Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
HippoLogic schreef:Een snoepje als beloning werkt het beste in combinatie met een zgn 'bridge' ofwel overbruggingssignaal. De bridge betekent "NU, heb je het goed gedaan-en-ik-ben-op-weg-een-snoepje-te-pakken".
Een bridge kan zijn een speciaal woord (bv eks (ex) van excellent of een klik van een clicker).
Wanneer je de bridge hebt geintroduceerd (klik-snoepje en dat een aantal keer), kun je als eerste oefening "beleefd zijn" aanleren. In deze oefening gaat het er om dat je paard netjes en voorzichtig het snoepje aanpakt op jouw signaal en niet gaat schooien of het zelf komt halen uit je zak.
Op deze manier is met snoepjes/voer belonen een geweldige trainingshulp.
Gebruik je de bridge (clicker, het speciale woord) niet, dan heb je veel meer kans op een opdringerig paard: hij begrijpt immers niet wanneer hij WEL en wanneer hij NIET een snoepje mag verwachten.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel!
ateo schreef:mijn paard krijgt een snoepje op vaste momenten. Dan heb je verder geen gezeur.
Na het hoeven krabben, als hij fijn stil heeft gestaan met opstappen en kunnen vertrekken en als we helemaal klaar zijn in de stal nog een appeltje.
Waratje schreef:Hangt af van de combi mens en paard. Ik gebruik bij onze paarden wel 'snoepjes' als beloning, maar de manier waarop verschilt per paard door hun verschillende karakters. Over het algemeen geldt dat het goed kan werken als je maar consequent bent met het gebruik.
Er zijn ook paarden waarbij je zeker niet met voedselbeloningen moet gaan werken, daarom is er op deze vraag niet zonder meer ja of nee op te antwoorden. Ik mis de keuze "soms"
Noortje_444 schreef:ateo schreef:mijn paard krijgt een snoepje op vaste momenten. Dan heb je verder geen gezeur.
Na het hoeven krabben, als hij fijn stil heeft gestaan met opstappen en kunnen vertrekken en als we helemaal klaar zijn in de stal nog een appeltje.
Heb je dan niet het probleem dat als je een keer na het hoevenkrabben géén snoepje geeft dat hij dan begint te zeuren?
Waratje schreef:Noortje_444 schreef:
Heb je dan niet het probleem dat als je een keer na het hoevenkrabben géén snoepje geeft dat hij dan begint te zeuren?
[/quote]
De doos brokjes in de schuur weet hij trouwens ook wel te vinden, daar heb ik weleens afgezadeld na het rijden en dan kreeg hij als beloning een snoepje. Nu wandelt hij vaak al uit zichzelf daar naar toe met mij er nog op. Dat willen ze dan altijd wel onthouden!
SaraB schreef:Ik ben ook geintereserd of er mensen zijn die weet of er wetenschappeljke onderzoek is over of een beloning system werkt bij paarden? Werkt uitstekend bij honden natuurlijk, maar honden zitten totaal anders in elkaar.
. Jonge beesten voer ik neit uit de hand. Ze krijgen wel koekje als ze klaar zijn na het werk maar dat mik ik in de voerbak
. Een enkeling krijgt het een keer uit de hand maar pas bij het commando "Ja" mogen ze het aanpakken
. Ik heb zo'n hekel aan van die beesten waar je je hand voor houd en ze hem meteen opvreten of je er nou wel of niet eens een snoepje in hebt