Pff, hengstig..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Pff, hengstig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 18:34

Hoi,

Mijn verzorgpony is zo super hengstig! Echt vreselijk irritant.
Met rijden gooit ze er met de pet naar, vandaag ging het iets beter maar nog niet zoals normaal.

Ze staat zonder halster in de wei, en dan wil je dr dus pakken :+ komt ze aanlopen, ga ik naast haar staan pak ik haar neus en dan gooit ze dr hoofd omhoog en gaat ze er vandoor.
Nou mooi niet dus dat ik haar nog krijg!! :(

Ze is ook nog is vreselijk chaga! Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze met rijden weer normaal doet en dr pakken?
En nu gaat ze met halster in de wei. En hoelang duurt hengstig zijn? :+

top_kwpners

Re: Pff, hengstig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:06

Hengstig zijn kan erg verschillen, mijn oude verzorgpony was soms een week hengstig, soms maar 2 dagen! Dus verschilt nogal!

Heb je geen stal tot je beschikking? Vooral in de wei moet je niet opgeven! Ga door tot je haar te pakken hebt!
Stop anders wat lekkers in je hand, en als ze aankomt het lekkers geven en wat laten uitsteken in je zak en dan gaat ze als het goed is vanzelf naar je zakken, en dan kan je haar zo het halster om doen.

Met het rijden zijn ze altijd wat chagarijniger of soms ook drukker als normaal! kan je niks aan doen, maar je moet je er eigenlijk weinig van aantrekken, maaar hou wel die discipline in het rijden.

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:54

Ik ken een heel goed wonder middel hiertegen ;)

Leen van iemand hier in de buurt een hengst van ongeveer hetzelfde formaat.
Laat ze beide een paar dagen op de wei. Haal hem eruit en je bent 11 maanden van het probleem verlost, en het leukste is nog dat je nog een gratis paardje bijkrijgt. _/-\o_

_O- Sorry kon het niet laten :+

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 11:46

Haha, nee dat zijn we niet van plan:P

Ik neem altijd al een snoepje mee naar de wei, maar zodra je het halster om wil doen smeert ze hem en maakt ze er ook echt een spelletje van:O Maar nu staat ze lekker in de stal mèt halster.

En gister wou ik haar in de stal doen, zelfde probleem.
Dus eerst 2 andere pony`s gedaan en dan denkt ze hmm, toch maar even kijken en dan probeer ik het halster omtedoen, en weg is ze weer, dus ik heb haar de stal in gejaagd en dr flink op dr donder gegeven en iets minder voer gegeven..

Ze is sowieso iets schuw in de stal, en gister vond ze het dus echt niet leuk, ik sprak dr alleen boos aan maar dat helpt al:P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:28

Ik vergelijk het altijd een beetje met m'n eigen ongesteldheid =P
Je bent chaggie, hebt echt geen zin om fysiek werk te verrichten, maar knuffelen kan dan wel =D

Mijn paard wordt ook altijd erg knuffelig als ze hengstig is, zolang ze maar niks hoeft te doen.
Dus op die dagen dat je het merkt, krijgt ze een knuffeldagje^^

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:37

Sassol schreef:
Ik vergelijk het altijd een beetje met m'n eigen ongesteldheid =P
Je bent chaggie, hebt echt geen zin om fysiek werk te verrichten, maar knuffelen kan dan wel =D

Mijn paard wordt ook altijd erg knuffelig als ze hengstig is, zolang ze maar niks hoeft te doen.
Dus op die dagen dat je het merkt, krijgt ze een knuffeldagje^^

Maar dat was ik niet van plan, als ze dan chaga is dan ga ik haar lopen vertroetelen, dat doe ik als ze lekker braaf is geweest :D
Ik heb bijv. afentoe ook geen zin om 3 stallen uittemesten. Jammer dan ;) Wat ze nu doet is puur geen zin hebben..
Terwijl ze vrijdag en zaterdag stilgestaan heeft.. en vandaag ook dus.. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:40

