Het leasen van een paard/pony helemaal in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Het leasen van een paard/pony helemaal in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:10

Lastig om dit topic een titel te geven, maar wat mij steeds meer opvalt is het volgende :

Het lijkt wel of het helemaal in is om een paard of pony te leasen, of te verleasen?
Zelf kost het me best moeite om goede geschikte bijrijdsters/verzorgsters te vinden voor 3 lieve makke paarden, die helemaal niks hoeven te betalen.............en dan lees ik steeds meer dat hiervoor geld wordt betaald en dus gevraagd.
Zelf ben ik dit absoluut niet van plan, omdat ik veel liever heb dat iemand eens een handje meehelpt in de verzorging of dergelijke. Maar is dit nou zo "hip" momenteel of ligt dit aan mij?
En voor degenen die een pony leasen, waarom? Heb je op deze manier meer "rechten" dan dat je normaalweg een paard zou verzorgen en rijden?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:12

Ik wou ook een paard leasen , je hebt idd meer het gevoel dat het van jou is. ...
het was wel op een manege !
Laatst bijgewerkt door toot op 29-12-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:12

Ik verleas een pony Puur omdat ik nu naar het buitenland moet..

Ik vraag er geld voor omdat ik dan zeker weet dat de pony goed verzorgt word.. en bij mij gaat het om 7 dagen per week en ze mogen alles doen springen buiteritten wedstrijd nog maar op.. Dus een bijdrage vragen vind ik wel normaal..

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:16

het niet overal mogelijk om een verzorgpaard te krijgen waar je op mag rijden en ook nog goede bak bij is en je zeker weet dat er met respect met je word omgegaan. dus dan betalen veel mensen graag een beetje geld voor zodat je dat wat ik hier boven noemde zo er ook mee word omgegaan en het leasen gaat niet om honderden euros maar voor vijftig euro kun je een leuk paardje leasen en leuke omgangsregelingen treffen!

groetjes!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 30-12-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte tekst verwijderd. Graag voor normale leesbaarheid normale tekst gebruiken.

femmy91

Re: Het leasen van een paard/pony helemaal in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:03

ik heb nu zins een paar weken een verzorgpaard, ik betaal hier niks voor maar help mee met af en toe binnen en buiten zetten en stallenmesten. op marktplaats waren de gratis verzorg paarden wel het snelst weg. wel is het de bedoeling dat ik op eigen kosten les neem, mischien iets duidelijker op internet zetten ?? weet niet waar je het hebt staan??

Flos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:18

Ik vind het persoonlijk apart om geld te vragen voor het rijden/verzorgen van een paard. Ik snap het van de kant van de eigenaar wel, hij/zij wil natuurlijk zeker weten dat het paard goed verzorgt wordt. Maar de echte paardengekken, die door weer & wind naar het paard zouden gaan en er veel voor over hebben, worden hierin benadeeld, dat is wel jammer! Vaak denken de ruiters dat ze meer recht hebben op het paard als zij betalen, maar ik merk in mijn kennisenkring dat daar vaak geen goede afspraken mee worden gemaakt.. Ik denk maar zo:

Je doet wat voor elkaar. De eigenaar heeft blijkbaar niet genoeg tijd om te rijden & verzorgen, de ruiter heeft tijd over om te verzorgen & rijden. Op die manier beteken je iets voor elkaar :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 30-12-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:25

Ik vind het zelf heel logisch dat op een manege geld wordt gevraagd om een paard te verzorgen of te leasen. Het paard moet hiervoor uit de lessen gehaald worden en verdiend zijn geld op deze manier. Wanneer je zelf een paard hebt en een bijrijder zoekt vind ik het erg afhangen van de situatie en het niveau van de ruiter. Kan de ruiter jou paard echt wat bijbrengen zal ik zelfs geld toegeven aan de bijrijder, rijd de ruiter ver onder jouw niveau zal ik eerder geld vragen, zeker als je niet perse een bijrijder nodig hebt.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:25

Ik hoor het ook veel over het leasen, heb het zelf ook gedaan, op een manege, maar was niet echt een groot succes.
Heb verschillende paarden gereden en hoefde er niets voor te betalen. Komt vaak ook omdat die mensen zelf passie hebben voor de paarden en allang blij zijn als iemand ze wil rijden omdat ze zelf vaak geen tijd hebben! Ook wordt het geld vaak gevraagd in vorm van uitmesten en onderhoud van de spullen.
Ben nu ook opzoek naar een paard, maar blijkt nog best lastig. De meesten vragen er niets voor.
Er zijn nog genoeg mensen die er niets voor vragen, vind leasen niet de beste optie.
Denk dat mensen graag willen leasen omdat ze dan zekerheid hebben van een paard. Als jij een verzorgpaard hebt waar je niets voor hoeft te betalen, heb je ook kans dat het zo ineens over kan zijn, is maar net of je dat risico wilt lopen..
Ik ga voor gewoon bijrijden, niet leasen.

