SPOED wat doen morgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

SPOED wat doen morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:20

Allereerst weet ik niet of het hier goed staat.

Het is misschien een beetje laat om dit bericht nu nog te plaatsen, maar de twijfel slaat toe.
Het is nogal een lang verhaal, dus alvast bedankt voor het lezen.

Morgen is het weer oudjaarsdag, een dag vol knallen en harde ook , want naast ons gaan ze elk jaar carbid schieten.
Nu heb ik me er nooit echt wat van aangetrokken en was ook niet bang dat mijn paard zou schrikken, want mijn paard kwam van de renbaan, was alles gewend en ze trok zich inderdaad niks van het vuurwerk aan.

Nu is dit paard helaas begin dit jaar overleden en in maart kreeg ik weer een paard. ze is een schat maar ze schrikt van bijna alles en dit is voor ons beiden (mijn paard en ik) al een paar keer gevaarlijk geweest. Ze heeft waarschijnlijk ook nooit zo`n vuurwerkspektakel als bij ons in het dorp meegemaakt, want ze stond ergens heel erg achteraf in Friesland. Ze is nu al wel een beetje de knalletjes gewend, want dat gaat hier al aan 1 stuk door, maar carbid is toch een heel ander verhaal...

Ook hebben we sinds september een welshpony erbij en zij is nu ongeveer 9 maanden, zij heeft dus nog nooit oud en nieuw meegemaakt.

Nu zijn we vooral heel erg bang, door hetgeen hoe mijn vorige paardje is overleden.
[IM] mijn lieve paardje, valanga, is er niet meer...
Hier heb ik een kleine trauma aan overgehouden...

Ook is de grond hard morgen, dus extra gevaarlijk.

We vonden het dus eigenlijk te gevaarlijk en we zijn naar de jongen die het altijd regelt gegaan. We vonden het al heel vervelend , want het is tegenover zijn huis en hij doet het altijd met heel veel plezier.
Dus we hebben gezegd dat we heel erg bang waren dat er iets gebeurde en of hij misschien nog iets kon regelen.

2 dagen later (gisteren) kwam hij bij ons langs. Het kon wel ergens anders , maar dat was als nog dichtbij.
eerst zaten ze ongeveer 200 meter bij de paarden vandaan te carbid te schieten, nu is het ongeveer 400 meter weg.

We zeiden dat het wel goed was, 300 meter is ook eigenlijk de regel, dichterbij mag niet bij dieren.

Maar als nog zijn we hier thuis doodsbang. Misschien maken we ons wel te ongerust, maar het beeld van ons vorige paard komt nog steeds weer terug.

Nu wil ik graag weten wat jullie zouden doen. Zouden jullie ze buiten in de bak laten, waar de grond dus hard is en de kans op struikelen, als ze in paniek raken, toch voor ons gevoel aardig groot is of zouden jullie ze op stal raken. Het nadeel is dan natuurlijk dat ze het alleen maar horen en niks kunnen zien en misschien nog meer in paniek raken.

ik ben best wel zenuwachtig of alles goed gaat morgen.
alvast bedankt voor je reactie.

Laura_

Re: SPOED wat doen morgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:22

en op stal de radia aanzetten?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:24

dat mag dan wel megahard , want carbid is zo hard, we dreunen in huis altijd mee met de knallen...

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:26

Ja, wij zetten ook alles op stal, de radio een standje harder en het licht gewoon aan houden. Daarnaast geven we ze net voor middernacht te eten zodat ze wat afleiding hebben. Ik hoop dat het helpt voor jou.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:27

tjah in hun stal kunnen ze ook blijven steken, niet om je meer zorgen te geven! Tis maar net waar je je goed bij voelt. Ik denk dat jij gelukkiger bent als ze lekker op stal staan met hooi en een radiotje goed aan. Je mag ook wel een beetje aan jezelf denken hoor :)

mijn shet staat overigens gewoon dicht naast me in de kraal. Doen we elk jaar

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:31

radio lijkt me idd toch wel een goed idee! maar het is dus niet s nachts het carbid schieten.
het is overdag wanneer ze anders buiten staan, dus ze zullen al wel door hebben dat er iets aan de hand is.
we zijn van plan om eerst in de stal met hooi en radio de eerste knallen af te wachten en daarna toch naar buiten te doen, want ze zijn altijd overdag buiten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:32

hier schieten ze ook altijd nogal veel met carbid, mijn zwager komt zelfs met een heel stel vrienden "gezellig" de hele middag knallen op zo'n 300m van de stal af. Mijn ervaring is hier dat als het enigszins kan de paarden gewoon buiten lopen, tuurlijk de eerste knallen is het even rennen maar na verloop van tijd staat zelfs de grootste stuiterbal vaak te kijken wat daar nou eigenlijk gebeurt. Ik merk hier als ik ze wel binnen houd dat ze dan nog zenuwachtiger zijn omdat ze dan niet even kunnen rennen van de schrik en het niet kunnen zien, paarden zijn en blijven immers vluchtdieren.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:33

dan zou ik ze overdag gewoon naar buiten gooien, en 's avonds/'s nachts de radio hard aan, lichten aan, extra hooi erbij.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:37

ja maar dan laat ik ze wel iets langer op stal dan anders , want ik vind het toch een te groot risico om ze buiten te hebben lopen op de harde grond als de eerste knallen komen...

