Dominantie, wat wil het eigenlijk zeggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadja82

Dominantie, wat wil het eigenlijk zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:04

Hoi,

Ik vroeg me af wat voor jullie het verschil is tussen dominantie en agressie?
Hoe gedraagt een dominant paard zich ? Hoe gedraagt een aggressief paard zich?

En wordt de oorzaak altijd gelegd op rangorde? Kan men zich alleen als "baas" tonen
door zichzelf agressief te gedragen (schreeuwen, schoppen, slaan) of zijn er andere manieren?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:14

In principe moet je dominantie uitstralen en door kleine aanwijzingen de regels staande houden. Maar dat is moeilijk voor mensen en vaak gaan ze dan agressief zijn. je hoeft ook niet agressief te zijn, alleen op je strepen te staan. En paarden doen het ook meestal zacht, dominant zijn,maar mensen zien het dan niet en dan gaan ze moeilijker doen. Paarden gaan vaak aggressief zijn om de macht over te nemen omdat ze niet tevreden zijn van het huidige bewint.
Das nie wel een beetje abstract gezegd, maar kom, hopelijk versta je het.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:26

Een dominant dier hoeft niet agressief te zijn.
Heb een dominante merrie, merk je aan alles, bij mensen niet zozeer, maar als er een ander paard is wil zij de boel cheffen.

Dat doet ze doorgaans zonder agressie ook bij paarden, het is een blik, een oor, haar houding.
Luister je bij herhaling niet als paard zijnde, tja, dan kun je ook een gil (merrie) of voorbeen zwaai of kontje verwachten.
Gelukkig is ze er niet zoeen, die er meteen op los timmert.
Heeft ze meestal ook niet nodig is het mooie.
Terwijl ze eingelijk maar een klein opdondertje is.

Zie hier het voorbeeld van het cheffen.. hier het teken, haf.. ga weg..
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Suhv4 ... %20150.JPG
En zie daar, de haf gaat weg..
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/Suhv9 ... %20151.JPG
Je zag al aan de oren en de uitdrukking van de haf bij de vorige foto, dat hij hem zag aankomen...
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SuhwA ... %20152.JPG
fjord gaat door met eten.

Overigens zijn dit dus vriendjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:46

Een dominant paard wordt meestal de leider. Een leider is kalm, heeft zelfvertrouwen en duidelijk. Dus een goeie leider (de dominantjes dus) is juist niet agressief! De paarden hebben respect voor deze leider, en gaan al aan de kant als de oortjes in de nek gaan.

Een agressief paard is imo een contactgestoord paard. Paarden zijn oha niet agressief, natuurlijk als een paard uithaalt naar een mens of ander paard betekend dat niet dat ie contactgestoord is.
Bij een agressief paard denk ik aan een paard wat je continu aan wilt vallen, ook al geef jij aan je over te geven of hem met rust te laten.

Net zoals bij dominante en agressieve mensen eigenlijk^^ Iemand die dominant doet, zal daar mee ophouden als de ander overgeeft. Iemand die agressief is, zal zeer waarschijnlijk niet ophouden met bijv. slaan op het moment dat de tegenstander zich overgeeft. Denk maar aan zinloos geweld.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:30

Wordt agressie en frustratie niet erg vaak uitgelegd als dominantie?

Mensen die agressief zijn worden vaak gezien als dominant, dus is agressie snel dominant.
Bij dieren ligt dat denk ik anders. Daar is agressie een vorm van zwakte en wordt opgevat als angst.

joyfordogs

Re: Dominantie, wat wil het eigenlijk zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:35

dominant en onderdanig is altijd ten opzichte van.
Agressief en dominant zijn 2 verschillende dingen, je hebt angstagressie, redirectie, dominantieagressie.
Ik denk dat hier het eea door elkaar word gehaald.

Je kan niet zomaar dominant of onderdanig zijn, dat ben je ten opzichte van een ander, ik kan dominant over pietje zijn en onderdanig naar jantje.
Dit geld ook zo voor paarden.

Waarom een paard zich agressief gedraagt kan heel veel verschillende oorzaken hebben!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:56

Een dominant paard kan best wel eens agressief zijn, bv naar een brutale "puber" die door de kleine aanwijzingen heen gaat.
Die zet zo'n paardje best weleens op zijn plek terug door er een rondje "gevaarlijk" achteraan te rennen en een (vaak bewust gemiste) bok naar te geven.
Maar een dominant paard gaat niet door met jagen, die stopt wanneer het moet. Je hebt paarden die alleen maar jagen achter andere aan en maar blijven doorgaan en dat is meer agressie dan dominantie.

Nadja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:57

Paardentango schreef:
Wordt agressie en frustratie niet erg vaak uitgelegd als dominantie?

Mensen die agressief zijn worden vaak gezien als dominant, dus is agressie snel dominant.
Bij dieren ligt dat denk ik anders. Daar is agressie een vorm van zwakte en wordt opgevat als angst.

Dat denk ik ook. Er word zo vaak geroepen, het paard is dominant terwijl er tal van andere oorzaken kunnen zijn voor het gedrag.
En je leest ook vaak "laten zien we de baas is" of "zo doen paarden het ook onder elkaar" en dan denk ik: is dat werkelijk de juiste manier?

Leuke foto's Solvir!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:01

Een paard is alleen maar dominant als je hem daar de ruimte toe geeft. Wat de een een dominant paard vindt, hoeft de ander niet te vinden. Het dominante paard zal zijn grenzen aftasten en blijven aftasten.

Agressiviteit is een teken van frustratie. Een agressief paard heeft in zijn leven het nodige meegemaakt en gaat zich verdedigen, en denkt dat soms de aanval de beste verdediging is. Een agressief paard hoeft niet per definitie dominant te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:08

Een paard kan ook agressief worden als hij gedwongen wordt tot leiderschap (door de samenstelling van de "kudde") die hij/zij niet aan kan.
Als je een paard wat veel leiderschap nodig heeft plaatst bij jonge dieren, zie je vaak dat ze blijven jagen.