Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 16:51

Als ik mijn paard meeneem aan de hand dan loopt hij netjes naast me. Zijn hoofd is naast mijn schouder en ik heb het touw (ontspannen, dus geen druk) vast. Zo is het mij aangeleerd en zo heb ik het ook altijd bij anderen gezien.
Maar onlangs zag ik dus anders.... Deze mevrouw liet haar paard schuin achter zich lopen. Als hij te dicht bij kwam, zwaaide ze met haar touw totdat hij weer op zijn plek ging lopen. Zo had ze dit van een 'natural horsemanship-dame' geleerd.
Tja, dat zette me dus aan het denken... Waarom zou je je paard achter je laten lopen? Als hij schrikt, heb je veel meer kans dat hij je imo ondersteboven loopt :\

Dus: hoe doen jullie het? Waar loopt jullie paard?

kaatje89

Re: Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:55

Nou ik heb het op een best pijnlijke manier geleerd. Wanneer mijn pony iets spannend vond ging hij idd schuin achter mij lopen (het idee van, ik verstop me :+). Maar toen ik hem (toen hij nog niet lang bij een kudde in het land stond) uit het land haalde en meneer de kuddebaas mijn pony aanviel van achter.. Waarna mijn pony naar voren sprong en mij zo omver knalde. Meneer was zo bang en rende toen weg, jawel, over mij heen.. Heeft op m'n arm gestaan, trap tegen m'n hoofd gehad en heb nog op veel meer plekken hoeven gevoeld.. Gelukkig kon ik toen onder het draad van de wei doorkruipen, want de hele kudde kwam eraan rennen :+
Hij is me ook een keer op m'n hakken gesprongen omdat er iets eng was van achteren :+ Sindsdien moet hij gewoon naast me lopen :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:57

Wat ze ook zeggen, ik vind naast me ook veiliger.
Je hebt toch meer 'contact'.
De pony leer ik het ook naast me. Die loopt ook vaak achter me aan. Ik wil juist dat ze naast me loopt zodat ze niet teveel op me steunt en haar eigen conclusies trekt.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:58

Als het aan mij ligt ook naast me.
Mijn paard loopt liever achter me, maar mag dit dus niet van mij.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:59

Gewoon naast me, schouder aan schouder. Mijn paard en ik zijn gelijk vind ik, daar om schouder aan schouder :)

Maarre, ik bepaal of we links of rechts gaan, en het tempo bepaal ik ook. :)

't Is natuurlijk ook veel veiliger :)

EDIT: Mijn paard liep eerder wel altijd achter me, na een periode met veel VD en NH lopen we gewoon samen. Touw hangt practisch los, meestal niet eens nodig.

Als ie me voorbij gaat, corrigeer ik met stem (Hee!) en daarna met wat druk op het touw. Gewoon een beetje druk, dan laat ik haar langzamer lopen totdat we weer schouder aan schouder lopen :)
Laatst bijgewerkt door Kwal op 29-12-09 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:00

ik doe het ook als jou ts:
alleen het lukt niet altijd want mijn paardje wilt
soms nogal snel lopen en om hem nou de hele tijd in te houden
heb ik liever dat hij 1 pasje meet voor mij loopt maar dat ik alsnog met een los touwtje kan stappen.
soms lijkt het wel alsof hij gewoon wil leiden

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:01

Naast me met zijn hoofd naast mijn schouder. Komt hij te ver gaat hij een paar passen achteruit en beginnen we opnieuw. Ik wissel wel regelmatig af met links of rechts. Is wel makkelijk als je zelf een keer iets met je arm of hand hebt.

CaWa

Haha ik ga juist mee met de natural horsemanship mevrouw ;) Mijn pony's moeten minimaal een meter schuin achter me lopen (zowel links en rechts). Als ze schrikken, dan weten ze dat ze alsnog niet in mijn ruimte mogen komen en op het moment dat ze schrikken, heb ik genoeg tijd om daar op te reageren. Ik vind het juist heel benauwend als een paard vlak naast me loopt, dan heb ik het idee dat hij sneller de leiding over pakt en daar ben ik niet van gediend.

denice

Ik doe het net als jij, ik wil niet dat hij op mijn enkels trapt perongeluk!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:02

Paard loopt altijd naast me met het z'n hoofd aan mijn schouder. Mn nieuwe haflinger kent het woord 'rustig' niet en ook niet het woord 'stilstaan', dus die loopt tegenwoordig wel eens voor ipv naast me :') ... Maar dan zwaai ik ook eens met mn touw, zet ze stil, of draai ze gewoon om en loop de andere richting uit: zo leert ze dat zij mij volgt en niet omgekeerd. Misschien deed die NH-dame het ook voor die reden? Ik vind het prima maar zet ze wel naast me, als dat koppie dan naar beneden gaat voor te eten heb ik het ook meteen gezien en kan ik ingrijpen voordat de mond al vol gras is en de rem erop staat en natuurlijk: wij zijn gelijk alleen ik een beetje gelijker dan haar ;)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:03

denice schreef:
Ik doe het net als jij, ik wil niet dat hij op mijn enkels trapt perongeluk!

