magere merrie , deken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

magere merrie , deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:10

Hoi,

ik heb sinds 2 weken een heel magere merrie gekocht. Zij is 6 maanden drachtig en heeft nog een veulen aan de voet van 7 maanden. Nu ga ik het veulen zo snel mogelijk spenen, maar intussen zit ik met een vraag . Ze voorspellen -15° . Zou ik deze merrie een winterdeken opdoen ? Ze is volgens mij bijna 200 kg te mager ,elk botje zie je steken. Momenteel staat ze zonder deken . Het is een kruising pinto arabier, ze heeft wintervacht, maar niet heel veel.

Wat voor deken zou ik er het beste opleggen ?

Caira

Re: magere merrie , deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:13

geeft ze aan dat ze het koud heeft?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:18

Een paard die te mager is die moet veel moeite doen om zichzelf warm te kunen houden. En als er ook nog s een veulen bij loopt, dan heeft zo'n dier t behoorlijk zwaar in zo'n vrieskou.
Zou dus inderdaad voor een deken gaan!! Je kunt zelf t beste bekijken wat je erop gaat doen, maar mss een 200 grams ong?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:21

ik zou dit paard zeker weten een deken op doen,kan ze haar energie in haar eigen en veulens groei steken ipv in proberen warm te blijven met haar magere lijfje. een waterdichte 300 grams deken is vast niet te warm denk ik,maar dat is een kwestie van proberen. ik heb laatst een nieuw paard op stal gekregen die nog geen dek op had,maar die had t lekker onder een 300 grams die ik haar meteen opgelegd had.en inmiddels staat ze met 2 dekens op omdat t zo streng vroor. succes er mee hoor, groetjes deess

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:23

Ik zou in dit geval met een deken gaan werken. Maar als er nog een veulen bijloopt die ook nog bij haar drinkt zou ik die ook gaan spenen, hij trekt de merrie onnodig leeg. Ze heeft alle energie nodig voor zichzelf en voor haar nieuwe veulen.

Uit elkaar halen dus. Dan is het risico ook niet zo groot dat het veulen met een been oid in de singels van de deken van de merrie blijft hangen...

Qua gewicht zou ik voor een 300 grams deken gaan. En hou er rekening mee dat, als je eenmaal met een deken gaat werken, het dier deze deken het beste ook de rest van de winter op kan houden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-12-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:23

Inderdaad, zoals Livetime al zei; een mager paard doet meer moeite om zich warm te houden. Een winterdeken lijkt mij ook een goed idee. Misschien + onderdeken?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:26

Caira schreef:
geeft ze aan dat ze het koud heeft?

mager,drachtig, -15 graden. t spijt me wel maar waar lees jij overheen?? dit is toch geen geval van wachten tot ze gaat bibberen? voorkomen is beter dan genezen,en in dit geval is een deken ws haar reddding , en geen luxe maar van levensbelang. sorry hoor,vind je vraag erg raar :o

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:27

Momenteel niet. Het heeft hier al -10 gegeven en toen heb ik ze onder een fleece waterdicht dekentje gezet met een wollen deken onder. Nu heeft ze niets op , maar het is momenteel ook 10 graden buiten.

Ik zou niet willen dat ze ziek wordt. Ze heeft echt niets vet aan haar lichaam. Ook zat ze vol wormen, er komen er momenteel nog uit. Misschien nog eens ontwormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:30

Ruwvoer is als een kacheltje van binnenuit, heeft ze daar onbeperkt toegang toe?
Nog een keer ontwormen is zeker niet verkeerd, heeft de dierenarts al gekeken op eventuele bloedwormen? Met de dracht moet je uitkijken wat je haar geeft.

En nogmaals, veulen spenen, die kan nu voor zichzelf zorgen en heeft de merrie niet meer nodig.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:31

Ik zou het veulen heel graag spenen, maar momenteel is het even niet mogelijk , en alleen wil ik hem natuurlijk niet zetten. Als alles meezit kan ik hem volgende week alleen zetten.

Jullie zouden dus een 300gr nemen. En wat als het terug warmer wordt ? Deze laten liggen als ze het er niet te warm onder heeft. Zouden jullie dit nu al opleggen ? Of afwachten tot het wat kouder wordt ?

Ik heb haar andere dekens gisteren afgedaan en ben rond een uur of 1 s'nachts nog eens gaan voelen . De merrie stond met haar oortjes vooruit hooi te eten en ze had het niet koud. Vanaf morgen zou het terug kouder worden. Misschien voor deze nacht al opleggen? Vrijdag zou het -15 hier worden.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:32

Lekker een deken op doen, goed voeren EN VEULEN ERAF HALEN Dit mag al na 4 maanden, veulen gaat steeds meer eten, zo gaat je merrie kapot!!!!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:34

Alle hands aan dek bij zo'n merrie:

Onbeperkt ruwvoer, goed ontwormen, vitamine-spuit wellicht ook geen overbodige luxe, nu al de merriebrok en ja...
Ik deed er ook een deken overheen. Geen 300 grams meteen (beest zal het veel te warm krijgen, die is nu immers niet gewend) maar gewoon een staldeken, bij het naar buiten gaan een ongevoerde regendeken daar overheen.

