dubarry laarzen: onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

dubarry laarzen: onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:50

Sinds een paar dagen heb ik Dubarry laarzen aangeschaft, omdat ik veel buiten ben op een dag en dan zijn warme tenen wel welkom! Nou vroeg ik me af hoe ik ze het beste kan onderhouden. Moet ik darvoor de speciale poets etc van dubarry aanschaffen of kan het ok anders? hoe blijven ze het langste mooi en waterdicht? Ze zijn in de winkel ingesprayd. Hoe vaak moet ik dat herhalen? Ik heb trouwens het type galway, de hoge

EvelienH

Re: dubarry laarzen: onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:05

Als je ze veel gebruikt zou ik ze zeker 1 keer per maand insprayen. Niet zuinig zijn, maar goed 'nat' maken.
Verder kun je inderdaad nog een blanke wax gebruiken om het leer te onderhouden maar sprayen is echt het belangrijkst!
Anders heb je kans dat de laarzen na een tijd wit uit gaan slaan, mijn moeder heeft dat met een paar Dubarrys gehad.
Dit krijg je eigenlijk niet meer weg en is dood zonde!
Heel veel plezier met je laarzen, ze zijn geweldig. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:13

Ik heb sinds kort ook Dubarry's dan wel korte.
Ik heb er ledercreme bij gekregen, en het nubuck/suede(geen idee wat het is) Moet ik behandelen met nubuckspray.
(maar ik had nog ander spul voor nubuck staan wat ook met gore-tex samen ging, dus ben ik die maar gaan gebruiken)

Heb je in de winkel geen beschrijving gekregen?(ik nl. wel, ook over hoe je de binnenkant e.d. schoon kan krijgen)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:20

Ik heb nu 2 jaar dubarrys en ze zien nog als nieuw :D Ik doe ze heel veel aan naar stal in de winter en iedere keer zijn ze weer vies.. ik doe ze even af met een baby doekje en vet ze in met leder olie van rapide.. daar worden ze zoooo mooi weer van!

Ik heb ze nog nooit ingesprayed en ik heb nergens last van.. ik heb ook de galway volgens mij.. de hoge met 2 leren streepjes in het midden :P

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:01

@marlou: jij sprayt ze dus nooit in. Loop je er wel eens mee door de blub of nat (en dat je tot je enkels wegzakt bij elke stap die je zet) of door de sneeuw of loop je er alleen maar mee op stal? Ik namelijk wel, en ik vraag me af of dat dan geen kwaad kan voor het leer

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:36

nou ik loop er best mee door de blub die laarzen zien er soms niet uit!! Ze hebben modder, sneeuw, veel regen gezien ;) Ik heb nog nooit natte voeten gehad :n Ik wist eigenlijk ook niet dat je ze in moest sprayen maar vind het niet nodig.. mijn laarzen zien er echt nog super uit!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:41

Ik heb ook sinds kort dubarry laarzen en heb er bij aankoop deze onderhoudsvoorschriften bij gekregen.

Enige nadeel is dat alle setjes spontaan uitverkocht leken toen ik er een wilde aanschaffen. Heb bij vier winkels hier in de omgeving gevraagd en geen enkele had ze op dat moment in de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:45

Ik heb geen Dubarry, maar de ariat grasmere. Sprayen en met dit weer toch het leer wat vaker schoonmaken en poetsen of invetten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:46

@Mikkie: welke setjes waren uitverkocht?
Ik heb ze bij de paardendrogist weg, en daar waren nog maar vrij weinig modellen.
Mijn laarsjes hebben ook niet de kleur die ik wou, want die zou ze pas iets van 8 jan. weer krijgen.
Probleem is dat het nu koud is :=

