Tips trailerladen: houding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Tips trailerladen: houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:03

Ik vroeg me af wat de beste houding is die je kunt aannemen om het trailerladen vlotter te laten verlopen.
Mijn pony heeft op zich niet veel problemen met trailerladen. Hij moet wel elke keer even stoppen voordat hij er op gaat. Er moet ook iemand naast de klep staan anders loopt hij er zowieso naast. Nu heeft mijn vader de trailer helemaal gerenoveerd en is hij wit vanbinnen. Vroeger was hij zwart en ik denk dat hij in het begin raar gaat kijken bij het trailerladen. Mijn moeder vindt het onzin om vooraf te oefenen maar ik wil echt eerst oefenen vooraleer we er echt mee op de weg gaan.
Nu heb ik ergens gelezen dat je de pony of het paard beter niet aankijkt, en ik heb de indruk dat hij er vlotter op gaat als ik hem gewoon "negeer". Zijn er nog andere dingen waar je op kunt letten bij het trailerladen?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:09

Niet lokken, niet aanmoedigen, niet (echt NIET) boos worden of je geduld verliezen, niet aankijken, niet recht met je buik naar hem toe, niet hem je eigen rug toekeren, niet rukken aan het touw, niet op beide benen met gesloten knieën staan. O, Er mag best iemand naast de klep staan om daar een grens aan te geven, maar geen gejut van achteren.
Je vraagt al veel van een paard door hem te willen laden in een kleine omgeving. Het minste wat je dan kuint doen is hem z'n eigen tempo laten bepalen. Alleen zo krijg je een paard wat op den duur lekker makkelijk en snel de trailer opgaat.

Wel: rustig en laag ademhalen, met je zij naar hem toe, één eigen been 'op rust', halstertouw een beetje op spanning, net genoeg om een beetje druk te geven, druk op het touw verminderen (wel contact houden) als hij een stap in de goede richting doet, wel weer een beetje druk opbouwen als hij daarna denkt dat ie er al is, WEL belonen als hij er helemaal in staat, WEL oefenen. En rust als hij erin staat. Na het belonen laat je hem gewoon staan. Blijf er even een paar minuten bij, zonder verder nog iets te vragen of hem te vermaken. Gewoon erbij zijn, op rust met 1 knie, hoofd van jezelf een beetje laten zakken. Tot hij er staat alsof hij het prima vind.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:53

Mijn paard heeft 2 jaar lang braaf geladen, en nu gaat ie er gewoon NIET in. Ik kan amper bij de klep in de buurt komen. De enige oplossing bij ons is 2 longeerlijnen aan de zijkant van de trailer en hem insluiten. En dan gaat hij er soms nog zelfs niet in. Dus ik kan je niet helpen.

LifeLove

Re: Tips trailerladen: houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:58

Ohh ik zie zoveel mensen die boos worden als hun paard de trailer ingaat. Je moet eigenlijk gewoon doen zoals je altijd doet, gewoon rustig blijven. Gewoon heel erg droog op reageren. Ga hem of haar gewoon niet opjutten. Er kan er wel iemand achter staat voor een zekere steun. Maar heb ik mensen gezien die het paard er dan gewoon in sloegen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:07

Wel: rustig en laag ademhalen, met je zij naar hem toe, één eigen been 'op rust', halstertouw een beetje op spanning, net genoeg om een beetje druk te geven, druk op het touw verminderen (wel contact houden) als hij een stap in de goede richting doet, wel weer een beetje druk opbouwen als hij daarna denkt dat ie er al is, WEL belonen als hij er helemaal in staat, WEL oefenen. En rust als hij erin staat. Na het belonen laat je hem gewoon staan. Blijf er even een paar minuten bij, zonder verder nog iets te vragen of hem te vermaken. Gewoon erbij zijn, op rust met 1 knie, hoofd van jezelf een beetje laten zakken. Tot hij er staat alsof hij het prima vind.[/quote]

idd, wel veel oefenen, en er de tijd voor nemen. Paarden zijn van nature claustrofobisch dus het is wel belangrijk dat je oefent met het trailerladen. Oefenen als je nog niet met de trailer op pad moet, waardoor je geen tijdsdruk hebt. Als je paard in de trailer staat en op zijn gemak is, weer uit de trailer en dan er weer in. (nog niet gaan rijden) Dit meerder keren herhalen en de tijd dat hij in de trailer staat uitbouwen. Op deze manier gaat hij de trailer gewoon vinden, en zal je merken dat het trailerladen steeds minder tijd gaat kosten. Succes!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-01-10 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Website verwijderd.

budje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:08

als je een duidelijke stapsgewijze methode gebruikt zul je merken dat lamg niet alleen houding belangrijk is bij trailerladen.

www.trailerladen.com

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:01

je hebt best kans dat je paard er nu juist makkelijker in loopt, doordat de trailer wit is is ie wat lichter van binnen dus maakt dat het vaak minder eng voor het paard. en verder wat de rest zegt inderdaad rustig blijven vooral niet gaan stressen als het niet lukt de eerste keer.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:07

het beste is rustig vragen en niet dwingen, dus ook neit boos worden als die het niet in 1x doet. gewoon lekker rustig en ontspannen blijven. daarom is het inderdaad slimmer om van te voren te oefenen als je geen haast hebt, anders schiet je zelf ook (onbewust) in de stress wat je paard natuurlijk ook aanvoelt, waardoor die ook alleen maar meer in de stress schiet, succes met ontspannen ;)