Hoe en Wat qua dekens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Hoe en Wat qua dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:38

.
Laatst bijgewerkt door KimD op 18-12-25 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:42

Fleece deken of wol gebruik je na het rijden om het paard droog en warm te houden.
Nadeel van fleece vind ik dat het zweet wat op het dek gaat liggen weer terug gaat in het dek en met wol blijft het vocht erop liggen en je paard warm/droog.

Onderdeken gebruik ik niet,als de herfts eraan komt en de temp dalen gaan de paarden meer haar aanmaken,tegen die tijd zorg ik ervoor dat ze een dek op hebben (alleen de paarden die ik train,rest blijft zo dekenloos) Qua gram doe ik maar wat :+ meest iets van 200 of 3a400 grams.

Tanja

Re: Hoe en Wat qua dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:11

VSW-->SV

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:47

fleece of wollen deken na het rijden om de paarden langzaam te doen afkoelen bij temperaturen onder 10-12°C of veel wind

ik gebruike zelf veel dekens voor mijn paard, maar ik hou haar graag kort in het haar dus moet op tijd beginnen en compenseren.
*bij temperaturen onder 15°C met veel regen en wind een regendek
*overdag nog rond 15-18°C maar 's nacht koeler dan 10°C een fleece of dunne staldeken (katoen of 150grams) voor de nacht
*overdag gemiddeld tussen 5 en 10°C winterdeken (waterdicht) van 200-220grams, dit blijft bij mij bijna de hele winterperiode liggen als het overdag ook max 0°C wordt dan leg ik er een fleece of staldeken onder
* indien geschoren, neem ik een 350grams deken en bij vrieskou een extra staldeken eronder.
in de lente gaan de winterdekens overdag af (12°C) en 's nacht terug een fleece of dunne staldeken en bij regen weer of veel wind een regendeken en soms nog een fleece eronder.
Verder moet je gewoon kijken en voelen. je paard mag niet zweten onder z'n dekens noch koud aanvoelen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:14

.
Laatst bijgewerkt door KimD op 18-12-25 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:12

Wat voor deken heeft hij nu op dan?

Het lijstje van petitparis is erg handig :j Zo doe ik het ook ongeveer.
Alleen nu het telkens vriest heeft mijn pony 500 grams op (Ze is geschoren, en staat overdag in een weiland opnbeschut.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:15

't is niet simpel als je nooit met dekens gewerkt hebt, maar dit is ongeveer wat ze mij verteld hebben en hoe ik het nu probeer te doen.
Mijn geschoren paard staat nu ook onder 350 + 150 grams deken, dus da's ook 500 grams ;-). Ze gaat ook gewoon elke dag buiten en heeft helaas geen schuilmogelijkheid

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:58

Waarom moet je pony een deken op? Is hij geschoren? Anders is een deken namelijk niet echt nodig.

Dit zijn een paar stukjes uit een tekst die ik op de site Horse tv vond:
Dr. Eric van Breda weet als medisch fysioloog hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft:
"Geschoren paarden hebben een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius.”
„Voor ongeschoren paarden zijn dekens naar mijn idee overbodig. Pas wanneer het tien tot vijftien graden vriest, zou je een deken kunnen overwegen. Als het dier werkelijk rilt van de kou, kan een deken uitkomst bieden. De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur.”
,,Zweetdekens zijn eigenlijk onnodig. Zweten is net als bij mensen bedoeld om het lichaam te koelen. Het zweet verdampt en daardoor koelt het bloed in de huid af. Dit bloed gaat vervolgens het hele lichaam door waardoor de temperatuur daalt. Wanneer je een deken gebruikt, wordt de verdamping tegengegaan en blijven de spieren (te lang te) warm. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten.’’
„Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte ‘ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben’. Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?’’

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:06

akkoord in theorie heeft en paard geen deken nodig.
Veel mensen dekken af omdat ze het mooi vinden, hun paard dan "proper" blijft en/of omdat ze denken dat het paard het koud heeft.
Echter dekken ook velen af in de hoop een dunnere wintervacht te verkrijgen zodat er niet geschoren moet worden en het paard toch zonder al te veel te zweten z'n rondjes kan blijven afwerken in de rijbak.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:51

Omgevingstemperatuur en (zon)licht zorgen ervoor dat het paard een dikke wintervacht aanmaakt. In de hersenen zit de pijnappelklier. Wanneer de dagen korter worden, zorgt die klier ervoor dat er veranderingen optreden in onder andere de hormonen die zorgen voor haargroei.
Een deken opleggen helpt dus nauwelijks om een dunnere vacht te krijgen. Bij mijn tinker hielp het zelfs helemaal niet. Intussen stond hij wel steeds te puffen onder die warme deken. Honderden euro's hebben we uitgegeven aan dekens toen we net een paard hadden, en na een jaar kwam ik erachter dat we die dingen helemaal niet nodig hadden! Als je je paard niet scheert kun je in Nederland prima zonder.

Ieder moet doen wat 'ie niet laten kan, maar ik vind het verdacht veel lijken op dierenmishandeling om een paard alleen onder een deken zetten omdat dit er leuk uitziet of om 'm schoon te houden, terwijl het beest 't daardoor veel te warm heeft.

Overigens is het ook niet erg als je paard na het rijden bezweet is. Daar krijgt hij niets van, ook al vriest het buiten. Zo lang je maar echt goed uitstapt (minimaal 10 minuten).

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:00

ElsB schreef:
Dit zijn een paar stukjes uit een tekst die ik op de site Horse tv vond:
Sorry, dit moet Horses.nl zijn. Je vindt er trouwens nog veel meer info over dekens, scheren, wintervacht e.d.

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:02

Dus eigenlijk zouden ongeschoren pony's en paarden, voornamelijk warmbloeden, een deken pas nodig hebben bij een temperatuur tussen de -10 en de -15? Mijn fjord heeft geen deken nodig, maar mijn 19-jarige warmbloedpony heeft wel enorm koude oren met dit weer. Ik schaf een extra staldekentje voor m aan!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:00

.
ElsB schreef:
Dr. Eric van Breda weet als medisch fysioloog hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft:
"Geschoren paarden hebben een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius.”

@Stekelvarken: volgens mij staat hier +10 :+. Koude oren zijn geen probleem trouwens, ik heb altijd geleerd dat dat een teken van gezondheid is (weet ook niet waarom :D ).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:16

Ik gok altijd maar wat, even overdag een keer en s'avonds een keer checken hoe warm t onder de deken is, ze mogen er absoluut niet onder zweten/ klam zijn!
Ook niet steenkoud, gewoon normale temperatuur.
Ik heb t wel over geschoren paard.

Ongeschoren vind ik met deze kou en sneeuw hagel, lekker waterdicht dek op. Je kan wel zeggen paarden hoeven t niet maar als ze binnen staan s'nachts maken ze niet voldoende vacht aan om overdag te kunnen beschermen ;) hou je je paard geheel natuurlijk (op een weide met alleen een paar bomen voor beschutting) hoeft er niks op.
Paarden die s'nachts naar binnen gaan zou ik bij voorkeur oko een fleece deken eronder doen met de vrieskou. Deze geeft toch wat meer warmte maar ze gaan er niet snel onderzweten.