inrijbak/terrein -> rollkuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

inrijbak/terrein -> rollkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:46

gister heb ik wedstrijd gehad. Toen ik klaar was met mijn 2e proefje en van de ring weer terug naar de inrijbak ging, zag ik dat er iemand bij was gekomen. En ik werd er nogal onpasselijk van.. :(

De mevrouw in kwestie reed haar paard letterlijk met de kin op de borst, zo diep. Als het dier het koppie iets ophief om te kijken (dan dus nog ruim 30cm achter de lood lijn lopend) werd hij direct terug geprutst zodat hij weer met de kin op de borst liep.

Ik heb mijn paard gauw uitgestapt en ben weg gegaan.. Ik heb er dus verder niets mee gedaan.. Wat wat kun je hier verder mee? Bedoel, het zijn niet mijn zaken hoe zij haar paard rijdt. En al zou ik er wat van zeggen.. Ik denk niet dat ze er wat mee doet als ik er ineens wat van zeg. Vooral omdat ik in de uitslag terug zag dat mevrouw 3e en 4e werd...

Wat kun en moet je hier nou toch mee?!

(Wou het eventjes kwijt... Gaat hier overgens om een M1 wedstrijd)

Sodeletuut

Re: inrijbak/terrein -> rollkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:47

Lijkt me ook erg om te zien.. Om eerlijk te zijn had ik er wat van gezegd.. Maarja zou niet veel nut hebben want het is niet illegaal ofzo..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:49

Lijkt me dat ze het in de proef niet gedaan heeft, anders haal je niet deze punten. En op inrijden kan men niet veel zeggen vrees ik.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:50

anky doet het ook en haald ook de hoogste plaatsen,
tja wat moet je ermee doen?
je kunt ze wel aanspreken maar daar doen ze toch niks mee.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:50

nouja, het valt toch onder mishandeling? Dat is opzich wel illegaal.. Raar dat het toch blijkbaar wel geaccepteerd word...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:50

Hoezo mishandeling? als jij het echt mishandeling vond (wij kunnen daar immers niet over oordelen) waarom was je dan niet naar de ringmeester gegaan, of een official? Hier schiet je ook niks mee op.

Marije29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:53

je ziet dit op heel veel wedstrijden en de jury beloont het! Ik zie het ook op wedstrijd en erger mij hier ook aan, je hebt zelf je paard goed lopen (zoals het hoort) en rollkur wordt beloont met 200 punten of hoger! Ik denk dat we onze paarden moeten blijven rijden zoals het hoort en dat wordt vanzelf beloont, die paarden die zo in de krul gereden worden komen vanzelf met rugproblemen en dan hebben die baasjes veel problemen! Het is alleen zielig voor de paarden. Hopen dat de paarden zich gaan verzetten en het baasje eraf gooien hihi!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:53

Oakland1990 schreef:
Lijkt me dat ze het in de proef niet gedaan heeft, anders haal je niet deze punten. En op inrijden kan men niet veel zeggen vrees ik.

heel toevallig toen ik m'n protocol op ging halen, was zij d'r proefje aan het rijden. Ze reedt hem daar inderdaad iets meer omhoog, maar het dier was zo gewent daar onderin getrokken te worden dat het steeds liep te duiken. Dus zo'n 50% van de tijd zeker heeft hij wel een flink end achter de lijn gelopen. Niet meer kin op de borst maar dus alsnog veel en veel te diep.

maar is zo jammer dat het voor de jury maar een moment opname is... Voor zelfde geld loopt het paard de boel te flessen en ineens in de proef te duiken. Kan de jury niet weten dat ze op het inrij terrein zo vreselijk naar beneden liep te werken...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:56

casperrr schreef:
Hoezo mishandeling? als jij het echt mishandeling vond (wij kunnen daar immers niet over oordelen) waarom was je dan niet naar de ringmeester gegaan, of een official? Hier schiet je ook niks mee op.

bijde ringmeester stond erbij in de inrijring, die hebben dus alles gezien

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:17

Het is naar om te zien, maar alsnog is het geen mishandeling maar een trainingsmethode.

Je had er niks aan kunnen doen en ik zou er ook niks van hebben gezegt, zij weet toch beter hoe ze met haar paard om moet gaan dan een vreemde en niet iedereen is ervan gedient om commentaar/tips te krijgen van iemand die ze niet kennen :).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:31

Zolang rollkur niet gezien wordt als dierenmishandeling door de FEI of KNHS kun je er niets van zeggen. Het is een trainingsmethode en iedereen traint op de wijze die hij/zij het beste vind werken.
Kortom, niets aan te doen. Topic openen op Bokt heeft ook weinig zin. Als je er dan toch al mee zit, is de ringmeester of de jury de aangewezen persoon om je klachten te uiten en niet Bokt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:13

Helaas gebeurt dit overal, zelfs ook in de topsport zoals al eerder werd genoemt Anky maar ook Adelinde Edward Imke en nog veel meer heb ik dit met eigen ogen zien doen, en die paarden lopen keer op goed zelde geblesseerd, maar je ziet ze dit niet constant doen , want meestal gaan ze van daaruit naar het vwnw dus lekker lang lekker laag lekker voorwoaarts

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:21

woeliej schreef:
Wat kun en moet je hier nou toch mee?!