Ik denk dat TS nog niet zoveel ervaring heeft met wat hormonen in je lijf kunnen doen, met haar 11 lentes :+
De ene merrie heeft wat meer "last" van de hengstigheid dan de andere. Leer er mee leven of zoek een ruin als verzorgpaard is het enige advies dat ik je hierbij kan geven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:40

ik weet niet hoelang je dr al verzorgt? als dit pas de eerste keer hengstigheid is van dr die je meemaakt.
vrees dat je dr weinig ana kan veranderen aan haar gedrag, zo is ze nou eenmaal, het enige wat je akn doen is er mee leren omgaan.
waarschijnlijk is jou band met het paard ook nog niet helemaal top en rent ze daarom ook voor je weg.
probeer die band eerst te verbeteren.
maak aan haar duidelijk dat je niet altijd alleen maar komt om te werken, dus ga gewoon eens een paar keer lekker alleen tuttellen, dat zal ze vast ook heel fijn vinden en dan ziet ze dat je niet alleen komt voor de vervelende dingen. denk dat dat al een hoop zal kunnen schelen in het probleem met het vangen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 12:29

Ik heb haar zelf ingereden en ze is heel erg veranderd, ze was eerst schuw en ze heeft mij dus wel vertrouwd. Dus we hebben zeker een goede band.

Ik verzorg haar van af april. Dit is de 3de x.
Gister heb ik met haar gewandeld gepoetst en dat soort dingen... Maar ik rijd idd wel vaak.

Bedankt voor jullie reacties!:D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:52

sabina1998 schreef:
Maar dat was ik niet van plan, als ze dan chaga is dan ga ik haar lopen vertroetelen, dat doe ik als ze lekker braaf is geweest :D
Ik heb bijv. afentoe ook geen zin om 3 stallen uittemesten. Jammer dan ;) Wat ze nu doet is puur geen zin hebben..

Het bekende fenomeen. Ik vraag me dan af waarom ze er geen zin in heeft. Als zij elke keer met tegenzin gaat rijden, lijkt me dat ook niet helemaal de manier toch? Zou er dus voor zorgen dat je paardje er wél zin in heeft.
Daarbij zit een paard anders in elkaar dan een mens, denkt anders, dus jouw 'geen zin hebben' en het 'geen zin hebben' van je paard kun je niet vergelijken;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:04

een vos paardje van mij heeft ook lastig met hengstigheid. ik heb het opgelost door regumate te geven.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:15

Sassol schreef:
sabina1998 schreef:

Het bekende fenomeen. Ik vraag me dan af waarom ze er geen zin in heeft. Als zij elke keer met tegenzin gaat rijden, lijkt me dat ook niet helemaal de manier toch? Zou er dus voor zorgen dat je paardje er wél zin in heeft.
Daarbij zit een paard anders in elkaar dan een mens, denkt anders, dus jouw 'geen zin hebben' en het 'geen zin hebben' van je paard kun je niet vergelijken;)

Ze gaat zeker niet met tegen zin rijden als ik maar blijf afwisselen ;) Gister heb ik gewandeld , vandaag alleen gepoetst en morgen ga ik denk ik springen. Ze liet zich weer inet makkelijk pakken maar met een tip van een vriendin, niet naar haar omkijken en andere pony`s aaien. En met de rug naar ze toe staan *D

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:57

Ook mijn lease friesje is hengstig.
Van lomp beest is het nu net een stermerrie 1e premie paard :+
Ze hoeft nu niet alleen in de stal te staan want dan breekt ze het af, komt de enter NRPS aan haar staat, gaat daar een plasje hoor :+
Met grond werk was ze ook nog wel frisjes, totdat ze erachter kwam dat het gewoon niks hielp om haarzelf zo op te jutten, ik bleef toch wel doen wat ik van plan was,
maar ik denk dat het rond 2 dagen wel weer over is. Godzijdank :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:18

sabina1998 schreef:

Ik neem altijd al een snoepje mee naar de wei, maar zodra je het halster om wil doen smeert ze hem en maakt ze er ook echt een spelletje van:O Maar nu staat ze lekker in de stal mèt halster.

Dus eerst 2 andere pony`s gedaan en dan denkt ze hmm, toch maar even kijken en dan probeer ik het halster omtedoen, en weg is ze weer, dus ik heb haar de stal in gejaagd en dr flink op dr donder gegeven en iets minder voer gegeven..