En dat was bij mij nog wel het minst pijnlijke :=

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:04

Ine23 schreef:
Ik vind het prima maar zet ze wel naast me, als dat koppie dan naar beneden gaat voor te eten heb ik het ook meteen gezien en kan ik ingrijpen voordat de mond al vol gras is en de rem erop staat en natuurlijk: wij zijn gelijk alleen ik een beetje gelijker dan haar ;)

Haha, leuk verwoord! :') Maar het is wel zo! :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:05

Net als TS idd, naast mij met het hoofd ter hoogte van mijn schouders idd, dus niet voorbij mij.

Heb er maar een hekel aan als paarden achter je lopen idd.
Als ze naast je lopen en ze schrikken merk je het eerder op als dat ze achter je lopen en ineens over je heen komen denderen of op je rug springen bij wijze van, of een keer op hun achterbenen gaan staan en je in je nek klappen bvb, zulke situaties zit ik dus niet op te wachten en loop je imo wel groter risico mee als het paard achter je loopt.
Dus nee lekker naast mij zodat ik ook goed in de gaten kan houden wat voor signalen het paard geeft, en of er dus wat aan de hand is of niet :)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:05

Natuurlijk altijd naast.

Ten eerste omdat ze je dan minder snel onder de voet lopen bij schrikken, ten tweede omdat je je paard zijn houding goed in de gaten wilt houden zodat je dat schrikken beter kunt voorkomen. Ben bang dat ik chronisch last van mijn nek zou krijgen als ik de hele tijd schuin achter me moet kijken.

Klinkt allemaal leuk hoor, sommige van die "naturals", dat het zo in de natuur ook gaat. Maar sorry, die theorie is onzin, ik ben nl. geen dominante merrie of hengst maar een vrouw, volgens mij toch heel iets anders.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:06

Sies schreef:
Als het aan mij ligt ook naast me.
Mijn paard loopt liever achter me, maar mag dit dus niet van mij.

Ditte
Ik vind het geen fijn idee als ze achter me lopen, straks springen ze idd in je nek! Plus, ik vind het gelijkwaardiger wanneer we meer naast elkaar lopen :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:07

Tja waarom het paard schuin achter haar moet lopen, heb ik ook aan de eigenares van het paard gevraagd maar daar kon ze geen antwoord op geven :Y)
Ze heeft het gewoon zo geleerd van de 'natural horsemanship-dame'.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:08

ik doe precies hetzelfde als die horsemanschip dame hihi

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:08

Totdat het een keer goed fout gaat denk ik... ;)
En dan kun je wel komen met ja als het paard daar loopt en jij loopt voor hem ben jij de 'leider' en weet ik wat voor dingen nog meer, maar voor mij blijft een paard nog altijd een vluchtdier, en bij een schrikreactie denkt ie echt niet meer om dat mensje op 2 benen voor hem... :n

Tja ik kan er niks aan doen hoor, maargoed ik snap die logica gewoon niet :Y)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 29-12-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:09

xDonja schreef:
Ine23 schreef:
Ik vind het prima maar zet ze wel naast me, als dat koppie dan naar beneden gaat voor te eten heb ik het ook meteen gezien en kan ik ingrijpen voordat de mond al vol gras is en de rem erop staat en natuurlijk: wij zijn gelijk alleen ik een beetje gelijker dan haar ;)

Haha, leuk verwoord! :') Maar het is wel zo! :)

Een beetje gestolen van George Orwell (Animal farm)...
Ik zie haar wel als gelijke, maar meer zoals een kudde. Met honden ook: we zijn beste vriendjes, maar hij weet dat hij laatst eet in de rangorde ;). En dat wil nat niet zeggen dat ik ze daarom minder graag zie :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:10

Mijn paard loopt naast me, haar hoofd bij mijn schouder. Het touw hangt meestal losjes.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:10

Dat bedoel ik, je haalt me de woorden uit de mond :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:11

Ter hoogte van mijn schouders/oor ( hij is nogal groot vergeleken met mij :+ )
Touw zonder druk re op, en af en toe loop ik iets naar achter.. en dan stopt hij, gewoon om even te chekken hoe het er voor staat :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 17:12

magic_lover schreef:
En dan kun je wel komen met ja als het paard daar loopt en jij loopt voor hem ben jij de 'leider' en weet ik wat voor dingen nog meer, maar voor mij blijft een paard nog altijd een vluchtdier, en bij een schrikreactie denkt ie echt niet meer om dat mensje op 2 benen voor hem... :n

Nee, die logica snap ik ook niet...
Als mijn paard naast mij loopt, ben ik ook nog altijd de leider. Want ik bepaal waar we naar toe gaan en in welk tempo we dit doen.
Maar goed, ieder z'n ding zeker? :)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:13

Ik ga er meestal gewoon op zitten. Of gewoon naast me. Soms achter, maar dat heb ik liever niet. Alleen wanneer ik ze op de trailer zet.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:15

magic_lover schreef:

Die van mij was ook aan het vluchten, en dacht ook echt niet aan mij :+