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:14

Sprayen kan gewoon met Collonil Nano, kun je ook voor je andere leren schoenen gebruiken dus dat is wel handig.
Ik zou het echt wel doen, ze blijven toch langer mooi.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:26

lonnie schreef:
Sinds een paar dagen heb ik Dubarry laarzen aangeschaft, omdat ik veel buiten ben op een dag en dan zijn warme tenen wel welkom! Nou vroeg ik me af hoe ik ze het beste kan onderhouden. Moet ik darvoor de speciale poets etc van dubarry aanschaffen of kan het ok anders? hoe blijven ze het langste mooi en waterdicht? Ze zijn in de winkel ingesprayd. Hoe vaak moet ik dat herhalen? Ik heb trouwens het type galway, de hoge

modder er goed afborstelen
af en toe in spuiten
en af en toe een zadel zeepje

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:06

nou volgens mij zijn ze nu toch echt aan het doorlekken, met het wandelen door de sneeuw. toch maar vaker insprayen dan. lekken ze bij jullie nooit door? anders ga ik er even mee terug nl

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:23

@lonnie: dan zou ik teruggaan! Die van mij zijn heerlijk droog... ook al afgespoelt onder de kraan(omdat er zout over was gekomen) maar nog steeds droge voeten hoor.
Mocht er ook maar 1 druppel water doorkomen dan zou ik terug gaan :=

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 15:10

hmm dan ga ik dat idd toch maar doen, want ik had ze juist gekocht zodat ik eindelijk eens droge voeten heb!

edit: net nog even gecheckt, maar ze lekken bovenop door (maar daar kan ik nog inomen met leer) maar de onderkant van mn voet is ook nat, wat zou betekenen dat ze op mn zool ook doorlekken. dat lijkt me niet kunnen

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:59

Wat raar dat het er doorheen lekt!! Heb ik echt nog nooit gehad. dat mag echt niet als er goretex in verwerkt is! En dat zit er als het goed is in die van jou.. slecht hoor! Inderdaad mee terug gaan!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:02

mijne heb ik nu een jaar. en eigenlijk gebruik ik ze op een verschrikkelijke manier :o ze gaan in de modder tot aan mijn enkels toe. ik heb ze alleen wel weinig onderhouden omdat mij verteld was dat dit niet mocht bij dubarry's! ze werden alleen zo bleek.. dus nu heb ik ze goed gepoetst met schoenenvet en ingesprayd. ze zijn echt goed waterdicht. nooit last van natte voeten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:48

@_Lott: Oww wat raar dat jou dat niet verteld is :=
Maar ik weet wel dat je ze niet met te vette dingen mag oppoetsen, dus ledervet mag niet.
Ik heb in de winkel een uitgebreide uitleg gekregen, vond ik wel handig! nu weet ik ook hoe ik mn wandelschoenen moet behandelen :+

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:22

maar mijn laarzen zagen er behoorlijk droog uit, wat moet ik er dan op smeren?

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:25

Ik heb mijn dubarry's denk ik ook een jaar, en ik poets ze eigenlijk nooit. :+ Ze blijven gewoon best mooi, ja af en toe met een beetje schoenpoets. En ik doe er eigenlijk alles mee.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:28

Ik loop ermee door de modder en sneeuw maar heb nog nooit last gehad van doorlekken en volgens mij mag dat ook helemaal niet.

Het enige wat ik doe is afspuiten met water

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:29

er was trouwens ook een groot topic van dubarry.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:30

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 13:03

is er van jullie ook niemand waarbij de schoen doorlekt op de bovenkant van het voetgedeelte? ook niet bij lopen door de sneeuw? bij mij issie ook helemaal doorgelekt vlak boven de zoo, waar het leer begint ik probeer er woensdag mee terug te gaan, want ik vind het niet kunnen dat je voor zoveel geld geen droge voeten houdt!.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:19

Er mag volgens mij geen druppel water doorkomen :=
Hij lekt bij de naad door? Dat is opzich wel "logisch" dwz. ik kan me voorstellen dat het daar gaat lekken, maar dan nog horen ze niet te lekken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:23

@TS: ik tem even op dit topic aangezien het andere topic weer omhoog geschopt is!