Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

citroen

Haf blijft zich maar los trekken wat nu? :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:20

Pff vandaag was het weer zo ver, mevrouw had geen zin meer en heeft zich 4x losgetrokken! _-:( Heb echt geen
idee meer hoe ik t nu nog kan ''oplossen'' we hebben d'r sinds vorg jaar.. En ja eerste paard dus allemaal
heel leuk en dus niet streng geweest, eigen schuld dus...

We zijn hierna met hengsten ketting gaan lopen waarna ze hier na een tijdje gewoon dood leuk
door heen liep! }:0
Nu hebben we een monteni robberts halster gekocht, voor de gene die niet weten wat dit is heb
ik hier de site: http://www.montyroberts.com.

Sinds gister binnen en meteen uitgeprobeerd, gister ging het redelijk goed ! :)
maar vandaag.. Gewoon weer vier keer losgetrokken! :( Dus dat helpt ook gewoon niet ! :(
Daarna nog een keer gedaan toen ze braaf was meteen op stal gezet. Na een uur nog een keer geprobeert
met hoofdstel en een touw er door heen. Nou het was weer raak weer twee keer losgetrokken!

Heb iemand nog een idee? Ik zou best een cursus met dr willen doen maar zou niet weten
welke, weten jullie er een?? Het maakt qua geld niet zo heel veel uit aangezien we liever een dure cursus hebben
die werkt dan dat ze een keer over iets of iemand heen rent en dr been breekt of die persoon zou verwonden.

Alfast bedankt !
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-01-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Storende typo in de titel verbeterd

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:10

zou eens op de site van Emiel Voest kijken voor een loswerk-grondwerk cursus
kan het aan bevelen
is een kwestie van geen leider zijn en dat kan je heel goed met grondwerk en loswerk voor elkaar krijgen
mijn jonge haflinger liep ook dwars door me heen en liep rustig de andere kant op mij mee trekkend nu zou ze dat nooit meer doen
ik ben de leider ik zeg waar we naar toe gaan

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:38

Toen mijn haflinger 2 was heb ik meteen zo'n monty roberts halster gekocht, en dat werkte goed voor haar. Alleen als ze iets echt heel eng vind loopt ze daar door heen, maar verder vind ik het een ideaal halster.
Ik ben ook niet zo streng voor mijn haflinger, maar je moet denk ik wel ff net wat eigenwijzer en koppiger zijn dan je haflinger ;) Als ankie zich toch nog los trok, dan nam ik haar gewoon mee naar het punt waar we eerst waren en begin ik overnieuw, net zo lang tot ze wel netjes mee loopt. Al moet je dat 20 keer doen, gewoon stug vol blijven houden. Verder had ik als ik langs de weg ging wandelen altijd een longeerlijn ipv een halstertouw. Als ze even wegschiet heb je haar nog beet aangezien de longeerlijn lang genoeg is. In ieder geval nooit loslaten! Al sleurt ze je over de grond :+
En als dat ook niet werkt zou je tijdelijk met het lopen het touw door de mond kunnen doen. Dan móet hij wel bij je blijven. Ze vinden dat niet zo leuk, maar als je haflinger er een gewoonte van maakt om zich los te trekken leert ze het heel moeilijk weer af. Als het een tijdje goed gaat, kan je weer overstappen op het MR halster of een gewoon halster ;)

horsii

Re: Haf blijft zig maar los trekken wat nu? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:00

Mijn haf heeft zich ook een tijd lang los gerukt bij andere mensen(niet bij mij), met touwhalster was ze erg goed in de hand te houden.
Gewoon aan een lang lijntje, maar wou ze zich los trekken dan een ruk aan het touw en het was klaar.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:18

Hoofdstel in zodra je er maar een klein stukje mee wandelt, al is het maar tot de poetsplaats. En rukken aan dat bit als ze het probeert, niks zieligs aan. Je paard moet weten wie de baas is ;)

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:04

Stravero schreef:
Hoofdstel in zodra je er maar een klein stukje mee wandelt, al is het maar tot de poetsplaats. En rukken aan dat bit als ze het probeert, niks zieligs aan. Je paard moet weten wie de baas is ;)

