jong paarde voor de eerste keer buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

G_core

jong paarde voor de eerste keer buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:14

hallo, ik heb een jong paard van 3,5 jaar. ik rij ermee in mijn (kleine) piste, maar ik zou graag buiten gaan rijden. Zo dat hij ook wat meer conditie krijgt. Maar mijn weide ligt naast de ring in Herentals. De geluiden van de auto's enzo is hij wel gewoon en hij is niet snel bang. Maar als ik naar het bos wil moet ik eerst een stukje naast de ring wandelen. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Eerst korte stukjes naast de ring en zo verder en verder gaan. En moet ik helemaal alleen gaan, of mag er iemand naast mij en men paard lopen die men paard ook vast heeft met een touw?
alvast bedankt voor jullie hulp.
groetjes Kathy

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:17

ik zou zeker niet alleen gaan, iemand die hem vasthoud moet wel ervaren zijn want als hij/zij loslaat en er bengelt een touw aan is dat natuurlijk ook gevaarlijk..ik zou gewoon iedere keer een klein stukje verder gaan.Het liefst samen met een ander braaf paard waar je achteraan kan lopen (paarden volgen elkaar graag en zo kan je paard steun vinden)en iemand op de fiets voor de zekerheid.suc6

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:18

Ik zal pas naar het bos gana om te rijden als hij verkeersmak is. Je kan hem dat gaan leren door ernaast te gaan lopen en dan gewoon langs de ring gaan wandelen. Ook kan je als je weet dat het gras goed is naast de ring laten grazen zodat hij aan dat geluid went. Zodra hij dat niet meer eng vind kan je het bos in lopen als je ernaast loopt. als hij dat ook niet meer eng vind kan je erop gaan. Kijk wel uit. en veel succes. Leer hem ook alvast aan paraplus en dat soort dingen wennen je weet het nooit in het bos.

Qimm

Re: jong paarde voor de eerste keer buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:21

Ik heb, toen Zafira net ingereden was, bijna alleen maar buiten gereden om dezelfde reden, een te kleine rijbak.
Dat ging prima, ik had niemand om met me mee te gaan, niemand te voet en niemand te paard.
Je moet wel een beetje je verstand gebruiken natuurlijk. Ik ben begonnen op een zondag om zo iig het grote verkeer te vermijden. Veiligheidshesje aan en het verkeer gebaren rustig aan te doen. Dat ging prima. Het bleek al snel dat madam (godzijdank) nergens bang voor was.
Ik reed toen met dubbele teugel, 1 aan get bit, 1 aan de neusriem (speciaalhoofdstel) Zodat ik in een noodsituatie niet aan het bit hoefde te trekken (dat zorgt bij jonge paarden vaak alleen maar voor nog meer paniek)

maar als je de kans hebt, zou ik zéker iemand meenemen!!

LoveJorre1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:24

Ik zou eerst met hem aan de hand lopen, als hij daar normaal op reageerd kan je er ook wel op en neem je de eerste keer iemand mee voor ernaast die hem altijd nog beet kan pakken, zo zou ik het doen, succes!

annebora45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:18

neem iemand mee

LifeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:04

Ik ben met een jong paard ook weleens voor het eerst naar buiten geweest. Het belangrijkste is het vertrouwen en dat je ontspannen bent. Paarden kunnen namelijk erg reageren in een gespannen omgeving. Neem iemand mee die hem eventueel vast kan houden. Of ga met een ander paard, waarvan je zeker weet dat hij helemaal niks doet. Dan kunnen ze op elkaar inspelen, vooral jouw jonge paard heeft daar denk ik veel profijt van.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:13

Daarom ben ik een voorstander van paarden vroeg genoeg laten wennen aan 'buiten' (wandelen) en in een BUITENBAK INRIJDEN (en niet telkens in de binnenbak longeren en rijden) want vervolgens is het paard in de buitenbak een hittepetitje en denkt men er niet eens aan om een buitenritje te maken.

Ik zou eerst gewoon lekker gaan wandelen met hem, evt achter een ervaren paard+ruiter aan.. Is tie super braaf, volgende keer erop en dan is het idd slim om weer dat ervaren paard mee te nemen en zo langzaam opbouwen! Succes!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:14

ik ga met een jonge pony eerst lekker in de bak rijden en wanneer ik denk dat hij lekker ontspannen is en ik goed kan sturen en er een rem op zit dan ga ik een stukje naar buiten.
meestal dus ook op een zondag i.v.m minder groot verkeer.
gaat dit goed dan ga ik elke keer een stukje verder.
het gemakkelijkst is natuurlijk wanneer er een pony meegaat die alles al kent.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:58

Mijn eerste paard had ik op oudere leeftijd gekocht en het "geluk" dat er een paard op stal kreupel was die op het harde moest stappen. Gezellig meegegaan en geen problemen gehad, dit was op een fietspad naast een weg waar 80 gereden wordt. Mijn huidige rijpaard heb ik al van veulen en heb haar na het spenen regelmatig mee de weg op genomen. Op het moment van beleren was de weg op gaan dan ook geen moeilijk punt meer.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:16

Wandel je nooit met hem??
Als je er naast loopt heb je net ff wat meer te zeggen, tenminste dat vind ik en je ziet ook meteen hoe hij op de weg reageert.
Het is ook handig idd om met een ander braaf paard weg te gaan die een goed voorbeeld geeft. Maar let alsjeblieft op dat je zelf ook heel rustig bent. Ik weet precies hoe het is als je paard ongecontroleerd gaat rennen omdat je van haar schrikreactie wat schrikt! :\

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:17

Het ligt een beetje aan het onderling vertrouwen wat je hebt.

Van Devdan weet ik dat hij doodnuchter is, daar ben ik gewoon op een dag de poort uitgereden in mijn uppie en heb even naar binnen geroepen dat als ik over een uur niet terug was, ik ergens langs de vaste route lag en mijn paard los rondkletterde.

Grandeur is iets kijkeriger maar blijft wel altijd gehoorzaam bij mij, dus daar ook genoeg vertrouwen.

Mijn eigen paard is een paard wat echt heel fel uit de hoek kan komen en dan echt link is, daar heb ik urenlange wandelingen aan de hand mee gemaakt tot ik zijn reacties kon voorspellen. Toen met andere (brave) paarden mee naar buiten en op een dag vond ik ons stoer genoeg om ook alleen weg te gaan. Nu moet ik het weer opbouwen, na meer dan een jaar niet naar buiten moeten we eerst weer wat aan elkaar wennen voor ik de uitdaging aanga.

Future moet haar buitendebuut nog maken, maar zij hangt sterk aan andere paarden en is te groot om aan de hand fijn te hanteren dus dat wordt een debuut met andere paarden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:24

Dit is meer iets voor BRT.
Daarom een verplaatsing van TAO-->BRT.

G_core

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:01

alvast heel hard bedankt voor jullie reacties, vanaf dat het weer weer beter is ga ik er aan beginnen! ik zal jullie zeker laten weten hoe het is verlopen.

rodoldeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:00

ik zou zowiezo wel iemand meenemen, het liefst te paard (een evaren paard) waar je jonge paard rustig bij blijft. Stel er gaat iets mis heb je altijd nog iemand bij je!