Maar stel:
2 paarden van hetzelfde ras, beide erg leuk om te zien, ongeveer even groot.
Beiden al dan niet papieren (dus hetzelfde, ofwel beide papieren ofwel beiden niet).
Het ene paard is 3 jaar, licht beleerd maar (uiteraard) niks spectaculairs. Zit volgens zeggen wel (sport)toekomst in.
Het andere paard is 12 jaar, goed doorgereden, gekend (braaf) karakter, alles erop en eraan zeg maar. Geen grote sportprestaties, of toch niet in dressuur/springen, maar er zijn nog andere sporten (endurance/TREC) waar hij/zij wel in uitblinkt en zeker voor recreatie ideaal.
Welk paard zou in theorie het meeste waard zijn?
En welk paard is voor jou het meeste waard?
Maar in een taxatie-topic werd een soortgelijk paard als de 3-jarige een pak hoger getaxeerd dan die van mij (de 12-jarige) en ik persoonlijk zou daar dus niet zoveel voor betalen en nu was ik eens nieuwsgierig hoe daar "algemeen" over gedacht werd. Puur interesse/bijleren dus 
Endurancewedstrijden bv. rij je ook niet met elk paard 1, 2, 3 met de vingers in de neus, dat is toch echt een serieuze wedstrijdtak (ja, klasse I kan je misschien wel eens uitrijden "zonder kennis", als je geluk hebt want je kan net zo goed je paard naar de vaantjes rijden..) evenals TREC, wat dan wel om het plezier draait maar wat je toch echt niet moet onderschatten. Hoeveel paarden blijven minstens 10 seconden onbewegelijk (dus geen gras gaan eten) stilstaan terwijl ruiter een meter of 10 verder staat op een wedstrijdterrein met andere paarden & beweging en alles rond .. Bijvoorbeeld..
, maar dat geld voor 99% van de paarden wel denk ik zo
Beetje normaal gebouwd en gezond paard kan gewoon zonder problemen tot de Z gereden worden.