'Rukken aan dat bit' vind ik niet echt getuigen van respect en je paard laten weten wie de baas is. :n
Een paard ziet je pas al baas als je consequent optreed en het motto ja is ja, nee is nee hanteert. Dit bouw je door middel van bijvoorbeeld grondwerk steeds meer uit. Als deze basis is bevestigt ben je al een heel end op weg, dit volhouden is een tweede.
De basis zit er bij de TS niet in, en daar moet ze weer mee opstarten. Iets wat ze zelf ook voorstelt door middel van een cursus en dit juich ik van harte toe! Emiel Voest is zeker een aanradar!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:11

Rent die echt weg als die zich losrukt? Ik bedoel die van mij doet zijn hoofd 2 mm opzij en neemt dan een loopje maar schiet niet de andere kant op of opzij

Het zit hem echt in het consequent zijn en ik ben voor grondwerk als voor rukje aan bit/ halster. Door het rukje let die van mij even weer op mij ipv de omgeving. Het is ook een kwestie van aanvoelen, ik zie bij mijn haf precies wanneer hij denkt 'ik kan zelf de weg wel vinden'. Zodra ik dit zie/ voel krijgt hij een ruk, of tik met halstertouw. Wat bij die van mij ook heel erg helpt is om het halster te pakken en mijn elleboog in zijn hals te zetten dan kan hij alleen zijn achterhand uitzwaaien maar moet hij met de voorkant bij mij blijven.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:49

Ik zou ook niet gaan loppen trekken aan een bit. Mijn haflinger merrie was voorheen ook erg pittig aan de hand, ik heb door langdurig oefenen en respect gewonnen en mijn merrie loopt nu wel braaf naast me in stap en in draf. Ik spreek dan wel op het erf aangezien ik met een jonge merrie werk en nog niet geheel verkeersmak ik en daarbij mijn stal grenst aan een drukke weg.

Ik raad je aan bij elke x dat je pony maar iets doortrekt je paard direct om te trekken(aan halster) en een rondje en weer voor waards. Het lijkt geen baad te hebben maar bij mij werkte het na enige tijd echt. daarna heb ik de leadrope eraan geklikt en ze moest van van mij flink achter mij blijven lopen elke keer dat de pony te dicht bij kwam draaide ik me om met een sterke duidelijke houding tegen over haar en deed een slinger gebaar met mijn leadrope naar haar toe en dan stond ze stil.. Misschien moet je je eens verdiepen in grondwerk, ik heb een erg fijn boek van inge teblinck en uiteraard een ervaren iemand in de buurt die de knopjes ervan kent. Dit is echt een kwestie van niet op geven en doorzetten. Maar jezelf groot en ontspan je houding. Zord dat je je paard niet constant drijft met je houding zodat het paard door mede van jou drijfpunt dus jou voorbij gaat. Soms heb je het zelf niet in de gaten, maar de fouten liggen niet altijd bij je paard. Alleen niet iedereen weet de kneepjes van de communicatie met je paard en dat kan fikse problemen veroorzaken soms zijn ze met kleine aanpassingen al verholpen..

Ik spreek uit ervaring met mijn eigen merrie en ik heb grote bewondering gekregen voor grondwerk ik heb hier veel mee bereikt en heb ook ingezien dat sommige dingen aan mijn lagen ipv mijn merrie..

Hierbij heb ik alleen gewerkt met een gewoon halster en een normaal halster touw op een de normale gebruikwaarde.. Later hebben we de leadrope en touw halster gebruikt.. Nu leert ze het bit kennen door kleine wandelingentjes op het erf, omdat ze nu dus niet meer trekt en ik haar dus niet in de mond zal zitten trekken

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:10

Meeste problemen komen vanuit de begeleider; is niet leuk om te horen maar wel vaak de realiteit. En zoals eerder genoemd ga niet aan een hoofdstel oefenen, je maakt veel onherstelbaar kapot. Een simpel touwhalster en gerichte oefeningen kunnen je echt verder helpen. Weet niet hoe jouw paard gestald is maar komt ie wel overdag los buiten met dit weer? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat doordat ie te kort beweging krijgt gewoon hyper-actief is door de kou.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:36

Koeienband om. Mijn hafje deed dat ook altijd toen hebben wij haar een maand lang enkelt maar vast gezet met koeienband En bij ons werkte het want ze kon het niet kapot trekken. Wij hadden halstertouw(heel stevig) met een ring om de koeienband heen. Bij ons was dit de juiste oplossing.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:51

Feit is, je moet van haar winnen....
Het is haar nu een paar keer gelukt, dus in haar ogen zal dit altijd blijven werken.