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:38

Lastig probleem inderdaad. Ik zou alle dingen doen die al genoemd zijn (op stal, radio, eten) en erbij blijven. En idd van te voren losgooien als je dat kunt timen.
En zomaar een wilde gooi, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het schijnt te helpen bij stress: Rescue Remedy, een Bachbloesem. Volgens mij kun je dan wel krijgen bij De Tuinen bv, of anders een natuurvoedingswinkel. Hoe je moet doseren weet ik ok niet, maar dat is hier op Bokt vast wel te vinden.
Heel veel succes morgen!!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:44

bij ons werden de paarden bij het carbid schieten wel binnen op stal gehouden, dat was een stukje verder bij de buren.
Verder de radio redelijk hard aanzetten, evt wat hooi extra en de lampen aan. Verder kun je om een uur of half 1 even gaan kijken. Verder niet te veel aandacht aan geven, laat ze maar een beetje met rust geen angst bij de paarden kweken.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:45

interessant die rustgevende bloemen/kruiden (wat het dan ook is), maar ze beginnen morgen om 10 uur , dus dan mag ik wel snel wat gaan halen!
en ik weet eigenlijk niet of even naar buiten wel zo`n goed idee is, dat is voor hun al helemaal uit hun regelmaat. ze staan altijd zo lang mogelijk buiten overdag en als ze s nachts binnen zijn geweest gaan ze daarna ook echt de hele dag weer naar buiten. dus ik denk dat het minder stress oplevert om ze iets langer binnen te laten staan, dan ze naar buiten te doen en ze daarna weer binnen te zetten....

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:52

lovelanga schreef:
interessant die rustgevende bloemen/kruiden (wat het dan ook is), maar ze beginnen morgen om 10 uur , dus dan mag ik wel snel wat gaan halen!
en ik weet eigenlijk niet of even naar buiten wel zo`n goed idee is, dat is voor hun al helemaal uit hun regelmaat. ze staan altijd zo lang mogelijk buiten overdag en als ze s nachts binnen zijn geweest gaan ze daarna ook echt de hele dag weer naar buiten. dus ik denk dat het minder stress oplevert om ze iets langer binnen te laten staan, dan ze naar buiten te doen en ze daarna weer binnen te zetten....

Ok, ik had niet in de gaten dat ze al zo vroeg beginnen! Nog even naar de winkel rennen wordt dan niet wat idd. En ben het met je eens dat je ze beter in hun ritme kan houden. Hopelijk zijn ze snel klaar met het carbid schieten dan!
Succes nogmaals, helaas heb ik verder geen goeie tips voor je.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:03

dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:04

Ik weet niet hoe lang het duurt? Misschien met je paard een eind verderop gaan wandelen tot ze klaar zijn met schieten?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:09

De radio aanzetten in de stallen en hooi geven zodat ze wat te knabbelen hebben. Controleer anders even tussendoor. Dan kun je zelf ook zien hoe het gaat met de paarden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:09

Als je denkt dat je pony's er zo heftig op gaan reageren zou ik morgenochtend contact opnemen met de dierenarts en met hem overleggen voor iets kalmerends. Kruiden heeft nu namelijk nog weinig zin moet wat langer gegeven worden wil het echt effect hebben. Dierenarts kan iets van een pasta voorschrijven kan niet oz veel kwaad en als je ze dan lekker op stal ze met een flinke berg hooi en de radio moet het goed gaan.

Groetjes genja

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:10

Snoompje schreef:
Ik weet niet hoe lang het duurt? Misschien met je paard een eind verderop gaan wandelen tot ze klaar zijn met schieten?

Dat vind ik persoonlijk nog veel gevaarlijker, als hij dan weg schiet dan ben je helemaal de klos...

Ik zou de radio aan doen, van te voren even hooi geven en het licht aandoen, en tijdens die carbid op stal blijven. Misschien gebeurt er helemaal niks, maar dan kan je wel zien hoe ze er aan toe zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:11

Heb je ook weer gelijk in M_EL_ISSA. Natuurlijk niet vanzelf sprekend dat je ergens heen kan waarvan je weet dat er niet geknald wordt, maar het had gekund.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:14

Achter ons erf beginnen ze morgen ochtend om 9 uur met carbid schieten..
Wij houden onze paardjes maar lekker een dagje binnen.
Weiland is nog geen 100 meter van de stallen vandaag.
Gelukkig is de schuur/stallen afgesloten en doen we dus gewoon radio flink aan en
zorgen we dat ze de hele dag iets te kauwen hebben. (Hooi enzo).
Ik denk dat ze er vrij snel aan wennen. Vooral zelf niet gaan stressen :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:15

in mijn ervaring zijn ze het na een paar knallen wel gewend en is de schrik dr ook af. en wat er eerder ook gezegt word, laat ze maar een beetje met rust, ga dr niet bij staan en belonen want dan bevestig je alleen maar dat er wat aan de hand is.

lekker op stal zetten en zorgen dat ze hooi hebben om bezig te zijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:17

lekker op stal spuit no stress of cedelin er in en ze suffen er goed doorheen! ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:18

Ik doe ze altijd op stal en om 12 uur doe ik de lampen aan en geef ik ze eten, lekker veel hooi en wat wortels. Nooit problemen gehad.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:20

Kun je morgen niet naar die jongen toegaan en vragen of hij er morgen alvast 1 afsteekt?
Dan kun je ze dan in de bak zetten en kijken wat ze doen.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 00:23

ze blijven denk ik lekker op stal, met veel wortels en hooi en radio. 1 afsteken en in de bak, kan voor mijn idee al te laat zijn, want de eerste paar doen het hem, daarna zijn ze wel gewend.