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:07

ik woon in een stad en alle paarden in de buurt worden al verzorgd. omdat zoveel mensen gaan verzorgen gaan mensen er ook geld voor vragen. Ik heb nu ook een verzorgpaard en betaal 50 euro per maand en mag er echt alles mee doen het is wel ong 30/45 min fietsen. maar dat heb ik er voor over.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

merel_13 schreef:
het niet overal mogelijk om een verzorgpaard te krijgen waar je op mag rijden en ook nog goede bak bij is en je zeker weet dat er met respect met je word omgegaan. dus dan betalen veel mensen graag een beetje geld voor zodat je dat wat ik hier boven noemde zo er ook mee word omgegaan en het leasen gaat niet om honderden euros maar voor vijftig euro kun je een leuk paardje leasen en leuke omgangsregelingen treffen!

groetjes!

Dan versta ik iets heel anders onder leasen dan jij dat doet.. :')

Bij mijn weten is leasen dus eigenlijk dat jij de eigenaar van het paard word, zonder dat je het aankoopt zeg maar, en blijft het paard van bijv. de manege. (Manege betaald dan ook de ernstige dierenarts kosten e.d.) Je betaald dan elke maand gewoon de volle pond stallingsgeld.. dit paard is dan ook gewoon 24/7 van jou, je tekent hier ook een contract voor en ze worden niet ook nog 'ns in de lessen gebruikt of iets dergelijks.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:23

Een paard of pony leasen is meestal toch nog goedkoper als een eigen paard onderhouden.
Dierenartskosten zijn voor de eigenaar, hoefsmid betaald de eigenaar tandarts, wormenkuur enz enz
Ik denk zelf dat dit de reden is dat er zoveel mensen een paard of pony leasen tegenwoordig.
Hier in de buurt kun je op de manege ook leasen voor het maandelijkse stalgeld maar dan blijft het paard/pony ook nog eens 1 uur per dag meelopen in de manegeles, en toch zijn er mensen die een leaser hebben op deze manier omdat het op deze manier wel haalbaar is om een "eigen" paard te bezitten.

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:56

Ik denk ook dat het met de kosten te maken heeft, geen aankoopkosten, dierenarts etc.
En je kunt dan je pony of paard als 'eigen' beschouwen, zonder rekening te hoeven houden met een eigenaar, die natuurlijk ook wil rijden.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 13:33

zo te lezen gaat het er dan toch om dat je denkt meer rechten te hebben als je er voor betaald.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:45

aliealie schreef:
zo te lezen gaat het er dan toch om dat je denkt meer rechten te hebben als je er voor betaald.

Is ook wel zo.
Omdat je er voor betaalt kan je makkelijker aanspraak maken op bepaalde rechten (bijv. minimaal 3 keer in de week rijden). Bij een gratis verzorgpony/paard is dit lastiger of kan dit lastiger zijn.

Op de stal waar ik vrijwilligster ben (paardrijden voor gehandicapten) is het plan om alle manegepaarden te "verleasen". Aan particulieren, maar bijvoorbeeld ook aan bedrijven. Dit om de stalling/voer kosten eruit te halen en zo meer geld over te houden voor andere dingen (is een stichting). Voor particulieren die willen rijden geldt dan dat ze bijv. 1 keer in de week les krijgen en minimaal 3 keer in de week mogen rijden op hun adoptiepaard/pony.

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:19

Het leasen van een paard/pony is bij mij op de manege zolang ik mij kan herinneren mogelijk geweest (rij er nu bijna 22 jaar). Wellicht heeft het niet altijd 'leasen' geheten, maar mensen kunnen in ieder geval tegen een vast bedrag per maand een paard 'huren'.

Hierbij heb je bepaalde plichten (o.a. zorgen voor beweging, opzegtermijn in acht houden), maar ook bepaalde rechten (o.a. paard wordt niet meer ingezet in de managelessen, wordt gevoerd, stal wordt uitgemest, buiten de lesuren gebruik kunnen maken van de rijbakken). Daarnaast komen inderdaad dierenartskosten niet voor mijn rekening (tenzij het paard iets oploopt dat door mijn handelen komt)

Ik ben erg blij dat deze mogelijkheid er is. Ik lease mijn paard samen met een ander meisje. Op die manier heb ik toch het gevoel dat je een 'eigen' paard hebt.