Dit gaat heel moeilijk worden omdat het haar al een paar keer gelukt is.

Probeer anders een sterke man naast je (zodat ze het niet in de gaten heeft)te laten lopen die ook een touw vast heeft (2 touwen er aan dus).
Dat áls ze begint te trekken jullie haar met z'n 2-en zeker wel houden.

Verder denk ik dateen cursus grondwerk heel erg nodig is bij jullie.....maar leer je paard eerst dat het lostrekken niet meer werkt.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:56

ga eens kijken bij het balingshof daar kan je goede begleiding krijgen en zij hebben veel ervaring met probleempaarden

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:58

kennis van me heeft dit ook met haar haf, ze is er deels uitgekomen met grondwerk, maar pony probeert eens in de zoveel tijd de rollen om te draaien en dan is ze hem plotseling weer kwijt, iemand die daar tips voor heeft?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:58

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:59

Tot je een cursus hebt gevonden, is hiervoor een hele simpele oplossing: Ervoor springen en als een gek gaan bewegen. Gegarandeert dat ze prompt weer stilstaat en zich een ongeluk schrikt (of lacht ;) ) om wat je aan het doen bent. Vervolgens omdraaien en weer verderlopen.
Het enige waar je voor moet zorgen om dit te kunnen doen, is dat je er op tijd bij bent. Onmiddelijk zodra ze gaat trekken ervoor springen. Als je er 1 keer achter staat kom je er namelijk nooit meer voor, en wordt het een spelletje achter haar aan rennen. Dus ten alle tijden naast haar hoofd blijven en er snel bij zijn.

Mijn haf deed het ook, die sleurde je in het begin zowat het hele erf over, maar dat was er binnen een week uit.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:12

HA --> OPG

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:16

vroeger toen ik op een 'handel' stal liep deed die man altijd een soort van halster maken met die stro touwtjes. Die zijn heel sterk en scherp. Achter de oren is t erg gevoelig en meestal probeerde ze het 2x en was t klaar. gewoon een paar x met zo'n 'halster' vast zetten en daarna een x met je gewone halster proberen, vaak leren ze het zo wel. het is misschien niet zo heel vriendelijk maar soms moet je het op een andere manier proberen als t niet meer op de vriendelijke manier lukt ..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:55

Alle "mechanische" hulpmiddelen en halsters zijn maar lapmiddelen voor het echte probleem : foute rangorde zij denkt dat zij leider is en zijn zin mag doen. Ik vermoed dat dit lostrekken niet het enige probleem is maar dat er nog wel andere zijn ofwel nog gaan komen.
Ik denk dat jullie moeten beginnen met het "opvoeden" van jullie pony, Het is nodig dat jullie pony haar plaats in de "kudde" leert kennen, jullie en haar vormen voor hem een kudde.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jullie moeten leren om de "leiders" te worden en dan zullen jullie terug vertrouwen krijgen in jullie pony omdat jullie dan leren wat jullie moeten doen in alle situaties en jullie pony zal rustig blijven omdat zij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van haar aanvaarden en moeten jullie dan corrigeren maar moeten jullie doen tov haar. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moeten jullie vermijden en bij haar aanmoedigen.
3. Hou jullie strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, zij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat jullie bij jullie pony zijn, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang jullie je pony verzorgen.

Dit zal niet onmiddelijk alle problemen oplossen maar wel zal je na enkele weken verbetering zien in jullie relatie, het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud.
Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
En opvoeden staat los van de rijstijl.

