iemand info over het dragen van sporen ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kristinaaa97

iemand info over het dragen van sporen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:40

hoi bokkers!!
ik ga (voor het eerst) sporen dragen maar weet eigenlijk niet welke ik moet kopen..
ik dacht zelf knopsporen maar weet niet zeker :$

dus wilde even aan jullie vragen wat voor sporen jullie me aanraden als "beginnend sporendrager"

als je een tip hebt graag even reageren.. en als je dat doet alvast bedankt!! ;) :D

mvg Kristina

Lovelatisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:58

Als je met een spoor wilt rijden is het belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt, zodat de spoor niet onbedoeld in de buik van je paard drukt.
In de dressuur op niveau M en Z zijn sporen verplicht. Dummysporen en sporen van hard plastic zijn bij de paarden ook toegestaan. Een spoor hoort als hij scheef staat naar binnen en naar beneden te wijzen. Bij het riempje van de laars hoort het gespje aan de buitenkant. De meningen over het al dan niet nodig en rechtvaardig zijn van sporen zijn verdeeld.
Er zijn sporen met wieltjes. Wielsporen kunnen grove tanden hebben, fijne tanden hebben, of glad zijn. Het principe van een wielspoor is dat het wieltje wegdraait als het spoor tegen de buik aan wordt gehouden. De ruiter houdt de bal van z’n voet op de beugel terwijl hij zijn hiel een stukje optilt. Het nadeel van een wielspoor is dat het wiel stroef kan worden door viezigheid of roest. Een wielspoor moet dus goed worden schoongehouden

Knopsporen, bloksporen, stompe sporen en hamersporen
Knopsporen zijn sporen waarbij het uiteinde een knop is. Bij stompe sporen heeft het uiteinde dezelfde dikte. Een hamerspoor heeft een uiteinde in de vorm van een hamer. Een blokspoor heeft, zoals de naam al zegt, een uiteinde in de vorm van een blok. Knopsporen, bloksporen, stompe sporen en hamersporen zetten zich meer vast tegen de buik van het paard. De kracht wordt bij deze sporen minder goed verdeeld dan bij een wielspoor omdat het contactoppervlakte kleiner is.

Spoor met bumper
Bij de zogenaamde ‘bumper spurs’ hebben niet alleen een uiteinde met knop, blok, steel, hamer of wiel. Deze hebben echter aan de binnenkant de zogenaamde bumper. Dit is een soort golvend randje van plastic of metaal met drie toppen in de richting van de buik. Meestal zit er aan de voorkant van het spoor, dus waar het spoorriempje zit bevestigd, nog een knop of wiel. Sommige sporen met bumper hebben aan elke boog in de bumper nog een horizontaal wieltje.

Dummysporen
Dummysporen zijn sporen zonder knopje of wieltje. Ze zijn helemaal glad. Ze hebben dus in principe geen functie, maar je kunt ze gebruiken als je liever zonder spoor rijdt op een wedstrijd. Vanaf M niveau is een spoor namelijk verplicht, maar een dummyspoor is ook toegestaan. Dummysporen worden ook gewoon voor de show gebruikt.

Zwanenhalsspoor
Bij het zwanenhalsspoor wijst het uiteinde wat naar boven, vooral heel handig als je benen onder de buik komen, zodat het spoor alsnog de buik raakt. Zwanenhalssporen kunnen weer alle verschillende soorten uiteinden hebben.

1994Kaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:47

Ik heb zelf knopsporen en daar ben ik ook meebegonnen.
Ik zou als ik jou was beginnen met hele korte zodat je eraan kan wennen zonder dat je je paard teveel prikt!

LaDonna75

Re: iemand info over het dragen van sporen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:21

Maarre, als je nog niet weet welke sporen je zou kunnen kiezen, is het dan wel wijs om met sporen te rijden???
Nou ja ik rij zelf met een stompe spoor van 3 cm, en tijdens een buitenrit zonder spoor.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:26

Een kort knopspoortje vind ik het beste, meest zachtste spoortje, ben er zelf ook mee begonnen, nu iets langere

ladydevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:22

idd een knopspoortje ik geloof 15mm kun je het beste mee beginnen.
Let er wel op dat je ze niet te snel gaat gebruiken en alleen als extra hulp!
Laat ook iemand vanaf de kant meekijken of je ze toch niet gebruikt, vaak lijkt het of je ze niet gebruikt en je hakken naar beneden en buiten houdt maar gebruik je ze onbewust toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:10

Ga naar een ruitersportzaak en laat je goed informeren over het gebruik ervan ;)
Maar even antwoord op je vraag in de beginpost, ik zou inderdaad een knopspoor gebruiken, mits je een onafhankelijke zit hebt. ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:14

ga idd naar ruitershop en laat je informeren of vraag raad aan je lesgever. een knopspoortje hoeft niet vriendelijker te zijn dan een wieltjesspoor een knopspoor kan ook hard aankomen bij onjuist gebruik.
ook moet je het maar eens proberen of je met een knopspoor op je arm duwt of een wieltjesspoor eroverheen rolt wat jij fijner vind.
succes met het zoeken van de juiste spoor :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:15

Liinn schreef:
Ga naar een ruitersportzaak en laat je goed informeren over het gebruik ervan ;)
Maar even antwoord op je vraag in de beginpost, ik zou inderdaad een knopspoor gebruiken, mits je een onafhankelijke zit hebt. ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kennis in de meeste ruitersportzaken vreselijk slecht vindt :=
"Mijn pony loopt niet door" krijgt als advies een scherper spoortje
"Mijn paard is zo hard in de mond" krijgt advies een scherper bitje
Dat is iig wat ik bij veel, heel veel grote ruitersportzaken hoor. (divo, hypo etc)

@ts:
Bedenk eerst wat de reden is waarom je een spoortje eraan wil... wat kom je met het rijden tegen waarom je denkt een spoortje nodig te hebben?

xxlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:54

dit kun je misschien ook met je instructrise bespreken, dit is denk ik de gene die het jou heeft aangeraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:02

c_alsemgeest schreef:
Liinn schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kennis in de meeste ruitersportzaken vreselijk slecht vindt :=
"Mijn pony loopt niet door" krijgt als advies een scherper spoortje
"Mijn paard is zo hard in de mond" krijgt advies een scherper bitje
Dat is iig wat ik bij veel, heel veel grote ruitersportzaken hoor. (divo, hypo etc)

@ts:
Bedenk eerst wat de reden is waarom je een spoortje eraan wil... wat kom je met het rijden tegen waarom je denkt een spoortje nodig te hebben?

Bij ons in de buurt (drempt bijv.) wordt je echt proffesioneel geholpen en heb ik ook het idee dat er ook daadwerkelijk iemand voor me staat die er verstand van heeft. ;)
Ik weet ook dat dit bij elke ruiterwinkel anders is..