Nu plotseling dekenloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Nu plotseling dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 10:37

Ik heb sinds vorig jaar mijn shetlandpony's in de winter onder een fleece gevoerde regendeken staan. Meer voor mijn eigen gemak zodat ze droog zijn als ik wil gaan rijden en ze na het rijden nog even het land op kunnen. Onder deze dekens ontwikkelen ze een normale shetlandervacht, niet minder als de voorgaande jaren.
Nu zijn mijn pony's ware slopers. het was redelijk onder controle maar nu ze zich wat vervelen door de sneeuw lopen ze de hele dag te spelen. Tot nu toe kon ik het steeds wel naaien of oplossen. Echter, sinds gisteren ben ik het echt helemaal zat. 1 pony kwam uit het land met een strook van 20 cm breed uit de deken van voor naar achteren, zowel de bovenlaag als de onderlaag. Die kon ik dus weggooien. Dan was het de keuze: geen deken of een andere deken en niet meer samen op het land. Omdat ik ze het plezier van het spelen niet wil ontnemen zijn de dekens eraf gegaan.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ze staan overdag een uurtje of 6 buiten en gaan daarna weer op stal. Ze worden nu wel bijgevoerd in het land om het kacheltje warm te houden.

itsmi

Re: Nu plotseling dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:39

Lijkt me met dit weer wel een enorme overgang! Bij ons ligt er sneeuw en heeft het gevroren, dat is best koud als ze altijd onder een dekentje gestaan hebben en nu ineens zonder komen te staan. Als ik jou was zou ik het de periode dat het nog echt koud is, met deken doen, en dan weet je voor volgend jaar, dat je geen dekentje op hoeft te doen..

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:47

Als ik jou was zou ik deze winter een dekentje opdoen, en de volgende herfst en winter niet meer, dan kan de vacht er geleidelijk aan wennen en dus een fatsoenlijke wintervacht krijgen, dit is nu niet zo.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:50

snachts een dekentje op, binnen 2 weken hebben ze een dikke vacht hoor.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:57

Wij hebben ook een aantal slopers onder de paarden en sommige van onze stalgenoten die zien dus hoe hun nieuwe deken de volgende dag alweer gesloopt is :Y)

Ik vind eerlijk gezegd de overgang naar warm dekentje naar zonder deken én ook nog s zulke strenge vorst, best behoorlijk groot.
Als het nou aantal graden boven 0 was overdag en 's nachts rond de 0 graden, dan zou ik het erop hebben gewaagd. Shets zijn vrij sterk en kunnen behoorlijk wat aan, maar nu in deze temperatuur zou ik het persoonlijk niet zo goed aandurven om ze zonder deken naar buiten te doen. Je zou het kunnen proberen, maar dan wel even langzaam opbouwen.

Trouwens, als ze alsnog een normale wintervacht ontwikkelen onder de deken, waarom hebben ze dan een deken op?
Dan zou ik denken dat ze zich een ongeluk moeten zweten onder zo'n deken.

Edit; sorry voor al die edits
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 02-01-10 11:04, in het totaal 3 keer bewerkt

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:58

Wat hierboven wordt gezegd, Of in de nacht een deken op doen. Maar aangezien het overdag aardig koud is, en nu NOG kouder wordt raad ik je aan om gewoon een stevige deken te kopen. En dan volgende winter geen deken meer te gebruiken.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:01

lekker naar buiten en even in de gaten houden of ze koud worden.
s`nachts naar binnen.
wanneer ze (zo je zelf zegt) een zelfde wintervacht als vorig jaar hebben moeten ze zonder deken naar buiten kunnen volgens mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:22

Het is nu droog-koud, dat is goed te doen voor ze. Gewoon lekker veel hooi geven. Als het straks regent doe je een ongevoerde regendeken op. Kijk goed naar je paard.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:25

Ik denk dat het prima kan zolang het idd droog blijft. Neem aan dat ze sowieso een flinke vacht hebben aangemaakt want een fleece gevoerd dekentje houdt niet heel veel tegen. 2 van mijn pony's staan onder 300 grams maar die zou ik met sneeuw en droge kou gewoon zonder deken kunnen zetten. Ze stonden ook onder licht gevoerd maar met de regen van vorige week in combi met de harde wind stonden ze echt te rillen van de kou. Nu staan jouw pony's 's nachts op stal dus ik denk niet dat het een probleem gaat worden.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:42

Tja, mij lijkt het niet zo gezond.

De deken is dan wel amper gevoerd, maar het is toch winddicht en fleece geeft toch ook best wel wat warmte. Zeker nu het zo super koud wordt zal ik ze toch onder dek houden. De grootste slopers misschien even uit elkaar zetten in verschillende landjes of een draadje ertussen.

Het zou ook kunnen zijn dat ze juist zoveel spelen omdat ze koud zijn en niet uit verveling. Je zou ze extra ruwvoer en misschien wat afleiding kunnen geven. Een jollybal o.i.d. in het land wil ook wel eens voorkomen dat ze elkaars deken slopen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:04

Ze staan maar max 4 tot 6 uur deze tijd op het land ivm de sneeuwval. vandaag zijn ze op stal gebleven, daar hadden ze geen last van kou.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:06

Gewoon goed in de gaten houden of ze het koud krijgen, het zijn immers shetten, en die kunnen goed tegen de kou.

Gewoon even aankijken de aankomende 2 weken.