Ze is sowieso iets schuw in de stal, en gister vond ze het dus echt niet leuk, ik sprak dr alleen boos aan maar dat helpt al:P

Sorry? Als jij later ongesteld bent, dan mag ik hopen dat je hier nog 's aan terugdenkt en dat je dan erg blij bent dat je ouders dat niet bij jou doen als je sikkeneurig bent door je hormonen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:42

phormicola schreef:
sabina1998 schreef:

Sorry? Als jij later ongesteld bent, dan mag ik hopen dat je hier nog 's aan terugdenkt en dat je dan erg blij bent dat je ouders dat niet bij jou doen als je sikkeneurig bent door je hormonen.

Ja maar als ik over me heen laat lopen komt het echt niet goed. Dan loopt ze ook letterlijk over je heen bewijze van, ze kan enorm onbenullig zijn..

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:41

minder eten geven heeft sowieso geen nut..
ze denkt echt niet; oh, ik heb minder eten dan normaal dan heb ik vast iets fout gedaan..
zo denken paarden niet !

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 16:47

AliceTwingo schreef:
minder eten geven heeft sowieso geen nut..
ze denkt echt niet; oh, ik heb minder eten dan normaal dan heb ik vast iets fout gedaan..
zo denken paarden niet !

Gewoon een handje eruit gepakt, nou en? :+

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:05

dat heeft gewoon geen enkel nut..

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:13

AliceTwingo schreef:
dat heeft gewoon geen enkel nut..

Nee, daar heb je gelijk in. Maar als je een pony beloond met eten helpt t wel..

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:12

dan moet je het anders doen..
als je een pony met voedsel beloont door hem iets meer in zijn bak te geven (1 handje) dan koppelt hij dat ook niet..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:48

Ikzelf heb een merrie van 23 die heel vaak hengstig is en echt merrie gedrag vertoont. Dominant naar andere paarden e.d.
Nu heb ik van VSM, Brons Cure om de hormoonhuishouding te reguleren. Ikzelf geef het pas sinds een week dus heb nog geen resultaat, maar ik hoor er alleen maar positieve berichten over.

Ik vind 3x hengstig in 9 maanden wel weinig. Ook dan schijnt dit homeopatische middel goed te werken. Bijv. voor merries die lastig hengstig worden en zo.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:25

Ik heb geen idee waar je het over hebt, sorry. hihi

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:00

Zoals eerder gezegd kan je hengstig zijn een beetje vergelijken met ongesteld zijn. Dan heb je gewoon geen zin in moeilijke dingen en gezeur aan je hoofd. Wat ik dus zou doen is gewoon rekening houden met de hengstgheid en gewoon niet teveel verlangen. Zolang jij eigenlijk weet dat je pony niet in topvorm is en toch dingen gaat verlangen, kan het rijden alleen meer tegenvallen en breng jij je frustraties over op je pony en wordt ze nog dwarser. Ik zou gewoon een hele boel makkelijke figuren rijden, voltes, slangevoltes, gebroken lijnen en gewoon het rijden die dagen dat ze hengstig is op een iets lager pitje zetten. Dit heeft namelijk niks te maken met belonen of niet van slecht gedrag, dit heet gewoon je training bijstellen waardoor het rijden leuk blijft.

Succes ermee! ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:07

Ik heb hier ook last van, enige wat ik denk is: arm beest :=
Ben zelf bekend met behoorlijke menstuatieproblemen, en als ik dan madam zo zie vind ik het echt sneu, waarom kan dat mormeltje niet aan de pil :o

Maar dat voer weghalen lijkt me wel erg nutteloos, paarden kunnen niet bijzonder goed tellen dus ze merken echt niet of er nu 20 brokjes minder inliggen of niet.
Voedselbeloning is wel voedsel of niet voedsel, daar tussenin zit gewoon niets..

naar mijn idee heb je 2 optie's:
-haar laten, beetje respect voor de hormoontjes en het even rustigaan doen
-de DA bellen en kijken of er hormonaal wat mis mee is(maar dat is alleen zinvol in extreme omstandigheden)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:11

een handje eten uithalen helpt echt niet, die pony snapt daar niets van hoor.

ik heb hier ook zo'n verzorgmerrie staan. Niets mee aan te vangen als ze hengstig is, dus die laat ik ook gewoon met rust. Ze is zo al wantrouwig genoeg, erop roepen maakt het enkel erger.
En ze is heus niet de eerste merrie die ik ken, die zich zo gedraagt tijdens haar hengstigheid.

Mss is dat voor jouw paardje ook wat ze nodig heeft, gewoon wat meer rust op die momenten.