Niets, het is jouw paard niet en iedereen heeft zijn eigen manier van losrijden. En dierenmishandeling, tja dat valt wel mee. Ze had het paard dusdanig ontspannen en voor elkaar dat ze een nette uitslag reed, dus paard had er vast geen last van.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:23

Ik zou het zeker melden bij een official. Of ze er dan wat aan doen of niet, het lijkt me erg belangrijk om een signaal af te geven als er naar jouw oordeel iets niet in de haak is. :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:29

elanor schreef:
Ik zou het zeker melden bij een official. Of ze er dan wat aan doen of niet, het lijkt me erg belangrijk om een signaal af te geven als er naar jouw oordeel iets niet in de haak is. :)

wat wil je er dan tegen beginnen,

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:02

Ik kan me voorstellen dat je er onpasselijk van word. Maar het is lastig om er iets aan te doen.. Het is inderdaad jou paard niet. Was wel frustrerend is dat zij dan wel 3e en 4e wordt..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:21

Mishandeling is wel ver overdreven. Een paard dat niet soepel is kàn niet eens rollkur, er is niks verkeerds mee om je paard eens extra rond te zetten, hoe vaak en hoe diep je dat doet, is aan de eigenaar. Maar ik vind het geen mishandeling :)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:29

Oakland1990 schreef:
Mishandeling is wel ver overdreven. Een paard dat niet soepel is kàn niet eens rollkur, er is niks verkeerds mee om je paard eens extra rond te zetten, hoe vaak en hoe diep je dat doet, is aan de eigenaar. Maar ik vind het geen mishandeling :)

dan zou ik me toch eens beter verdiepen in de rollkuur.. Doordat het paard zo dubbel gevouwen word past het kwa botten niet meer en dat komt in de knel. Het is dus bijzonder pijnlijk voor een paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:32

woeliej schreef:
Oakland1990 schreef:

dan zou ik me toch eens beter verdiepen in de rollkuur.. Doordat het paard zo dubbel gevouwen word past het kwa botten niet meer en dat komt in de knel. Het is dus bijzonder pijnlijk voor een paard...

Nou, als je dat denkt zou ik me juist wat meer verdiepen in de rollkur (en het sowieso goed leren schrijven).
Met rollkur rek je de rugspieren beter op, wat dus zorgt dat je paard soepeler te rijden is.
Uiteraard moet het dan wel goed gereden worden, anders heeft het alleen maar een averechts effect.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 14:37

Citaat:
Deze methode kan ernstige schade toebrengen, de kaken kunnen onherstelbaar beschadigen, de nekwervels kunnen beschadigen, het paard kan last van andere gewrichten en spieren krijgen door deze onnatuurlijke houding en aan het begin van de nek net achter de schedel kunnen botwoekeringen ontstaan! Deze verzoorzaken pijn is qua hevigheid te vergelijken met die van reuma(!) bij een mens.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:02

Ja, maar ik heb het over verantwoorde training, niet over een uur lang je paard met zijn kin op zijn borst sleuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:54

woeliej schreef:
Citaat:
Deze methode kan ernstige schade toebrengen, de kaken kunnen onherstelbaar beschadigen, de nekwervels kunnen beschadigen, het paard kan last van andere gewrichten en spieren krijgen door deze onnatuurlijke houding en aan het begin van de nek net achter de schedel kunnen botwoekeringen ontstaan! Deze verzoorzaken pijn is qua hevigheid te vergelijken met die van reuma(!) bij een mens.

Vertel, waar heb je dit vandaan? Want als dit het gevolg is is het dus níet goed uitgevoerd...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:01

Marije29 schreef:
je ziet dit op heel veel wedstrijden en de jury beloont het! Ik zie het ook op wedstrijd en erger mij hier ook aan, je hebt zelf je paard goed lopen (zoals het hoort) en rollkur wordt beloont met 200 punten of hoger! Ik denk dat we onze paarden moeten blijven rijden zoals het hoort en dat wordt vanzelf beloont, die paarden die zo in de krul gereden worden komen vanzelf met rugproblemen en dan hebben die baasjes veel problemen! Het is alleen zielig voor de paarden. Hopen dat de paarden zich gaan verzetten en het baasje eraf gooien hihi!

dan weet ik niet waar jij op wedstrijd gaat... mijn wedstrijdpaard liep eigenlijk altijd ietsje achter de loodlijn omdat ze dan fijner door de rug kwam. stond toch echt vaak op de coupon dat ze achter de LL kwam hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:06

Marije29 schreef:

Ik heb nog nooit iemand rollkur in de proef zien gebruiken.... :?
Of ben ik nu gek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 16:07

Nee, dat word ook gewoon afgestraft omdat je paard tegen de loodlijn moet lopen....