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:59

haay. ik heb ook een haflinger sinds mei. ben ook te braaf geweest etc, toen ik haar net 2 weken had deed ze dat dus ook, de oude eigenaresse vertelde ons om het halster touw 1 keer om de neus heen en daarna onder het halster door te gaan ne daarna meee lopen! het heeft geholpen, na dit een paar keer doen konden we er zelfs zonder het om haar neus heen te doen lopen! grtssss

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:13

weikiki schreef:
de oude eigenaresse vertelde ons om het halster touw 1 keer om de neus heen en daarna onder het halster door te gaan ne daarna meee lopen! het heeft geholpen, na dit een paar keer doen konden we er zelfs zonder het om haar neus heen te doen lopen! grtssss

dat heeft bij mijn pony ook geholpen. Tegenwoordig loopt hij braaf mee!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:59

ik zou inderdaad eens gaan kijken of je niet iemand in de buurt heb die verstand heeft van grondwerk die je daarbij zou kunnen gebeleiden. even zoeken of er bij jij in de buurt een intrctrice voor is. denk dat je daar een hoop baat bij hebt. dan leert je paard, dat jij de leider bent dus dat ze niet door jou heen mag lopen.
bij ons op stal hadden we ook zo'n pony, die is nu een half jaar aan het lessen, bijna elke week á 30 euro p/u. kost wat maar dan heb je ook wat. paard is echt zo lief nu. ze is in omgang en in karakter echt positief veranderd! echt een aanrader.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:04

Ja daar ben ik eigenlijk heel makelijk in
mijn veulentje doet het ook maar daar doe ik het niet bij die kan ik gewoon houden
maar ik heb een keer een merrie gehad die dwars door alles heen liep
hoofdstel,hengstenketting,montirobberts halster,freestyle curses

ik was het hartstikke maar dan ook hartstikke zat!
en heb een gewoon halster touw aan het halster gemaakt en een hengsten ketting door de mond
niets ana het handje als mevrouw normaal doet dan was er niets aan de hand maar zodra ze flink begon te trekken druk op de ketting reageerde ze hier niet op dan maar even op je tanden bijten en es een flinke ruk eraan 2 of 3 keer gedaan mevrouw bleef altijd netjes naast mij lopen aan een gewoon halstertouwtje Heb der nooit maa dan ook nooit meer last van gehad

En ja mensen jullie vinden dit natuurlijk ook zielig ik vond het ook zielig moest even op mijn tanden bijten maarja op een gegeven moment is genoeg genoeg....
ook mijn gedult raakt op

MAar ik zou eerst ook iemand inschakelen met grondwerk enz

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:07

Ik zou een gewoon spring/dressuur zweepje in je hand nemen die je eventueel voor het hoofd houdt, zodra ze voor je uit gaat lopen een klein tikje tegen dr neus. Dit proberen af te bouwen en natuurlijk belonen wanneer ze het goed doet!

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:29

hier heb ik inderdaad ook last van!
nu is het al wat minder maar mijn vader kon hem zelfs ook nooit houden. :o erg frustrerend.
op een moment zijn we met pakken het halster en los bitje wat je er zo bij het hoofstel ook in kon doen met gaan lopen.
Zodat op het moment dat we het aan voelde komen al meer controle over hem konde houden, en het af en toe konden voorkomen.
Dat hebben we zo'n 1.5 jaar gedaan schat ik. En werd het keer op keer beter door het ook iedere dag te blijven herhalen.
Inmiddels ben ik ook wat groter geworden en kan ik hem ook houden :D ik heb veel met hem aan de hand gelopen in de wei, bak enz.
dat jij de baas bent en niet hij!
Rij je ook op je haflinger? Ik in ieder geval wel en merk bij meerdere dingen gewoon dat hij echt niet wil luisteren.
Ook wat hij bij het pakken uit de wei heeft gedaan dus.
dus ik ben nog lang niet klaar, maar krijg er hulp bij!
Succes

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:12

Met dingen als "aan het bit rukken" en "scherpe halsters maken van strotouwtjes" maak je misschien meer kapot dan je lief is. Ik zou duidelijk meegaan met het advies wat al meerdere malen is gegeven over een goede cursus en goede begeleiding..Daar schiet je heel wat meer mee op denk ik.. :D