Misschien dat de laatste jaren steeds meer mensen inderdaad voor de mogelijkheid (ver)leasen van een paard kiezen, maar in mijn omgeving is het dus al minstens 22 jaar mogelijk ;)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:50

Nerwen : Dat is toch toevallig niet in Tjerkgaast ? Ik ben daar nl. een keer geweest, Joke Faber geeft daar les aan gehandicapten

Charlie 82 : Ok, misschien is leasen een populaire term. Zelf heb ik altijd gezocht naar bijrijdsters die niks hoeven te betalen maar in principe alles van mij mogen met de paarden. Om het gratis te doen, zag ik juist altijd positief, omdat het al zo moeilijk is om dan geschikte mensen te vinden, laat staan dat ze er ook nog voor moeten betalen. Maar ik begrijp uit bovenstaande reacties dat degenen die ervoor betalen, meer zekerheid en vrijheid hebben. ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:55

Ik zie 50 euro betalen voor verzorgen helemaal niet als Leasen.

IMO is leasen echt het paard van jou. Niet van iemand anders nog.. ja feitelijk wel.. maar die doet er dan niets meer mee zeg maar.

Dus als ik nu 50 euro betaal aan de eigenaresse van m'n vzpaard, dan ben ik gewoon een bijrijdster die geld betaald.. geen leaser.
Als ik m'n vzpaard zou leasen dan rijd de eigenaresse er zelf ook niet op ofwat dan ook om een of andere reden en is het paard eigenlijk gewoon 24/7 van mij. Pluspunten zijn dan gewoon als je grote kosten hebt of als je er geen zin meer in hebt: je hebt nameliijk geen paard meer om te verkopen je geeft 'm gewoon ''terug'' aan de eigenaar en die sopt 't zich verder er meer op, om het even op zo'n manier te zeggen.

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:13

@ aliealie: het ligt denk ik ook helemaal aan de plaats en tijd... Ik bedoel: ik rij al jaren op dezelfde manege. Op een gegeven moment kwam er een paard binnen waar ik echt een klik mee had. Ik heb er toen eerst tijdens de lessen veel op gereden. Daarna heb ik na wikken en wegen besloten om dat paard te gaan leasen. En voordeel vind ik dat ik in principe alleen hoef te poetsen en te rijden. Alle overige verzorging wordt geregeld!
Ik snap verder jouw punt wel hoor. Het is meer dat ik al jaren op die manege kom en de leaseregeling en omgeving fijn vind. (Ik woon zelf op een boerderij in de polder, maar ik ga liever rijden in Egmond met bos, duinen en strand dichtbij en mogelijkheid om binnen te rijden dan dat ik hier thuis door de modder loop 'aan te modderen' ;)
Laatst bijgewerkt door Charlie82 op 30-12-09 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:17

aliealie schreef:
Nerwen : Dat is toch toevallig niet in Tjerkgaast ? Ik ben daar nl. een keer geweest, Joke Faber geeft daar les aan gehandicapten

Nee, dat is niet in Tjerkgaast, maar bij Sneek in de buurt :).
De stichting heeft daar wel een tijd gezeten, maar zijn toen verhuisd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:22

ik vind leasen het paard bij jou op stal hebben, zelf de zorg hebben en alles betalen (evt DA kosten wel voor de eigenaar, ligt er maar net aan hoe je dat afspreekt)

denk niet dat het nu IN is, ik lease al een pony toen ik 16 was, inmiddels 8 jaar geleden. toen werd het alleen bruikleen genoemd

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:28

Soms is het gewoon handiger, als je wilt weten hoe het is om een eigen paard te hebben of als je als baasje even geen tijd hebt voor je paard maar toch je paard wilt houden.
het is wel zo dat het steeds vaker voorkomt volgensmij.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:30

Ik verlease mijn pony ook.
Het meisje betaald er alles voor (Stalling hoefsmid, ed.) Maar hoeft aan mij niks te betalen.
Ze mag er alles mee en ze doet hem 7 dagen per week.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 10:07

Fristi_ schreef:
Het meisje betaald er alles voor (Stalling hoefsmid, ed.) Maar hoeft aan mij niks te betalen.

Ja dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat gewoon de onkosten worden betaald, zoals voer en hoefsmid en dergelijke.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:35

Eigenlijk moet je tegenwoordig voor elke verzorgpony/leasepony betalen, als je er op rijdt dan vaak, maar ook vaak soms omdat de eigenaar dat wilt.
Opzich snap ik dat wel, een paard is duur en dan mag iemand anders zo alles hupla met je paard doen, terwijl jij alles moet betalen en een ander netzoveel gebruik maakt van alles.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:37

Fristi_ schreef:

Waarom heb je dan eigenlijk een pony, als je je pony 7dagen per week verleast? :o
( niet aanvallent bedoelt ofso, maar zoiets zie ik wel vaker, en ik snap dat dus echt niet, margoed dat vindt ik dan :o )