Veulen van 7 maanden zou ik er absoluut vanaf halen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:35

niet 'misschien' nog eens ontwormen hoor,maar zeker! is echt van enorm belang. dat zal haar enorm helpen om er weer wat boven op te komen. dat veulen wat er bij loopt zuigt haar leeg,en elke minuut er bij laten is nu ook te veel. hoop dat je haar goed kan helpen haar zelf en haar volgende veulen nu voorrang te geven.groetjes deess

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:36

Ik zou ook een deken opdoen, aangezien ze en erg mager is en drachtig is en ze nog een veulentje erbij heeft lopen die dus ook bij haar (nog) drinkt.

Zelf zou ik 200 gram opdoen. Je moet er wel rekening mee houden dat je het dan niet zomaar eraf kan halen. En als je eenmaal met dekens begint moet je wel de hele winter doorgaan.

Heeft ze wel onbeperkt ruw voer? En ontworming etc al gehad? Je kan haar ook een vitaminespuit geven voor de extra vitamientjes.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:37

Ze heeft onbeperkt ruwvoer . Heeft een vitaminenspuit gekregen, is ontwormt. Dierenarts komt binnenkort langs. De merrie was te zwak in het begin om haar inentingen te krijgen, maar is al enorm aan het opknappen. Het vet er aan krijgen is een andere zaak.

Veulen wordt uiteraard zo snel mogelijk gespeent. Het is voor het moment nogal moeilijk. Hij kent geen mensen en is niet zo snel te vangen. We hebben hem intussen al een paar keer vast kunnen nemen en hij heeft een halstertje aan. Volgende week wordt hij bij mijn fjordenveulentje van 7 maanden gezet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:05

Nogmaals, met dekens werken en een veulen aan de voet vind ik persoonlijk heel eng. Als het veulen echt in de singels vast komt te zitten kon je weleens geen veulen meer hebben. Je hoeft ze niet buiten roepafstand van elkaar te halen, als hij maar niet meer drinken kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:07

Tiahastrona schreef:
Lekker een deken op doen, goed voeren EN VEULEN ERAF HALEN Dit mag al na 4 maanden, veulen gaat steeds meer eten, zo gaat je merrie kapot!!!!!!

Vier maanden vind ik dan nog erg vroeg om te spenen. Hoe langer bij de merrie, hoe beter, maar dat moet niet ten kostte gaan van de merrie.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:18

Lekker een deken opdoen! Anders moet ze veel te veel energie steken in zichzelf warm houden. Ook zou ik het veulen spenen, want ook dit kost veel energie.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:20

Ik zou een 200 grams op doen.
En niet gelijk een dik deken aangezien ze nu zonder staat.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:17

Merrie heeft juist haar ongeboren veulen verworpen. Jammer, maar misschien beter voor de merrie. Ze at nog heel goed en heeft het momenteel lekker warm. Het is hier 5 ° , zou ik haar nu een deken opleggen ?

Ze is juist nog een keertje ontwormt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:36

bayaatje schreef:
Merrie heeft juist haar ongeboren veulen verworpen...

Sneu, maar niet geheel verwonderlijk gezien de omstandigheden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:39

Heel jammer dat ze haar veulen heeft verworpen. Ik zou een deken opdoen. Is het veulen al gespeend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:44

Erg dat ze haar veulen heeft verworpen. Ik zou zsm het veulen afspenen en doe de merrie idd een waterdichte winterdeken op.
Onbeperkt toegang tot ruwvoer en ik zou haar merrie of veulenbrok gaan bijvoeren. Al haar energie gaat zitten in het zichzelf warm houden, niets gaat naar haar vetopbouw. Dus help haar een beetje met het warmhouden middels een deken, dan kan zij wat energie in haar vetopbouw steken, aangezien ze dat wel nodig heeft, omdat ze dat dan minder in haar warmte hoeft te steken. Maar het veulen moet erbij weg.

miawallace

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:01

Zeker weten een deken opdoen. Magere paarden hebben het met deze temperatuur echt niet prettig!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:38

Zeker weten!!

Veulen z.s.m. afspenen, merrie lekker inpakken (ik denk dat 200 a 300 gram goed is voor haar) en goed en royaal ruwvoer voeren.

Succes ermee!!