schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonagh

schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:24

mijn pony moonlight schuurt, we hebben nu bezems opgehangen omdat ze het anders tegen muren en paaltjes enz. doet..
ook smeer ik altijd van die zalfjes op haar staart en manen, maar die helpen meestal niet of amper.
hebben jullie nog tips om er vanaf te komen?

Joyce_

Re: schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:36

Pony's zijn over het algemeen hele sobere dieren (moet je geen sportgefokt welshje die hoog in het bloed zit hebben, maar goed), die met héél weinig voer en weinig voedingswaarden goed uit de voeten kunnen.
Teveel suikers, eiwitten, etc, veroorzaken veel jeuk. Dus een hele eiwit- en suikerarme voeding kiezen, dat sowieso :)

Mijn shetje heeft er ook gigantisch last van.. ;(

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:49

Je kunt het bij Moony meestal ook wel merken als je haar een worteltje of appeltje geeft, dan gaat ze bijna meteen al naar de bezems toe en begint ze te schuren.

Nu staan ze bij ons vooral op hooi en af en toe op de wei nog, zolang dat nog kan. Heel soms een bak slobber.

Onze Tinker heeft totaal geen last van schuren, maar bij haar werken die zalfjes enz wèl. Dit vind ik nu het rare want bij onze Welsh werken ze niet. We hebben ook al verschillende middeltjes geprobeerd alleen Moony reageert er gewoon niet of nauwelijks op.

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:08

Dat als je een worteltje geeft en meteen gaat schuren kan bijna niet met de wortel te maken hebben. Eerst moeten de voedingsstoffen nog in het bloed opgenomen worden.
Ik heb een soort van creme die bij de DA verkrijgbaar is. Mijn paard had ook last van schuren, kon met allerlei dure zalfjes aankomen maar die van DA is toch het beste. Weet je zeker dat hij geen exceem heeft?

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:08

Toen mijn pony schuurde had ze last van wormen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:16

Welke zalfjes werken is gewoon een kwestie van uitproberen. Weet niet of de pony ook last heeft van schilfers? Anders zou ik ze eens wassen. Want door de verschillende middelen die je gebruikt kunnen ze ook meer gaan schuren. Als die van mij last heeft van schilfers was ik ze met hondenshampoo tegen schilfers van de DA. Werkt erg goed daarbij heb ik toen ook nog spul gekregen wat ze voornamelijk ook bij mok gebruiken om ze geloof 14 dagen mee in te smeren en daarna was het eigelijk wel helemaal over. Mocht trouwens niet langer dan 14 dagen anders kon ze er weer schimmel van krijgen.
Dus misschien kan je gewoon eens langs de dierenartsen praktijk gaan en advies vragen. Dan zullen ze je vast wel iets kunnen mee geven.

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:16

Ik gebruik befix. Smeer het op mijn paard dr staart en het helpt uitstekend :) . Wel regelmatig gebruiken, anders heb je na enige tijd niet veel resultaat meer .

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:21

Soms kan het ook komen door een droge huid. Dan helpt dagelijks 1 a 2 maal per dag insmeren met baby olie ook wel..

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:46

Je kan ook talkpoeder op de plaatsen doen waar het paard schuurt.
Mijn ervaring daarmee was super.

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:38

mijn pony schuurt ook wel is , zomers gebruik ik dan een exceem deken , en swinters doe ik er ook wel is babyolie op dat werkt ook wel goed bij hem ;)

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:42

Wij hebben een shet die schuurt ook erg.
Ze heeft op haar kont ook een gedeelte met korte haren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:49

Als die van mij zo'n periode heeft spuit ik natuurazijn (de bruinige) op haar staart. Dit haalt de jeuk weg.
Vraag me niet hoe ik hierbij gekomen ben. Weet het namelijk niet meer!!
Ik doe het al 13 als ik zie dat ze geschuurd heeft. Hierna heeft ze blijkbaar geen jeuk meer want ze schuurt dan niet meer.

Succes!

U2andI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:00

Mijn paard schuurt ook, hij heeft last van exceem, heb nu een spciale exceem deken, nu schuurt hij nog wel maar veel minder en het richt minder schade toe...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:27