goed uit!!! (gelukkig wel!!)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:30

je paarden gewoon lekker laten lopen!
hebben ze in de natuur een Schuil stal nee! wel bomen En dat hebben die van jou ook!
hebben paarden in de natuur een deken NEE ddie hebben een dilkke winter vacht Ontwikkeld,
DAT hebben die van jou ook!,

dus gewoon lekker zo laten
dat is het aller beste

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:31

Goed naar je paarden kijken. Zie je dat ze het koud hebben deken erop. Niet omdat leken het tegen je zeggen en zielig vinden :)

Mijn pony zou de hele winter zonder dekens lopen maar had voor de zekerheid wel al een winterdekentje liggen. Ineens viel het me op dat hij wel heel erg dunner was geworden in 1 dag dus voelen en stond hij met een opgetrokken buik. Heb m sindsdien wel een deken op gedaan.

Hij is voordat hij bij mij kwam jaarlijks geschoren en in de winter altijd op stal gestaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:37

Verbranding van ruwvoer (hooi) maakt dat paarden warm blijven.
Tenzij er hele oude dieren bijstaan die zichtbaar wel last van kou hebben zou ik ze geen deken opdoen maar zoveel hooi geven als ze willen.
Je schrijft dat ze onder bomen kunnen schuilen. Die geven niet al te veel beschutting nu omdat ze kaal zijn tenzij het er heel veel zijn.
Maar gezonde paarden met voldoende ruwvoer krijgen het niet koud.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:28

kijk naar je paarden. Staan ze ontspannen met losse staart en pluizige opstaande vacht lekker rustig te eten of te soesen of te spelen? Geen probleem. Met droog vriesweer is het voor de paarden veel comfortabeler dan met de hele dag regen net boven het vriespunt omdat daardoor de isolerende capaciteit van de vacht afneemt (kan niet meer maximaal uit staan omdat er dan water in komt, en gaat plattere dakjes vormen om de regen af te kunnen voeren)

Staat je paard met samengeknepen staart of zelfs te bibberen, dan heeft die het wel koud en zul je misschien wat extra moeten helpen om warm te blijven als onbeperkt ruwvoer niet meer voldoende is.