sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ron1

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 18:30

Hai

Wie rijd er met sporen en welke sporen zijn fijn want er zijn zoveel verschilende.

groetjes

_Evelien

Re: sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:31

Ik rijd er niet mee, maar heb ze wel.. gewoon van die sporen met van die stompjes eraan zegmaar

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:31

Voor mij het zelfde als _Evelien

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:32

Waar voor zou je sporen willen? Want verschillende sporen zijn ook voor verschillende disciplines en doeleinden bedoeld.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:33

je moet alleen sporen nemen als je er goed mee om kan gaan. denk goed na voordat je aan sporen begint, want je paard kan daardoor heel slecht op je been gaan reageren (of natuurlijk heel goed). als je er toch mee begint, zou ik met kleine stompe spoortjes beginnen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:38

ik gebruik ze wel,
ik heb stompjes,
om haar beter aan me been te hebben,
ze is namelijk heel sloom en reageert niet op me been!
ik rij nog twee andere paarden,waar ik geen sporen bij gebruik,
omdat het niet nodig is,

waar wil je je sporen voor gaan gebuiken?

ben het met emjam eens begin als je er aan begint met stompje(de kleinste die je kan vinden)

en laat je goed informeren over het gerbuik

lisalisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:24

Ik rijd af en toe met knopspoortjes.
Enkel als ik echt dressuurmatig train, en enkel om m'n hulp te verfijnen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:29

Ik vind stompe sporen het fijnst. Ik heb het idee dat die wat subtieler zijn, dat je je hulpen wat 'fijner' kan geven. Misschien zit het tussen mn oren hoor ;) maar zo voelt het... Momenteel rij ik mijn paardje overigens niet met sporen. Ze is goed aan het been *D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:34

Ik heb altijd 20mm knopspoortjes aan, gebruik ze zelden. Het heeft mij wel enorm geholpen mijn paardje beter aan het been te krijgen en in de wendingen op haar moeilijke zijde gebruik ik ze af en toe, en in de zijgangen op haar moeilijke zijde.

Als je er mee om kan gaan en stille benen hebt en geen kapstokjes zijn het hele fijne hulpmiddelen, waarmee je hele fijne hulpen kan geven. Sporen zijn wel echt voorbehouden aan mensen die ook bij een bok, of het wegspringen van het paard, hun benen stil kunnen houden of in elk geval niet hun paard lekprikken. Bij verkeerd gebruik kan je paard volledig ongevoelig op het been worden, en bij een niet volledige beheersing van je been en dus de druk die je ermee uitoefent kan een spoor al snel heel scherp inwerken en dan eigenlijk een martelwerktuig zijn.

Gebruik van sporen is wat mij betreft vergelijkbaar als gebruik van de slof. Bij goed gebruik zijn het hele fijne en precieze hulpmiddelen, bij verkeerd gebruik en dat is bij zowel sporen als slof al snel, zijn het ware martelwerktuigen. Begin er dus niet op eigen houtje aan, maar begin ermee in de les, onder begeleiding. Een spoor is geen wondermiddel dat alle problemen meteen oplost! (voor de duidelijkheid, ik rij niet met slof. Kan het niet en heb het niet nodig).

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:06

ik rij mijn paard wel met sporen, maar meer als extra ondersteuning

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:31

Ik rij mijn paard met sporen van 4cm met gladde wieltjes. 4cm omdat ik anders niet bij z'n buik kom. En wieltjes omdat ik hem met stompe sporen open rij. Mijn paard heeft een dunne gevoelige huid. En de wieltjes glijden makkelijk over z'n huid weg. Terwijl de stompe te veel blijven hangen en z'n huid kapot maken. Ik rij M2 overigens.

MarijeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:31

lovis schreef:
ik rij mijn paard wel met sporen, maar meer als extra ondersteuning

Ja, ik ook. ik reed eerder nooit met sporen omdat ik toen een beetje voor de 'lol' reed. toen ik ECHT ging trainen ben ik ze gaan gebruiken. ik heb wel wat scherpere als stompe, mijn pony is dan wel wat ouder.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:23

Ik rij met 20mm spoortjes ;-)

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:11

Ik rij ook met stompe sporen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:13

2.5 cm sporen en 3 cm sporen.
Des te kleiner des te gemener zijn ze.
Met langere kan je veel subtielere hulpen geven, met stompjes kom je amper bij je paard waardoor je harder inwerkt dan je zelf wil.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:21

Ik rij zonder sporen; waarom? Omdat ik vind dat mijn paard het ook zonder moet kunnen. Ik rijd trouwens in de B, later als de hulpen kleiner moeten worden er misschien ooit nog wel sporen. Maargoed, daar ben ik nog lang niet.